Gå til innhold

Når slutte på SFO?


H@yley

Anbefalte innlegg

Min sønn går i 3. klasse, og vil gjerne gå hjem når skolen slutter. Han er på SFO på morgenen, og kan kjøpe et tilbud fra SFO som gjelder bare morgenen.

Når har deres barn sluttet på SFO? Problemet blir nok de lange feriene, men vi får vel ttenke ut noen løsninger. Blir dyrt å betale full pris bare for å dekke opp feriene.

Hva har dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår pode gikk på SFO til våren i fjerde klasse, men i realiteten sluttet han rundt jul i fjerdeklassen. Han ville selv gå hjem, og da vi hadde litt spesielle omstendigheter, var ikke det noe problem.

Mange av hans klassekompiser sluttet etter tredjeklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde deltidsplass i 3. og 4. klasse.

I 3. klasse hadde junior en fritidsaktivitet rett ved skolen, slik at det var best å ikke gå hjem før han skulle dit. Dermed var det greit å ha SFO den ettermiddagen. De dagene det var matservering pleide han også gå innom SFO og spise der. Men han gikk hjem før vanlig "hentetid".

For ham har det også hatt mye å si hvor kameratene er. Det var mange med deltidsplass i hans klasse, så det passet godt. I fjerde klasse var han der mest om morgenen.

Kvaliteten på SFO varierer enormt, så jeg ser ikke noe poeng i at de skal være der hvis de ikke har lyst. Forutsatt at de ikke er av typen som det er problematisk å ha alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla sluttet etter tredjeklasse, men etter et par måneder bestemte vi oss for å søke deltidsplass.

Det ble veldig kjedelig hjemme alene om dagene, få som fikk lov å gå ut for å leke før foreldrene kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste hadde full SFO-plass i 1. klasse og halvplass fra 2. klasse. Hun går nå i 3dje. Lillesøster går i 1. klasse og også hun har halvplass på SFO.

Vi bruker ikke SFO før skolestart på morgenen. De går selv til skolen. Har varselklokke på slik at de ikke glemmer seg av ;D

På ettermiddagen er de på SFO til kl. 15.15. Da går de hjem sammen.

Jeg regner med at dette er siste skoleåret vi har SFO-plass til de. Da er de altså ferdi i hhv. 3. og 1.klasse. Må legge til at vi har kort og ufarlig skolevei - og at jentene er verdens beste venner =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som går i 5. nå sluttet på våren i 3.klasse.

Hun som går i 2. nå slutter nok enten til våren eller høsten neste år.

Nå har vi besteforeldre i nabohuset, og hittil har farfar vært pensjonist. Fra sommeren-10 blir begge pensjonister, så vi har dem som backup hvis det kniper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa fikk gå hjem tidligere i 3. klasse. Mener det var kl. 15.

I 4. klasse gav vi helt opp. Ho ville ikke, men synes det var greit å være alene hjemme. Dessuten begynte trening kl. 15 et par ganger i uka.

Ferier ordnet seg. Det ble en kombinasjon av besteforeldre på begge sider, jeg har avspassert litt/jobbet kortere dager, ferieklubb, venninner osv. Det har liksom ordnet seg på et vis:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss slutter de fleste på SFO i løpet av 3. klasse. Vår mellomste går i 3. nå, og det er veldig få som går på SFO i klassen hennes.

Her klarer de seg fint ved at de går til skolen selv, og går hjem på ettermiddagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er tydeligvis litt mot strømmen her for begge våre har hatt og har SFO ut fjerde klasse. Men jeg ser jo at Snuppa benytter seg noe mindre av plassen enn det eldstemann gjorde. Hun tar gjerne med en venninne og går hjem rett etter skolen om hun får lov, men liker seg ikke alene hjemme nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann her sluttet på SFO mot slutten av 2.klasse. Da hadde han bedt om det en stund, men vi holdt igjen litt og lot ham øve seg noen enkeltdager i en periode først.

Nå må det tilføyes at det var andre jevnaldrende i nabolaget som heller ikke gikk på SFO, og at jeg sluttet relativt tidlig på jobb et par av ukedagene. Dermed var det andre å leke med, og voksne i nabolaget (enten jeg eller kameraters mødre).

Han vokste en halvmeter da han fikk slutte med SFO. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hos oss slutter de fleste på SFO i løpet av 3. klasse. Vår mellomste går i 3. nå, og det er veldig få som går på SFO i klassen hennes.

Her klarer de seg fint ved at de går til skolen selv, og går hjem på ettermiddagene.

''Vår mellomste går i 3. nå, og det er veldig få som går på SFO i klassen hennes.

''

Virkelig? Jeg har også en tredjeklassing, og blant hans samtidige er det kun et fåtall som ikke går på SFO.

Ting er kanskje annerledes i Oslo? Vet ikke hvorfor - er det fordi foreldre ofte jobber mer, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har en tredjeklassing som går på SFO på ettermiddagene, det samme gjør de aller fleste i klassen hans.

Har håp om at han fortsetter i hvertfall et år til, men må jo vurdere etterhvert. Har ikke noe ønske om at han skal gå hjem alene og komme hjem til tomt hus hver dag. Ser for meg masse tegneserielesing og dataspill og/eller TV. Her kan man jo lage regler, men har mer tro på at han er på SFO, hvor det tross alt er en del aktiviteter, turer, fotballspilling med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vår mellomste går i 3. nå, og det er veldig få som går på SFO i klassen hennes.

''

Virkelig? Jeg har også en tredjeklassing, og blant hans samtidige er det kun et fåtall som ikke går på SFO.

Ting er kanskje annerledes i Oslo? Vet ikke hvorfor - er det fordi foreldre ofte jobber mer, kanskje?

Det er helt sikkert variasjoner etter hvor man bor i landet.

Her jobber også de fleste foreldrene, men det er korte avstander både mellom skole og hjem, og mellom foreldrenes arbeidsplasser og hjemmene.

De fleste kommer seg på jobb i løpet av 5 minutter med bil, eller 10-20 minutter gange.

Det gjør at det nok føles lettere å slippe ungene hjem alene tidligere - kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er passende tidspunkt er jo veldig individuelt, både ut fra barnets personlighet, hvor vennene er, om man har søsken som også er hjemme etter skoletid, hvor nære foreldrene jobber, hvor tidlig de kommer hjem osv osv.

Vi hadde full tid på sfo ut 3. klasse, og så 4-dagers-uke ved starten i 4. klasse, redusert til 3-dagersuke etterhvert, og så helt slutt til jul.

For min del kunne han ggjerne ha vært der ut 4. klasse også, men de legger ikke akkurat opp til at 4. klasse på sfo skal være et godt tilbud - det blir liksom 3. klasse én gang til. De kunne godt ha hatt litt eget opplegg for 4. klassingene slik at de kan føle seg litt "store".

Da vi hadde foreldremøte tidlig i september i 4. klasse, skulle også representanter fra sfo informere om sfo, og det _eneste_ hun gjorde var å fortelle om oppsigelssesfristen og hvor man fant skjema for oppsigelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tredjeklassing som går på SFO på ettermiddagene, det samme gjør de aller fleste i klassen hans.

Har håp om at han fortsetter i hvertfall et år til, men må jo vurdere etterhvert. Har ikke noe ønske om at han skal gå hjem alene og komme hjem til tomt hus hver dag. Ser for meg masse tegneserielesing og dataspill og/eller TV. Her kan man jo lage regler, men har mer tro på at han er på SFO, hvor det tross alt er en del aktiviteter, turer, fotballspilling med mer.

''Ser for meg masse tegneserielesing og dataspill og/eller TV.''

Hvilket nesten er en fordel fremfor at han skal sitte med leksene og ringer deg 12 ganger i timen for å spørre om noe...;-/ Og så ringer han klokka halv tre og lurer på om du ikke kommer hjem snart, for nå har han vært alene hjemme i maaange timer allerede...;-)

Heldigvis var slike dager som nevnt ikke hovedregelen, men det skjedde noen ganger de dagene han ikke hadde avtale med venner;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss slutter de fleste på SFO i løpet av 3. klasse. Vår mellomste går i 3. nå, og det er veldig få som går på SFO i klassen hennes.

Her klarer de seg fint ved at de går til skolen selv, og går hjem på ettermiddagene.

I min datters 3dje klasse er de 16 elever - og bare 6 av disse har plass på SFO nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt-Ann

Poden sluttet vel også i tredje. Ferie besto litt av å være hos besteforeldre. Samt han hadde et større søsken hjemme. I tillegg jobbet jeg og min mann hjemme en dag i uka hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vår mellomste går i 3. nå, og det er veldig få som går på SFO i klassen hennes.

''

Virkelig? Jeg har også en tredjeklassing, og blant hans samtidige er det kun et fåtall som ikke går på SFO.

Ting er kanskje annerledes i Oslo? Vet ikke hvorfor - er det fordi foreldre ofte jobber mer, kanskje?

Vi bor i stor-Oslo, og her er gikk vel omtrent halvparten av tredjeklassingene på SFO. Nesten ingen av fjerdeklassingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har sluttet i andre eller tredjetrinn.

Eldste er av den selvstendige typen og koser seg alene og ordner seg en brødblings og gjør lekser.

Nå har jeg eller mannen min anledning til å være hjemme når de kommer fra skolen, så mellomste som nå går i tredje er sjeldent alene etter skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ser for meg masse tegneserielesing og dataspill og/eller TV.''

Hvilket nesten er en fordel fremfor at han skal sitte med leksene og ringer deg 12 ganger i timen for å spørre om noe...;-/ Og så ringer han klokka halv tre og lurer på om du ikke kommer hjem snart, for nå har han vært alene hjemme i maaange timer allerede...;-)

Heldigvis var slike dager som nevnt ikke hovedregelen, men det skjedde noen ganger de dagene han ikke hadde avtale med venner;-)

eller stadige telefoner av typen:

"Kan jeg lage saft?"

"Kan jeg ta en youghurt?"

"Kan jeg ta en kjeks?"

"Kan jeg se tv?"

"Kan jeg spille dataspill?"

Skjedde ikke ofte, men enkelte dager var litt slitsomme med disse stadige telefonene om bagateller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...