Gå til innhold

Vaksinekøen..


Spirello

Anbefalte innlegg

Blir mye vaksineinnlegg her, men lurer litt, og kommer ikke gjennom på telefon til fastlegen.. Poden på 4 og jeg er i risikogruppa og tok vaksine forrige torsdag. Vi skal ta ta en til om par ukers tid.. Må vi da stå i samme kø en gang til? Vi sto ute 1,5 time og holdt på å fryse i hjæl! Vet det er likt for alle, men det burde kunne gå an å få time hos fastlegen da det er et pes uten like å stå så lenge ute med en fireåring? Blir syk (forkjøla) av å stå i køen..

Er det noe system på dette? Får de som ikke har fått vaksine før de som har fått får sin andre dose? Kanskje mest rettferdig det da.. Glemte å spørre på helestasjonen. Jeg snakket med fastlegen for noen uker siden, og da sa hun at de har åpent hver tirsdag fra kl. 17.30 og da er det kø-system for de i sisikogruppa- altså det samme som på helsestasjonen. Ser for meg hvor moro det blir å stå i kø til kl. 19-20 med fireåringen som vanligvis legger seg da. Kan man få kjøpt vaksina på apoteket nå? mener jeg hørte det på nyhetene.. Og få kvalifisert helsepersonell til å sette den. Hadde vært mye enklere.

Hvor lang tid tar det før sykdommen bryter ut hvis man er smitta? Broren min ligger rett ut med det, og ha vært hos han - men det er snart en uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Vi skal ta ta en til om par ukers tid.. Må vi da stå i samme kø en gang til?''

De fleste stedene er det sånn at man ikke får sprøyte nummer to før alle som ønsker vaksina har fått den. Det betyr i praksis at det kan gå lengre enn tre uker (og fristen for å sette sprøyte nr. 2 er mellom tre uker og tre måneder) før man får sprøyte nr. 2.

Det viser seg også at sprøyta er mer effektiv enn forventa, så det er mulig at det kun blir dere i risikogruppa som skal ha sprøyte nummer to, så det burde redusere køene litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Vaksina får du ikke kjøpt på apoteket, det er tamiflu som er blitt reseptfritt fra i dag. Men du må må fylle ut et skjema - din egen resept.

Ang neste dose vaksine.

Det skal gå MINST 3 uker mellom dose en og dose to på barn under 10 år, eller andre som må ta to doser.

Jeg håper og tror at minsten min får neste dose hos fastlegen - leste at de får venter å få inn vaksine i uke 48-50. Men gjenstår å se hvordan kommunen vår gjør dette. Håper det framfor å måtte dra på rådhuset igjen - gikk jo greit for vår del - men greiere hos fastlegen allikevel.

Du vil vel hele tida finne oppdatert informasjon på kommunens hjemmeside vil jeg tro - det gjør vi i vår kommune.

Foreløpig er det kun risikogruppa som har blitt vaksinert og fortsatt vaksineres . Og så spørs det jo når de får nok vaksine til å begynne på den øvrige befolkningen.

Forstår at du ikke synes det er noe ok å stå ute i kø i 1 1/2 time med en liten unge. Synes det var flott at barn kom foran i køen hos oss, men var sikkert mange som ikke syntes det var greit - selv om jeg ikke så noen reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

''Vi skal ta ta en til om par ukers tid.. Må vi da stå i samme kø en gang til?''

De fleste stedene er det sånn at man ikke får sprøyte nummer to før alle som ønsker vaksina har fått den. Det betyr i praksis at det kan gå lengre enn tre uker (og fristen for å sette sprøyte nr. 2 er mellom tre uker og tre måneder) før man får sprøyte nr. 2.

Det viser seg også at sprøyta er mer effektiv enn forventa, så det er mulig at det kun blir dere i risikogruppa som skal ha sprøyte nummer to, så det burde redusere køene litt.

Er det ikke barn under 10 år som skal ha to doser? - de får bare halv dose av gangen.

Iallefall fikk min gutt på 7 kun halv dose i går - og skal ta ny dose etter min. 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke barn under 10 år som skal ha to doser? - de får bare halv dose av gangen.

Iallefall fikk min gutt på 7 kun halv dose i går - og skal ta ny dose etter min. 3 uker.

''Iallefall fikk min gutt på 7 kun halv dose i går - og skal ta ny dose etter min. 3 uker.''

Barn skal ha halv dose pga dosering. Dersom barnet er i risikogruppen skal det i alle fall ha ny vaksine mellom 3 uker fra første til 3 måneder fra første vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

''Iallefall fikk min gutt på 7 kun halv dose i går - og skal ta ny dose etter min. 3 uker.''

Barn skal ha halv dose pga dosering. Dersom barnet er i risikogruppen skal det i alle fall ha ny vaksine mellom 3 uker fra første til 3 måneder fra første vaksine.

Ok.

Han er i risikogruppen - så vi fikk iallefall beskjed om å ta påfyll om min. 3 uker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Jeg synes du syter.

Kle på deg nok klær så fryser du ikke.

Tenk på mennesker med kols som er avhengig av oksygen, de må stå i kø med bærbar oksygen. Også klager du fordi du har kledd for lite på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...