Gå til innhold

Hvor mye vann burde barn drikke?


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste dagene fulgt med på hvor mye vann min 4-åring drikker i løpet av en hel dag. Det er mindre enn en halv liter. Jeg gir han stort sett ingenting annet flytende, bortsett fra et halvt glass melk, en kopp kakao eller et glass eple juice i løpet av en dag.

Hvor mye vann trenger barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg har alltid servert drikke til maten, melk, juice eller slikt. Utover det drikker barna når de er tørste og det er nok ikke hver dag de drikker vann her nei. Hvor mye de faktisk burde drikke vet jeg ikke, men jeg regner med at friske barn melder fra ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liter væske pr dag bør et barn ha. Og da regner man med det man får gjennom maten.

Det var det jeg fikk opplyst på sykehuset i forbindelse med mitt barn med spisevansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang er en tråd og hvor mye veier en fisk?

Det finnes ikke noe vitenskaplig dokumentasjon for at friske personer må drikke en bestemt mengde vann i løpet av dagen.

Behovet for vann er selvsagt svært avhengig av kroppsstørrelse og hva man foretar seg i løpet av dagen og væsketapet dette innebærer.

Man får også i seg væske i mat.

Kroppen er laget for å skrike etter vann ved behov. Dermed får de fleste friske personer i seg nok vann. Der man må være litt påpasselig er i situsjoner med hurtig væsketap.

Noen kan utsette å drikke i lengste laget og få ubehag pga dette.

Svaret på spørsmålet blir dermed at barn trenger å drikke nok vann/væske til å være utørste.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid servert drikke til maten, melk, juice eller slikt. Utover det drikker barna når de er tørste og det er nok ikke hver dag de drikker vann her nei. Hvor mye de faktisk burde drikke vet jeg ikke, men jeg regner med at friske barn melder fra ved behov.

Vi er litt opptatt av vanndrikking, så det blir lite annet. Han får selvfølgelig juice eller melk om han ønsker det i forbindelse med mat, men han drikker så sakte at jeg blir bekymret for tennene. Syreskadene ved et glass juice varer i flere timer her i huset, siden han tar en slurk her og der. Derfor blir det helst vann. Han har forøvrig alltid vann tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liter væske pr dag bør et barn ha. Og da regner man med det man får gjennom maten.

Det var det jeg fikk opplyst på sykehuset i forbindelse med mitt barn med spisevansker.

Hm... Så nesten en halv liter ren drikke er ganske greit, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til rent vann og annen drikke, får de jo væske i seg når de spiser mat og frukt.

Jeg har aldri målt væskeinntaket til noen av mine barn, så jeg vet ikke hva som er riktig mengde å få i seg daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang er en tråd og hvor mye veier en fisk?

Det finnes ikke noe vitenskaplig dokumentasjon for at friske personer må drikke en bestemt mengde vann i løpet av dagen.

Behovet for vann er selvsagt svært avhengig av kroppsstørrelse og hva man foretar seg i løpet av dagen og væsketapet dette innebærer.

Man får også i seg væske i mat.

Kroppen er laget for å skrike etter vann ved behov. Dermed får de fleste friske personer i seg nok vann. Der man må være litt påpasselig er i situsjoner med hurtig væsketap.

Noen kan utsette å drikke i lengste laget og få ubehag pga dette.

Svaret på spørsmålet blir dermed at barn trenger å drikke nok vann/væske til å være utørste.

mvh

Takk for betraktninger.

Jeg tenker mest på det fordi sønnen min pleide å drikke masse vann, men drikker nå svært lite. Jeg er usikker på om han bare utsetter det i det lengste. Jeg ser han våkner opp veldig tørst hver eneste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til rent vann og annen drikke, får de jo væske i seg når de spiser mat og frukt.

Jeg har aldri målt væskeinntaket til noen av mine barn, så jeg vet ikke hva som er riktig mengde å få i seg daglig.

Han får sikkert i seg nok :)

Jeg ser bare at han venter med drikke til han er veldig tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for betraktninger.

Jeg tenker mest på det fordi sønnen min pleide å drikke masse vann, men drikker nå svært lite. Jeg er usikker på om han bare utsetter det i det lengste. Jeg ser han våkner opp veldig tørst hver eneste morgen.

Kanskje det kan være en idé å tenke tilgjengelighet fremfor mengde.

Kan også hende at han ikke liker vannet. - En av mine er veldig glad i vann, men har også sterke meninger om hvordan vann skal smake. Blir tidvis desperat på utlandsferier pga dette.

;-)

Vannflaske med en dråpe sitron som har ligget en stund i fryseren kan kanskje friste.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan være en idé å tenke tilgjengelighet fremfor mengde.

Kan også hende at han ikke liker vannet. - En av mine er veldig glad i vann, men har også sterke meninger om hvordan vann skal smake. Blir tidvis desperat på utlandsferier pga dette.

;-)

Vannflaske med en dråpe sitron som har ligget en stund i fryseren kan kanskje friste.

mvh

''Vannflaske med en dråpe sitron som har ligget en stund i fryseren kan kanskje friste.''

Det er akkurat det han får :) Han har en egen flaske som alltid er nedkjølt med en liten smak av sitron. Han liker dette og ber stort sett om vann når han nå en gang er tørst.

Jeg må vel bare venne meg til at jeg ikke kan styre vanninntaket. Om ti år river jeg meg vel i håret av både vanninntak, matinntak og godterispising. Den skal tidlig krøkes osv... ;)

Forøvrig er jeg helt som ditt ene barn. Jeg ble nesten syk den første tiden etter at jeg flyttet til England, for jeg klarte ikke vannet her. Hverken flaske eller springvannet. Tilvenningen var en tøff periode i livet mitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får sikkert i seg nok :)

Jeg ser bare at han venter med drikke til han er veldig tørst.

Sånn er min på 3 år også. Hun kan plutselig si at hun er tørst, og drikke flere glass vann.

Når hun er opptatt med noe, tror jeg ikke hun merker så godt at hun er tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vannflaske med en dråpe sitron som har ligget en stund i fryseren kan kanskje friste.''

Det er akkurat det han får :) Han har en egen flaske som alltid er nedkjølt med en liten smak av sitron. Han liker dette og ber stort sett om vann når han nå en gang er tørst.

Jeg må vel bare venne meg til at jeg ikke kan styre vanninntaket. Om ti år river jeg meg vel i håret av både vanninntak, matinntak og godterispising. Den skal tidlig krøkes osv... ;)

Forøvrig er jeg helt som ditt ene barn. Jeg ble nesten syk den første tiden etter at jeg flyttet til England, for jeg klarte ikke vannet her. Hverken flaske eller springvannet. Tilvenningen var en tøff periode i livet mitt ;)

Jeg hadde nok fått problemer med både maten og drikken om jeg skulle oppholde meg på den øya...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine drikker mye mer, men så er de også veldig aktive, løper rundt hele tiden og sitter omtrent ikke stille. Jeg har inntrykk av at sønnen din er ganske rolig - eller?

Det er vel viktig at (godt) vann er lett tilgjengelig; det er jo sunt å drikke mye. Ellers ville jeg ikke bekymret meg noe særlig, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke min 5 og 8-åring drikker noe mer heller. Men de drikker mye melk da. Utenom måltid drikkes det veldig lite. Ett glass vann til middag er vel snittet vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...