Gå til innhold

Slutte med bleie om natten


Gjest ------------------------

Anbefalte innlegg

Gjest ------------------------

Hvordan får vi det til? Poden er fire år.Vært tørr på dagen lenge.Var tørr på natta også helt til lillebror kom.Lillebror er 5 mnd nå. Nå vekker jeg ham for at han skal gå på do, men det går galt hvertfall to ganger hver natt.Han våkner ikke selv om han tisser på seg.Hvordan gjør vi dette? Det klarer seg å kjøpe bleier til en unge nå føler jeg.Vi vet jo at han kan være tørr på natta. Hva gjør vi? Vi kjefter ikke på ham selv om han tisser på seg for han kan jo ikke noe for det så lenge han ikke våkner. Noen råd?Før lillebror kom ble bleiene tørre om natta og det gikk litt av seg selv. Vi skal til syden til sommeren og det holder å ha med en bleieunge da.Er det bare jeg som syns han bør bli tørr på natta når han er fire år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd klistremerkeskjema?

Tegn opp et ukesskjema sammen, og bli enige om at han får klistremerke hver morgen når han ikke har tisset i senga. Klarer han en hel uke, vanker det en liten premie.

Om han fremdeles ikke klarer holde seg er det kanskje fysiske årsaker til at han ikke er klar, og må rett og slett bruke bleie en stund til. Vår gutt sluttet ikke med bleie om natten før han var over 4 år heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ----------------------------

Prøvd klistremerkeskjema?

Tegn opp et ukesskjema sammen, og bli enige om at han får klistremerke hver morgen når han ikke har tisset i senga. Klarer han en hel uke, vanker det en liten premie.

Om han fremdeles ikke klarer holde seg er det kanskje fysiske årsaker til at han ikke er klar, og må rett og slett bruke bleie en stund til. Vår gutt sluttet ikke med bleie om natten før han var over 4 år heller.

Jeg tenkte litt på sånn klistremerkeskjema, men når han ikke våkner føler jeg kanskje at det blir litt feil.Han våkner ikke når han har tisset heller, men sover like godt selv om han er våt fra nakken og ned. Noe fysiske årsaker tror jeg ikke for han klarte fint og sove uten bleie før lillebror kom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på sånn klistremerkeskjema, men når han ikke våkner føler jeg kanskje at det blir litt feil.Han våkner ikke når han har tisset heller, men sover like godt selv om han er våt fra nakken og ned. Noe fysiske årsaker tror jeg ikke for han klarte fint og sove uten bleie før lillebror kom :-)

Verdt et forsøk, det er utrolig hva de klarer bare de er motiverte ;-) Særlig siden det kan virke som et element av "søskensjalusi" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ------------------------

Verdt et forsøk, det er utrolig hva de klarer bare de er motiverte ;-) Særlig siden det kan virke som et element av "søskensjalusi" her.

Ja det har du jo rett i.Kanksje vi skal sette oss ned i kveld og tegne litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvd klistremerkeskjema?

Tegn opp et ukesskjema sammen, og bli enige om at han får klistremerke hver morgen når han ikke har tisset i senga. Klarer han en hel uke, vanker det en liten premie.

Om han fremdeles ikke klarer holde seg er det kanskje fysiske årsaker til at han ikke er klar, og må rett og slett bruke bleie en stund til. Vår gutt sluttet ikke med bleie om natten før han var over 4 år heller.

Tips! Ikke la han vente ei hel uke på belønning. Første berlønningen må komme når han etter ei natt er helt tørr for første gang. Deretter premie etter to eller tre tørre netter. La han være med på å bestemme premie, slik at dere sikrer dere at det er noe han virkelig vil ha.

Vår lillesøster måtte vi avvenne med nattbleien - i motsetning til storesøster som avvente sweg selv. Vår lillesøster hadde behov for å tisse om natta, så hun hadde potte på rommet sitt i nesten 1 år etter at hun sluttet med nattbleien - og hun tisset stort sett hver natt i den - og gjerne to ganger pr. natt.

Hun var knapt 3 år når vi avvente henne med nattbleie - etter at hun hadde vært bleiefri på dagtid i nesten 1 år. I dag er hun 6 år, og hun er fortsatt oppe på do flere netter i uka.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel mange som har slutta med nattbleie når de er fire og mange som ikke har det. Dette handler vel mye om foreldrenes tanker og behov, sånn generelt mener jeg. Men jeg synes nå det er lenge til sommeren, jeg - om han ikke har sluttet nå så kan det jo ha gått av seg selv før den tid? ;) Regresjon ifm. at en får småsøsken er jo heller ikke uvanlig, kanskje har ikke livet falt helt på plass for ham ennå etter familieforøkelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med førstemann er opp om natta, bæring, vekking, sengeskift..til ingen nytte. Plutselig når hun ble 6 år så begynte hun å våkne av seg selv når hun måtte på do om natta.

Hun sluttet med dagbleien før hun var 3 år.

Så utfra min erfaring så er mitt svar på ditt spørsmål: Hva gjør vi? Ingenting!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på sånn klistremerkeskjema, men når han ikke våkner føler jeg kanskje at det blir litt feil.Han våkner ikke når han har tisset heller, men sover like godt selv om han er våt fra nakken og ned. Noe fysiske årsaker tror jeg ikke for han klarte fint og sove uten bleie før lillebror kom :-)

Min var også tørr i bleia i perioder, og vi forsøkte å vekke henne en gang om natta, men hun satt regelrett å sov på do.

Vi fikk også beskjed av helsesøster at det da ikke var noen vits med klistremerker, når hun ikke var våken når hun var på do.

Det var først når hun våknet av at hun måtte tisse selv at hun ble tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet ikke opplever det som et problem, synes jeg det blir helt feil om foreldrene lager problem av det. Ungen sover og kan ikke gjøre noe med det.

Nattbleier kan da ikke være et så forferdelig mye arbeid. Det er derimot uttissede senger.

Slikt går seg som regel til, enten du maser med det eller ikke. Skulle det mot formodning ikke gå seg til av seg selv, får du ta det på barnets premisser om noen år.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd klistremerkeskjema?

Tegn opp et ukesskjema sammen, og bli enige om at han får klistremerke hver morgen når han ikke har tisset i senga. Klarer han en hel uke, vanker det en liten premie.

Om han fremdeles ikke klarer holde seg er det kanskje fysiske årsaker til at han ikke er klar, og må rett og slett bruke bleie en stund til. Vår gutt sluttet ikke med bleie om natten før han var over 4 år heller.

Det er helt feil og grovt urimelig å belønne barnet for noe barnet ikke har kontroll over. Mangel på belønning vil da fort bli oppfattet som straff/missnøye fra foreldrenes side. Barnet føler det har misslyktes i noe det over hodet ikke kan styre.

For å holde seg tørr om natta må to ting fungere. For det første må lukkemuskelen som stenger for urinavgang "holde seg våken" selv om kroppen sover. For det andre må urinproduksjonen reduseres om natta. Hos noen skjer dette når de er tre, hos andre ikke før de er ti år.

4 år er alt for tidlig å begynne å lage problem av noe slikt. Voksnes skal ikke lage problem av slikt uansett. Men de skal hjelpe barnet den dagen barnet opplever det som et problem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte litt på sånn klistremerkeskjema, men når han ikke våkner føler jeg kanskje at det blir litt feil.Han våkner ikke når han har tisset heller, men sover like godt selv om han er våt fra nakken og ned. Noe fysiske årsaker tror jeg ikke for han klarte fint og sove uten bleie før lillebror kom :-)

''Jeg tenkte litt på sånn klistremerkeskjema, men når han ikke våkner føler jeg kanskje at det blir litt feil.''

Helt enig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil og grovt urimelig å belønne barnet for noe barnet ikke har kontroll over. Mangel på belønning vil da fort bli oppfattet som straff/missnøye fra foreldrenes side. Barnet føler det har misslyktes i noe det over hodet ikke kan styre.

For å holde seg tørr om natta må to ting fungere. For det første må lukkemuskelen som stenger for urinavgang "holde seg våken" selv om kroppen sover. For det andre må urinproduksjonen reduseres om natta. Hos noen skjer dette når de er tre, hos andre ikke før de er ti år.

4 år er alt for tidlig å begynne å lage problem av noe slikt. Voksnes skal ikke lage problem av slikt uansett. Men de skal hjelpe barnet den dagen barnet opplever det som et problem.

mvh

Han var tørr før lillebror (?) kom til verden. Der ligger hele forsjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil og grovt urimelig å belønne barnet for noe barnet ikke har kontroll over. Mangel på belønning vil da fort bli oppfattet som straff/missnøye fra foreldrenes side. Barnet føler det har misslyktes i noe det over hodet ikke kan styre.

For å holde seg tørr om natta må to ting fungere. For det første må lukkemuskelen som stenger for urinavgang "holde seg våken" selv om kroppen sover. For det andre må urinproduksjonen reduseres om natta. Hos noen skjer dette når de er tre, hos andre ikke før de er ti år.

4 år er alt for tidlig å begynne å lage problem av noe slikt. Voksnes skal ikke lage problem av slikt uansett. Men de skal hjelpe barnet den dagen barnet opplever det som et problem.

mvh

..forskjellen.

*passe seg for stavepolitiet* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ------------------------

Det er helt feil og grovt urimelig å belønne barnet for noe barnet ikke har kontroll over. Mangel på belønning vil da fort bli oppfattet som straff/missnøye fra foreldrenes side. Barnet føler det har misslyktes i noe det over hodet ikke kan styre.

For å holde seg tørr om natta må to ting fungere. For det første må lukkemuskelen som stenger for urinavgang "holde seg våken" selv om kroppen sover. For det andre må urinproduksjonen reduseres om natta. Hos noen skjer dette når de er tre, hos andre ikke før de er ti år.

4 år er alt for tidlig å begynne å lage problem av noe slikt. Voksnes skal ikke lage problem av slikt uansett. Men de skal hjelpe barnet den dagen barnet opplever det som et problem.

mvh

Takk for svar.Vil ikke akkurat si jeg lager noe problem ut av det, jeg ville bare ha gode råd, men nå har vi begynt med bleie igjen. Grunnen til at vi prøvde uten var at han var tørr på natta før så noe fysiske årsaker tror jeg ikke det er. Uansett så bruker han bleia nå og alle er fornøyde. Går det ikke av seg selv tar vi det opp på helsestasjonen og tar det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...