Gå til innhold

hjelp..problemer med og sove..


Gjest hun må sovne tidligere

Anbefalte innlegg

Gjest hun må sovne tidligere

Har 2 barn på 6 og 10 år.Vi har alltid vært nøye på rett leggetid hver kveld fra de var små. Og de har sovnet fort og sovet natten igjennom.Men nå har problemet startet....

Hun på 10 år hadde nok sovnet med en gang de legger seg,men siden de må dele rom en periode så holder hun på 6 år henne våken.

Er det noen der ute som har råd om hvordan jeg får den yngste til og sovne.Hun er lys våken om kvelden og nekter og sove.

Skjønner ikke hva jeg gjør feil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hun våken om morgenen? (Jeg mener den yngste) Slik at hun er grei å få opp til rett tid? Står dere opp til samme tid hver morgen?

For et av mine barn er morgenen alfa og omega når det gjelder å sovne om kvelden. Får h*n sove så lenge h*n vil om morgenen, snur h*n døgnet og holder det gående til langt på kveld. Derfor må dette barnet vekkes til fast tid hver dag, også i helger.

Dersom ditt barn står opp tidlig hver dag og likevel er våken om kvelden, trenger hun antageligvis ikke så mye søvn. Da må du rett og slett tilrettelegge praktisk.

En 6-åring er stor nok til at du kan forklare at søsteren trenger å sove og at hun ikke må vekke henne eller holde henne våken. Hva med å la henne ligge og høre på lydbok på mp3-spiller? Da må hun enten ta av hodetelefonene selv, eller du må inn og fjerne dem, så hun ikke vikler seg inn i ledningen.

Alternativt kan du la 6-åringen være oppe til h*n er trøtt, selv om det innebærer at den eldste må legge seg først. Så får 6-åringen legge seg sent, i et mørkt og stille rom hvor storesøster sover, med streng beskjed om at storesøster ikke skal forstyrres.

Et annet alternativ er at 6-åringen legges for kvelden i foreldrenes seng, og bæres inn på rommet når hun har sovnet/ når du skal legge deg.

Det går ikke an å tvinge noen til å sovne, og hun kan ikke tvinge seg selv heller. Ettersom dette med å dele rom er for en begrenset periode ville jeg absolutt sett på hvilke praktiske grep jeg kunne ta i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å avslutte kvelden med et bad? Jeg blir i alle fall søvnig av det...

Ellers hadde jeg lagt det yngste barnet inn på foreldresoverommet og båret henne over i egen seng når hun har sovnet. Det har vi gjort de gangene barna har måttet dele rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hun må sovne tidligere

Er hun våken om morgenen? (Jeg mener den yngste) Slik at hun er grei å få opp til rett tid? Står dere opp til samme tid hver morgen?

For et av mine barn er morgenen alfa og omega når det gjelder å sovne om kvelden. Får h*n sove så lenge h*n vil om morgenen, snur h*n døgnet og holder det gående til langt på kveld. Derfor må dette barnet vekkes til fast tid hver dag, også i helger.

Dersom ditt barn står opp tidlig hver dag og likevel er våken om kvelden, trenger hun antageligvis ikke så mye søvn. Da må du rett og slett tilrettelegge praktisk.

En 6-åring er stor nok til at du kan forklare at søsteren trenger å sove og at hun ikke må vekke henne eller holde henne våken. Hva med å la henne ligge og høre på lydbok på mp3-spiller? Da må hun enten ta av hodetelefonene selv, eller du må inn og fjerne dem, så hun ikke vikler seg inn i ledningen.

Alternativt kan du la 6-åringen være oppe til h*n er trøtt, selv om det innebærer at den eldste må legge seg først. Så får 6-åringen legge seg sent, i et mørkt og stille rom hvor storesøster sover, med streng beskjed om at storesøster ikke skal forstyrres.

Et annet alternativ er at 6-åringen legges for kvelden i foreldrenes seng, og bæres inn på rommet når hun har sovnet/ når du skal legge deg.

Det går ikke an å tvinge noen til å sovne, og hun kan ikke tvinge seg selv heller. Ettersom dette med å dele rom er for en begrenset periode ville jeg absolutt sett på hvilke praktiske grep jeg kunne ta i denne perioden.

Begge står opp kl 6.30 i ukedagene og da er den minste kjempe trøtt.Så hun trenger mer søvn.Prøver og legge de likt hver kveld,leser en bok og de spiser litt førrst.

Men hun er like våken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge står opp kl 6.30 i ukedagene og da er den minste kjempe trøtt.Så hun trenger mer søvn.Prøver og legge de likt hver kveld,leser en bok og de spiser litt førrst.

Men hun er like våken..

Men hvordan er det i helgen da? Sover hun lenge?

Mitt ene barn er totalt B-menneske, og hvis h*n får lov å sove lenge i helgene forplanter dette seg utover i uka. Vi er nødt til å vekke dette barnet tidlig i helgen også. Ellers sover h*n gladelig til klokka ni eller ti, og blir dermed tilsvarende våken utover kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at hun blir lagt etter "den trøtte perioden" på kvelden.

Mulig hun trenger å legge seg før den eldste.

Ellers støtter jeg forslaget om å legge henne på deres rom. Kan hende sovner hun fortere om hun ikke har noen å forstyrre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Da to av mine delte rom måtte vi legge den ene på et annet rom til den andre var sovnet. Å legge dem samtidig gikk absolutt ikke. De holdt show i timer....

Den som lå i foreldresengen bar vi over i egen seng til når den minste var sovnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...