Gå til innhold

Arbeidsledig


Gjest Lediggang er pyton.

Anbefalte innlegg

Gjest Lediggang er pyton.

Nå har jeg hvert arbeidsledig i 3 mnd. og det begynner å ta på. Har hvert rundt med cv og spurt på jobb alle veier, men ingenting er ledig. Har søkt på jobber men det er ikke mye å søke på her jeg bor.

Nå kjenner jeg at det begynner å ta på humøret og det går ut over oss alle i familien. Merker at spesielt ungene er mere gretne.

Noen som er i samme situasjon og har noen gode tips til hvordan man holder humøret oppe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en lei situasjon som går utover hele familien.

Hva om du klarer å sette deg noen mål for uken/dagen, noe du skulle ha gjort ute/inne?

Da går det mindre tid til negative tanker og du får utrettet noe?

Sett opp noen gjøremål pr. dag, gjerne noe praktisk og noe koselig for familien.

Det er jo alltids noe husarbeid som må gjøres daglig.

Kanskje bake en kake som du kan overraske familien med etter middag?

Ellers kan du ta en runde rundt til vikarbyråer, kommunen, lokale bedrifter og spørre om de har noe ledig? Følg opp med telefoner sånn innimellom.

Dra på biblioteket og lån bøker, slik kan du få tankene vekk og samtidig få andre impulser.

Gå turer i skog og mark. Det hjelper å komme seg ut.

Kanskje samle "naturmateriale" til julepynt?

Hvis du har skolebarn, kan du følge de til skolen, evt. hente de et par ganger i uken. Det er sikkert hyggelig for de..

Selv store barn synes gjerne det er koselig..

(I alle fall synes mine barn det er koselig når jeg følger eller henter de iblant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lediggang er pyton

Høres ut som en lei situasjon som går utover hele familien.

Hva om du klarer å sette deg noen mål for uken/dagen, noe du skulle ha gjort ute/inne?

Da går det mindre tid til negative tanker og du får utrettet noe?

Sett opp noen gjøremål pr. dag, gjerne noe praktisk og noe koselig for familien.

Det er jo alltids noe husarbeid som må gjøres daglig.

Kanskje bake en kake som du kan overraske familien med etter middag?

Ellers kan du ta en runde rundt til vikarbyråer, kommunen, lokale bedrifter og spørre om de har noe ledig? Følg opp med telefoner sånn innimellom.

Dra på biblioteket og lån bøker, slik kan du få tankene vekk og samtidig få andre impulser.

Gå turer i skog og mark. Det hjelper å komme seg ut.

Kanskje samle "naturmateriale" til julepynt?

Hvis du har skolebarn, kan du følge de til skolen, evt. hente de et par ganger i uken. Det er sikkert hyggelig for de..

Selv store barn synes gjerne det er koselig..

(I alle fall synes mine barn det er koselig når jeg følger eller henter de iblant)

Jeg har hvert kjempeflink frem til nå med å finne på ting her hjemme, men nå kjenner jeg veldig på at det er ensomt å gå så mye alene og da er det litt verre å være strukturert. Kjenner ingen andre som er hjemme.

Fra og ha jobbet i mange år til å gå ledig er en veldig stor overgang, jeg kjenner jeg begynner å bli frustrert og en smule deppa, vil jo så gjerne jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykoverår

Jeg har vært hjemme i drøyt 2 år, ikke for nettopp det samme, men ufrivillig ute av arbeidslivet. Jeg er ikke syk som i sengeliggende, jeg er oppe "og går" selv om jeg har mange begrensninger.

Cluet er å legge planer for ting som skal skje. Husarbeid er en ting, fordeler det jeg kan gjøre ut over uka, men viktigere er andre og hyggelige ting. Trening er viktig for meg, det er med på å gjøre meg oppegående, og jeg planlegger ulike aktiviteter gjennom uka.

Det er også viktig å gjøre ting som å planlegge og lage middag, planlegge og gjennomføre trivelige aktiviteter med familien, få og reise på besøk, gå på kafe (man trenger ikke kjøpe mer enn kaffe, faktisk, så det behøver ikke bli svindyrt), i det hele tatt finne på en plan for uka.

Det er viktig å ha ting det er verdt å stå opp for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hjemme i drøyt 2 år, ikke for nettopp det samme, men ufrivillig ute av arbeidslivet. Jeg er ikke syk som i sengeliggende, jeg er oppe "og går" selv om jeg har mange begrensninger.

Cluet er å legge planer for ting som skal skje. Husarbeid er en ting, fordeler det jeg kan gjøre ut over uka, men viktigere er andre og hyggelige ting. Trening er viktig for meg, det er med på å gjøre meg oppegående, og jeg planlegger ulike aktiviteter gjennom uka.

Det er også viktig å gjøre ting som å planlegge og lage middag, planlegge og gjennomføre trivelige aktiviteter med familien, få og reise på besøk, gå på kafe (man trenger ikke kjøpe mer enn kaffe, faktisk, så det behøver ikke bli svindyrt), i det hele tatt finne på en plan for uka.

Det er viktig å ha ting det er verdt å stå opp for.

Skriver under på det. Jeg har også vært ute av arbeid lenge pga sykdom, selvfølgelig ingen drømmesituasjon men prøver å gjøre det beste ut av det.

Jeg har hatt rikelig med tid til å følge opp den yngste når det gjelder skole og fritidsaktiviteter og tatt del i han hverdag på en helt annen måte en når jeg var i jobb. Han synes riktignok jeg er for mye hjemme men det er helst fordi han vil ha huset for seg selv etter skoletid.

Du må rett og slett prøve å glede deg over de små tingene selv om det kan holde hardt i blant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver under på det. Jeg har også vært ute av arbeid lenge pga sykdom, selvfølgelig ingen drømmesituasjon men prøver å gjøre det beste ut av det.

Jeg har hatt rikelig med tid til å følge opp den yngste når det gjelder skole og fritidsaktiviteter og tatt del i han hverdag på en helt annen måte en når jeg var i jobb. Han synes riktignok jeg er for mye hjemme men det er helst fordi han vil ha huset for seg selv etter skoletid.

Du må rett og slett prøve å glede deg over de små tingene selv om det kan holde hardt i blant

Beklager at dette innlegget kom på feil sted, var litt for rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvert kjempeflink frem til nå med å finne på ting her hjemme, men nå kjenner jeg veldig på at det er ensomt å gå så mye alene og da er det litt verre å være strukturert. Kjenner ingen andre som er hjemme.

Fra og ha jobbet i mange år til å gå ledig er en veldig stor overgang, jeg kjenner jeg begynner å bli frustrert og en smule deppa, vil jo så gjerne jobbe.

Kanskje du i mellomtiden kan melde deg som frivillig i Røde Kors el.? Da vil du få et nettverk og kanskje dere er flere som kan finne på noe på dagtid sammen?

Du har ingen naboer som er hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg har hvert kjempeflink frem til nå med å finne på ting her hjemme, men nå kjenner jeg veldig på at det er ensomt å gå så mye alene og da er det litt verre å være strukturert. Kjenner ingen andre som er hjemme.

Fra og ha jobbet i mange år til å gå ledig er en veldig stor overgang, jeg kjenner jeg begynner å bli frustrert og en smule deppa, vil jo så gjerne jobbe.

Ta kontakt med Frivillighetssentralen, kanskje de har noen oppdrag du kan utføre.

Følge eldre og uføre til og fra lege, behandling, være medhjelper til andre oppgaver.

Her driver Frivillighetssentralen salg av brukte ting, kanskje du kan være med å innsamle og sortere eller være med å selge?

Se om du kan bli en besøksvenn eller telefonvenn for ensomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et godt jobbsøkerkurs!

Jeg er veldig flink til å skrive søknad, og har vært på mange intervju i den tiden jeg har vært ledig. Noen har vært relevante i forhold til utdanning og noen litt på siden.

Finnes det bemanningsbyrå der du bor? De kan også hjelpe deg med å utforme en CV som er fin. De gir ihvertfall tips om hva du bør endre på.

Et bemanningsbyrå vil også være interessert i noen som kan begynne i arbeid med en gang. Jeg har fått et engasjement (langsiktig) nå, og ville fått tilbud om et annet (kortsiktig) om det første ikke hadde kommet. Da fikk jeg plutselig bare en uke før jeg måtte begynne :o)

Du skriver at du har unger. Bruk litt mer til på deres aktiviteter. Det skal sikkert være en del nå før jul. Hjelp til med baking og servering. Vær den ekstra voksenpersonen de trenger på tur. Inviter venninnene på te og julebakst.

Det ordner seg med jobb vet du. Du har masse erfaring, du er ferdig med unger og er stabil arbeidskraft. Det vankeligste for oss jobbsøkere er faktisk at den som skal ansette oss ofte har det så travelt at han ikke rekker å gå gjennom søknader og ta intervjuer. Dette mens vi sitter hjemme ved telefonen.

Det ordner seg for snille jenter :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med NAV og si at du har lyst til å utplasseres med støtte fra dem. Det finnes nemlig ordninger der du kan ha med deg finansiering inn i et arbeidsforhold, slik at bedriften du jobber for ikke har utgifter knyttet til det å ha deg i arbeid. Vin-vinn for alle parter mao.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...