Gå til innhold

Konsekvenser for å ikke høre etter


pusi

Anbefalte innlegg

Hvis sønnen min sier at han ikke vil gjøre lekser, så gir jeg ham bare beskjed om at det skal han, NÅ! Og så må han pent sitte der til alle leksene er ferdige.

I slike situasjoner har det aldri hendt at han ikke har gitt etter, så jeg har aldri vurdert noen straff.

Men jeg reagerer på at du sier at du noen ganger gjennomfører straffen du gir.

Du må alltid gjennomføre de straffer du truer med. Det er ikke så farlig hva straffen er, men tru aldri med noe du vet du ikke vil gjennomføre. Da mister han respekten for deg.

''Du må alltid gjennomføre de straffer du truer med. Det er ikke så farlig hva straffen er, men tru aldri med noe du vet du ikke vil gjennomføre. Da mister han respekten for deg.''

Unntaket er når man ser man har vært urimelig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det ofte ikke er leksene de trenger hjelp til, men det å finne roen, så jeg tror jeg ville prøvd noe mer konstruktivt enn beskjed og straff. Har dere prøvd å sette dere ned ved siden av han og hjelpe han i gang, evt sitte ved siden av og gjøre noe annet "stillearbeid" selv? Det er ikke uvanlig at 11-åringer, spesielt gutter, sliter med å finne roen, og jeg tror det kan være kjekt å hjelpe dem å utvikle en god arbeidsrytme. Straff i en slik situasjon vil bare skape dårlige følelser i forhold til det å utføre en lese- og skrivebasert arbeidsøkt.

Tiltredes.

Noen barn kan forsatt trenge at man sitter med dem hele tiden når de er 11.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''Du må alltid gjennomføre de straffer du truer med. Det er ikke så farlig hva straffen er, men tru aldri med noe du vet du ikke vil gjennomføre. Da mister han respekten for deg.''

Unntaket er når man ser man har vært urimelig.

mvh

Hvis man så ofte er urimelig at det er sjelden at straffer gjennomføres, er tiden inne til å gå i seg selv og gjøre noen forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man så ofte er urimelig at det er sjelden at straffer gjennomføres, er tiden inne til å gå i seg selv og gjøre noen forandringer.

Absolutt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje får både foreldre og barn ta en tørn sammen: Stå opp 1 time tidligere på morgenen for å gjøre leksene sammen? Da er man ikke like sliten og umotivert som etter en dag på skolen + andre aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje får både foreldre og barn ta en tørn sammen: Stå opp 1 time tidligere på morgenen for å gjøre leksene sammen? Da er man ikke like sliten og umotivert som etter en dag på skolen + andre aktiviteter.

''Stå opp 1 time tidligere på morgenen for å gjøre leksene sammen?''

*Hehe* Synes jeg ser Snuppa her stå opp kl. 5:30 for å gjøre lekser ja... Da hadde nok hele blokka blitt vekket temmelig kjapt, hun er et snerrende monster før hun får i seg mat om morran. En ting er å høre naboene kl. 6:40, noe helt annet er å bli vekket av dem kl. 5:40...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å si at dersom han i periode på to-tre uker er flink å gjør leksene uten at du må mase, så får han et spill han ønsker seg?

Dette vil kanskje få ham til å innse hvor utrolig deilig det er å være ferdig med leksene og ha fri på kveldene. Det har nemlig blitt min sønns motivasjon:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...