Gå til innhold

Hater skolearbeid


Gjest hjelp, hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp, hva gjør vi?

Har en tiåring som synes skolearbeidet er fryktelig kjedelig. Matte synes han er greit men norsken er kjedelig. Spesielt norskoppgaver. Det går så tregt når han skal gjøre denne leksa, det lyser gjennom han at han ikke finnes motivert. Henger også etter. Leser langt unna kritisk grense og han leser ikke mer en han absolutt må. Har prøvd med spennede bøker for ham, tatt ham med på biblioteket. Men han vil allikevel ikke lese mere enn akkuratt det skolen krever. Han er veldig gutt, har bare typiske gutteinteresser. Han trives bedre på skolen når han får mannlige lærere. Nå har han en dame i norsk, merker da at dette faget er blitt mere gørr enn i fjor da han hadde en mann til lærer i faget. Han er også utredet for dysleksi men det har han ikke. Har prøvd med belønning men det hjelper ikke. Hva gjør man da? Er norskfaget blitt et "jentefag" i skolen? Flere som har gutter i den alderen som misliker norsk sterkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at motivasjon har stor sammenheng med mestring. Jeg vil anbefale at dere gjør en innsats for å forbedre lesingen hans, så vil dere antagelig merke stor forskjell på motivasjonen også.

Vi har en 9-åring som har slitt litt med lesingen. Lekser var i fjor et stort ork og det var klaging og sutring og misnøye og leksene tok evig lang tid. I våres bestemte vi (foreldrene altså) oss for å ta et skikkelig tak i dette. Vi bestemte oss for å lese Harry Potter med han selv om det egentlig var alt for avansert tekst for han. Vi har delt på lesingen. I begynnelsen leste vi voksne 4-5 sider for hver side han leste, etterhvert som hans lesetempo ble bedre, har vi lest færre sider for hver side han leser. Nå er vi i gang med bok nr. 5 og jeg leser to sider for hver side han leser. Vi setter av tid til lesing hver kveld og både han og vi setter pris på denne kosestunden på sengekanten.

Han har forbedret seg betraktelig og vi merker at alt skolearbeidet går bedre i år i alle fag. Leksene gjøres unna uten nevneverdig klaging og i mye større tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjelp, hva gjør vi?

Min erfaring er at motivasjon har stor sammenheng med mestring. Jeg vil anbefale at dere gjør en innsats for å forbedre lesingen hans, så vil dere antagelig merke stor forskjell på motivasjonen også.

Vi har en 9-åring som har slitt litt med lesingen. Lekser var i fjor et stort ork og det var klaging og sutring og misnøye og leksene tok evig lang tid. I våres bestemte vi (foreldrene altså) oss for å ta et skikkelig tak i dette. Vi bestemte oss for å lese Harry Potter med han selv om det egentlig var alt for avansert tekst for han. Vi har delt på lesingen. I begynnelsen leste vi voksne 4-5 sider for hver side han leste, etterhvert som hans lesetempo ble bedre, har vi lest færre sider for hver side han leser. Nå er vi i gang med bok nr. 5 og jeg leser to sider for hver side han leser. Vi setter av tid til lesing hver kveld og både han og vi setter pris på denne kosestunden på sengekanten.

Han har forbedret seg betraktelig og vi merker at alt skolearbeidet går bedre i år i alle fag. Leksene gjøres unna uten nevneverdig klaging og i mye større tempo.

Tusen takk for tips! En god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en tiåring som ikke er spesielt glad i lekser.

Jeg støtter forslaget om å finne bøker som handler om noe han er opptatt av, enten det er faktabøker eller vanlig skjønn-litteratur. Jeg er svært takknemlig for Jørn Jensens serier om fotball og håndball, selv om de har like mye litterær verdi som telefonkatalogen.

I tillegg til lesestafett slik AV beskriver: Lydbøker kan også være motiverende - han kan f.eks. få høre de siste kapitlene på CD på en kjedelig biltur hvis han har lest de X første selv på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fenrisulven

Min erfaring er at motivasjon har stor sammenheng med mestring. Jeg vil anbefale at dere gjør en innsats for å forbedre lesingen hans, så vil dere antagelig merke stor forskjell på motivasjonen også.

Vi har en 9-åring som har slitt litt med lesingen. Lekser var i fjor et stort ork og det var klaging og sutring og misnøye og leksene tok evig lang tid. I våres bestemte vi (foreldrene altså) oss for å ta et skikkelig tak i dette. Vi bestemte oss for å lese Harry Potter med han selv om det egentlig var alt for avansert tekst for han. Vi har delt på lesingen. I begynnelsen leste vi voksne 4-5 sider for hver side han leste, etterhvert som hans lesetempo ble bedre, har vi lest færre sider for hver side han leser. Nå er vi i gang med bok nr. 5 og jeg leser to sider for hver side han leser. Vi setter av tid til lesing hver kveld og både han og vi setter pris på denne kosestunden på sengekanten.

Han har forbedret seg betraktelig og vi merker at alt skolearbeidet går bedre i år i alle fag. Leksene gjøres unna uten nevneverdig klaging og i mye større tempo.

Veldig bra tips AV (som alltid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at motivasjon har stor sammenheng med mestring. Jeg vil anbefale at dere gjør en innsats for å forbedre lesingen hans, så vil dere antagelig merke stor forskjell på motivasjonen også.

Vi har en 9-åring som har slitt litt med lesingen. Lekser var i fjor et stort ork og det var klaging og sutring og misnøye og leksene tok evig lang tid. I våres bestemte vi (foreldrene altså) oss for å ta et skikkelig tak i dette. Vi bestemte oss for å lese Harry Potter med han selv om det egentlig var alt for avansert tekst for han. Vi har delt på lesingen. I begynnelsen leste vi voksne 4-5 sider for hver side han leste, etterhvert som hans lesetempo ble bedre, har vi lest færre sider for hver side han leser. Nå er vi i gang med bok nr. 5 og jeg leser to sider for hver side han leser. Vi setter av tid til lesing hver kveld og både han og vi setter pris på denne kosestunden på sengekanten.

Han har forbedret seg betraktelig og vi merker at alt skolearbeidet går bedre i år i alle fag. Leksene gjøres unna uten nevneverdig klaging og i mye større tempo.

Så deilig å lese om tiltak som fungerer i praksis, og ikke bare i teorien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen idéer om noe skulle funke.

Hvor lenge er det siden han ble utredet for dysleksi? Kan det være hensiktsmessig å teste på nytt?

Er syn og hørsel testet? Syn bør sjekkes av en dyktig optiker ca hvert andre år.

Hva liker han best å gjøre i norsken? Fint om han kan få gjøre mest av det han liker best og lykkes best med.

Om han skriver sakte, kan kanskje en del oppgaver kortes ned eller gjøres om til utfyllingsoppgaver om det er hensiktsmessig.

Kan han Touch?

Kanskje noe av leksene kan gjøres på data.

Det kan også hjelpe å begrense mengden han må skrive. Er det to like oppgaver, holder det å gjøre den ene.

Liker han å fortelle histroier? Kanskje han kan lage en historie og bruke deg som sekretær.

I forhold til lesing kan det være bedre å gå etter tid enn antall sider. Tegneserie, rim og regler går også an.

Gjør store oppgaver om til mange små delmål så han ikke føler seg overveldet.

Det er ikke slik at man skal jobbe mest med det man klarer dårligst og liker minst.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han leser langt under kritisk grense bør skolen ha en plan og et opplegg for ham både for å heve lesefart (og evt. bedre forståelsen) og for å bedre motivasjonen. Støtter forslaget om å vurdere ny utredning for dysleksi, også litt avhengig av hva slags utredning som er gjort tidligere. Kjenner selv til elever som først har fått diagnose på videregående pga. mangelfull testing tidligere. Ellers vil alt arbeid med språk være meningsfullt for å øke interesse og etterhvert leseferdighet, så lydbøker, kokebøker, snekkerbøker, dataspill, chatting og alt annet språkarbeid er bra. Hvis det er mulig å unngå noe som ligner press og mas vil nok det være bra. Utfra det du skriver virker jo atferden hans som en helt naturlig reaksjon på at han føler at han ikke strekker til og dermed beskytter seg mot ytterligere nederlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 2.klassing som leser godt, men som syns det er utrolig kjedelig. Skal ikke lese mer enn det læreren har sagt.

Vi har også prøvd å finne bøker, men han er ikke interessert i å lese mer enn den bitte lille leseleksa de får hver dag.

Det vi har gjort er å belønne han. Dersom han leser en bok i løpet av uka får han en halvtime på nintendo/xbox! to bøker vil dermed si en time! Dette funket for vår del! Han får velge bøkene selv. I uka som gikk leste han 4 bøker (gruffalo, katten med støvlene osv), han trengte nemlig spilletid pga han og en kamerat skulle hjelpe hverandre på dsen en dag!

Nå er nok bøkene som passer han lettere/kortere enn det som er for tiåringen din, men det går jo an å lage et skjema med feks x-antall sider av en bok = spilletid.

Vi har også lovet han at når han klarer å lese teksten på tv uten problemer skal han få se den første harry potterfilmen. Denne belønningen gleder han seg til, men er ennå for langt fram til at det har noe effekt i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...