Gå til innhold

Baby og søvn


Rith

Anbefalte innlegg

Min lille tulle på snart 6 mnd er veldig var og sliter med å sove på dagtid. På kvelden er det ikke noe problem å legge henne i sengen hennes i mørkt rom, hun sovner lett men hun våkner lett, også om vi bare er innom rommet et øyeblikk.

Hun står opp i 08-tiden og legger seg mellom 18-19, litt ettersom hvor trøtt hun er på kvelden.

Hun sover bare 15-30 min pr gang på dagtid, så det blir omtrent 1-1 1/2 times søvn tilsammen.

Jeg har bare erfaring med storesøster som sov uansett hva vi gjorde rundt henne, noe hun fortsatt gjør.

Har også tro på å gjøre forskjell på dag og nattsøvn, slik at det er litt lyder og lys på dagtid, derfor sover lille nede i stua på dagtid. Dette gikk helt fint med storesøster, men lurer nå på om jeg må legge henne i senga hennes på rommet.

Noen med erfaringer og tips de vil dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden hun er så stor, og så var, ville jeg nok lagt henne på soverommet for å sove nå. Alternativt lagt henne ute i vogn - hvis du har mulighet for det.

Mine 3 sov absolutt best på dagtid når de lå ute i vogna si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun er så stor, og så var, ville jeg nok lagt henne på soverommet for å sove nå. Alternativt lagt henne ute i vogn - hvis du har mulighet for det.

Mine 3 sov absolutt best på dagtid når de lå ute i vogna si.

Ja jeg kan jo evt se om hun sover med dagslyset, så blir det forskjellen på dag og nattesøvnen.

Jeg har ikke noe tak hun kan stå ute under, må såfall bli ved garasjen og da mangler jeg oversikt over evt katter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnehagetanter

Ja jeg kan jo evt se om hun sover med dagslyset, så blir det forskjellen på dag og nattesøvnen.

Jeg har ikke noe tak hun kan stå ute under, må såfall bli ved garasjen og da mangler jeg oversikt over evt katter osv.

''Jeg har ikke noe tak hun kan stå ute under, må såfall bli ved garasjen og da mangler jeg oversikt over evt katter osv.''

Dette synes jeg var et dårlig argument for ikke å la babyen sove ute. I barnehagen vår sover alle barna ute, og ingen under tak. Men vi har regntrekk og myggnetting på alle vognene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har ikke noe tak hun kan stå ute under, må såfall bli ved garasjen og da mangler jeg oversikt over evt katter osv.''

Dette synes jeg var et dårlig argument for ikke å la babyen sove ute. I barnehagen vår sover alle barna ute, og ingen under tak. Men vi har regntrekk og myggnetting på alle vognene....

Ja det har du rett i! Da blir det regntrekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du også er inne på kan barn - også søsken - være veldig forskjellige både med hensyn på behov for søvn og hvor lett/tungt de sover etc.

Det høres ut til at hun sover 13-14 timer pr. natt, det er jo mye, og det er ikke så rart hun ikke sover så mye på dagtid. Du merker vel om hun trenger mer søvn på dagtid, blir hun f.eks. trett og grinete på ettermiddagen? Hvis ikke, ville jeg slått meg til ro med at hun ikke trengte så mye søvn på dagen. Evt. kan du jo forsøke å holde henne noe lengre våken på formiddagen, slik at hun kanskje kan venne seg til én lengre lur i stedet for flere korte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille jente sov også bare to lurer á ca 40 min da hun var 6 mnd. Og så sov hun 12-13 t om natta. Siden vi satte stor pris på nattesøvnen, så gjorde vi ikke noen innsats for å få henne til å sove lengre. Nå er hun 9 mnd, og sover ca 11 t om natta, og totalt 3 t på dagtid fordelt på 2 lurer, en kort og en litt lengre. Og det er egentlig veldig greit.

Hun sover alltid ute, i voksipose med skinnfell under og med nett over vogna. Jeg bruker bare vanlig innsektsnett for å sikre meg mot katter, men til vinteren skal jeg bruke kattenett. Med forrige barn opplevde jeg at innsektsnettet snødde helt til i snøvær, så jeg likte ikke tanken på at barnet kunne få lite luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja det har du rett i! Da blir det regntrekk :)

Du kan løse tak-problemet med en parasoll e.l. også på de verste dagene - så lenge det ikke blåser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lurt ut :)

Lykke til :) Det er slitsomt når de små ikke tar lengre dupper.

Takk. :)

Ja det blir litt kort tid til å få gjort andre ting som må gjøres, så håpet hadde vært å få samlet søvnen litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du også er inne på kan barn - også søsken - være veldig forskjellige både med hensyn på behov for søvn og hvor lett/tungt de sover etc.

Det høres ut til at hun sover 13-14 timer pr. natt, det er jo mye, og det er ikke så rart hun ikke sover så mye på dagtid. Du merker vel om hun trenger mer søvn på dagtid, blir hun f.eks. trett og grinete på ettermiddagen? Hvis ikke, ville jeg slått meg til ro med at hun ikke trengte så mye søvn på dagen. Evt. kan du jo forsøke å holde henne noe lengre våken på formiddagen, slik at hun kanskje kan venne seg til én lengre lur i stedet for flere korte.

Ja hun sover jo mange timer pr natt og det er jo kjempebra, men jeg får se om jeg kan klare å samle søvnen på dagtid over to ganger i stedet for mange smådupper.

Hun trenger nok ikke like mye søvn som storesøster nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun sover jo mange timer pr natt og det er jo kjempebra, men jeg får se om jeg kan klare å samle søvnen på dagtid over to ganger i stedet for mange smådupper.

Hun trenger nok ikke like mye søvn som storesøster nei.

Yngste min sov 10 og etterhvert 12 timer i strekk fra han var to måneder! Han sov jo dermed mindre og kortere enn venninners jevnaldrede babyer på dagtid, men jeg må si jeg satte pris på de rolige kveldene, nettene og morgenene. For meg veide det mer enn opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. :)

Ja det blir litt kort tid til å få gjort andre ting som må gjøres, så håpet hadde vært å få samlet søvnen litt :)

Hold oss oppdaterte da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...