Gå til innhold

Til dere med tredjeklassinger.


Gjest Nickløsheletia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja litt mente og låning har de begynt med. Jeg synes de har lært veldig mye matte denne høsten, både pluss/minus med store tall, begynt med ganging og deling og ellers "avansert" nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja litt mente og låning har de begynt med. Jeg synes de har lært veldig mye matte denne høsten, både pluss/minus med store tall, begynt med ganging og deling og ellers "avansert" nivå

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, de har begynt med summering av storetall og tieroverganger (mente). De har ikke begynt med låning i subtraksjon .... enda.

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja litt mente og låning har de begynt med. Jeg synes de har lært veldig mye matte denne høsten, både pluss/minus med store tall, begynt med ganging og deling og ellers "avansert" nivå

Bare et spørsmål til.

Tar de for seg hele gangetabellen nå, eller bare det enkleste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Ja, de lærte det her for ca en måned siden, og holdt på i et par uker. Så forlot de det temaet og nå er det ganging :-)

Er det 1, 2 og 3 gangen eller hele gangetabellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 1, 2 og 3 gangen eller hele gangetabellen?

De begynte forrige uke - med å plusse:

3+3+3+3+3 = 15 = 5*3

Tror de tok tallene opp til 6, brukte bl.a. terning:

Kast terningen for å se hvor mange poser med epler du skal få (f.eks. 5). Kast terningen en gang til for å se hvor mange epler det er i hver pose (f.eks. 4). Tegn posene med eplene oppi. Hvor mange epler blir det? Sett gjerne opp gangstykket.

Hun syntes det var moro når vi tok hendene våre oppå hverandre og telte hvor mange hender det var (og så 5 fingre på hver hånd).

De hadde også noen stykker med klosser oppi en boks, der de skulle telle hvor mange klosser det var i hvert lag, og telle hvor mange lag det var i boksen, og finne ut hvor mye det blir. Til slutt settes gangestykket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har våre kommet: http://www.gyldendal.no/multi/multi%203/

De begynner med ganging neste uke. Hvis du har tilgang på noen ukeplaner fra gamlelandet, så er det jo mulig å følge nettressursene fra der dere er for å se omtrent hvordan det ligger an. Jeg tror alle nye matteverk har nettressurser nå, og hvis du går inn på hjemmesiden til skolen han gikk på i Norge, så finner du sikkert verket han er vant til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har våre kommet: http://www.gyldendal.no/multi/multi%203/

De begynner med ganging neste uke. Hvis du har tilgang på noen ukeplaner fra gamlelandet, så er det jo mulig å følge nettressursene fra der dere er for å se omtrent hvordan det ligger an. Jeg tror alle nye matteverk har nettressurser nå, og hvis du går inn på hjemmesiden til skolen han gikk på i Norge, så finner du sikkert verket han er vant til der.

Ser at lenken ikke ledet deg helt dit jeg ville. Våre er altså på "Volum og areal" nå, ganging neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

De begynte forrige uke - med å plusse:

3+3+3+3+3 = 15 = 5*3

Tror de tok tallene opp til 6, brukte bl.a. terning:

Kast terningen for å se hvor mange poser med epler du skal få (f.eks. 5). Kast terningen en gang til for å se hvor mange epler det er i hver pose (f.eks. 4). Tegn posene med eplene oppi. Hvor mange epler blir det? Sett gjerne opp gangstykket.

Hun syntes det var moro når vi tok hendene våre oppå hverandre og telte hvor mange hender det var (og så 5 fingre på hver hånd).

De hadde også noen stykker med klosser oppi en boks, der de skulle telle hvor mange klosser det var i hvert lag, og telle hvor mange lag det var i boksen, og finne ut hvor mye det blir. Til slutt settes gangestykket opp.

Ok, tusen takk skal du ha:-)

Vil holde meg oppdatert på hva som foregår hjemme. Jeg har på følelsen nå at de ligger litt etter i matte på den norske skolen her i forhold til hjemme.

Ukemålet forrige uke var at de skulle kunne å subtrahere og addere med to tall opp til 50. Ingen av stykkene var med mente eller låning. Vi har forsøkt å lære henne det likevel og hun fårstår det der og da, men så roter hun litt og begynner og låne når hun ikke skal låne;-)

Må mer øvelse til her, skjønner jeg.

Ganging har de ikke begynt med, men veldig ok at jeg fikk vite av deg nå hvordan jeg skal gå frem der. Jeg får starte med å kjøpe terninger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Så langt har våre kommet: http://www.gyldendal.no/multi/multi%203/

De begynner med ganging neste uke. Hvis du har tilgang på noen ukeplaner fra gamlelandet, så er det jo mulig å følge nettressursene fra der dere er for å se omtrent hvordan det ligger an. Jeg tror alle nye matteverk har nettressurser nå, og hvis du går inn på hjemmesiden til skolen han gikk på i Norge, så finner du sikkert verket han er vant til der.

Tusen takk for tips;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ser at lenken ikke ledet deg helt dit jeg ville. Våre er altså på "Volum og areal" nå, ganging neste.

Volum og areal jobbet de med i september her. Nå er det addiajon og subraksjon med to tosifrede tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skoler har ukeplanene liggende på nett. Søk på den kommunen du kanskje skal flytte tilbake til/ kommer fra, finn "din" skole. Da kan du følge med lekseplaner og arbeidsplaner for hele uken. Hos oss blir ukens planer lagt ut i løpet av helgen. Papirversjon kommer hjem mandagen for underskrift (og gjennomgang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...