Gå til innhold

Pengebelønning for gode resultat på prøver?


MHC

Anbefalte innlegg

Er litt usikker her.... Er egentlig prinsipiellt imot å premiere prøveresultat med penger, men nå har min bedre halvdel og jeg en diskusjon.

Vår datter i femte klasse har engelsk gloseprøve og norsk diktat hver uke. Hun er utrolig ukonsentrert, så vi har jobbet og slitt siden første klasse for å få gjort lekser. Det har løsnet litt siste halvår, men glosepugging og vanskelige ordpugging sitter langt inne. (Det forstår jeg egentlig godt...... Ha, ha) Poenget er det at vi vet hun kan klare å få tilnærmet alt rett på prøvene hvis hun (sammen med oss) pugger hele uken gjennom. De gangene vi har klart det er hun kjempestolt! De andre gangene går det så som så på prøvene. Nå vil min mann tilby henne 50 kr hvis hun får full pott på denne ukens gloseprøve. Hun har ikke faste lommepenger, men snakket om at hun trengte litt penger nå før jul til å kjøpe noe til veninnene sine.

Men er det rett å bruke penger som motivasjon for å pugge norske og engelske gloser?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som en engangsbelønning nå før jul synes jeg ikke det er så ille. Men jeg er motstander av det som fast motivasjon. Og det er i tidligste laget - blir dette noe som har den fjerneste likheten med av en fast ordning, blir det uutholdelig når ungdomsskolen og andre alvorlige ting kommer på dagsorden. Men klarer dere å gjøre det til et engangsstunt og kombinere med fokus på at "du kan hvis du vil", skal ikke jeg fordømme det. Det er ingen prinsipiell forskjell på å kjøpe en premie og gi et tilsvarende kontantbeløp.

Her er noen gamle tråder om temaet for litt eldre barn. De fleste som gir respons, er selvfølgelig negative - spesielt de som bare har småbarn og teoriene i orden. Det blir litt annerledes når det viser seg å være det eneste som virker og karakterene begynner

å få betydning:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2093161

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2399997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en engangsbelønning nå før jul synes jeg ikke det er så ille. Men jeg er motstander av det som fast motivasjon. Og det er i tidligste laget - blir dette noe som har den fjerneste likheten med av en fast ordning, blir det uutholdelig når ungdomsskolen og andre alvorlige ting kommer på dagsorden. Men klarer dere å gjøre det til et engangsstunt og kombinere med fokus på at "du kan hvis du vil", skal ikke jeg fordømme det. Det er ingen prinsipiell forskjell på å kjøpe en premie og gi et tilsvarende kontantbeløp.

Her er noen gamle tråder om temaet for litt eldre barn. De fleste som gir respons, er selvfølgelig negative - spesielt de som bare har småbarn og teoriene i orden. Det blir litt annerledes når det viser seg å være det eneste som virker og karakterene begynner

å få betydning:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2093161

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2399997

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - barn får penger uansett. Så å belønne en oppførsel som er bra kan være greit. Men 50,- pr. prøve er jo sinnssykt mye.

Dere bør nok også være nøye på å si at dette gjelder for en viss periode.

Men dersom ho ikke klarer å få alt riktig, så kan det bli fryktelit demotiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Vel - barn får penger uansett. Så å belønne en oppførsel som er bra kan være greit. Men 50,- pr. prøve er jo sinnssykt mye.

Dere bør nok også være nøye på å si at dette gjelder for en viss periode.

Men dersom ho ikke klarer å få alt riktig, så kan det bli fryktelit demotiverende.

''Men 50,- pr. prøve er jo sinnssykt mye''

Vel, hva får en for en 50-lapp i dag? Ikke så mye nei..jeg synes beløpet var helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Jeg synes det er helt greit å legge ut en "gulrot" i form av en eller annen belønning for å se om dette kan motivere til mer innsats og bedre resultat på prøver. Hva belønningen er, penger eller noe annet må være opp til den enkelte.

Selv har jeg belønnet barna i ungdomskolen med en viss sum pr 5 i karakterboka og denne pengen har vært motivasjonsfaktor gjennom skoleåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men 50,- pr. prøve er jo sinnssykt mye''

Vel, hva får en for en 50-lapp i dag? Ikke så mye nei..jeg synes beløpet var helt greit.

50,- for hver gloseprøve synes jeg var veldig mye. Snuppa er like gammel. Ho får 50,- om ho rydder og støvsuger rommet. Det er jo mye større jobb enn noen få gloser. Det blir også veldig mye dersom det skal følges opp senere i andre fag/andre prøver.

Har hørt om andre som betaler for karakterer på ungdomsskolen. Har da hørt at 100-200 pr. standpunktkarakter er ganske vanlig. (F.eks. at barnet da skal få 4 eller 5 i faget) Det gjelder jo da for jobbing for 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig i det "speak" skriver.

I prinsippet er jeg litt imot å bruke penger som belønning for skolearbeid. Men på en annen side, hvis man ser litt stort på det, så er det jo sånn det fungerer senere i livet:

Man får lønn for innsats i en jobb, og barn får ofte lønn i form av lommepenger for å hjelpe til hjemme.

Det er selvsagt ikke helt sammenlignbart siden innsatsen med skolearbeid i bunn og grunn bare angår en selv, men dette tenker neppe et barn over. Så hvis hensikten er å motivere, så synes jeg det burde være lov å bruke midler som fungerer.

Jeg ville imidlertid ikke premiert etter "alt- eller-ingenting prinsippet" da jeg tror dette kan slå feil ut.

Hvis hun øver mye, men allikevel får en feil, og dermed ingen belønning, vil det nok oppfattes som veldig skuffende og demotiverende.

Da er det bedre å gradere belønningen etter resultatet, og sette en nedre grense for når belønningen slår inn.

Feks at hun må ha så og så mange riktige for å belønnes, og at hun deretter får et visst beløp pr ord hun får riktig. Evt med en "bonus" hvis hun har alt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å legge ut en "gulrot" i form av en eller annen belønning for å se om dette kan motivere til mer innsats og bedre resultat på prøver. Hva belønningen er, penger eller noe annet må være opp til den enkelte.

Selv har jeg belønnet barna i ungdomskolen med en viss sum pr 5 i karakterboka og denne pengen har vært motivasjonsfaktor gjennom skoleåret.

Viktig å presisere for elevene at de skal JOBBE for å OPPNÅ en karakter. Av erfaring vet jeg at mange elever tror det er læreren som GIR karakterene, dvs som en form for gave. Presiser at det er faglige mål som skal vurderes etter betemte vurderingskriterier som gir karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er helt greit :) Belønning blir brukt i alle sammenhenger, så hvorfor ikke i dette tilfellet...

Vi gir ikke vår datter noen belønning enda når det gjelder diktater og prøver fordi vi ikke behøver det. Men hvis den dagen kommer gjør jeg det med glede.

Broren min og jeg fikk begge belønninger for gode karakterer og har ikke tatt "skade" av det :) Tvert i mot, det motiverte + at foreldrene våre selfølgelig var kjempe interessert i hvordan det gikk med oss, på en positiv måte. Det var rett og slett GØY å komme hjem med gode karakterer.

Min datter hadde med diktatboken sin til mormor og fikk 100 kr fordi hun hadde alt rett - det syntes jenta mi var stor stas :)

Stå på og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

50,- for hver gloseprøve synes jeg var veldig mye. Snuppa er like gammel. Ho får 50,- om ho rydder og støvsuger rommet. Det er jo mye større jobb enn noen få gloser. Det blir også veldig mye dersom det skal følges opp senere i andre fag/andre prøver.

Har hørt om andre som betaler for karakterer på ungdomsskolen. Har da hørt at 100-200 pr. standpunktkarakter er ganske vanlig. (F.eks. at barnet da skal få 4 eller 5 i faget) Det gjelder jo da for jobbing for 1/2 år.

Dersom dette barnet trenger å pugge gloser uken gjennom for å lære seg det, så synes jeg det er en minst like stor jobb som å rydde rommet sitt!

Det er ikke alle som har like lett for det, og trenger man så mye jobbing for "noen få gloser", er det opplagt ikke å anse som "noen få" for den det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg ville heller belønnet innsatsen enn resultatet. Innsatsen kan hun kontrollere, mer eller mindre, resultatet kan hun ikke kontrollere i samme grad.

Glosepugging er tydeligvis ikke helt enkelt for henne, siden hun må bruke en uke på det. Da synes jeg det blir helt urimelig å straffe henne dersom hun ikke får alt rett. Det er ikke alle som er "best når det gjelder".

Vi hadde lesebelønning for en av våre da barnet gikk i 2. klasse, og var ekstremt lite motivert for å lese. Da laget vi en avtale som belønnet antall leseminutter over en viss periode, og pengene kunne barnet til slutt disponere helt selv, på shopping sammen med en "kul" slektning. Det lå ingen krav til oppnådd lesehastighet i dette.

Fungerte veldig fint. Gjennom denne ekstrainnsatsen ble barnet god nok i lesing til komme over "dette er et ork" - følelsen, og har siden blitt svært god til å lese. Så det kan absolutt fungere med belønning, er vår erfaring. Men ville ikke hatt det som "varig ordning", verken nå eller senere, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det ville jeg ikke gjort. Merker jeg sliter med begrunnelsen, men det stritter i meg. Det går vel på resultater, alvor og barnets egenverdi. Mer dempede former, som kino med en voksen etter god innsats tre ganger på rad osv er kanskjer mer akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette barnet trenger å pugge gloser uken gjennom for å lære seg det, så synes jeg det er en minst like stor jobb som å rydde rommet sitt!

Det er ikke alle som har like lett for det, og trenger man så mye jobbing for "noen få gloser", er det opplagt ikke å anse som "noen få" for den det gjelder.

Uansett så setter dette en standard for framtiden. Tenkt når det blir en gloseprøve, en norskprøve, en engelskprøve osv... Da blir det fryktelit mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Uansett så setter dette en standard for framtiden. Tenkt når det blir en gloseprøve, en norskprøve, en engelskprøve osv... Da blir det fryktelit mye.

Det er jeg helt enig i. Det var sammenlikningen med å rydde rommet når det gjelder mengde arbeid, jeg ikke var enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt kurrant med pengebelønning.

Helt urimelig å forlange at barn skal være så langsiktige at de skal klare å motivere seg til noe de kanskje synes er pyton ved tanken på arbeidsmuligheter om 10-20 år

Ville kanskje valgt å nyansere det litt så det ikke ble alt eller ingen ting. Gode, men ikke feilfrie prøver bør også belønnes etter et visst system. Ellers formidler man jo at det kun er det helt perfekte som er verdt noe.

Spesielt god innsats bør også belønnes mer avhengig av resultat. Men dette kan komme som en uventet påskjønnelse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sånn gjorde vi det

Vi brukte å belønne vurdering-/karakterboka når våren kom.

Helt uhøytidelig altså, vi var ikke ut etter å presse ungene til toppkarakterer.

Men det inspirerte dem til bedre innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. Det var sammenlikningen med å rydde rommet når det gjelder mengde arbeid, jeg ikke var enig i.

Jeg tenker nok slik når jeg ser at snuppa rydder rommet sammenlignet med å lese/pugge gloser. Å rydde/støvsuge rommet tar fort 30-60 minutter, mens gloser er unnagjort ganske mye raskere. (+ at det er mye enklere å få henne til å gjøre)

Så det er nok der jeg sammenligner ting. Altså feil utgangspunkt for et annet barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...