Gå til innhold

Telle til 100


Gjest Kidoz

Anbefalte innlegg

Oppdaget at minstemann på 5 år kunne telle til 100, ble litt imponert. Husket eldstemann var begynt på skilen før han skjønte at etter 49 kom 50. Men nå er han veldig interessert i tall og tar enkle regnestykker. Er ikke så veldig på å skrive.

Uansett er han flinkere, om jeg kan bruke det begrepet, enn eldstemann. Men det har nok med interesse å gjøre vil jeg tro,

Er det vanlig at dagens 5-åringer er lenger fremme, rent skolemessig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette varierer veldig. Noen barn har tidlig interesse for tall, mens andre barn har interesse for bokstaver og lesing. Atter andre er mest opptatt av lek og moro og bryr seg mindre om "skoleaktige" ting... :-)

Men det er jo supert at din 5 åring er interessert i tall da!

Det er jo bare å oppmuntre videre med diverse spill og leker innen dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer an på barnet og på hvor mange eldre søsken de har. Vår yngste skal begynne på skolen til høsten. Hun er bestis med hun som nå går i andre. Minstemann har alltid "gjort lekser" sammen med storesøster og har nok snappet opp veldig mye mer enn vår eldste på 10 kunne før hun begynte på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink!

Jeg må bare benytte sjansen til å skryte litt av min lille også, hun er 4 og kan også telle til hundre :o)

(men hun har en entusiastisk lærerfar som bruker en del tid på tall og bokstaver for tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink!

Jeg må bare benytte sjansen til å skryte litt av min lille også, hun er 4 og kan også telle til hundre :o)

(men hun har en entusiastisk lærerfar som bruker en del tid på tall og bokstaver for tiden)

For noen sinker dere har, hehe;) Min sønn kunne det da han var 3,5. Nå er han seks og kan addere, subtrahere, multiplisere og dividere.

I klassen til sønnen min er det mange som ikke kan telle til 100. Det var også mange som ikke kunne noen bokstaver ved skolestart. Ungene er på svært forskjellig ferdighetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen sinker dere har, hehe;) Min sønn kunne det da han var 3,5. Nå er han seks og kan addere, subtrahere, multiplisere og dividere.

I klassen til sønnen min er det mange som ikke kan telle til 100. Det var også mange som ikke kunne noen bokstaver ved skolestart. Ungene er på svært forskjellig ferdighetsnivå.

Tre og et halvt? Det var da sent...

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4256456

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det vanlig at dagens 5-åringer er lenger fremme, rent skolemessig??

''

Det er vanlig at yngre søsken er lengre fremme enn eldre søsken var! :)

Seksåringen min kunne også telle langt før han begynte på skolen (husker ikke hvor langt), husker eldstemann holdt på en stund å komme over "20-kneiken"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4-åring kan kun telle til tolv, så får han problemer. Tretten og fjorten høres likt ut i hans ører, det baller seg bare til for han.

Jeg tror nivået varierer like mye som det gjorde tidligere. Når jeg var på hans alder både leste jeg bøker og skrev enkle ord. Sønnen øver fremdeles på å skrive navnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke vanlig at femåringer er lenger fremme nå enn de var for noen år siden., Men de individuelle forskjellene er store ja.. Noen er veldig tidlig ute med bokstaver, andre med tall og tallforståelse. Noen har ingen interesse av dette i det hele tatt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg klarte å linke riktlig til innlegget? Skulle altså til Labans innlegg om babyens skriving og lesing mellom ammerundene :-)

Haha, ja jeg innser det nå. Vesle Einstein er en sinke som de fleste andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...