Gå til innhold

Aleneforsørger-trygd..


ArabianStar

Anbefalte innlegg

Jeg fikk barn i mars, og var på NAV for å søke om penger. Jeg bor ikke sammen med faren, og skulle derfor ha aleneforsørger-trygd.

På NAV får jeg vite at sålenge jeg er SAMMEN med faren, får jeg ingenting. Så jeg måtte gå på sosialen og få penger fra de mens barnet var lite.

Så ble det slutt med barnets far. Og jeg gikk på NAV igjen for å søke om penger. Igjen får jeg til svar at jeg får ingenting, da måtte jeg skrive et samlivsbrudd-skjema.. OG faren måtte skrive under på alle papirene for at jeg skulle få alenemor-penger.

Jeg ringte til skatte-etaten og fikk vite at jeg allerede står som aleneforsørger på sønnen min fordi vi ALDRI har vært samboere. Nei det ble ikke godkjent, faren må fylle ut papirene..

Dette nektet han, fordi han plutselig er umåtelig intr i barnet og skal ha 50% ansvar. Dette kommer ikke jeg til å gi meg på, fordi jeg vet at han nada intr i barnet, han skal bare slippe å betale barnebidrag. Og vi bor i hver vår kommune..

På skatte-etaten sier de at jeg trenger ingen underskrift fra han for å for det første få alene-omsorgs-penger når jeg står som aleneforsørger i folkeregisteret.

Hvorfor er da NAV så vanskelige?? Hvis dette stemmer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV er helt håpløse noen ganger. Og de tar feil.

Skriv et brev og ta en kopi, slik at du får svar skriftelig.

Det heter forøvrig ikke aleneforsørger-trygd, det heter overgangsstønad, dobbel barnetrygd og eventuelt småbarnstillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er helt håpløse noen ganger. Og de tar feil.

Skriv et brev og ta en kopi, slik at du får svar skriftelig.

Det heter forøvrig ikke aleneforsørger-trygd, det heter overgangsstønad, dobbel barnetrygd og eventuelt småbarnstillegg.

Småbarnstillegg??? Det ble fjernet for mange år siden og "erstattet" av kontantstøtten. Med mindre de har gjeninnført det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarnstillegg??? Det ble fjernet for mange år siden og "erstattet" av kontantstøtten. Med mindre de har gjeninnført det da.

''Småbarnstillegg til enslig forsørger gis til enslig forsørger med barn mellom null og tre år, med rett til utvidet barne-trygd og samtidig rett til full overgangsstønad. Det gis bare ett tillegg per enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn i alderen 0 - 3 år vedkom mende faktisk forsørger.''

Fra nav.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarnstillegg??? Det ble fjernet for mange år siden og "erstattet" av kontantstøtten. Med mindre de har gjeninnført det da.

Det finnes ikke småbarnstillegg i den vanlige barnetrygden lenger, det stemmer.

Begrepet er nok overtatt av noe spesielt innenfor trygdereglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAV er helt håpløse noen ganger. Og de tar feil.

Skriv et brev og ta en kopi, slik at du får svar skriftelig.

Det heter forøvrig ikke aleneforsørger-trygd, det heter overgangsstønad, dobbel barnetrygd og eventuelt småbarnstillegg.

En får ikke dobbel barnetrygd, men barnetrygd for ett barn mer enn en faktisk har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Småbarnstillegg til enslig forsørger gis til enslig forsørger med barn mellom null og tre år, med rett til utvidet barne-trygd og samtidig rett til full overgangsstønad. Det gis bare ett tillegg per enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn i alderen 0 - 3 år vedkom mende faktisk forsørger.''

Fra nav.no.

Ah. Mine var 3 og 5 da vi skilte lag så dette var ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ah. Mine var 3 og 5 da vi skilte lag så dette var ukjent for meg.

''Når det yngste barnet har fylt tre år, må du være i yrkesrettet aktivitet for å ha rett til overgangsstønad. Dette betyr at du enten må være tilmeldt arbeidsformidlingen som reell arbeidssøker, eller du må være i arbeid eller utdanning som utgjør minst halvparten av full tid.''

Er man under utdanning kan stønadsperioden utvides med inntil to år. Ja, det er blitt mye strengere regler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når det yngste barnet har fylt tre år, må du være i yrkesrettet aktivitet for å ha rett til overgangsstønad. Dette betyr at du enten må være tilmeldt arbeidsformidlingen som reell arbeidssøker, eller du må være i arbeid eller utdanning som utgjør minst halvparten av full tid.''

Er man under utdanning kan stønadsperioden utvides med inntil to år. Ja, det er blitt mye strengere regler!

Synes det er helt på sin plass at man må være aktiv arbeidssøker, i jobb eller studier for å få overgangsstønad. Tidligere var det vel slik at man fikk overgangsstønad i 10 år og kunne gå hjemme uten at andre krav ble stilt?

Husker jeg snakket med ei som hadde jobbet i trygdeverket en gang og hun fortalte at de hadde en del tilfeller av enslige mødre med barn med i underkant av 10 års aldersforskjell, da med forskjellige fedre... Men snyltere vil man jo alltid da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Synes det er helt på sin plass at man må være aktiv arbeidssøker, i jobb eller studier for å få overgangsstønad. Tidligere var det vel slik at man fikk overgangsstønad i 10 år og kunne gå hjemme uten at andre krav ble stilt?

Husker jeg snakket med ei som hadde jobbet i trygdeverket en gang og hun fortalte at de hadde en del tilfeller av enslige mødre med barn med i underkant av 10 års aldersforskjell, da med forskjellige fedre... Men snyltere vil man jo alltid da.

Ja, det var til yngste barnet fylte ti år;) Men de ble jo ikke rike akkurat, og stigmatiseringen var nok mye større den gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag på avslaget. Både det første og det du har fått nå.

Klag på informasjonen du har fått.

Har du fått feil informasjon eller ikke blitt informert om ankefrister har du godt grunnlag for å kreve tilbakebetalt for den perioden du har væt uten overgangsstønad.

Overgangsstønad gis over en viss tidsperiode. Det kan hende du er mer tjent med å ikke kreve penger tilbakebetalt og heller beholde overgangsstønaden lengre.

I større byer finnes det ofte gratis juridisk rådgivning og sosialrådgivning.

F.eks.

http://www.jurk.no

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var til yngste barnet fylte ti år;) Men de ble jo ikke rike akkurat, og stigmatiseringen var nok mye større den gangen....

Se der ja.. Hva får man ikke svar på her!:) Tusen takk, alle sammen!

Var på møte på NAV i dag, og smalt i bordet med hva jeg har hørt og hva som stemmer/ikke stemmer. Joda, da ga de seg til slutt, og var enige i at jeg trengte ikke på noen måte fars underskrift.

Men jeg måtte ha hans person-nummer og alt mulig. Så jeg tillot meg å spørre HOR skulle jeg ha fått tak i hans personnummer?? -Men har ikke dere et barn i lag? Spør damen.. Jo, men jeg har da ikke hans personnummer for det?

Ok da, det kunne de alltids klare å finne.. Hvis jeg bare leverte inn papirene...

Så de er nå fylt ut, og skal inn på NAV i morra!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...