Gå til innhold

Barn som smatter


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Guttungen smatter så utrolig når han spiser at jeg rett og slett ikke orker å være i nærheten av det for tiden. Jeg blir irritert og kvalm.

Hva i all verden skal jeg gjøre med uvanen? :( Vi har forsøkt å forklare at han må tygge med munnen lukket, men det varer to sekunder, så er munnen på vidt gap igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja hva skal man gjøre med det?

Sikkert lurt å ikke gi det så mye oppmerksomhet annet enn å si at han skal lukke munnen...alt som de får oppmerksomhet på er jo så veldig festløig å fortsette med...dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva skal man gjøre med det?

Sikkert lurt å ikke gi det så mye oppmerksomhet annet enn å si at han skal lukke munnen...alt som de får oppmerksomhet på er jo så veldig festløig å fortsette med...dessverre

Det verste er at han blir helt fortvilet selv, så jeg tror ikke det er med vilje. Jeg skjønner bare ikke hvorfor han har startet å smatte nå, når han har klart "tygg med munnen lukket" i over tre år allerede.

Det hjelper nok ikke at jeg er gravid og blir utrolig lett sinna for tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har to venninner som smatter sinnsykt, det er virkeig ekkelt. En behøver ikke være gravid for å synes det :) Dette er barn på 8 år så en kan vel forvente at de spiser med munnen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at han blir helt fortvilet selv, så jeg tror ikke det er med vilje. Jeg skjønner bare ikke hvorfor han har startet å smatte nå, når han har klart "tygg med munnen lukket" i over tre år allerede.

Det hjelper nok ikke at jeg er gravid og blir utrolig lett sinna for tiden ;)

Prøv å ikke fokusere på det, og se tiden an. (Det finnes en mikroskopisk sjanse for at dette har sammenheng med de andre vanskene han har. )

Håper formen din er bedre forresten, og at det har gått bra med broren din:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å si det uten å være sint, bare som en mild påminnelse, og ikke si det "hele tiden" slik at det virker som overdervent masete.

Ellers skulle jeg tro at den eneste virkningsfulle måten å få slutt på dette til slutt er _å si fra_! :-) Så kudos til deg for det:-)

Jeg kjenner enkelte 8-9-åringer som smatter så mye at jeg får helt spader, men tror aldri noen foreldre har sagt fra at de bør lukke munnen. I det ene tilfellet vet jeg at moren synes det er sååå søtt med alle disse små "koselydene" når gullungen spiser *urk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å ikke fokusere på det, og se tiden an. (Det finnes en mikroskopisk sjanse for at dette har sammenheng med de andre vanskene han har. )

Håper formen din er bedre forresten, og at det har gått bra med broren din:-)

Så sett et kryss i kalenderen seks måneder fram i tid og tell ned dagene, for innen da er det mest sannsynlig over? ;) Uff. Du har rett, jeg må nok bare ta meg sammen. Smatting er virkelig på hat-listen min over lyder jeg ikke orker, men stort sett har vi jo bare et felles måltid om dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ikke fokusere på det, og se tiden an. (Det finnes en mikroskopisk sjanse for at dette har sammenheng med de andre vanskene han har. )

Håper formen din er bedre forresten, og at det har gått bra med broren din:-)

Formen er forøvrig bra :) Bortsett fra, da, at jeg blir så lett sinna ;) Sambo truer med å kjøpe boksehansker til jul.

Broren min er nå ute av sykehuset og helt frisk igjen. Så snart infeksjonen snudde, så gikk det hele veldig fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å si det uten å være sint, bare som en mild påminnelse, og ikke si det "hele tiden" slik at det virker som overdervent masete.

Ellers skulle jeg tro at den eneste virkningsfulle måten å få slutt på dette til slutt er _å si fra_! :-) Så kudos til deg for det:-)

Jeg kjenner enkelte 8-9-åringer som smatter så mye at jeg får helt spader, men tror aldri noen foreldre har sagt fra at de bør lukke munnen. I det ene tilfellet vet jeg at moren synes det er sååå søtt med alle disse små "koselydene" når gullungen spiser *urk*

''Jeg kjenner enkelte 8-9-åringer som smatter så mye at jeg får helt spader, men tror aldri noen foreldre har sagt fra at de bør lukke munnen. I det ene tilfellet vet jeg at moren synes det er sååå søtt med alle disse små "koselydene" når gullungen spiser *urk*''

Dette med å holde munnen lukket mens man tygger er virkelig noe man må øve på, tror jeg. Husker foreldrene mine hadde en slik periode igjen med eldste broren min når han var i tenårene. Han begynte av en eller annen grunn å smatte igjen. Jeg vet også om flere venninner som har klikket på kjæresten/samboeren fordi han smatter mens han spiser ;)

Jeg skulle gjerne vært en av de mødrene som synes barna mine er fantastiske og flotte og søte og vidunderlige uansett hva de driver med, men dessverre strekker ikke kjærligheten min seg til total tilbedelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kjenner enkelte 8-9-åringer som smatter så mye at jeg får helt spader, men tror aldri noen foreldre har sagt fra at de bør lukke munnen. I det ene tilfellet vet jeg at moren synes det er sååå søtt med alle disse små "koselydene" når gullungen spiser *urk*''

Dette med å holde munnen lukket mens man tygger er virkelig noe man må øve på, tror jeg. Husker foreldrene mine hadde en slik periode igjen med eldste broren min når han var i tenårene. Han begynte av en eller annen grunn å smatte igjen. Jeg vet også om flere venninner som har klikket på kjæresten/samboeren fordi han smatter mens han spiser ;)

Jeg skulle gjerne vært en av de mødrene som synes barna mine er fantastiske og flotte og søte og vidunderlige uansett hva de driver med, men dessverre strekker ikke kjærligheten min seg til total tilbedelse ;)

''Jeg skulle gjerne vært en av de mødrene som synes barna mine er fantastiske og flotte og søte og vidunderlige uansett hva de driver med''

Problemet med slike mødre er jo at de ikke er i stand til å gi barna rett 'korrektiv' for at alla andre, som IKKE elsker dem så høyt som moren gjør, ikke skkal gremme vettet av seg...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skulle gjerne vært en av de mødrene som synes barna mine er fantastiske og flotte og søte og vidunderlige uansett hva de driver med''

Problemet med slike mødre er jo at de ikke er i stand til å gi barna rett 'korrektiv' for at alla andre, som IKKE elsker dem så høyt som moren gjør, ikke skkal gremme vettet av seg...;-)

Haha, ikke sant.

Vi sitter her og øver med ostepop nå. Først litt tørrtrening og deretter en og en ostepop, for å få inn "lukket-munn-tygging". Det går mye bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ikke sant.

Vi sitter her og øver med ostepop nå. Først litt tørrtrening og deretter en og en ostepop, for å få inn "lukket-munn-tygging". Det går mye bedre ;)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at han blir helt fortvilet selv, så jeg tror ikke det er med vilje. Jeg skjønner bare ikke hvorfor han har startet å smatte nå, når han har klart "tygg med munnen lukket" i over tre år allerede.

Det hjelper nok ikke at jeg er gravid og blir utrolig lett sinna for tiden ;)

Jeg har også en smatter.....Grrrusomt irriterende å høre på .

Du har en som begynte etter tre år sier du , jeg har en som begynte som 9 åring !!!!! Nå er han 10 , og smatter som fy.. Dette er kun alene en uvane fra hans side....

Prøver å si til han at dette er det ingen som kan synest det er greit å høre på , men det hjelper lite. Han har to småsøsken som sier klart og tydelig ifra : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Smatterens mamma...

''Jeg kjenner enkelte 8-9-åringer som smatter så mye at jeg får helt spader, men tror aldri noen foreldre har sagt fra at de bør lukke munnen. I det ene tilfellet vet jeg at moren synes det er sååå søtt med alle disse små "koselydene" når gullungen spiser *urk*''

Dette med å holde munnen lukket mens man tygger er virkelig noe man må øve på, tror jeg. Husker foreldrene mine hadde en slik periode igjen med eldste broren min når han var i tenårene. Han begynte av en eller annen grunn å smatte igjen. Jeg vet også om flere venninner som har klikket på kjæresten/samboeren fordi han smatter mens han spiser ;)

Jeg skulle gjerne vært en av de mødrene som synes barna mine er fantastiske og flotte og søte og vidunderlige uansett hva de driver med, men dessverre strekker ikke kjærligheten min seg til total tilbedelse ;)

''Dette med å holde munnen lukket mens man tygger er virkelig noe man må øve på, tror jeg.''

Sukk... Min 3. klassing lager fortsatt smattelyder SELV MED MUNNEN LUKKET!!!!

Jeg skjønner ikke hvordan den ungen spiser, jeg, det er lyder hele tiden, akkurat som om hun har for mye spytt i munnen samtidig med maten. Eller noe sånt. Det er ILLE!

Og vi jobber med dette ved hvert eneste måltid, hver eneste dag. Små hint, diskrete hint, som hun tar og gjør så godt hun kan. Men hva skal man gjøre med lydene når selv munnen er lukket????

(Det er IKKE koselyder!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
AnonymBruker

Jeg har et stebarn på 10.5 år som spiser med munnen åpen, slikker på fingrer og fat. Sitter skrevd i bare truse, rydder ikke opp etter seg. Eneste som blir gjort er å takke for maten.  Foreldrene driver med fri oppdragelse

Anonymkode: 1e3ef...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...