Gå til innhold

Problemer med avføring hos jente, 3.5 år.


Gjest worried mum

Anbefalte innlegg

Gjest worried mum

Mitt barn har, siden hun var baby, hatt hard avføring. Rådet fra helsestasjonen var å gi henne sviskesaft, kiwi og pære, samt havregrøt og grønnsaker. Jeg får henne til å spise kiwi og sviskesaft i perioder, men hun går fort lei. Hun er glad i broccoli, så det blir det mer av. Passer på å bytte på slik at det blir mer variert. Har gitt henne lactulose, men etter å ha hørt at man kan få dårlig tarm av slike midler har jeg sluttet med det. Vi har også brukt microlaks. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal bli avhengig av slike midler for å få ut avføringen. Microlaks blir brukt i nødtilfelle, hvis det har gått en uke mellom forrige avføring. I dag er hun tre og et halvt år og det er nå blitt en kamp for å få henne til å gå på do. Jeg syns ikke fastlegen har tatt dette alvorlig nok og står nå i bytte av fastlege. Jeg har prøvd å oppmuntre, trøste og støtte henne når hun skal på do, sitter som regel med henne i en time før hun tør å bersje. Har og prøvd å la henne sitte alene og lese, da skriker hun enda mer og virker veldig redd, nesten panisk. Hun brukte to timer her om dagen, noe jeg syns er altfor lenge på do. Hun sier det er vondt, hun gråter, hyler og skriker, selv om avføringen hennes ikke nødvendigvis er så hard. Har gått over til speltbrød etter råd fra en ernæringsfysiolog men ser ikke ut til å hjelpe. Det ser ut som hun har veldig vondt rett før bersjen kommer ut. Vi har lokket med klistremerker, gaver, godteri, jeg sitter sammen med henne med henne når hun er på do fordi hun er så redd. De siste to gangene har jeg vært veldig streng mot henne, og "presset" henne til å bærsje men jeg tror det bare skremmer henne enda mer. Det er ille å se at hun har så vondt. De ser det samme i barnehagen. Jeg kan ikke se noen hemoridelignende klumper i endetarmen og lurer på om dette kan skyldes innvendige hemorider. Kan evt feilstillinger i bekkenet gi slike plager? Hun satt i seteleie og ble tatt med keisersnitt. Kan allergi mot matvarer gi hard mage? Hun bersjer en til to ganger pr uke. Hilsen en som virkelig trenger hjelp før dette utarter seg enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt det samme selv og vært veldig fortvilet.

Da hadde jeg prøvd de samme tingene som du; sviskesaft, laktulose, mikrolaks, mye drikke og da masse vann..

Jeg kuttet ut vanlig melk, kjøpte kun laktosefritt melk.

Etter kort tid var det slutt på gråting ved bæsjing, har mage, vondt i magen og vegre seg mot å gå på do.

Helt ufarlig og enkelt måte som kan fungere.

Bestill også time hos fastlegen, for da får du henvisning til barnelege og vil mulig finne ut av det.

Vil anbefale deg å kjøpe laktosefri melk med en gang og se om det blir forbedringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Symptomene du beskriver er ganske vanlig periodevis hos barn, det stopper opp. Treg og fast avføring gir smerter og da holder barnet igjen og så blir avf enda tregere og fastere.Barnet blir også redd når det er så vondt.Det er ikke alltid så lett å behandle.Det viktigste er å andre på kosten slik at avf. blir løsrere og at maten dstimulerer tarmen til å tømme seg.Frukt, bær og grønnsaker slik du har brukt er vivktig, god tid på toilett besøk,du kan lese litt for henne, ikke mase eller skjenne, da holder hun igjen. Dette må du holde på en tid med, dager, uker. Er ikke dette nok, kan du forsøke å hjelpe til litt med små klyster,Microlax, Toilax, evt. ojeklyster.Større klyster er Klyx.Bløt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Treg avføring som du beskriver er ganske vanlig, men plagsomt. Det gir smerter, og smerter gjør ofte at barnet holder seg og avføringen blir enda tregere.Det er viktig at dovanene er gode, bruke god tid, ikke skjenne på henne, kanskje du kan lese litt for henne når hunn sitter på do.

Endre på kosten er det viktigste for å komme inn i god rytme. Frukt, vær, grønnsake slik du gjør er " basis".Kommer du ikke til målet med dette etter noen dager, uker, kan du hjelpe til med små klyster, Mcrolax,Toilax, evt. større Klyx.Oljeklyster brukes også.

Du kan bløtgjøre avf. med flytende parafin som du gir gjennom munnen, 3ml. /kg/dag i 3-5 dager og så vedlikehold noen tid med 1-3 m l /kg/dag.

Anre midler er Maltekstrakt ( bløtgjørende) 1-5 ml. pr 100 ml. melk.Lactulose10-15 ml. dgl. (osmotisk virkende).Movicol brukes også.

Det er mange andre tiltak også, snakk med helsestasjonen,forsøk det enkleste først og vær litt tålmodig.

Noen barn opplever klyster som ubehagelig og det kan da være bedre å bruke bløtgjørende midler.

Langvarig bruk av tarmstimulrnde midler bør unngås,det kan svekke tarmens funksjoun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...