Gå til innhold

svineinfluensa vaksine dose 2


morgengull

Anbefalte innlegg

Noen her som har barn som har fått dose 2 av svineinfluensavaksinen ?

Er det greit å gi dose 2 av svineinfluensa vaksinen 1 dag før det har gått 3 uker? Vet det heter miniumum 3 uker. Er litt bekymret men legen mener det skal gå greit.

Vi skal ut å reise så enten må dose 2 tas da altså 1 dag før det har gått 3 uker eller 7 uker etter dose 1. Barnet tilhører riskikogruppen (trodde egentlig ikke det da, men legen mente det, hun bruker astma-medisiner når hun blir skikkelig forkjølet, men kun da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ringte helestasjonen i går for å høre om vi kan komme å ta dose to (vi er begge i risikogruppa, sønnen min har vinterastma som datteren din) men fikk beskjed om at alle andre skal vaksineres før de begynner med dose to, dette er sikkert forskjllig fra kommune til kommune. Hun sa også at de begynner med dose to etter jul HVIS det viser seg å være nødvendig? Hun mente at de vet mer om influensaen er så hissig at man trenger to doser, også skulle de se om influensaen var på vei til å avta.. Jeg ville ventet hadde jeg vært deg, dumt hvis hun får sterk reaksjon da.. Har jo noe med kroppens måte å bearbeide vaksina på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vaksinerte mitt barn med astma fikk vi beskjed om at alle skulle ha hatt tilbud om vaksine før ungene fikk dose 2. Tidligst 3 uker etter første dose, men ingen info om hvorvidt det burde tas innen en viss tid. Og så sa de at det var nasjonale retningslinjer. Derfor blir jeg overrasket over at det tydeligvis praktiseres ulikt i landet, eller at vi har fått feil informasjon.

Syns i det hele tatt det er mye rar og forskjellig praksis omkring denne vaksina. Helt utrolig at de ikke klarer å få med informasjon om neste vaksineringsomgang, ei heller å ha lik praksis i hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vaksinerte mitt barn med astma fikk vi beskjed om at alle skulle ha hatt tilbud om vaksine før ungene fikk dose 2. Tidligst 3 uker etter første dose, men ingen info om hvorvidt det burde tas innen en viss tid. Og så sa de at det var nasjonale retningslinjer. Derfor blir jeg overrasket over at det tydeligvis praktiseres ulikt i landet, eller at vi har fått feil informasjon.

Syns i det hele tatt det er mye rar og forskjellig praksis omkring denne vaksina. Helt utrolig at de ikke klarer å få med informasjon om neste vaksineringsomgang, ei heller å ha lik praksis i hele landet.

Enig! Fikk beskjed om å vente til etter jul. Alle skulle få dose 1 før de begynte å sette dose 2. Bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vaksinerte mitt barn med astma fikk vi beskjed om at alle skulle ha hatt tilbud om vaksine før ungene fikk dose 2. Tidligst 3 uker etter første dose, men ingen info om hvorvidt det burde tas innen en viss tid. Og så sa de at det var nasjonale retningslinjer. Derfor blir jeg overrasket over at det tydeligvis praktiseres ulikt i landet, eller at vi har fått feil informasjon.

Syns i det hele tatt det er mye rar og forskjellig praksis omkring denne vaksina. Helt utrolig at de ikke klarer å få med informasjon om neste vaksineringsomgang, ei heller å ha lik praksis i hele landet.

I noen kommuner kan det være at alle har fått vaksine nummer en allerede, og at dermed de har begynt på runde to. De nasjonale anbefalingene er helt klare: Alle skal få runde nummer en før runde nummer to påbegynnes.

Jeg mener å ha lest (men finner ikke tilbake til det) at sprøyte nummer 2 skal settes (for dem det gjelder) mellom 3 uker og 3 måneder etter sprøyte nummer 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringte helestasjonen i går for å høre om vi kan komme å ta dose to (vi er begge i risikogruppa, sønnen min har vinterastma som datteren din) men fikk beskjed om at alle andre skal vaksineres før de begynner med dose to, dette er sikkert forskjllig fra kommune til kommune. Hun sa også at de begynner med dose to etter jul HVIS det viser seg å være nødvendig? Hun mente at de vet mer om influensaen er så hissig at man trenger to doser, også skulle de se om influensaen var på vei til å avta.. Jeg ville ventet hadde jeg vært deg, dumt hvis hun får sterk reaksjon da.. Har jo noe med kroppens måte å bearbeide vaksina på.

Heller litt mot å vente til nyåret før vi vil la henne få dose 2. Nå fikk hun bare litt vondt i armen etter 1 dose, men veldig dumt om hun skulle reagere kraftigere og annerledes på dose 2. Særlig med tanke på at vi skal reise utenlands dagen etter timen er satt opp.

Tydeligvis forskjellig praksis rundt om. Her jeg bor begynner de å vaksinere skoleelever neste uken. Lengre har de ikke kommet. Har allikevel fått tilbud om dose 2 neste uke. Hun er under 10 år og da skal man jo ha 2 doser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte helestasjonen i går for å høre om vi kan komme å ta dose to (vi er begge i risikogruppa, sønnen min har vinterastma som datteren din) men fikk beskjed om at alle andre skal vaksineres før de begynner med dose to, dette er sikkert forskjllig fra kommune til kommune. Hun sa også at de begynner med dose to etter jul HVIS det viser seg å være nødvendig? Hun mente at de vet mer om influensaen er så hissig at man trenger to doser, også skulle de se om influensaen var på vei til å avta.. Jeg ville ventet hadde jeg vært deg, dumt hvis hun får sterk reaksjon da.. Har jo noe med kroppens måte å bearbeide vaksina på.

Skal du også ta to doser? Jeg trodde det kun var barn under 10 år som kunne ta to doser? Vi andre får jo dobbel dose første gang vi tar sprøyta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...