Gå til innhold

Fakta om svineinfluensavaksine


Gjest isirkel

Anbefalte innlegg

Da ble ingen av oss syke. Jeg hadde som sagt influensa for forste gang for to år siden og vil helst slippe å havne på sykehuset en gang til.

Hvorfor havner du på sykehuset av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    28

  • Colette

    26

  • Dorthe

    8

  • ....AV

    5

Mest aktive i denne tråden

Denne journalisten kan mene at begrepet er utvannet så mye han eller hun bare vil. Definisjonen blir ikke annerledes av den grunn.

Dette begynner for meg å ligne på religion :-) Noen tror, og andre tror ikke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

Jeg skjønner ikke den enorme tilliten til myndighetene og legemiddelindustrien dessverre. Når jeg ikke kjenner deres motiver for den informasjonen de gir, så velger jeg selv om jeg vil stole på den. Det er ikke sikkert at deres motiver er de samme som mine.

Jeg liker for øvrig ikke at alle tanker man gjør seg, som ikke stemmer overens med myndighetenes, får betegnelsen "konspirasjonsteorier". I mitt hode er det det samme som at man lider av en eller annen form for parnoia eller andre tilsvarende psykiske tilstander. Og dermed blir det en form for slag under beltestedet overfor en meddebattant som er på lik linje med andre diagnoser, for min del.

Når folk tror at pandemien er "villet" av sterke grupper for å skape økonomisk ustabilitet, så er det å tro på en konspirasjonsteori. Når folk tror at myndighetene bevisst feilinformerer for å "lure oss" til å ta vaksinen, så er det å tro på en konspirasjonsteori. Når folk velger å tro at pandemien er helt uskyldig, men benyttes som påskudd for å bli kvitt innkjøpte vaksiner, så er det også å tro på en konspirasjonsteori.

Aner ikke om du er blant de som tror noe av dette. Men du kan like eller ikke like - det blir ikke mindre konspirasjonsteori av at du synes det er "nedlatende" (husker ikke hvilket ord du brukte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

Dette begynner for meg å ligne på religion :-) Noen tror, og andre tror ikke:-)

Det dreier seg ikke om tro eller ikke tro. Det dreier seg om å lese det som står skrevet på WHOs egne sider uten å fylle det med innhold etter eget forgodt befinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor havner du på sykehuset av det?

Jeg gikk til legen pga uvi og det var legesekretæren som fant ut at hun skulle ta tempen på meg og jeg hadde 40 i feber. Så det var bare rett inn. Jeg skjønte det ikke engang fordi jeg var allerede så dårlig av urinveisinfeksjonen, varm og svetten rant og helt utslitt. Men jeg får aldri feber av uvi, altså tempen går opp ca 2 grader og da er jeg på ca 37,5 og de fleste leger mener at jeg ikke har feber da. Jeg har vanligvis rundt 35,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk tror at pandemien er "villet" av sterke grupper for å skape økonomisk ustabilitet, så er det å tro på en konspirasjonsteori. Når folk tror at myndighetene bevisst feilinformerer for å "lure oss" til å ta vaksinen, så er det å tro på en konspirasjonsteori. Når folk velger å tro at pandemien er helt uskyldig, men benyttes som påskudd for å bli kvitt innkjøpte vaksiner, så er det også å tro på en konspirasjonsteori.

Aner ikke om du er blant de som tror noe av dette. Men du kan like eller ikke like - det blir ikke mindre konspirasjonsteori av at du synes det er "nedlatende" (husker ikke hvilket ord du brukte)

La folk få lov til å tenke selv. Det er det beste. Noen av oss har full tiltro til myndighetene, og andre ikke - uten at det behøver å bety at det er konspirasjonsteorier ute og går.

Jag fatter rett og slett ikke at noen har tiltro til noen som helst virksomhet som har som mål å tjene penger. Busisness is business:-/ Og så lar vi det bli med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk til legen pga uvi og det var legesekretæren som fant ut at hun skulle ta tempen på meg og jeg hadde 40 i feber. Så det var bare rett inn. Jeg skjønte det ikke engang fordi jeg var allerede så dårlig av urinveisinfeksjonen, varm og svetten rant og helt utslitt. Men jeg får aldri feber av uvi, altså tempen går opp ca 2 grader og da er jeg på ca 37,5 og de fleste leger mener at jeg ikke har feber da. Jeg har vanligvis rundt 35,5

Huff...jeg har lest om sykdomshistorien din fra USA-ferien din. Får håpe du er bedre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

La folk få lov til å tenke selv. Det er det beste. Noen av oss har full tiltro til myndighetene, og andre ikke - uten at det behøver å bety at det er konspirasjonsteorier ute og går.

Jag fatter rett og slett ikke at noen har tiltro til noen som helst virksomhet som har som mål å tjene penger. Busisness is business:-/ Og så lar vi det bli med det.

Det er naturligvis ikke all mistro til myndigheter som kan betegnes som konspirasjonsteori. Men de tingene jeg nevnte, er typiske konspirasjonsteorier.

Klart - hvis du konskevent tror at alle virksomheter som har økonomisk overskudd som mål opptrer komplett uetisk, så kan du ikke stole på noen. Så er jo spørsmålet hva du tjener på å ha et så til de grader unyansert syn på ikke - ideelle organisasjoner.

Jeg har forresten jobbet i privat, profittmaksimerende sektor og i offentlig sektor: Min erfaring er at det er mye mer anstendighet og mindre politikk i privat sektor enn i offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturligvis ikke all mistro til myndigheter som kan betegnes som konspirasjonsteori. Men de tingene jeg nevnte, er typiske konspirasjonsteorier.

Klart - hvis du konskevent tror at alle virksomheter som har økonomisk overskudd som mål opptrer komplett uetisk, så kan du ikke stole på noen. Så er jo spørsmålet hva du tjener på å ha et så til de grader unyansert syn på ikke - ideelle organisasjoner.

Jeg har forresten jobbet i privat, profittmaksimerende sektor og i offentlig sektor: Min erfaring er at det er mye mer anstendighet og mindre politikk i privat sektor enn i offentlig.

Nei, de aller fleste bedrifter vil jo gjerne oppnå et overskudd i sin bedrift. Ikke noe galt med det - bortsett fra når det kommer til folks liv og helse. Da bør målene strekke seg lenger enn som så, synes jeg:-)

Men nå begynner jeg å bli "litt" trøtt. Godnatt, og takk for diskujsonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...jeg har lest om sykdomshistorien din fra USA-ferien din. Får håpe du er bedre nå?

Nei, sånn helt ærlig så er jeg verre. Jeg har vært innlagt to ganger og legene vet ikke/vil ikke gjøre noe så nå driver fastlegen min og styrer. Nå har jeg ventet på time i seks år og det er i grunnen lenge nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler for såvidt ikke på det:-) Et sted har man jo som regel lært sine holdninger. Det er ikke så viktig å alltid ha rett:-)

Sunn fornuft er uansett det viktigste - og hva som føles som sunn fornuft kan variere fra person til person. Det er faktisk ingen som vet hva som er det beste for oss alle på sikt når det gjelder svineinfluensaen og vaksinen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg skriver med andre ord at jeg foretrekker en influensa som i de fleste tilfeller har artet seg mildt og ufarlig for å opparbeide meg immunitet kontra en vaksine som ingen har gitt noen garanti for virking/bivirkning av slik viruset har artet seg.

Ja, men du har ingen garanti for en mild influensa. Du har ingen garanti for at ikke du får influensaen først når den evt er mutert til det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg tok vaksinen igår og kroppen jobber nå for å bygge opp immunforsvaret mot svineinfluensaen. Jeg antar jeg vil ha større motstandskraft mot lignende influensavirus i årene som kommer enn en som verken har hatt svineinfluensaen eller tatt vaksinen?

Jo, klart det.

Vaksiner er nettopp å presentere antigen (kan være svekkede virus- eller rene virusproteiner) til mottakers immunforsvar.

Formål er at mottakers immunforsvar skal lære gjenkjenne akkurat dette viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

''Men økt beskyttelse vil man nok få ved å ta vaksinen eller få sykdommen.''

Derfor synes jeg at de som er i risikogrupper bør ta vaksinen så sant de kan, men vaksinering av en hel befolkning er langt fra nødvendig med tanke på hvordan denne sykdommen har artet seg til nå, færre døde og færre alvorlig syke enn ved vanlig sesonginfluensa. Hva er grunnlaget for massevaskinasjon? Noe de var redde for kunne skje og fortsatt er redd for, men som denne vaksinen ikke beskytter oss i mot - altså mutert variant av viruset?

''men som denne vaksinen ikke beskytter oss i mot - altså mutert variant av viruset''

Et immunforsvar som gjenkjenner viruset vil bedre gjenkjenne en et liknende virus (som er dannet ved mutasjon) enn et immunforsvar som aldri har sett maken før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg ikke at ordet "stadig" ble et feil ord??

Det siste var ikke det som ble diskutert.

Det var svineinfluensa som ble diskutert og jeg anser det siste jeg skrev som høyest relevant inn i diskusjonen. Det var ikke digresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var svineinfluensa som ble diskutert og jeg anser det siste jeg skrev som høyest relevant inn i diskusjonen. Det var ikke digresjon.

Det var ikke det jeg kommenterte i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er for vaksinen kan jo like gjerne si at vaksinemotstanderne mangler sunn dømmekraft? Det refereres stadig til at de som er for vaksinen dømmer vaksinemotstanderne. Jeg synes det går begge veier. Vi mennesker er forskjellige og har ulike grunner for de valgene vi tar i livet. Det er ikke her snakk om å la seg diktere av helsemyndighetene eller av vaksinemotstanderne, men ta et valg basert på det man regner som mest sannsynlig.

For min del er det to ting som har stått i fokus:

1. At jeg tilbringer mye tid med personer som, av ulike grunner, ikke kan vaksineres.

2. At det å få svineinfluensaen innebærer en mye større risiko enn eventuelle risikomomenter ved vaksinen.

Er det virkelig så rart at jeg har tatt dette valget?

Igrunnen skjønner jeg heller ikke hvorfor vaksinemotstanderne roper så høyt. Det beste ville jo vært å tie og la flest mulig bli vaksinerte, så slipper man unna smitten selv ;-)

I ditt tilfelle er det ikke noe rart at du vil vaksinere deg, det hadde jeg også kommet til å gjort. Men det er i grunnen ikke det vi snakker om. Det vi snakker om er alle andre som ikke er i risikogruppen og som heller ikke har noen i risikogrupper i sin nærhet og som ellers er friske og raske, skal eller bør vaksinere seg. Dette sett i sammenheng med hvor "farlig" dette egentlig er.

En av argumentene for å ikke vaksinere seg mot vanlige influensa er at det stort sett rammer eldre som vil død snart likevel, det blir helt hinsides i mitt hode. De kunne kanskje hatt noen år til. Skal vi bruke samme retorikk på svineinfluensa så ville mange av de som har dødd, dødd likevel, fordi de hadde kort tid igjen. Slik kan vi jo ikke tenke. Så skulle dette henge sammen burde det vært samme hysteriet rundt vanlig influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle er det ikke noe rart at du vil vaksinere deg, det hadde jeg også kommet til å gjort. Men det er i grunnen ikke det vi snakker om. Det vi snakker om er alle andre som ikke er i risikogruppen og som heller ikke har noen i risikogrupper i sin nærhet og som ellers er friske og raske, skal eller bør vaksinere seg. Dette sett i sammenheng med hvor "farlig" dette egentlig er.

En av argumentene for å ikke vaksinere seg mot vanlige influensa er at det stort sett rammer eldre som vil død snart likevel, det blir helt hinsides i mitt hode. De kunne kanskje hatt noen år til. Skal vi bruke samme retorikk på svineinfluensa så ville mange av de som har dødd, dødd likevel, fordi de hadde kort tid igjen. Slik kan vi jo ikke tenke. Så skulle dette henge sammen burde det vært samme hysteriet rundt vanlig influensa.

Helt enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver ikke-alvorlige, men slitsomme bivirkninger av vaksinen. Det er noe helt annet enn å dø av sykldommen.

Selvsagt noe helt annet å dø av denne sykdommen. Men hvor stor er sjansen for å dø av dette hvis du er frisk og rask? Den er nesten lik null

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...