Gå til innhold

blir uvel av hår i sluket/vasken, vanlig?


Gjest Sinus Sinara

Anbefalte innlegg

Gjest Sinus Sinara

''Ofte har jeg bare unngått å dusje, vaske opp etc når det er sånn, jeg blir for uvel.''

Det er ikke uvanlig å ha små "fobier" for ting. Men hvis det hemmer deg i det daglige, at du har strategier for å unngå det som gir deg ubehag, så er det vel på grensen til en tvangslidelse. Klarer du å dusje i en ekkel dusj, med fremmed hår i sluket, hvis du MÅ?

Jeg klarer det vel hvis jeg MÅ. men det blir veldig ubehagelig for meg og ikke noe jeg klarer å gjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest imzedimze

jeg fjerner andres hår omtrent daglig når jeg dusjer, fordi jeg bor i kollektiv, og det gjør meg absolutt ingenting.

Men jeg hadde ikke likt å finne sluket fullt av hår på et hotell, det hadde jo vært tegn på manglende renhold generelt.

Dusjer forøvrig ikke på offentlige steder som treningssenter osv, da dusjer jeg hjemme.

Vil ikke ha fotsopp og neglsopp osv, mye eklere det, enn noe hår i sluket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du er veldig opptatt av -hvorfor- du har det slik. Det er faktisk helt uinteressant, om du ønsker en løsning på problemet. Det er selvfølgelig koselig å analysere seg selv og bruke god tid på selvopptattheten, vi alle liker det ;), men løsningen ligger ikke der.

Eksponering er det eneste som virkelig hjelper mot fobier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinus Sinara

Jeg ser du er veldig opptatt av -hvorfor- du har det slik. Det er faktisk helt uinteressant, om du ønsker en løsning på problemet. Det er selvfølgelig koselig å analysere seg selv og bruke god tid på selvopptattheten, vi alle liker det ;), men løsningen ligger ikke der.

Eksponering er det eneste som virkelig hjelper mot fobier.

ja, hvis man er helt sikker på at dette er en fobi, ja. Da burde det være en enkelt sak. Hvis jeg skulle drive eksponeringsterapi på dette her, og så viser det seg at det bare er toppen av isfjellet så blir jeg litt motløs hvis du forstår.... Eller hva om jeg blir fort kvitt dette, og så bare dukker det opp et nytt problem?

Jeg vet ikke hvordan andre har det, men jeg foretrekker å kartlegge problemene mine før jeg søker behandling for det. Kommer man ikke inn i riktig terapi kan man godt bli værende der i ti år uten noen særlig fremgang. Så god tid har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hvis man er helt sikker på at dette er en fobi, ja. Da burde det være en enkelt sak. Hvis jeg skulle drive eksponeringsterapi på dette her, og så viser det seg at det bare er toppen av isfjellet så blir jeg litt motløs hvis du forstår.... Eller hva om jeg blir fort kvitt dette, og så bare dukker det opp et nytt problem?

Jeg vet ikke hvordan andre har det, men jeg foretrekker å kartlegge problemene mine før jeg søker behandling for det. Kommer man ikke inn i riktig terapi kan man godt bli værende der i ti år uten noen særlig fremgang. Så god tid har jeg ikke.

Jeg synes du tenker ganske spesielt rundt dette. For det første; toppen av isberget? Det er en frykt for hår i sluket. Hvilket isberg mistenker du at det er toppen av?

Og jeg har aldri hørt om at fobier erstatter hverandre. I så fall er det da bare å eksponere seg selv på nytt for den nye frykten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hvis man er helt sikker på at dette er en fobi, ja. Da burde det være en enkelt sak. Hvis jeg skulle drive eksponeringsterapi på dette her, og så viser det seg at det bare er toppen av isfjellet så blir jeg litt motløs hvis du forstår.... Eller hva om jeg blir fort kvitt dette, og så bare dukker det opp et nytt problem?

Jeg vet ikke hvordan andre har det, men jeg foretrekker å kartlegge problemene mine før jeg søker behandling for det. Kommer man ikke inn i riktig terapi kan man godt bli værende der i ti år uten noen særlig fremgang. Så god tid har jeg ikke.

''Jeg vet ikke hvordan andre har det, men jeg foretrekker å kartlegge problemene mine før jeg søker behandling for det. Kommer man ikke inn i riktig terapi kan man godt bli værende der i ti år uten noen særlig fremgang. Så god tid har jeg ikke.

''

Jeg ville ha valgt å ikke sykeliggjøre denne typen problemer, men i stedet "tatt meg sammen" og gradvis gjort ting jeg følte avsky i forhold til. Matrester i oppvaskekummen tas opp med tørkepapir, og det samme gjelder hår i dusjen. Uansett hvor ekkelt du synes det er, så er det bare å gjøre det.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

''Jeg vet ikke hvordan andre har det, men jeg foretrekker å kartlegge problemene mine før jeg søker behandling for det. Kommer man ikke inn i riktig terapi kan man godt bli værende der i ti år uten noen særlig fremgang. Så god tid har jeg ikke.

''

Jeg ville ha valgt å ikke sykeliggjøre denne typen problemer, men i stedet "tatt meg sammen" og gradvis gjort ting jeg følte avsky i forhold til. Matrester i oppvaskekummen tas opp med tørkepapir, og det samme gjelder hår i dusjen. Uansett hvor ekkelt du synes det er, så er det bare å gjøre det.

Lykke til:-)

Bare tanken på hår i sluken, får meg til å brekke meg! Ingenting, er mer avskyelig enn det. På god andreplass, kommer mennesker som må spise noe krekslig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tanken på hår i sluken, får meg til å brekke meg! Ingenting, er mer avskyelig enn det. På god andreplass, kommer mennesker som må spise noe krekslig....

Men løsningen består jo uansett i å fjerne håret - og å ikke fordype seg i tanken på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men løsningen består jo uansett i å fjerne håret - og å ikke fordype seg i tanken på det.

Absolutt! Jeg gjør det mens jeg dusjer, og har hanske på, hiver det rett i toalettet... *grøss*

Gjør det før jeg spiser, så ingenting kommer opp når jeg brekker meg, men trenger ingen diagnose;) Og jeg brakk meg voldsomt under mitt innlegg til deg...Aksepterer bare at slik er jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinus Sinara

Men løsningen består jo uansett i å fjerne håret - og å ikke fordype seg i tanken på det.

problemet er vel når du er på et offentlig bad og må dra opp hårene etter andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hvis man er helt sikker på at dette er en fobi, ja. Da burde det være en enkelt sak. Hvis jeg skulle drive eksponeringsterapi på dette her, og så viser det seg at det bare er toppen av isfjellet så blir jeg litt motløs hvis du forstår.... Eller hva om jeg blir fort kvitt dette, og så bare dukker det opp et nytt problem?

Jeg vet ikke hvordan andre har det, men jeg foretrekker å kartlegge problemene mine før jeg søker behandling for det. Kommer man ikke inn i riktig terapi kan man godt bli værende der i ti år uten noen særlig fremgang. Så god tid har jeg ikke.

Beklager, men jeg har ingen som helst tro på å gå i terapi for å øve på å ta opp hår fra dusjen. Det er misbruk av din egen og terapeutens tid.

Det er jo bare å gjøre det. Jeg hater edderkopper, men siden det ikke er noen andre voksne i huset mitt, er det jo bare å ta seg sammen og fjerne dem sjøl.

Du kan for øvrig se fram til den dagen du skal rense sluket på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er vel når du er på et offentlig bad og må dra opp hårene etter andre....

På offentlige bad lukker man øynene for hår, og dusjer uten å bry seg om dem. Det er sannsynligvis adskillig verre elementer i dusjene på offentlige bad enn hårstrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...