Gå til innhold

Hvis 3-åringen feires over to dager


Gjest når gir du gave?

Anbefalte innlegg

Gjest når gir du gave?

3 åringen skal feire bursdagen sin på en søndag og en mandag. Søndagen med tante, onkel, og et par barnr (selskap hjemme) og mandagen i barnehagen.

Det er barnehagebursdagen som er den "egentlige" dagen.

Jeg har prøvd å forklare det med at hun har "bursdag hjemme" den ene dagen og "bursdag i barnehagen" den andre dagen.

Det er jo ikke så lett å forklare. Er det bedre å si at hun har "ordentlig" bursdag en av dagene?

Når bør foreldrene gi sin gave? Den morgenen det er familieselskap, eller morgenen etter når den "egentlige" bursdagen er, og skal feires i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke gitt gave på morran før ungen går i barnehagen i alle fall - det er vel en sikker oppskrift på gråting over ikke å få leke med den nye leken? Men bare få et lite glimt av den og så bli skysset ut av døra...

Hadde nok gitt gaven i forbindelse med familieselskapet på søndag, så hadde barnet hatt god tid til å leke med den da. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt gaven på den dagen hun har bursdag. Det blir vel mer enn nok gaver på begge dagene uansett hvilken løsning dere velger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det alltid vært fast takst å 'vekkee' barnet på selve dagen med bursdagssangen og gaver på senga. Har alltid vært en veldig koselig tradisjon og har aldri ført til gråting el.lign. fordi man senere må i barnehage/skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hos oss har det alltid vært fast takst å 'vekkee' barnet på selve dagen med bursdagssangen og gaver på senga. Har alltid vært en veldig koselig tradisjon og har aldri ført til gråting el.lign. fordi man senere må i barnehage/skole.

'' Hos oss har det alltid vært fast takst å 'vekkee' barnet på selve dagen med bursdagssangen og gaver på senga. ''

Slik gjør vi det også, uansett hvilken ukedag det er. Barna er helt med på dette og ligger gjerne våken og spent i sengen, og venter på at familien skal komme togende og syngende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det alltid vært fast takst å 'vekkee' barnet på selve dagen med bursdagssangen og gaver på senga. Har alltid vært en veldig koselig tradisjon og har aldri ført til gråting el.lign. fordi man senere må i barnehage/skole.

Så koselig! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har det alltid vært fast takst å 'vekkee' barnet på selve dagen med bursdagssangen og gaver på senga. Har alltid vært en veldig koselig tradisjon og har aldri ført til gråting el.lign. fordi man senere må i barnehage/skole.

Det samme gjør vi. Det kan bare være _litt_ slitsomt å vise den samme entusiasme tidlig om morgenen første juledag, for da er vi stort sett temmelig slitne. Men skal vi vekke poden med sang så kan man ikke vente til klokka sju, for å si det slik...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest når gir du gave?

Jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre, for dagen skal jo feires hjemme på søndag, og barnet har ingen begreper om dato og når bursdagen "egentlig" er.

Vi pleier også å vekke med sang og gaver om morgenen, men tenker at det vil være minst forvirrende for 3-åringen om vi gjør dette på søndag morgen (samme dag som vi skal ha selskap), selv om bursdagen "egentlig" er neste dag? Tenker at det også kan være forvirrende om for barnet ikke å få gaver fra oss den dagen vi feirer det.

Så kan vi forklare neste dag at i dag skal de feire dagen i barnehagen men da blir det uten gaver.

Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre, for dagen skal jo feires hjemme på søndag, og barnet har ingen begreper om dato og når bursdagen "egentlig" er.

Vi pleier også å vekke med sang og gaver om morgenen, men tenker at det vil være minst forvirrende for 3-åringen om vi gjør dette på søndag morgen (samme dag som vi skal ha selskap), selv om bursdagen "egentlig" er neste dag? Tenker at det også kan være forvirrende om for barnet ikke å få gaver fra oss den dagen vi feirer det.

Så kan vi forklare neste dag at i dag skal de feire dagen i barnehagen men da blir det uten gaver.

Eller hva?

''men tenker at det vil være minst forvirrende for 3-åringen om vi gjør dette på søndag morgen (samme dag som vi skal ha selskap), selv om bursdagen "egentlig" er neste dag''

Har ikke treåringen vært forvirret mhp. bursdag før, blir han det i hvertfall om dere gjør det på den måten, tenker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjør vi. Det kan bare være _litt_ slitsomt å vise den samme entusiasme tidlig om morgenen første juledag, for da er vi stort sett temmelig slitne. Men skal vi vekke poden med sang så kan man ikke vente til klokka sju, for å si det slik...:-)

Dårlig valgt fødselsdag - men i det minste noe bedre enn selve julaften...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Hos oss har det alltid vært fast takst å 'vekkee' barnet på selve dagen med bursdagssangen og gaver på senga. ''

Slik gjør vi det også, uansett hvilken ukedag det er. Barna er helt med på dette og ligger gjerne våken og spent i sengen, og venter på at familien skal komme togende og syngende :-)

''og ligger gjerne våken og spent i sengen''

*he he* Ja, vi har flere ganger hørt litt utålmodig sparking i dyna der inne, men når vi nærmer oss, ligger han alltid musestille og "sover". :-)

Men nå om årene sover han helst på _ekte_!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjør vi. Det kan bare være _litt_ slitsomt å vise den samme entusiasme tidlig om morgenen første juledag, for da er vi stort sett temmelig slitne. Men skal vi vekke poden med sang så kan man ikke vente til klokka sju, for å si det slik...:-)

*he he* Ja, det var en litt ugrei dag å være våken med sang tidlig på morgenen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre, for dagen skal jo feires hjemme på søndag, og barnet har ingen begreper om dato og når bursdagen "egentlig" er.

Vi pleier også å vekke med sang og gaver om morgenen, men tenker at det vil være minst forvirrende for 3-åringen om vi gjør dette på søndag morgen (samme dag som vi skal ha selskap), selv om bursdagen "egentlig" er neste dag? Tenker at det også kan være forvirrende om for barnet ikke å få gaver fra oss den dagen vi feirer det.

Så kan vi forklare neste dag at i dag skal de feire dagen i barnehagen men da blir det uten gaver.

Eller hva?

Jeg tror ikke jeg hadde bekymret meg så mye for litt forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi alltid feiret bursdager i flere dager og aldri hatt noe problem med det. Spiller egentlig ingen roll om de skjønner når de har bursdag eller ikke... Det kommer senere.

Vi bruker alltid å stå opp, lage frokost på senga til bursdagsbarnet og gi gave på dagen. Kjempekoselig tradisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid feiret bursdagene over flere dager - er i gang med 3 dagers feiring av hun som blir 10 i morgen :)

Det har ikke vært noe problem. Vi har fortalt hvilken dag som er den ordentlige bursdagen, og stort sett har vår gave blitt gitt den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foreldre gir alltid gaven til barna på selve bursdagen. Da tropper vi opp hele familien med vekking, gaver, kakao, kake og selvfølgelig sang og flagg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har fått gave av oss foreldre den dagen de har bursdagen sin. De har ikke hatt noe problem med å skjønne at det feires en dag men at de blir tre år "i morgen"

Derimot hadde de andre problemer: dagen etter bursdagen sin kom en meget bekymret pode inn på soverommet vårt, vekket meg og spurte: "mamma, er jeg tre år i dag også?" - han var redd det hadde gått over i løpet av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har fått gave av oss foreldre den dagen de har bursdagen sin. De har ikke hatt noe problem med å skjønne at det feires en dag men at de blir tre år "i morgen"

Derimot hadde de andre problemer: dagen etter bursdagen sin kom en meget bekymret pode inn på soverommet vårt, vekket meg og spurte: "mamma, er jeg tre år i dag også?" - han var redd det hadde gått over i løpet av natta.

*he he*

Min hadde et litt annet problem før sin 3-årsdag, og det var at han ikke _vile_ bli 3 år! Han ville fortsette å være to-og-et-halvt. Heldigvis gikk det over med en gang selve dagen opprant, men jeg tenkte at han slekter farmor som til tider kan være fryktelig opptatt ikke å høyere antall år...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...