Gå til innhold

Utdanningsstønad og utdanning.. +foreldreansvar.


ArabianStar

Anbefalte innlegg

Jeg har jo sønnen min på seks mnd som jeg er alene med. Har nå søkt NAV om penger, og de er forhåpentligvis på konto i løpet av nærmeste framtid.

Men så begynte jeg liksom å snuse litt.. Jeg tenker på å begynne på skole igjen, på almennfag. Hva er det man får i utdanningsstønad? Og man får vel støtte til barnehage og, regner jeg med?

Også dette med foreldreansvar da.. Det er altså en evig trykke.. På skatte-etaten står jeg oppført som aleneforsørger for gutten. Hvordan fungerer det da med foreldreansvar?

Har jeg noen mulighet til å flytte ut av fylket? Eller må jeg ha fars samtykke? Jeg har forstått det sånn på skatte-etaten at jeg kan melde adresse-endringer og sånt uten hans underskrifter og denslags, men de sier ingenting om foreldre-ansvar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har delt foreldreansvar. De fleste kan anta dette, forutsatt at de ikke har gjort noe aktivt for å få foreldreansvar alene.

Inntil videre kan du flytte over hele Norge uten hans samtykke. Men vær obs på at dere må dele reiseutgifter senere om han ønsker samvær og det kan bli veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har delt foreldreansvar. De fleste kan anta dette, forutsatt at de ikke har gjort noe aktivt for å få foreldreansvar alene.

Inntil videre kan du flytte over hele Norge uten hans samtykke. Men vær obs på at dere må dele reiseutgifter senere om han ønsker samvær og det kan bli veldig dyrt.

Aha ja.. Greia var jo at da gutten ble født hadde vi forskjellige adresser. Da har med andre ord guttens far rett til å ha gutten 50%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med foreldreansvar ville jeg sjekket med nav.. Da eks-samboern og jeg fikk sønnen vår for fire år siden, bodde vi sammen men var ugift. Da jeg skulle ordne pass da poden var 2 hadde jeg med dok. med fars samtykke + leg fra han om at jeg kunne bestille pass, men det trengtes ikke fordi jeg sto oppført med foreldreansvaret alene.. Dette ordnet vi raskt. Fikk beskjed om at hvis vi ikke er gift, får mor automatisk foreldreansvaret, og vi hadde bodd sammen i 6 år før vi fikk barn.. merkelig, men sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha ja.. Greia var jo at da gutten ble født hadde vi forskjellige adresser. Da har med andre ord guttens far rett til å ha gutten 50%?

Nei, samvær har ingenting med foreldreansvaret å gjøre. Foreldreansvaret har med avgjørelser i forhold til barnet å gjøre. Pass, flytting til utlandet og diverse andre ting. Alle foreldre har i utgangspunktet, uavhengig av foreldreansvar, rett til samvær og økonomiske forpliktelser. Om det samværet er annenhver helg eller 45 % av tiden er ikke forutbestemt.

Jeg visste ikke at dere bodde på forskjellige adresser når barnet ble født. Da er det litt mer komplisert. Det er mulig du har foreldreansvaret alene. Du kan finne dette ut ved å kontakte folkeregisteret der du bor (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med foreldreansvar ville jeg sjekket med nav.. Da eks-samboern og jeg fikk sønnen vår for fire år siden, bodde vi sammen men var ugift. Da jeg skulle ordne pass da poden var 2 hadde jeg med dok. med fars samtykke + leg fra han om at jeg kunne bestille pass, men det trengtes ikke fordi jeg sto oppført med foreldreansvaret alene.. Dette ordnet vi raskt. Fikk beskjed om at hvis vi ikke er gift, får mor automatisk foreldreansvaret, og vi hadde bodd sammen i 6 år før vi fikk barn.. merkelig, men sant!

Det er fordi våre barn ble født før 2006.

''Fra 1. januar 2006 fikk samboende automatisk felles foreldreansvar for barn født etter denne datoen.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, samvær har ingenting med foreldreansvaret å gjøre. Foreldreansvaret har med avgjørelser i forhold til barnet å gjøre. Pass, flytting til utlandet og diverse andre ting. Alle foreldre har i utgangspunktet, uavhengig av foreldreansvar, rett til samvær og økonomiske forpliktelser. Om det samværet er annenhver helg eller 45 % av tiden er ikke forutbestemt.

Jeg visste ikke at dere bodde på forskjellige adresser når barnet ble født. Da er det litt mer komplisert. Det er mulig du har foreldreansvaret alene. Du kan finne dette ut ved å kontakte folkeregisteret der du bor (tror jeg).

Å, da er jeg litt mer med..:) Trodde samvær og foreldreansvar var det samme, nemlig.. Hehe..

Får spørre på folkeregisteret ja, men som DE sier så er jeg alene om avgjørelser slik som pass, adresse(endring) osv.. Men samvær og omsorg og sånne ting går på helt andre regler..

Sukk.. Dette skal man visst ikke bli klok på.. Får ta en tur på NAV.. De hadde iallfall ingen problemer med å sette meg opp som aleneforsørger etter at jeg hadde smekka regler og papirer i bordet dems. Da fikk jeg full omsorgs-trygd og utvida barnetrygd osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, da er jeg litt mer med..:) Trodde samvær og foreldreansvar var det samme, nemlig.. Hehe..

Får spørre på folkeregisteret ja, men som DE sier så er jeg alene om avgjørelser slik som pass, adresse(endring) osv.. Men samvær og omsorg og sånne ting går på helt andre regler..

Sukk.. Dette skal man visst ikke bli klok på.. Får ta en tur på NAV.. De hadde iallfall ingen problemer med å sette meg opp som aleneforsørger etter at jeg hadde smekka regler og papirer i bordet dems. Da fikk jeg full omsorgs-trygd og utvida barnetrygd osv..

Du blander sammen begreper her, men det er jo greit :)

Og du er nok alene om foreldreansvaret. Det er en stor fordel, spesielt om faren er fraværende eller urimelig. Men sjekk med folkeregisteret, i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi våre barn ble født før 2006.

''Fra 1. januar 2006 fikk samboende automatisk felles foreldreansvar for barn født etter denne datoen.''

Aha.. Jeg begynner å bli gammel, hehe.. på tide med en til skjønner jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, da er jeg litt mer med..:) Trodde samvær og foreldreansvar var det samme, nemlig.. Hehe..

Får spørre på folkeregisteret ja, men som DE sier så er jeg alene om avgjørelser slik som pass, adresse(endring) osv.. Men samvær og omsorg og sånne ting går på helt andre regler..

Sukk.. Dette skal man visst ikke bli klok på.. Får ta en tur på NAV.. De hadde iallfall ingen problemer med å sette meg opp som aleneforsørger etter at jeg hadde smekka regler og papirer i bordet dems. Da fikk jeg full omsorgs-trygd og utvida barnetrygd osv..

Det fikk jeg også da jeg ble alene om omsorgen.. det er ikke noe problem å få. Vi har delt foreldreansvar og faren har han annen hver helg og en gang i uka.. så det har ikke noe å si på stønader. Bor ungen hos deg får du stønad, ettersom hvor mye du tjener og hvor mye samvær far har. det har ikkenoe med foreldreansvaret å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...