Gå til innhold

Når får barna spillkonsoll?


Gjest bare en mor

Anbefalte innlegg

''Kjøpte den med tanke på at vi skal ut på lang reise i vinterferien. ''

Minstemann hos oss fikk DS til 4-årsdagen av samme grunn som dere, og han hadde stor glede av Super Mario-spill. Mario-musikken minner meg fortsatt om deilig ferietid :-)

Så herlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar alle sammen. Jeg er litt redd 6-åring vår vil passifiseres om han får en spillkonsoll, men jeg ser det er flere på hans alder som har allerede. Det snakkes jo så mye om at barn ikke har nok fantasi til å finne på leker selv fordi de er vant til å underholdes av film og spill. Er det ikke vanskleig å avslutte spillingen før leggetid f.eks? At man får "jeg skal bare spille ferdig først" i spill som aldri blir ferdige?

Gutten min er en litt lat type så får han spille er jeg redd han blir sittende hele dagen, eller at det blir mye kranlign når han ikke får spille. Jeg er tilhenger av at barn skal lære seg å bruke data, men spill? Litt mer usikker der. Hhan har absolutt mer godt av å komme seg ut i trær og sandkassa. Jeg får tenke litt til.

Hos oss har det ikke vært noe problem. Når de har fått nye spill, så har de hatt en litt intens spilleperiode, men da har jeg satt begrensninger som det ikke har vært noe problemer å overholde.

Ellers går spillingen veldig i perioder, og jeg ser ikke at det er noe problem. Ungene elsker å være ute også :)

Om det tar av litt, så er det mulig å si at du får spille i 30 minutter. Jeg setter på en alarm, og når den går av, så må du avslutte.

Skulle han være midt i et spill akkurat da, så kan du velge å være veldig streng, eller du kan velge å sette deg ned sammen med ham og se at han faktisk avslutter ved første mulighet.

Jeg tror at det å spille dataspill også er med på å forberede ungene våre på den verden vi lever i. Men, alt med måte selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS3 har bluerayspiller, og kan brukes til å være på internett med, og den har harddisk som du kan lagre film, musikk og annet på.

Kan man spille PS2-spill på en PS3-maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva bruker dere PS3 til da, hvis den ikke brukes til spill?

Vi lurer på om barna skal få PS3 til jul, men jeg lurer på hva som er fordelen. De har PS2, og jeg syns fortsatt det er en del OK barnespill tilgjengelig til PS2.

vi bruker den til film og mediasenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Men hadde vært fint om du hadde visst det, da:-)

DET er sant. Du får si i fra hvis du finner det ut, så kan jeg svare neste gang noen spør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er sant. Du får si i fra hvis du finner det ut, så kan jeg svare neste gang noen spør :D

Ok, svaret er som følger:

Dersom man kjøpte PS3 da den var ny og kostet 5-6000, så kunen den spille både ps2 og ps3-spill, men den som finnes i butikken nå til snaut 3000 kroner går det kun an å spille ps3-spill på! :-)

Det sa iallfall dude'n på Spaceworld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn er nå snart 6 år, 8,5 år og 10,5 år. Det er kune hun midterste som har spill - en DS, som hun fikk til jul i fjor. Hun minste skal få nå til jul. Eldstemann har aldri spurt om det - men jeg vet at han liker å spille FIFA spill og sånt når han er hos andre.

Jeg hadde ikke orket å gi etter for press om all verdens spill før de går på skolen! Vi har aldri merket noe press etter dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Ok, svaret er som følger:

Dersom man kjøpte PS3 da den var ny og kostet 5-6000, så kunen den spille både ps2 og ps3-spill, men den som finnes i butikken nå til snaut 3000 kroner går det kun an å spille ps3-spill på! :-)

Det sa iallfall dude'n på Spaceworld.

*notere bak øret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg er litt redd 6-åring vår vil passifiseres om han får en spillkonsoll, men jeg ser det er flere på hans alder som har allerede. Det snakkes jo så mye om at barn ikke har nok fantasi til å finne på leker selv fordi de er vant til å underholdes av film og spill. Er det ikke vanskleig å avslutte spillingen før leggetid f.eks? At man får "jeg skal bare spille ferdig først" i spill som aldri blir ferdige?

Gutten min er en litt lat type så får han spille er jeg redd han blir sittende hele dagen, eller at det blir mye kranlign når han ikke får spille. Jeg er tilhenger av at barn skal lære seg å bruke data, men spill? Litt mer usikker der. Hhan har absolutt mer godt av å komme seg ut i trær og sandkassa. Jeg får tenke litt til.

Mine bruker historiene fra spillene endel i leken. De leker at de er Mario og Luigi og skal over den varme lavaen, på trampolina er det om å gjøre å ikke treffe (skumgummi)ballen for da mister man "liv" etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre var sånn 5-6 år.

Aldri hatt store avhengighetsproblemer, men så har vi også klare regler i forhold til spill, pc og tv.

Spillkonsoll blir ofte tatt med når de skal bort, f.eks. venting hos tannlege, frisør og slike ting. Ellers bruker de det kanskje i bilen når vi skal kjøre et stykke, utrolig at de ikke blir kvalme..

Hjemme er det ikke så ofte i bruk, et par ganger i uken kanskje, også topper det seg selvsagt når de får nye spill.

Synes de lærer en hel del av disse spillene også, så det er ikke bare negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vi har hatt alle konsoller siden før vi fikk barn, men hun spilte vel første gang da hun var 3 tror jeg. Sin egen DS fikk hun i fjor, rett før hun fylte 6 år.

Hun har egen pc hos faren, tror hun har hatt det et par år - hos meg bruker hun både min bærbare og mediasenteret, litt alt ettersom.

Jeg har ingen spesielle restriksjoner, jeg lar henne spille når det passer seg sånn - og sier stopp når jeg føler det er nok. Om sommeren er det generelt svært lite innesitting, så det er mest på kjipe utedager - og når jeg MÅ gjøre andre ting og hun må sysselsettes utover å leke med tingene sine.

Det er periodevis mye mas, men også lange perioder uten mas - så jeg synes ikke det er noe klart mønster i det. Bortsett fra at det selvfølgelig er mest mas når hun nettopp har fått et nytt spill da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...