Gå til innhold

Jente som tisser på seg.


Gjest Vittoria

Anbefalte innlegg

Gjest Vittoria

Jeg har en datter på ni år som fremdeles ikke er tørr. Hun har ikke vært tørr en dag eller en natt noen gang.

Hun er undersøkt med ultralyd. Ingen funn. Hun har vært hos urolog uten effekt. Vi har prøvd belønning og faste dotider uten effekt. Hun har vært på BUP uten effekt og til sist har vi vært hos fotsoneterapeut og kiropraktor. Jeg føler alt er prøvd.

Har du forslag til hva mer som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste for en tid tilbake en interessant artikkel om emnet i VG eller Dagbladet. Denne handlet om en gutt på 11 som var sengevæter (han var dog tørr på dagtid). Foreldrene hadde prøvd "alt" og visste ikke hva mer de skulle gjøre...

Veilederen deres anbefalte dem å heretter overlate alt ansvar til gutten når det gjaldt sengevætingen. De skulle prate med gutten og si klart og tydelig fra at nå hadde de forsøkt å hjelpe ham i mange år, men uten resultat - og at de nå hadde bestemt at han selv skulle ta ansvaret for å passe på blæra si (jeg mener å huske at veilederen poengterte at det var snakk om å ta ansvar for blæra - sikkert noe psykologisk i det?). Når gutten hadde tissa seg ut måtte han ordne alt selv (trengte ikke komme til mor og far for å gi beskjed) - skifte på senga, skifte klær, vaske klærne etc.

Både foreldrene og gutten trodde dette var et helt håpløst prosjekt, men de var villige til å prøve. Gutten ble iallefall tørr etter noen dager :)

Det er selvsagt vanskelig når datteren deres går på skolen osv.. Hva med å forsøke nå i jula når hun har fri? Sett dere ned med henne og prat om hva dere har bestemt. Hvis hun tisser seg ut så skal hun selv skifte tøy _med en gang_ og legge klærne sine klare til vask - både dag og natt. Si at dere ikke vil blande dere opp i dette så lenge hun gjør det hun skal og at hun nå er så stor at dette er hennes ansvar. Forklar henne hvordan blæra fungerer: Den er som en ballong som fylles opp av urin - signaler fra blæra sendes opp til hjernen - hjernen tenker "nå må jeg på do før blæra blir for full" og hun går på do - blæra blir tom og får plass til mer urin fram til neste gang hun går på do...etc..

Dersom dere velger å prøve denne metoden så tror jeg det er viktig at dere virkelig er konsekvente: Dette er HENNES blære og hennes ansvar!

Lykke til - og fortell gjerne hvordan det går :)

Ps: Jeg har selv en sengevæter hjemme. Vi har jobba på samme måten, dog uten at alt er perfekt ennå. Før tissa hun seg ut på natta så og si hver natt - nå kanskje en natt annenhver uke, så det er utrolig stor bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant svar... mitt er neppe så interessant ;)

Men her er et forum som heter Dag- og nattvæting her på DOL. Jeg vil anbefale å avse den summen det koster for svar der inne. Det er jo også en del å lese igjennom der inne om du ikke alt har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...