Gå til innhold

Ang lesehastighet


Gjest MayLynn

Anbefalte innlegg

Gjest MayLynn

Jeg prøve å måle lesehastigheten til datteren min som går i 2 klasse - ca 30 ord på høytlesning i ukjent bok. Sikkert ikke kjempehøyt. Hun som går i 4 hadde ca 80 ord. Målte også på meg selv og jeg hadde 100 ord da jeg leste for henne. Altså prøvde jeg ikke å lese fort, men 100 ord må da være normalt tempo når man skal lese høyt for noen? (Jeg sa ikke noe til ungene at jeg målte dem).

Når man skal måle lesehastighet - får elevene beskjed om å lese så fort de kan - eller måler de hastigheten elevene bruker på vanlig høytlesning for andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener vesla leste inni seg, sa fra da hun startet og da hun sluttet.

Så ble det stilt kontrollspørsmål for å sjekke at hun hadde fått med seg teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når man skal måle lesehastighet - får elevene beskjed om å lese så fort de kan - eller måler de hastigheten elevene bruker på vanlig høytlesning for andre?''

Skolen har egne tester for dette, som i tillegg til å måle en lesehastighet, sjekker om eleven får med seg det som leses.

Testene er utformet litt forskjellig, der noen har ord som skal fylles inn underveis, mens andre har spørsmål som skal besvares i etterkant.

Mulig det er andre metoder også, men de kjenner ikke jeg til. Jeg er ikke lærer, bare lærerstudent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

skoletestene er bygd opp slik at elevene leser en tekst, fra begynnelsen. Så setter de en strek dit de er kommet når læreren, eller testeren sier stopp. Dette måler lesehastigheten. Deretter får de noen spørsmål til teksten. Dette måler leseforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Testingen foregår ved at barnet får lese en tekst stille for seg selv, og på noen steder i teksten må barnet streke under riktig ord (2 alternativer) for å vise at de skjønner hva de leser. De leser, jeg tror det er 5 minutter, og setter strek når tiden er ute. Da måler man både lesehastigheten og tekstforståelsen (for det er ikke noe poeng å lese fort hvis man ikke får med seg innholdet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testingen foregår ved at barnet får lese en tekst stille for seg selv, og på noen steder i teksten må barnet streke under riktig ord (2 alternativer) for å vise at de skjønner hva de leser. De leser, jeg tror det er 5 minutter, og setter strek når tiden er ute. Da måler man både lesehastigheten og tekstforståelsen (for det er ikke noe poeng å lese fort hvis man ikke får med seg innholdet).

Slik gjør de det her også. Snuppa går i 5. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...