Gå til innhold

Hull i ørene...kommer puss ut! Hjelp!


Gjest Siljaan

Anbefalte innlegg

Gjest Siljaan

Min datter på 12 år tok hull i ørene for ca en mnd siden. Vi har fulgt godt med og renset ørene med klorheksidin (eller hvordan det skrives) i ny og ne og det har sett helt fint ut.. helt til i går... :o( Da kom det ganske masse tjukk masse (ser ut som betennelse) utav det eine hullet.... .. det gjør ikke vondt. Hun kjenner ingenting...

Hva skal vi gjøre? Kan det forvinne igjen eller er det bare å ta ut øredobben?? Hun er veldig fortvilet siden hun har ønsket seg hull i ørene i "hundre år" og var så glad for at "strenge-mor" endelig ga etter for maset.... Så vi trenger desperat gode råd her!!!! På forhånd tuuusen takk! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Nå er det "hundre år" siden jeg tok hull i ørene hos frisør, og husker at jeg verket en masse etterpå, til tross for daglig stell. Jeg fortsatte bare å rense og stelle, og det ga seg, og jeg fikk ikke videre problemer.

Da jeg i 15-årsalderen tok et ytterligere hull selv med nål(!) hadde jeg ingen problemer med verk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rens og rens og rens. Og bruk kun de dobbene hun fikk med da hun tok hullene til en god stund etter at det har sluttet å verke.

Jeg anbefaler ikke plast heller, ser Axcia gjør det, jeg verker av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Bruk øredobbene som ble satt i da hullene ble laget og rens to ganger per dag. La ellers hullene og dobbene være i fred så skal du se at det går seg til.

Har selv flere jenter og de fikk alle hull i ørene da de var yngre. Hadde noen runder med puss og klumper, men ingen av dem har noen plager eller allergier den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen fare :)

Det er bare å ta ut ørepynten og klemme ut verken, rense både ørepynt og øre på nytt og sette inn dobben på nytt. Rens så forsiktig hver dag i en periode. Min erfaring er at dette går fort over så lenge barnet er nøye med å ikke fingre på ørepynten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe øredobben ikke gror seg ut, arret man kan få det er ganske stygt.

Det tror jeg er ganske sjeldent?

Både jeg og mine tre døtre fikk betennelse i hullet i løpet av den første perioden med ørepynt, men det gikk helt problemfritt når verken ble klemt ut og ørene, samt ørepynt, ble renset :)

Er man allergisk mot nikkel, eller at man venter for lenge med å gjøre noe, så kan det sikkert skape større problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rens og rens og rens. Og bruk kun de dobbene hun fikk med da hun tok hullene til en god stund etter at det har sluttet å verke.

Jeg anbefaler ikke plast heller, ser Axcia gjør det, jeg verker av det også.

Det aller beste er titanørepynt som man får kjøpt hos enkelte hudpleiere(?) Den tåler visst alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er ganske sjeldent?

Både jeg og mine tre døtre fikk betennelse i hullet i løpet av den første perioden med ørepynt, men det gikk helt problemfritt når verken ble klemt ut og ørene, samt ørepynt, ble renset :)

Er man allergisk mot nikkel, eller at man venter for lenge med å gjøre noe, så kan det sikkert skape større problemer.

''Er man allergisk mot nikkel, eller at man venter for lenge med å gjøre noe, så kan det sikkert skape større problemer.''

*Nikker* Jeg måtte på legevakta, bedøve og skjære ut bakdelen av øredobben som hadde verket inn i øreflippen... Ikke helt ekte dobber nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er man allergisk mot nikkel, eller at man venter for lenge med å gjøre noe, så kan det sikkert skape større problemer.''

*Nikker* Jeg måtte på legevakta, bedøve og skjære ut bakdelen av øredobben som hadde verket inn i øreflippen... Ikke helt ekte dobber nei.

Huff, jeg har alltid vært nøye med å sjekke at bakfestet på ørepynten til ungene ikke har sittet for tett inntil øret. Mister noen fester på den måten, men det er tross alt bedre enn å få trøbbel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg har alltid vært nøye med å sjekke at bakfestet på ørepynten til ungene ikke har sittet for tett inntil øret. Mister noen fester på den måten, men det er tross alt bedre enn å få trøbbel ;)

Min mor fulgte ikke akkurat opp utover å rense morgen og kveld den første tiden og for 30 år siden var det ikke mye snakk om allgerisikre øredobber heller. Og hun fulgte vel ikke med på hva jeg satte i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest honnicorn

Har en nær venn som er frisør og tar hull i ørene. Det siste nye nå er at når en har tatt hull i ørene, så skal en ikke vri eller røre på øredobbene på den første måneden. Før skulle en vri på dobbene, så de ikke grodde fast. Da ble det mye betennelser. min datter tok det tredje hullet i hver øre for et år siden, rørte ikke hverken ører eller øredobber på den anbefalte tiden, og hun fikk ikke betennelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brilleslangen

Min datter hadde hull i ørene, det var gått fire måneder uten problemer av noe slag, så fikk ho betennelse i en tann, og dermed ble det vel for mye for kroppen å følge med på og ho fikk få dager etterpå også betennelse i hullet i øret på samme side som den betente tanna var. Det veltet ut medverk og øret var varmt, men ho hadde ikke vondt.

Det vi gjorde var at jeg laget en ganske sterk blanding grønnsåpevann(siden grønnsåpebad blir anbefalt ved brennkopper tenkte jeg det ikke skadet å prøve), og så brukte jeg en pipetteog skylte grønnsåpevann gjennom hullet i øret, ventet et par minutter, brukte på ny pipette fil å skylle gjennom hullet med pyrisept. Denne behandlingen gav jeg både morgen og kveld. De tre første dagene kom det puss ut når vi skylte på denne måten. Så virket alt greit. men vi fortsatte med skyllingen ei uke etter siste gang vi så puss,og så fortsatte vi med vanlig pyriseptvask med bomull et par uker til etterpå. Alt gikk greit, og ho har ikke hatt problemer etterpå. snart 1,5 år siden betennelsen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fulgte ikke akkurat opp utover å rense morgen og kveld den første tiden og for 30 år siden var det ikke mye snakk om allgerisikre øredobber heller. Og hun fulgte vel ikke med på hva jeg satte i ørene.

Var ikke så mye fokus på slike ting den gangen, nei.... Jeg tror nok hull i ørene skaper færre problemer nå, men man skal følge med, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en nær venn som er frisør og tar hull i ørene. Det siste nye nå er at når en har tatt hull i ørene, så skal en ikke vri eller røre på øredobbene på den første måneden. Før skulle en vri på dobbene, så de ikke grodde fast. Da ble det mye betennelser. min datter tok det tredje hullet i hver øre for et år siden, rørte ikke hverken ører eller øredobber på den anbefalte tiden, og hun fikk ikke betennelser.

Den samme beskjeden fikk vi når den ene datteren vår tok hull i ørene. Fikk beskjed om å ikke rense hullene. Hun skulle bare sørge for at det rant shampoo/såpe ned mot ørene når hun sto i dusjen. Når jeg tenker meg om så er hun faktisk den eneste av mine tre døtre som aldri har hatt betennelse i øreflippen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke gjør vondt er det bare å fortsette å rense. Ser du har fått tips om gjønnsåpe. Til tross for at jeg ikke liker grønnsåpe, så er det en strålende måte å behandle verk på. (Mi venninne fikk beskjed om å sitte i grønnsåpevann da ho fikk problemer etter fødsel en gang. Virket!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det hos oss også når jentene og jeg tok hull i ørene.

Vi tok da ut øredobben på kvelden og vasket skikkelig med klorhexidin - både øret (klemte litt på for å få ut pusset) og øredobben. Og så satte vi øredobben inn igjen.

Det gikk ikke så lang tid før hullet var helt fint igjen :)

Være litt nøye med håndhygienen når dere vasker og setter inn igjen - just in case :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som angrer på øredobber...

Det tror jeg er ganske sjeldent?

Både jeg og mine tre døtre fikk betennelse i hullet i løpet av den første perioden med ørepynt, men det gikk helt problemfritt når verken ble klemt ut og ørene, samt ørepynt, ble renset :)

Er man allergisk mot nikkel, eller at man venter for lenge med å gjøre noe, så kan det sikkert skape større problemer.

jeg er ikke allergisk, og den grodde seg plutselig ut og arret var et faktum

er ikke sååå sjeldent nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...