Gå til innhold

Svineinfluensaen - En medisinskandale?


Gjest firepile

Anbefalte innlegg

Gjest firepile

Du kaller oss som ikke tror på dine argumenter for naive og nå strutseaktige fordi du representerer _fakta_. Fordi en journalist har skrevet en artikkel som passer med ditt syn.

Det _kan_ jo være artikler som passer med mitt syn også? Blir da mitt syn Den Eneste Sannhet, og du naiv og strutsete?

Når man ser tilbake på utviklingen av smitten, på hvor mange som døde på kort tid, så er jeg ikke ett sekund i tvil om at det var riktig å kjøpe vaksinen. Helt uavhengig av hvem som tjente penger på det og ikke. Det viktigste var og er at vi stoppet spredningen og unngikk flere dødsfall. For som sagt, selv om de som døde hadde en tilleggssykdom, så var de fortsatt mennesker som døde.

''Fordi en journalist har skrevet en artikkel som passer med ditt syn. ''

Nei, bl.a. fordi lederen av Europarådets helsekomíte støtter dette synet. Det samme gjør anerkjente medisinske tidsskrifter som The Lancet, Science og The British Medical Journal. Den franske nasjonalforsamlingen gransker nå håndteringen av SI og arrangerer en høring med de største produsentene. Russland vil ha internasjonal granskning og mener det finnes klare indisier på massiv korrupsjon i WHO. Professor i økonomi Bertand Lemennicier sier: "WHO navigerer uten kaptein og klare mål på et hav av korrupsjon". Selv WHOs generaldirektør innrømmer at alt ikke er som det skal være (selv lot hun selv først vaksinere nå nettopp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 263
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Colette

    45

  • morsan

    9

  • jubalong70

    3

Mest aktive i denne tråden

Hvem skal få tjene penger, da? Ikke de som har med helse å gjøre, men hva med klær og sko og mat (mat inngår vel forresten i helse, så de skal vel ikke tjene penger heller)?

Jeg tror det er bra at noen vil tjene penger, og at det er konkurranse i markedet. Vi som skal bruke penger velger hva og av hvem vi vil kjøpe. Så hvis ingen kjøper parfymeriartikler på apoteket, vil de heller ikke tilby det.

Jeg vil at noen skal være idealistiske. Det er ikke noe mer enn det. Så ikke alt forsvinner i ei eneste kommersiell suppe.

Jeg har selv kjøpt bodylotioner på apoteket. Før 300 - nå 150 :- ) (på Kongssenteret) Alt sklir ut, tydeligvis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde dette dreid seg om et globalt Ebola-utbrudd hadde jeg ment noe annet.''

De fleste foreldre vaksinerer småbarna sine hvert år selv om det at de fleste andre er vaksinert gjør at risikoen for smitte ikke er så veldig stor.

Og vi er mange som ikke ble vaksinert mot meslinger, kusma og røde hunder som barn, og som har kommet fra disse sykdommene uten mén, men som likevel velger å la barna vår gjennomgå vaksinasjonsprogrammet.

For selv om risikoen er liten, kan den være mer enn stor nok for enkelte. Vaksinasjon, også når det gjelder det vanlige vaksinasjonsprogrammet for småbarn, handler i stor grad om solidaritet overfor svake grupper som ikke kan ta vaksinen.

Det er rart hvor fort folk glemmer hvordan det var før massevaksinasjonens tid. Jeg vokste opp med en slektning som ble ramet av polio på 40-tallet, og var veldig glad for at jeg hadde blitt vaksinert som barn når jeg så henne streve med de varige svekkelsene sykdommen hadde påført henne. Jeg ble også vaksinert mot kopper, men ikke min sønn, fordi man nå regner denne sykdommen som utdødd - ihvertfal i vår del av verden.

Velt talt, morsan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlandsbeboer

''Hadde dette dreid seg om et globalt Ebola-utbrudd hadde jeg ment noe annet.''

De fleste foreldre vaksinerer småbarna sine hvert år selv om det at de fleste andre er vaksinert gjør at risikoen for smitte ikke er så veldig stor.

Og vi er mange som ikke ble vaksinert mot meslinger, kusma og røde hunder som barn, og som har kommet fra disse sykdommene uten mén, men som likevel velger å la barna vår gjennomgå vaksinasjonsprogrammet.

For selv om risikoen er liten, kan den være mer enn stor nok for enkelte. Vaksinasjon, også når det gjelder det vanlige vaksinasjonsprogrammet for småbarn, handler i stor grad om solidaritet overfor svake grupper som ikke kan ta vaksinen.

Det er rart hvor fort folk glemmer hvordan det var før massevaksinasjonens tid. Jeg vokste opp med en slektning som ble ramet av polio på 40-tallet, og var veldig glad for at jeg hadde blitt vaksinert som barn når jeg så henne streve med de varige svekkelsene sykdommen hadde påført henne. Jeg ble også vaksinert mot kopper, men ikke min sønn, fordi man nå regner denne sykdommen som utdødd - ihvertfal i vår del av verden.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har de også i dagligvaren, så kjøp heller der neste gang ;))

Jeg kjøper der også :-) Men hva skal jeg da på apoteket å gjøre...Kjøpe bodylotion??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ettersom jeg er i flere risikogrupper, så bekymrer det meg.

Og selv om bilkjøring også er farlig, blir ikke influensa noe tryggere av den grunn.

Det er generelt smart å ta noen fornuftige forhåndsregler hvis man ønsker et godt og friskt liv. Vaksiner koster nesten ingenting, og gir god beskyttelse. Influensa gjør deg syk, og sliter på kroppen i lang tid hos mange.

Med vennlig hilsen

''Og selv om bilkjøring også er farlig, blir ikke influensa noe tryggere av den grunn.''

*knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Fordi en journalist har skrevet en artikkel som passer med ditt syn. ''

Nei, bl.a. fordi lederen av Europarådets helsekomíte støtter dette synet. Det samme gjør anerkjente medisinske tidsskrifter som The Lancet, Science og The British Medical Journal. Den franske nasjonalforsamlingen gransker nå håndteringen av SI og arrangerer en høring med de største produsentene. Russland vil ha internasjonal granskning og mener det finnes klare indisier på massiv korrupsjon i WHO. Professor i økonomi Bertand Lemennicier sier: "WHO navigerer uten kaptein og klare mål på et hav av korrupsjon". Selv WHOs generaldirektør innrømmer at alt ikke er som det skal være (selv lot hun selv først vaksinere nå nettopp).

Og så?

Du vet like godt som alle andre at FHI ikke under noen omstendighet kunne unngå å kjøpe "brannforsikring", spesielt siden forsikringen er så billig, og kostnadene med brann kunne bli så enorme.

Du vet det godt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Tusen takk!

Noen her tror fremdeles at det var Julenissen som skjøt J F Kennedy! ;-)

Med vennlig hilsen

Ja og at det var romvesener som sto bak 11/9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig her også.

Jeg er ikke i noen risikogruppe, men har tatt vaksine hvert år i 8 år nå. Jeg får den gjennom jobben.

Det er rett og slett deilig å slippe å bli sengeliggende på vinteren.

Jeg har ikke rukket å ta svineinfluensavaksina enda av diverse grunner, men den første i familien har nå tatt den. Nummer 2 står for tur. De får den på skolen.

Anser risikoen for at vi skal dø som minimal, men jeg er ikke redd for den vaksinen. Jeg lever i beste velgående etter alle de andre vaksinene jeg har tatt.

''Jeg er ikke i noen risikogruppe, men har tatt vaksine hvert år i 8 år nå. Jeg får den gjennom jobben. Det er rett og slett deilig å slippe å bli sengeliggende på vinteren.''

Samme her! Og lettvint er det også, ettersom det kommer folk til arbeidsplassen og setter vaksinen der:-) Vet ikke om jeg hadde orket å ta det dersom jeg måtte bruke masse tid på å dra til et legekontor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er da et voksent fornuftig menneske som greier å skille selv Colette;-)

Ja,selvfølgelig:-) Jeg vil ha rene og ryddige soner. Og jeg vil vite at når jeg er på et apotek, så er jeg ikke i et parfymeri :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlandsbeboer

''Fordi en journalist har skrevet en artikkel som passer med ditt syn. ''

Nei, bl.a. fordi lederen av Europarådets helsekomíte støtter dette synet. Det samme gjør anerkjente medisinske tidsskrifter som The Lancet, Science og The British Medical Journal. Den franske nasjonalforsamlingen gransker nå håndteringen av SI og arrangerer en høring med de største produsentene. Russland vil ha internasjonal granskning og mener det finnes klare indisier på massiv korrupsjon i WHO. Professor i økonomi Bertand Lemennicier sier: "WHO navigerer uten kaptein og klare mål på et hav av korrupsjon". Selv WHOs generaldirektør innrømmer at alt ikke er som det skal være (selv lot hun selv først vaksinere nå nettopp).

Men det forandrer ikke på det faktum at a) svært mange ble smittet i vårt lille land og B) det døde _mange_ i forhold til folketall og hvor lenge vi hadde hatt smitten her. Derfor var det riktig å kjøpe vaksine for å få stoppet smitten.

Jeg har som sagt ikke lest artikkelen, men jeg tenker at om vi venter et par dager, så kommer det andre mektige ledere av ulike organisasjoner på banen som sier det motsatte. Jeg ser på hva som faktisk skjedde her i landet, og er glad for at vi fikk vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis bare én gang! ;-)

Med vennlig hilsen

Det får jeg håpe, for jeg har frontkolllidert én gang (dvs hvis det regnes som frontkollisjon når man kræsjer med fronten først, selv om det ikke er inn i en annen bil (da er det vel front-mot-front?) men f eks inn i en fjellvegg...)

Jeg kom fra kræsjet uten en skramme - bilbelte og airbag, men først og fremst en kraftig bil, tok støyten.

Bilen ble dog totalvrak...;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper der også :-) Men hva skal jeg da på apoteket å gjøre...Kjøpe bodylotion??

Større valgfrihet når det gjelder plaster, smertestillende og nesespray - samt at jeg tror apoteket er de eneste som selger fluor? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større valgfrihet når det gjelder plaster, smertestillende og nesespray - samt at jeg tror apoteket er de eneste som selger fluor? ;)

Nei, både fluortabletter og fluorskyllemiddel kan fås i mange vanlige matbutikker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlandsbeboer

Jeg vil at noen skal være idealistiske. Det er ikke noe mer enn det. Så ikke alt forsvinner i ei eneste kommersiell suppe.

Jeg har selv kjøpt bodylotioner på apoteket. Før 300 - nå 150 :- ) (på Kongssenteret) Alt sklir ut, tydeligvis :-)

Idealismen lever, men siden man ikke får betale med idealisme verken på Cubus eller Rema, må man også hylle kommersialismen.

Hvis du _bare_ kunne kjøpe èn type bodylotion, og denne _kun_ var tilgjengelig på èn butikk, da hadde neppe tilbudet vært "Nå 150,-, før 300,-"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får jeg håpe, for jeg har frontkolllidert én gang (dvs hvis det regnes som frontkollisjon når man kræsjer med fronten først, selv om det ikke er inn i en annen bil (da er det vel front-mot-front?) men f eks inn i en fjellvegg...)

Jeg kom fra kræsjet uten en skramme - bilbelte og airbag, men først og fremst en kraftig bil, tok støyten.

Bilen ble dog totalvrak...;-/

Der gikk nok medisnalindustrien glipp av masse penger! ;-)

Glad det gikk så godt som det gjorde!

"Now, don't do it again!"

*Monty Python-stemme*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Og så?

Du vet like godt som alle andre at FHI ikke under noen omstendighet kunne unngå å kjøpe "brannforsikring", spesielt siden forsikringen er så billig, og kostnadene med brann kunne bli så enorme.

Du vet det godt.

Med vennlig hilsen

Det hadde holdt lenge med vaksine til de i risikogruppene (slik som man gjør med en vanlig sesongsinfluensa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Jeg er ikke i noen risikogruppe, men har tatt vaksine hvert år i 8 år nå. Jeg får den gjennom jobben. Det er rett og slett deilig å slippe å bli sengeliggende på vinteren.''

Samme her! Og lettvint er det også, ettersom det kommer folk til arbeidsplassen og setter vaksinen der:-) Vet ikke om jeg hadde orket å ta det dersom jeg måtte bruke masse tid på å dra til et legekontor...

Vi må over "gata", men det er greit det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Det får jeg håpe, for jeg har frontkolllidert én gang (dvs hvis det regnes som frontkollisjon når man kræsjer med fronten først, selv om det ikke er inn i en annen bil (da er det vel front-mot-front?) men f eks inn i en fjellvegg...)

Jeg kom fra kræsjet uten en skramme - bilbelte og airbag, men først og fremst en kraftig bil, tok støyten.

Bilen ble dog totalvrak...;-/

Får håpe du hadde bilforsikring da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...