Gå til innhold

Svineinfluensaen - En medisinskandale?


Gjest firepile

Anbefalte innlegg

Gjest firepile

Nok folk ble syke (og vil bli det de neste årene), til at de hadde tjent langt mer. En gjennomsnittelig syk person bruker langt, langt mer penger enn det en vaksine koster.

Og det er før man regner samfunnskostnaden med sykefravær, osv.

Med vennlig hilsen

''En gjennomsnittelig syk person bruker langt, langt mer penger enn det en vaksine koster.''

Men en frisk person bruker langt langt mindre enn de en vaksine koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 263
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Colette

    45

  • morsan

    9

  • ....AV

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Østlandsbeboer

Som jeg har skrevet tidligere, les for eksempel dagens A-magasin.

Har dessverre ikke kjøpt den avisa i dag, men hvis det er der du henter argumentene fra så trenger jeg heller ikke. Jeg blir ikke mer enig med deg selv om det står i en avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke skremt. Aner ikke hvor du har fått den vrangforestillingen fra.

Man ser jo hvor lettskremt du er som kommer med en masse konspirasonsvås.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En gjennomsnittelig syk person bruker langt, langt mer penger enn det en vaksine koster.''

Men en frisk person bruker langt langt mindre enn de en vaksine koster.

En vaksine koster så lite per person (sammenlignet med alternativet) at det går helt greit, selv om noen av de som fikk vaksine ikke ville blitt syke likevel.

Slik er det med all vaksine.

Og brannforsikring. Man forsikrer huset selv om ikke alle hus brenner.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlandsbeboer

Jeg sammenligner det litt med apotekene. Før i tiden var det et sted som det gikk an å gå inn for å kjøpe nesedråper/dispril osv. Når man hadde noen hverdagslige småplager :-)

I dag kan man ikke stikke nesen innom uten å støte på kjempetilbud om bodylotion, håndkrem og og andre kosmetikkprodukter. De vanlige apotekproduktene forsvinner jo i mengden.. Og så stikker de et reklameblad oppi handleposen med et innsmigrende smil om alle sine gode tilbud til uka. Jeg blir nesten kvalm :-(

Nå skjønner jeg ikke helt hva du snakker om. Hvordan kan du sammenligne det at du ønsker staten som eier av medisinproduksjonen og dagens apotek?

(For det var det med hvem som skal produsere medisinene jeg responderte på, altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forsvart mitt valg som det eneste rette? Jeg har jo gang på gang sagt at dette var det rette valget for _meg_ og at ditt valg var det rette for _deg_! *måper*

Jeg merker når jeg diskuterer med deg at det er viktig for deg at du ikke har tatt feil valg. Jeg er i tvil om mine valg - ofte, og jeg skjønner ikke at du kan være så sikker som du virker, mange ganger, på at du gjør de rette valgene:-) Jeg føler ofte at jeg tar en råsjangs i mitt liv, men det virker ikke som det er slik for deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Østlandsbeboer

''En gjennomsnittelig syk person bruker langt, langt mer penger enn det en vaksine koster.''

Men en frisk person bruker langt langt mindre enn de en vaksine koster.

''Men en frisk person bruker langt langt mindre enn de en vaksine koster.''

Med den argumentasjonen bør vi kanskje også slutte med alle typer vaksiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Brannforsikrings-eksempelet illustrerer perfekt hva dette handler om - man betaler en bitteliten sum (en vaksine) for å unngå noe som kan gi en høy feber, ubehageligheter, og i verstefall død. Langt mer alvorlig enn husbrann.

Jeg har tatt sesonginfluensavaksine hvert år i mange år. Hvorfor skal man bli syk med influensa når man kan unngå det?

Ja, med mindre man ønsker å støtte medisinalindustrien med masse penger i smertestillende, osv.

Med vennlig hilsen

'' og i verstefall død.''

Akkurat den risikoen er så liten at det er det minste jeg bekymrer meg for. Sannsynligvis farligere å kjøre bil, eller bevege seg i trafikken generelt.

''Jeg har tatt sesonginfluensavaksine hvert år i mange år. Hvorfor skal man bli syk med influensa når man kan unngå det?''

Det er mye du kan gjøre for å unngå dette uten å ta vaksine. Noe jeg aldri har gjort, og pussig nok har jeg aldri blitt smittet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her:-)

Skjønner du ikke at når et medisinutsalg begynner å framstå som et parfymeri - og det blir det viktigste- så er noe feil? De skal tjene penger - for søren:-) Det er det - og bare det - som teller. Jeg har opplevd å bli ekspedert av kundebehandlere som ikke har peiling på medisiner, men som har veldig god greie på parfymeriartikler....

Jeg vil gjerne tjene penger jeg også, så jeg synes igrunnen alle som greier å skape penger ut av ideer de gjennomfører er ganske smarte ;) Det gjør meg altså ingen verdens ting at folk tjener penger på forbrukerne. Vi har fri vilje og velger selv hva vil vil bruke pengene våre på :)

Man kan jo tenke seg et samfunn der det ikke var lov å utvikle noe man kunne tjene på. Det er iallefall ikke mitt ønske at Norge skal bli kommunistisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

''Men en frisk person bruker langt langt mindre enn de en vaksine koster.''

Med den argumentasjonen bør vi kanskje også slutte med alle typer vaksiner?

Det kommer an på hvor smittsom og farlig sykdommen er. Hadde dette dreid seg om et globalt Ebola-utbrudd hadde jeg ment noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlandsbeboer

Jeg merker når jeg diskuterer med deg at det er viktig for deg at du ikke har tatt feil valg. Jeg er i tvil om mine valg - ofte, og jeg skjønner ikke at du kan være så sikker som du virker, mange ganger, på at du gjør de rette valgene:-) Jeg føler ofte at jeg tar en råsjangs i mitt liv, men det virker ikke som det er slik for deg:-)

Kanskje Togli er slik som meg: Når valget er tatt, så dveler jeg ikke mer ved den saken. Da er jeg sikker i min sak, og går videre.

Noen er vel mer trygge på sin, hva skal man si, intuisjon, og bruker lite energi på det som er bestemt og umulig å gjøre noe med, tror jeg. (Hvilket IKKE betyr at man ikke har vært usikker i forkant av avgjørelsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Nå er det ikke togli som påstår at toglig valg er "de eneste rette"...

Man sjekker hvem som sier hva, og ser at vaksinekonspiratørene ikke akkurat har genier på sin side, og så ser man at de også selger "alternativer til vaksinen", og da forstår man jo hvorfor de er så skeptiske.

Med vennlig hilsen

Ja, selv har jeg slått meg opp stort på salg av gull-vann (eller var det sølv, muligens kvikksølv?, -vann?). En liten morroklump du Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ikke helt hva du snakker om. Hvordan kan du sammenligne det at du ønsker staten som eier av medisinproduksjonen og dagens apotek?

(For det var det med hvem som skal produsere medisinene jeg responderte på, altså.)

Det er akurat den samme geskjeften. er det ikke? En "helsevennlig og helsebringende" industri. Etter at apotekene ble privateide, så har denne endringen kommet. Jeg vet ikke hvem som burde produsere medisiner, men slik som det er nå, så er vi tydeligvis på ville veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje Togli er slik som meg: Når valget er tatt, så dveler jeg ikke mer ved den saken. Da er jeg sikker i min sak, og går videre.

Noen er vel mer trygge på sin, hva skal man si, intuisjon, og bruker lite energi på det som er bestemt og umulig å gjøre noe med, tror jeg. (Hvilket IKKE betyr at man ikke har vært usikker i forkant av avgjørelsen.)

Ok:-) Dere får jo tenke som dere vil:-) Og så tenker jeg som jeg vil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlandsbeboer

'' og i verstefall død.''

Akkurat den risikoen er så liten at det er det minste jeg bekymrer meg for. Sannsynligvis farligere å kjøre bil, eller bevege seg i trafikken generelt.

''Jeg har tatt sesonginfluensavaksine hvert år i mange år. Hvorfor skal man bli syk med influensa når man kan unngå det?''

Det er mye du kan gjøre for å unngå dette uten å ta vaksine. Noe jeg aldri har gjort, og pussig nok har jeg aldri blitt smittet heller.

''Akkurat den risikoen er så liten at det er det minste jeg bekymrer meg for. Sannsynligvis farligere å kjøre bil, eller bevege seg i trafikken generelt.''

Men når du kjører bil, så tar du kanskje på deg sikkerhetsbelte? Og du kjører kanskje en bil med airbag, stålbjelker og ABS-bremser? Du holder deg til trafikkreglene, avpasser farten etter forholdene osv.?

Alt det der er strengt tatt unødvendig, for man kræsjer i grunnen så sjelden at sjansen er bitteliten for å bli skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker når jeg diskuterer med deg at det er viktig for deg at du ikke har tatt feil valg. Jeg er i tvil om mine valg - ofte, og jeg skjønner ikke at du kan være så sikker som du virker, mange ganger, på at du gjør de rette valgene:-) Jeg føler ofte at jeg tar en råsjangs i mitt liv, men det virker ikke som det er slik for deg:-)

Jeg _velger_ å fokusere på det positive og da kan jeg ikke sette meg ned og gruble over hvorvidt jeg har tatt riktig eller feil valg. Vaksinen er tatt og jeg kan ikke endre på det. Hvilken hensikt ville det ha å begynne å grave i dette? Det eneste som kunne skjedd var at jeg ble nervøs og angra ;)

Jeg velger å tro at jeg har tatt det riktige valget for oss :)

Dette blir det samme som når folk spør meg om det ikke er tøft å være døv. Da svarer jeg oppriktig at det faktisk ikke er noe problem i det hele tatt! Det er masse positive sider ved å være døv og det er disse jeg fokuserer på. En gang var jeg i det filosofiske hjørnet og tenkte at det jo måtte finnes _noen_ negative sider ved å være døv og da fant jeg kanskje en håndfull sider jeg faktisk aldri hadde tenkt over før. Livet blir iallefall mye bedre når man aksepterer situasjoner som de er og legger bort negative tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Man ser jo hvor lettskremt du er som kommer med en masse konspirasonsvås.

Med vennlig hilsen

Som jeg har nevnt er snes ganger allerede, jeg baserer meg på fakta (som for eksempel en lang og god artikkel i gårsdagens A-magasin, som du neppe har lest). Du derimot nekter å innse at det har foregått snusk i WHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor smittsom og farlig sykdommen er. Hadde dette dreid seg om et globalt Ebola-utbrudd hadde jeg ment noe annet.

1) Man visste ikke før det skjedde, og derfor var de helt korrekt for FHI å kjøpe vaksiner, og å avbestille da man fikk nyere informasjon.

2) Kostnaden for hver syke person er veldig mye større enn kostnaden for en vaksine.

Matematikken taler for seg selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Togli er slik som meg: Når valget er tatt, så dveler jeg ikke mer ved den saken. Da er jeg sikker i min sak, og går videre.

Noen er vel mer trygge på sin, hva skal man si, intuisjon, og bruker lite energi på det som er bestemt og umulig å gjøre noe med, tror jeg. (Hvilket IKKE betyr at man ikke har vært usikker i forkant av avgjørelsen.)

Presis sånn er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

''Akkurat den risikoen er så liten at det er det minste jeg bekymrer meg for. Sannsynligvis farligere å kjøre bil, eller bevege seg i trafikken generelt.''

Men når du kjører bil, så tar du kanskje på deg sikkerhetsbelte? Og du kjører kanskje en bil med airbag, stålbjelker og ABS-bremser? Du holder deg til trafikkreglene, avpasser farten etter forholdene osv.?

Alt det der er strengt tatt unødvendig, for man kræsjer i grunnen så sjelden at sjansen er bitteliten for å bli skadet.

Det gjør jeg. Men så er også konsesvensene av en frontkollisjon mye værre enn en liten forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...