Gå til innhold

Svineinfluensaen - En medisinskandale?


Gjest firepile

Anbefalte innlegg

Gjest Østlandsbeboer

Det er akurat den samme geskjeften. er det ikke? En "helsevennlig og helsebringende" industri. Etter at apotekene ble privateide, så har denne endringen kommet. Jeg vet ikke hvem som burde produsere medisiner, men slik som det er nå, så er vi tydeligvis på ville veier.

OK, da forstår jeg bedre hva du mener.

Uten at jeg er enig, da, for jeg kjøper ikke bodylotion om jeg ikke trenger det, verken på apoteket eller andre steder samma hvor godt "tilbud" eller tilbud de har.

Jeg synes det er greit at apotekene skal tjene penger, jeg, sliter nok litt mer med at sykehusene skal gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 263
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Colette

    45

  • morsan

    9

  • ....AV

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Så spekulativt!

At folk/organisasjoner med økonomisk makt bruker den er ingen overraskelse. Det gjelder produsenter av melk, av alternative produkter, av hva som helst.

Ingen kunne forutsi (og kan fremdeles ikke) hvorvidt H1N1 ville mutere, og hva dødeligheten i så fall ville bli. Det man derimot KAN forutsi er at hvis staten ikke hadde kjøpt vaksiner, så hadde de samme som nå hyler konspirasjon, da skreket om udugelighet mens folk døde rundt dem.

H5N1 har 50% dødelighet, og pneumonisk influensa (som er i Kina) har 100% dødelighet uten antibiotika.

Sånn for å sette ting i perspektiv.

Jeg kommer litt sent inn i diskusjonen, så jeg nøyer meg med å si at jeg ikke kunne vært mer enig enn det jeg er med deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Har dessverre ikke kjøpt den avisa i dag, men hvis det er der du henter argumentene fra så trenger jeg heller ikke. Jeg blir ikke mer enig med deg selv om det står i en avis.

''Jeg blir ikke mer enig med deg selv om det står i en avis.''

Nei, stikk hodet i sanden og ignorer fakta du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne tjene penger jeg også, så jeg synes igrunnen alle som greier å skape penger ut av ideer de gjennomfører er ganske smarte ;) Det gjør meg altså ingen verdens ting at folk tjener penger på forbrukerne. Vi har fri vilje og velger selv hva vil vil bruke pengene våre på :)

Man kan jo tenke seg et samfunn der det ikke var lov å utvikle noe man kunne tjene på. Det er iallefall ikke mitt ønske at Norge skal bli kommunistisk ;)

''Det gjør meg altså ingen verdens ting at folk tjener penger på forbrukerne. Vi har fri vilje og velger selv hva vil vil bruke pengene våre på :)''

Jeg skulle ønske jeg klarte å tenke som deg. Jeg hater at folk skal tjene penger på min usikkerhet og reklamepåvirkede personlighet, som ofte er uten egne gjennomtenkte behov. "hva trenger JEG og HVORFOR?" I stedet for alle de innbilte behovene vi har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' og i verstefall død.''

Akkurat den risikoen er så liten at det er det minste jeg bekymrer meg for. Sannsynligvis farligere å kjøre bil, eller bevege seg i trafikken generelt.

''Jeg har tatt sesonginfluensavaksine hvert år i mange år. Hvorfor skal man bli syk med influensa når man kan unngå det?''

Det er mye du kan gjøre for å unngå dette uten å ta vaksine. Noe jeg aldri har gjort, og pussig nok har jeg aldri blitt smittet heller.

Vel, ettersom jeg er i flere risikogrupper, så bekymrer det meg.

Og selv om bilkjøring også er farlig, blir ikke influensa noe tryggere av den grunn.

Det er generelt smart å ta noen fornuftige forhåndsregler hvis man ønsker et godt og friskt liv. Vaksiner koster nesten ingenting, og gir god beskyttelse. Influensa gjør deg syk, og sliter på kroppen i lang tid hos mange.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlandsbeboer

Det gjør jeg. Men så er også konsesvensene av en frontkollisjon mye værre enn en liten forkjølelse.

Ja, frontkollisjon er verre enn forkjølelse, det kan vel kanskje bare sammenlignes med død. F.eks. av svineinfluensaen. Men igjen, hvor ofte frontkolliderer man egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'' og i verstefall død.''

Akkurat den risikoen er så liten at det er det minste jeg bekymrer meg for. Sannsynligvis farligere å kjøre bil, eller bevege seg i trafikken generelt.

''Jeg har tatt sesonginfluensavaksine hvert år i mange år. Hvorfor skal man bli syk med influensa når man kan unngå det?''

Det er mye du kan gjøre for å unngå dette uten å ta vaksine. Noe jeg aldri har gjort, og pussig nok har jeg aldri blitt smittet heller.

Jeg har heller aldri hatt sesonginfluensa og heller ikke tatt vaksinen. Allikevel har jeg vurdert å ta vaksinen bare fordi jeg ikke orker å få sesonginfluensaen. Har tre barn å ta meg av og føler ikke jeg har tid til slike sykdommer ;)

Vaksinen mot sesonginfluensaen er godt testet, så for meg er den bare et lite stikk og man slipper å bekymre seg for smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det gjør meg altså ingen verdens ting at folk tjener penger på forbrukerne. Vi har fri vilje og velger selv hva vil vil bruke pengene våre på :)''

Jeg skulle ønske jeg klarte å tenke som deg. Jeg hater at folk skal tjene penger på min usikkerhet og reklamepåvirkede personlighet, som ofte er uten egne gjennomtenkte behov. "hva trenger JEG og HVORFOR?" I stedet for alle de innbilte behovene vi har..

Jeg liker å bruke penger på ting jeg har lyst på :) Det gir en følelse av luksus og velvære, noe som er herlig i en hektisk hverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

OK, da forstår jeg bedre hva du mener.

Uten at jeg er enig, da, for jeg kjøper ikke bodylotion om jeg ikke trenger det, verken på apoteket eller andre steder samma hvor godt "tilbud" eller tilbud de har.

Jeg synes det er greit at apotekene skal tjene penger, jeg, sliter nok litt mer med at sykehusene skal gjøre det samme.

Men det som ikke er greit er at produsentene skal diktere når "kundene" kjøpe. Noe som nettopp har skjedd i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da forstår jeg bedre hva du mener.

Uten at jeg er enig, da, for jeg kjøper ikke bodylotion om jeg ikke trenger det, verken på apoteket eller andre steder samma hvor godt "tilbud" eller tilbud de har.

Jeg synes det er greit at apotekene skal tjene penger, jeg, sliter nok litt mer med at sykehusene skal gjøre det samme.

For meg er faktisk apotekene en forlengelse av helsevesenet og sykehusene/legekontorene. Jeg synes vi skal være forskånet for parfymeriartikler akkurat i den sonen :-) Ikke fordi det er noe feil med det, i og for seg, men jeg vil gjerne adskille min daglige luksus fra sykdom/symptomer. Rett og slett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Ja?

Frankrike har et helt annet klima enn Norge, med langt mindre smitte.

Uansett om H1N1 faktisk hadde vært temmelig skadesløs, så visste man ikke det FØR den kom.

Med vennlig hilsen

''Uansett om H1N1 faktisk hadde vært temmelig skadesløs''

Noe den faktisk har vist seg å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir ikke mer enig med deg selv om det står i en avis.''

Nei, stikk hodet i sanden og ignorer fakta du.

Det er vanskelig å stole på media i denne saken, så jeg tror nok mange velger å tenke selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, selv har jeg slått meg opp stort på salg av gull-vann (eller var det sølv, muligens kvikksølv?, -vann?). En liten morroklump du Sør.

Nei, men du og/eller andre blir påvirket av vaksinekonspiratørene til å komme med konspirasjonsteorier.

Her kan du lese hvem det er som står bak:

http://28815.vgb.no/2009/11/19/i-dag-far-du-vite-hvor-dumme-folk-er/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Uansett om H1N1 faktisk hadde vært temmelig skadesløs''

Noe den faktisk har vist seg å være.

Hadde du sagt det om barnet ditt hadde dødd av svineinfluensaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt er snes ganger allerede, jeg baserer meg på fakta (som for eksempel en lang og god artikkel i gårsdagens A-magasin, som du neppe har lest). Du derimot nekter å innse at det har foregått snusk i WHO.

Så valget er mellom en journalist, og WHO?

Det var vanskelig...

Har jounalisten legeutdanning?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er faktisk apotekene en forlengelse av helsevesenet og sykehusene/legekontorene. Jeg synes vi skal være forskånet for parfymeriartikler akkurat i den sonen :-) Ikke fordi det er noe feil med det, i og for seg, men jeg vil gjerne adskille min daglige luksus fra sykdom/symptomer. Rett og slett :-)

Det er mulig jeg ikke tenker over dette fordi det er så uhyre sjelden jeg kjøper medisinske artikler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlandsbeboer

''Jeg blir ikke mer enig med deg selv om det står i en avis.''

Nei, stikk hodet i sanden og ignorer fakta du.

Du kaller oss som ikke tror på dine argumenter for naive og nå strutseaktige fordi du representerer _fakta_. Fordi en journalist har skrevet en artikkel som passer med ditt syn.

Det _kan_ jo være artikler som passer med mitt syn også? Blir da mitt syn Den Eneste Sannhet, og du naiv og strutsete?

Når man ser tilbake på utviklingen av smitten, på hvor mange som døde på kort tid, så er jeg ikke ett sekund i tvil om at det var riktig å kjøpe vaksinen. Helt uavhengig av hvem som tjente penger på det og ikke. Det viktigste var og er at vi stoppet spredningen og unngikk flere dødsfall. For som sagt, selv om de som døde hadde en tilleggssykdom, så var de fortsatt mennesker som døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer litt sent inn i diskusjonen, så jeg nøyer meg med å si at jeg ikke kunne vært mer enig enn det jeg er med deg her.

Tusen takk!

Noen her tror fremdeles at det var Julenissen som skjøt J F Kennedy! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg _velger_ å fokusere på det positive og da kan jeg ikke sette meg ned og gruble over hvorvidt jeg har tatt riktig eller feil valg. Vaksinen er tatt og jeg kan ikke endre på det. Hvilken hensikt ville det ha å begynne å grave i dette? Det eneste som kunne skjedd var at jeg ble nervøs og angra ;)

Jeg velger å tro at jeg har tatt det riktige valget for oss :)

Dette blir det samme som når folk spør meg om det ikke er tøft å være døv. Da svarer jeg oppriktig at det faktisk ikke er noe problem i det hele tatt! Det er masse positive sider ved å være døv og det er disse jeg fokuserer på. En gang var jeg i det filosofiske hjørnet og tenkte at det jo måtte finnes _noen_ negative sider ved å være døv og da fant jeg kanskje en håndfull sider jeg faktisk aldri hadde tenkt over før. Livet blir iallefall mye bedre når man aksepterer situasjoner som de er og legger bort negative tanker :)

Vet du hva....? Det har jeg faktisk hørt før..at døve faktisk ikke egentlig ønsker å høre? Av min "psykolog-eksmann" :-) Så det stemmer det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...