Gå til innhold

er det vanlig at fireåringer driver emd idrett?


Spirello

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er jeg som er sløv eller om det er andre bekjente som er litt desperate på å legge alt til rette for sine fireåringer..? Poden min er 4,5 år, og vi har egentlig nok med barnehage, middagslaging (sammen noen ganger), tur ut med akebret eller beøke noen, handle, leke, dusj før det er kvelden på han 19.30 - og sånn går hverdagene.. Han er også en dag hos faren sin i uka + annen hver helg. I helgene pleier vi å finne på ting, enten det er å gå på kino, museum, piknik eller cafe så gjør vi et eller annet.. Helgene har vi fri og da skal vi kose oss - guttungens ord ;o) Og det gjør vi og.

En fjern venninnes sønn er like gammel og han driver med hocky, står på snowboard, spiller indebandy og sykler på egenhånd. Veldig flink gutt - det skal han ha! mektig imponert.. Poden min sykler med støttehjul, og han har prøvd ski en gang. Ellers spiller vi ball osv på sommeren. En annens venninne går på svømmekurs + dans. Jeg fatter ikke hvordan de får tid jeg altså..

Synes han er litt liten enda jeg da.. Prøvde å begynne på turn da han var tre - mest hopp og sprett for gøy, men han ville bare leke i garderoben, så det kutta vi ut etter en stund. Spurte om han ville fortsette, men han sa nei. Er det ikke litt tidlig med idrett nå hvis ungen ikke savner det eller spør? Jeg synes gutten min er en aktiv, blid og fornøyd gutt jeg så er egentlig fornøyd med det. :) men er det vanlig at de begynner med ting og tang såpass tidlig? Så oppslag i barnehagen om fotball, men det var for de som ble 5 i 2009, og ikke 4.

Driver ungene deres med noe fast? Må legge til at motorikken og alt er normalt hos sønnen min. Verken langt fremme eller bak - midt på treet.

Er det poppis å få småttisene med på alt mulig nå, eller er jeg bare gammeldags? Hmm.. i en alder av 28 *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er nødvendig med noen organisert fritidsaktivitet når de er så små. Min eldste begynte ikke med noe før han begynte på skolen, da startet han på allidrett en dag i uken. Jeg syntes egentlig han hadde nok opplegg med barnehagen.

Nå er han 12 og har aktiviteter 4 dager i uken og noen ganger renn, kamper eller konserter i helgene. Det blir altså tidsnok travelt;-)

Lillebroren hans startet på danseskole en dag i uken da han var 4.5 fordi han ville selv. Han gikk der et halvt år og byttet så til allidrett en dag i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp helt av! Å la en unge holde på så mye som den ungen du snakker om synes jeg er i overkant - når får den ungen slappet av og kjedet seg og brukt sin egen fantatsi egentlig?

Mine har ikke villet gå på noe fast. Eldstemann var med på en ballsport i noen mnd da han gikk i 4. klasse, men det var ikke helt som han hadde tenkt seg så han sluttet igjen. Jentungen begynte på en annen aktivitet i høst og går fremdeles på den, hun går i 4. klasse nå. Hun sier hun vil begynne på noe mer, men det er ikke aktuelt - det er bare såvidt hun gidder dra på de treningene hun skal nå med bare en aktivitet! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine har begynt på frititsaktiviteter i firårsalderen. Da har det typisk vært barneturn i gymsalen på vår lokale barneskole. Veldig populært. Svømmekurs har de også gått på. Kjekt det også.

Nå er de noe eldre og går fremdeles på turn, RG for å være nøyaktig. Hun på 6 år trener en gang i uka og hun på 8 trener 2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine var i den alderen, gikk vi bare på Friskis & Svettis de lørdagene det passet. Det var sånt parti med voksne og barn sammen. Etterpå bestakk jeg dem med et eller annet spiselig, mens jeg trente selv - det var noen ungdommer der som så etter barna.

Det er mange som tester et eller annet spesielt beregnet på de minste i den alderen, enten det er idrett, dans eller musikk. Men det varierer mye hvorvidt ungene har lyst - og det er i hvert fall ingen vits hvis de ikke vil. Det kommer også litt an på hvor langt unna tilbudet er, de må jo hentes og bringes. Det er ingenting å stresse med - som regel har man nok klokkeslett man skal rekke.

Spesialisering i én sport synes jeg er for tidlig i den alderen. Noen klubber har allidrettstilbud for de på 5-6 år, det er en grei måte å få prøv litt forskjellige ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke uvanlig at barn begynner med en organisert fritidsaktivitet de siste ett til to barnehageårene, men det er heller ikke noe must, selvfølgelig. Mine gikk litt på hhv. barneturn og barnedans en gang i uken. På den andre siden, syns jeg vel at et barn på 4.5 år kan gå litt på ski med foreldrene, som et supplement til cafebesøk og museer. Mine barn gikk på skøyter og skiturer med barnehagen, og da er det vel greit å ha prøvd det litt først. Etterhvert (barneskoleårene) syns jeg det bare er å "peise på" med de aktivitetene barna selv har lyst til. (Når de begynner på ungdomsskolen kan det være litt sent å oppmuntre dem til sunne aktiviteter hvis de ikke har drevet med det før...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Når vår gutt var 4 år drev ikke han aktivt med noen idrett nei. :)

Men vi var en del på skitur i helgene, så klart på hans premisser. Han begynte å gå på ski den vinteren han var 2, så det ble mange korte turer i starten, for i pulken ville han ikke sitte før han var passert 4 år. :)

Han begynte på all-idrett siste året i barnehagen. Da var han faktisk ikke mer enn 4,5 år, jøss som tida går. Dette var mest leik i gymsal eller i skogen. Og det var kun 1 gang i uka, startet sent på høsten og var ferdig ved påsketider. Var han sliten så var han så klart hjemme, men det var sjelden, for dette var noe han syntes var gøy.

Han går fortsatt på all-idretten en gang i uka, dette er gjennom ski-klubben, med da mye fokus på ski i ski-sesongen. Han er nå 8 år. I tillegg går han på fotball, der startet han når han begynte i 1 klasse, da var han 5 1/2 år. Så nå har han fotballtrening 1 gang i uka og skitrening 1 gang i uka. I tillegg er det ofte ski-renn i helgen nå i ski-sesongen. Dette kan bli litt for mye for sønnen vår, så nå i vinter har vi nedprioritert fotballen.

Datteren min som er 19 begynte ikke på noe form for aktivitet før hun startet på skolen.

En venninne av meg har en sønn som også er 8 år, han går ikke på noe av aktiviteter ennå. De har prøvd et par stykker, men han vil ikke gå på noe som helst ennå.

Synes ikke du skal melde gutten din på noe bare fordi du synes du må fordi andres barn går på noe. Du må gjøre det som passer din gutt og din familie. Jeg synes ikke det er noe must at han MÅ begynne på noe nå.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt gikk på turn i den alderen. Men så gikk han bare i barnehagen tre dager i uken.

Jeg tror ikke ungene har godt av å være med i for mye, de kan jo bli stressa de også.

Så ta det med ro du, og la guttungen begynne på noe han har lyst til når han blir litt større.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen foreldre er det utvilsomt litt pop å kunne fortelle om alt som deres små håpefulle driver med. Størstemann hos oss starta med fotball en gang i uka da han var seks, minsten på fem skal såvidt få prøve alliddrett en gang i vår. Fra første klasse blir han nok med en gang i uka.

Mine har også vært veldig fornøyd etter en dag i barnehagen. Da har det vært frilek som har vært det viktige etterpå. Å kjøre dem på flere aktiviteter i uka før de i det hele tatt har begynt på skolen hadde nok ikke vært aktuelt hos oss, selv om ungene hadde bedt om det.

Og vi som jobber bl.a i skolen i dag vet at det er sjelden at ungene er for _lite_ stimulerte, det motsatte kan nok være et langt større problem.

Nå mener ikke jeg på noen måte at det er usunt med fritidsintersser, men alt med måte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Er det ikke litt tidlig med idrett nå hvis ungen ikke savner det eller spør?''

Jo, ingen barn bør vel presses til noe de ikke vil. Om han ikke savner det og gir uttrykk for at han ønsker det, så er det vel ikke noe problem?

Vær trygg på at du gjør det som er riktig for dere, og ikke tenk over hva "alle andre" gjør med sine barn. Alle er i ulike situasjoner og barna er også forskjellige. Noen barn trenger rett og slett mer fart og spenning og aktiviteter enn andre barn. Så lenge alle har det bra med sin situasjon, ser jeg ingen motsetning i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg en 4 åring er i minste laget til å drive med så mange faste aktiviteter. Men det betinger jo hvordan hverdags-logistikken fungerer i familien, og hvilken aktiviteter familien ellers driver med.

Et barn med lange dager i barnehage, har vel ofte fått sin dose aktivisering når h*n endelig kommer hjem. Mens et barn som er mere hjemme med foreldre på dagtid, kanskje kan trenge å aktiviseres litt mere med aktiviteter.

Det høres ut som du har et sunt og velfungerende hverdagsliv med sønnen din. Så da ser jeg ingen grunn til å trykke inn flere aktiviteter bare fordi "andre gjør det"

Du må finne ut hva som passer for dere, ellers blir det bare en stressfaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt gikk på turn i den alderen. Men så gikk han bare i barnehagen tre dager i uken.

Jeg tror ikke ungene har godt av å være med i for mye, de kan jo bli stressa de også.

Så ta det med ro du, og la guttungen begynne på noe han har lyst til når han blir litt større.

:0)

Det jeg har tenkt hele tiden.. at tiden kommer etterhvert for sånne ting. Nå synes jeg at jeg har for liten tid med han fra før, så ettermiddagene og helgene vil jeg gjerne bruke tid med han selv. er jo i barnehagen hele dagen, så er det ikke mange timene før han legger seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke uvanlig at barn begynner med en organisert fritidsaktivitet de siste ett til to barnehageårene, men det er heller ikke noe must, selvfølgelig. Mine gikk litt på hhv. barneturn og barnedans en gang i uken. På den andre siden, syns jeg vel at et barn på 4.5 år kan gå litt på ski med foreldrene, som et supplement til cafebesøk og museer. Mine barn gikk på skøyter og skiturer med barnehagen, og da er det vel greit å ha prøvd det litt først. Etterhvert (barneskoleårene) syns jeg det bare er å "peise på" med de aktivitetene barna selv har lyst til. (Når de begynner på ungdomsskolen kan det være litt sent å oppmuntre dem til sunne aktiviteter hvis de ikke har drevet med det før...)

jeg har ikke ski, men han har. Vi er mye ute i helgene enten vi griller, plukker bær, står på skøyter, sykler eller spiller ball.. Han har prøvd ski, men ville ikke - så da skal jeg ikke tvinge han. Han sto stiv som en stokk og spurte om han heller kunne få ake. :) neste år skal jeg kjøpe meg ski, så da prøver vi igjen alle tre.. Mor må også ha øvelse her tror jeg, hehe.. :o)

Så vi er mye ute og driver på med ting, men ikke noe fast trening eller opplegg i uka. Faren hans tar han mye med på bad og på skøytebanen.

Savner egentlig svømmekurs der vi bor, for han er en fisk ivannet og elsker å svømme. nå er ikke det aktuelt riktig ennå uansett men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har tenkt hele tiden.. at tiden kommer etterhvert for sånne ting. Nå synes jeg at jeg har for liten tid med han fra før, så ettermiddagene og helgene vil jeg gjerne bruke tid med han selv. er jo i barnehagen hele dagen, så er det ikke mange timene før han legger seg..

Ja, man må bare nyte de, tiden flyr så fort! Og snart gidder de snaut spise middagen sammen med oss. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke skal være med på skiskole gjennom barnehagen og dere bor i et område som er rimelig nært til skiskolene, så ville jeg har sørget for at han fikk mulighet til å være med på det før han begynte på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger dreiv ikke med noe organistert idrett som 4-åringer. Jentungen var såvidt innom turn da hun var 5. Begge kjørte slalåm fra de var 3-4 og gikk på langrennsski fra de var 2, men bare som leik.

Jentungen begynte derimot på trompet da hun var 4,5 år - men det er en annen historie... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte på barnedans en ettermiddag i uken med våre to (2,5 og 4) nå etter jul. Det er kjempekjekt, men en aktivitet i uka holder i massevis for oss.

Hvis ikke gutten savner noe og du syns det er stress å tenke fritidsaktivitet syns jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for å la være. Det blir tidsnok travelt tenker jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanlig både at 4-åringene er med på organisert aktivitet, og at de ikke er det :)

Vår 4-åring er med på barnedans en ettermiddag i uka. Han koser seg med det. Han er da også med på 2 store danseoppvisninger i året - sammen med alle danseelevene i kommunen. Til jul i fjor var han med på Nøtteknekkeren!

Flere i barnehagen er med på turn, men det er også mange som ikke er med på noe. Tror det er litt avhengig av hvordan man legger opp dagene, og litt hva man har lyst til - både barn og voksen.

Dere koser dere på ettermiddagen, og ingen av dere savner noen organisert aktivitet - så er jo det helt flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de vært med på en eller annen aktivitet siden de var 2 år og ja, ved 4 års alder har det vært 1-2 fritidsaktiviteter -ser ikke grunn for at de ikke skal det når de får så mye igjen for det og synes det er supergøy selv. På den annen side synes jeg heller ikke det er noe å pese med hvis barnet ikke har interesse av det. Om et par år synes jeg dog det er noe å pese med..ungene har godt av å være med på en fritidsaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...