Gå til innhold

Bursdag og vil ikke


Gjest ------------------------

Anbefalte innlegg

Gjest ------------------------

Sønnen min på 4,5 år er bedt i bursdag til en jente i barnehagen. Jeg tror (uten og være helt sikker) at det er ment at vi foreldre skal kjøre og hente, altså ikke være der de to timene det varer. Dette gjør sønnen min veldig usikker og han vil ikke i bursdag.Han blir fort usikker på nye ting og har litt prestasjonsangst virker det som (kjenner meg veldig godt igjen da jeg var liten) Jeg har sagt at jeg kan være der de to timene, men han er fortsatt usikker. Vi drar nok i bursdag og jeg prøver så godt jeg kan å overbevise om at dette blir gøy, men hvordan er deres 4-5 åringer i forhold til bursdager?? Min sønn er ikke av den typen som rives med av min entusiasme, men jeg er jo positiv for det. Noen andre måter og takle sånt på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsikre han om at du blir med inn og blir der en liten stund.

Så kan du si at du går en tur ut fordi du skal i butikken (eller finn på noe annet) hvis han leker og koser seg, men at du kommer tilbake før bursdagen er over. Hvis du ser han virker utrygg, kan du jo være der hele tiden. Holde deg litt i bakgrunnen.

Du kan jo ringe foreldrene litt i forkant og forklare situasjonen, da vil de være litt ekstra oppmerksomme og ta seg litt ekstra av han hvis du går. De blir sikkert glad om du er der også, i alle fall hadde jeg syntes det hadde vært veldig koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har vært ganske trygge på dette området.

Men jeg har alltid sett det som helt normalt og naturlig at noen barn i den alderen har med foreldrene i bursdagsbesøk. Andre ganger har lang kjørevei gjort det til det mest praktiske.

Kjempekoselig å bli litt mer kjent med foreldrene.

Mitt mål for de små gjestene er selvsagt at de skal trives mest mulig. Og om foreldrene deres vet aller best hva som skal til. Er det spesielle hensyn å ta, er jeg bare glad for å få vite om det på forhånd.

Dessuten har jeg mange ganger hatt god hjelp av foreldre som har blitt værende...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 4-åring er av den über-sosiale typen, så han synes det er helt greit å være på bursdager alene.

Men da han feiret bursdagen sin var det flere som hadde foreldrene sine der - og det var selvsagt helt greit.

Synes det er flott at du blir med ham, så han finner ut at det ikke er skummelt på bursdag hos noen han ikke kjenner så veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bli med inn

I den alderen har vi alltid vært med i bursdager for begge våre barn. Det er også bra for verten å få litt ekstra hjelp til å holde styr på alle ungene også. Så jeg ser det alltid som en vinn vinn situasjon for alle parter. Har opplevd at barn gråter i den alderen når mor ikke er tilstede hvis barnet er litt nervøst. Ingenting er mer distraherende enn dette når man skal servere mat og holde litt styr på koselig lek blant barna osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært men minstemann i bursdag...til og med etter at han begynte på skolen måtte jeg være med. Nå er han trygg og tørr heldigvis å gå alene. Han forteller at han alltid gruer seg når han er på vei, men at det blir gøy med en gang han har kommet dit:o)

Følg barnet ditt du og ikke press ham på noen måte til å måtte være der alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 4,5-åring har alltid gledet seg mye til bursdagsselskapene, men når dagen kommer svikter motet. Vi har gjort det slik at jeg blir med ham og er der til han blir varm i trøya og i full lek. Etter det har det vært helt i orden at jeg går. Tidligere i år var han i det første selskapet hvor jeg ikke trengte å være med inn. Det var det 5. bursdagsselskapet han var i siden i fjor sommer, så det går fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ------------------------

Forsikre han om at du blir med inn og blir der en liten stund.

Så kan du si at du går en tur ut fordi du skal i butikken (eller finn på noe annet) hvis han leker og koser seg, men at du kommer tilbake før bursdagen er over. Hvis du ser han virker utrygg, kan du jo være der hele tiden. Holde deg litt i bakgrunnen.

Du kan jo ringe foreldrene litt i forkant og forklare situasjonen, da vil de være litt ekstra oppmerksomme og ta seg litt ekstra av han hvis du går. De blir sikkert glad om du er der også, i alle fall hadde jeg syntes det hadde vært veldig koselig.

Takk for gode råd og at dere delte erfaringene deres :-) Vi drar i bursdag i dag ogjeg blir med så lenge han vil :-)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har vært ganske trygge på dette området.

Men jeg har alltid sett det som helt normalt og naturlig at noen barn i den alderen har med foreldrene i bursdagsbesøk. Andre ganger har lang kjørevei gjort det til det mest praktiske.

Kjempekoselig å bli litt mer kjent med foreldrene.

Mitt mål for de små gjestene er selvsagt at de skal trives mest mulig. Og om foreldrene deres vet aller best hva som skal til. Er det spesielle hensyn å ta, er jeg bare glad for å få vite om det på forhånd.

Dessuten har jeg mange ganger hatt god hjelp av foreldre som har blitt værende...

;-)

mvh

''Dessuten har jeg mange ganger hatt god hjelp av foreldre som har blitt værende...''

Absolutt, det er en vinn-vinn-situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i bursdager de gangene mine har vært usikre. Tror siste bursdagen jeg var med guttungen i var da han var 5 år, og jentungen var faktisk 6.

Vertskapet har synes det var helt ok, jeg har fått kaffe og kake og hjulpet til med servering etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...