Gå til innhold

Vinterferie!!


puttelulle

Anbefalte innlegg

Nå er vinterferien her, og det kan være litt av en utfordring, samtidig som at det er uhyre koselig og herlig!

Vi har heldigvis finvær, så dagene blir vel spekket med ski/pilking/ aking osv. men det kan jo bli langdrygt i lengda, det og. Vi er iallefall heldige, som har en lærer-mamma, som er hjemme med ungene i ferien. Hvordan klarer egentlig andre å organisere slike ferier, der begge foreldrene er på jobb!?

Svar, hvis dere gidder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan du spørre om... Med 1 uke vinterferie, 9 (!) uker sommerferie i år, 1 uke høstferie + 2-3 dager i påskeferien + noen dager i romjula + div. inneklemt-fridager er det et godt spørsmål.

Vi bor (i dette tilfellet - heldigvis!) ikke sammen så vi deler det mellom oss så godt vi kan. Heldigvis er ungene så store nå at de så smått skal få begynne å være alene hjemme på en del slike dager, da blir det litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Nå er vårt barn 3.klassing, og heldigvis har SFO åpent i blant annet vinterferien. De har kun stengt 4 uker i sommerferien, ellers har de åpent så vi har mulighet til å bruke sfo slike dager.

Men vi ønsker jo i stor grad at vår sønn også skal kunne ha ferie noen dager innimellom. Trenger litt avkopling innimellom han også.

Så min mann og jeg har i grunn en del feriedager hver for oss, slik at gutten vår også kan ha noen feridager. Nå i vinterferien, forrige uke, hadde jeg først fri de første tre dagene i uka, også hadde min mann torsdag og fredag. Men klart, skulle så klart hatt litt mer sammen hele familien også da.

Værre blir det nok når han slutter på SFO, men etterhvert vil han også kunne være hjemme alene litt også, iallefall hvis en av oss starter tidlig på jobb og den andre sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å bytte på å være hjemme.

Tatt avspaseringsdager eller feriedager. Vi har brukt SFO i stor grad da de gikk der, eller meldt de på vinterferie aktiviteter, mens en har hatt litt kortere dager på jobb.

I enkelte jobber har vi hatt hjemmekontor, slik at én har jobbet hjemme med skolebarna. Eller kanskje et barn har vært hos besteforeldre og det andre barnet har vært med en av oss på jobb, gjerne byttet litt på.

Det går ganske greit.

Ellers har besteforeldre gjerne stilt opp innimellom på planleggingsdager i barnehagen.

Det har alltid ordnet seg på et eller annet vis.

Nå kan forsåvidt de to eldste i 3 og 6 klasse være alene, men siden jeg jobber hjemmefra, slipper de det. Selv om jeg er "på jobb", kan jeg likevel spise mat med de og være litt tilstede.

Så kan jeg fordype meg i jobben min, mens de er ute og leker eller pusler på rommene sine.

Dette med planleggingsdager i barnehage og skoleferie er ikke dette noe stressmoment lenger heldigvis. Vi er nok heldig stilt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss pleier det være en kombinasjon av SFO/barnehage, pluss at mannen min og jeg tar en feriedag eller to sånn at ungene også får noe "fri."

I noen ferier bytter vi barn med andre foreldre, sånn at vi har en ekstra en dag, og så er vår datter hos sin venninne en annen dag. Dette er fordi en hel uke på SFO blir ganske kjedelig for dem, selv om de setter opp noen ekstra aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymfortiden

Mener du virkelig at vinterferien kan være en utfordring? Jeg synes det er aldeles nydelig, for da kan vi slappe av, og ikke mase på ungene om å gjøre lekser. Middag spiser vi når det passer, osv. Det må vel ikke skje noe hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Mener du virkelig at vinterferien kan være en utfordring? Jeg synes det er aldeles nydelig, for da kan vi slappe av, og ikke mase på ungene om å gjøre lekser. Middag spiser vi når det passer, osv. Det må vel ikke skje noe hele tiden?

Saken er vel at det kan være vanskelig å få til ferie om barna har behov for tilsyn og man selv er i full jobb.

Tror de færreste har problemer med ferie som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan klarer egentlig andre å organisere slike ferier, der begge foreldrene er på jobb!? ''

Tidligere: SFO, med kanskje en dag eller to fri hos mormor.

I år: noen dager hos mormor, men jeg hadde også fri og var med, både fordi jeg ville "hjem" og fordi moren min er i rekonvalens etter en operasjon.

De øvrige dagene var han latsabb med kompiser - de klarer seg jo forsåvidt alene hjemme når man er 12 år, men jaggu er de late!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at vinterferien kan være en utfordring? Jeg synes det er aldeles nydelig, for da kan vi slappe av, og ikke mase på ungene om å gjøre lekser. Middag spiser vi når det passer, osv. Det må vel ikke skje noe hele tiden?

Hei! Må nok si at du misforstod spørsmålet mitt. Det er herlig med ferie, absolutt!! Men jeg ser at for mange kan det være en utfordring ifh. til at ungene har fri, og man som foreldre må jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere brukte vi SFO noen dager og tok noen dager fri. Nå går våre i 4 og 6 og er noen dager hjemme og vi har noen dager ferie sammen. Vi er også heldige og har besteforeldre som trår til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør vi det:

* Ungene (nå 6 og 8 år) sendes til mormor og morfar på vinterferie (dette er 3dje året på rad). Vi får ei uke etterlengtet barnefri - og ungene har det helt topp den uka.

* Jeg har jobbet 80% i flere år. Jeg har ikke knyttet 20% permisjon opp til en spesiell dag i uka, og har derfor kunne ta fri de fleste inneklemte dager og planleggingdager.

* I romjula har jeg alltid ferie eller annen fri (avspasering eller ulønnet permisjon)

* På våren har vi brukt SFO etter skoleslutt og fram til den stenger. Noen ganger har mormor og morfar vært her og hatt alternativ SFO noen dager. I år ser det ut til at ungene drar ei uke til mormor og morfar - deretter ei uke på SFO og til slutt ei uke 'alene hjemme' før vi voksne får ferie.

* Før jeg gikk ned til 80% brukte jeg alltid å ta 10 ulønnede dager permisjon, som jeg kunne sjonglere med. Skal tilbake i full stilling fra 1. juni i år - og regner med å ta noen dager ulønnet permisjon i år også.

* Ved andre kortere ferier/fridager hender det at vi bytter på å være hjemme - eller at vi tar hjemmekontor slik at det er noen voksne i nærheten.

--- 0 ---

Alt-i-alt syns jeg at det går greit med feriene og fridagene, hvis man bare tenker seg om og planlegger litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør vi det:

* Ungene (nå 6 og 8 år) sendes til mormor og morfar på vinterferie (dette er 3dje året på rad). Vi får ei uke etterlengtet barnefri - og ungene har det helt topp den uka.

* Jeg har jobbet 80% i flere år. Jeg har ikke knyttet 20% permisjon opp til en spesiell dag i uka, og har derfor kunne ta fri de fleste inneklemte dager og planleggingdager.

* I romjula har jeg alltid ferie eller annen fri (avspasering eller ulønnet permisjon)

* På våren har vi brukt SFO etter skoleslutt og fram til den stenger. Noen ganger har mormor og morfar vært her og hatt alternativ SFO noen dager. I år ser det ut til at ungene drar ei uke til mormor og morfar - deretter ei uke på SFO og til slutt ei uke 'alene hjemme' før vi voksne får ferie.

* Før jeg gikk ned til 80% brukte jeg alltid å ta 10 ulønnede dager permisjon, som jeg kunne sjonglere med. Skal tilbake i full stilling fra 1. juni i år - og regner med å ta noen dager ulønnet permisjon i år også.

* Ved andre kortere ferier/fridager hender det at vi bytter på å være hjemme - eller at vi tar hjemmekontor slik at det er noen voksne i nærheten.

--- 0 ---

Alt-i-alt syns jeg at det går greit med feriene og fridagene, hvis man bare tenker seg om og planlegger litt.

Nå er det langt fra alle som har besteforeldre eller andre å sende ungene til i ukesvis da...

Husker selv jeg ble sendt til mormor så fort skolen sluttet om våren og hentet hjem igjen like før skolestart om høsten. :o) Og i alle andre ferier. Det var en lykkelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er snart 12 år og er stort sett sammen med kompiser når det er noen hjemme, elles styrer han seg selv med tv og pc. Tidligere har han vært med på jobb en dag eller to og jeg har tatt ut 1-2 feriedager slik at kabalen har gått opp.

I år var han så heldig at han fikk være med en kamerat på hytta i 4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det langt fra alle som har besteforeldre eller andre å sende ungene til i ukesvis da...

Husker selv jeg ble sendt til mormor så fort skolen sluttet om våren og hentet hjem igjen like før skolestart om høsten. :o) Og i alle andre ferier. Det var en lykkelig tid.

Ja, jeg vet at vi er heldige som har muligheten til å bruke besteforeldrene.

Jeg sier ikke at det er en mulighet for alle .... men at det er en mulighet vi benytter oss av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange velger å dele seg og ta fri noen dager. Far har kanskje fri 3 dager og mor 2, alternativt har de en dag fri sammen.

Ellers er det mange som går sammen med naboer/venner om å passe hverandres barn på forskjellige dager.

Besteforeldre er også kjekke å spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok det meste av feriene da ungene var små på skift... Men det var nok noen år vi ikke hadde vinterferie, men ungene var i barnehage/sfo/hos familie/alene hjemme (når de var en viss alder, da).

Sommerferien hadde vi alltid delt, slik at ungene hadde 1 forelder til disposisjon hele sommeren. Har hytte i rimelig nærhet, da, sånn at det gikk an å bo der og jobbe samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vinterferien over.

Vi delte litt på den. Gubben tok en dag og jeg en da. Så tok vi fri en dag alle sammen og dro til fjells på langhelg.

En dag var jentungen også med meg på jobben. Den siste dagen var ho alene hjemme. (Ho er 10 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...