Gå til innhold

enda mer navn....


Gjest vanskelig dette

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelig dette

Jeg posta visst innlegget mitt på feil forum og prøver igjen her inne;o)

Hva syns dere om navnet Milla? Det var min mann som kastet det ut i lufta i går og jeg liker det litt, men er ikke sikker. Han var ikke enegang sikker på om det var et navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint navn det! Om jeg får ei jente til, så blir det ei lita Mali. Ikke helt det samme, men det er en gammel slektsvariant som jeg er veldig glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 516 kvinner som har Milla som første fornavn.

Det er 342 kvinner som har Milla som eneste fornavn.

http://ssb.no/navn/

Navnets popularitet har vokst masse den siste tiden.

Ja det er etter oppskriften med vekst på det navnet. Jentenavn på to stavelser som slutter på A. Det kryr av Nora, Thea, Anna, Ada, Hannah etc på barneskoler og barnehager nå. Men Milla er ikke så utbredt - ennå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint - på småjenter. Om det passer like godt på en voksen kvinne er jeg usikker på. Likeså med Lotte, det er et småpikenavn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er fint - på småjenter. Om det passer like godt på en voksen kvinne er jeg usikker på. Likeså med Lotte, det er et småpikenavn for meg.

''det er et småpikenavn for meg.''

Men slikt er jo bare en vanesak, og har også veldig mye med hvilke navn man er mest vant til på f eks gamle damer osv.

Min far mente Magnus var et navn som passet best på en gammal gubbe, mens mange i vår generasjon synes det er et helt naturlig navn på en liten gutt.

Jeg har vokst opp med grandtanter som heter Helga, Petra, Olga, Gunda osv, og forbinder naturlig nok disse navnene med gamle damer, men en gang i tida var jo også de små jenter, og foreldrene deres syntes nok at dette var svært passende navn til småpikene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidoblet på ti år

det er ikke på noen topplister nei.

Fra SSB leser man at det øker ekstremt (2009-tallene først, deretter 2008, 2007 osv til 2000):

MILLA: 126 118 48 38 44 40 26 19 14 12

Jeg synes det er søtt, men mer som en kortform av Camilla, jeg synes man skal få det fulle navnet på papiret, og heller kalles Milla, Sander osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra SSB leser man at det øker ekstremt (2009-tallene først, deretter 2008, 2007 osv til 2000):

MILLA: 126 118 48 38 44 40 26 19 14 12

Jeg synes det er søtt, men mer som en kortform av Camilla, jeg synes man skal få det fulle navnet på papiret, og heller kalles Milla, Sander osv)

''jeg synes man skal få det fulle navnet på papiret, og heller kalles Milla, Sander osv)''

Men det er jo svært mange navn i bruk som opprinnelig var en kortform eller en kjælevariant av et lengre navn, som f eks Mette, Maja m fl. Synes du det samme om disse navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tidoblet på ti år

''jeg synes man skal få det fulle navnet på papiret, og heller kalles Milla, Sander osv)''

Men det er jo svært mange navn i bruk som opprinnelig var en kortform eller en kjælevariant av et lengre navn, som f eks Mette, Maja m fl. Synes du det samme om disse navnene?

Jeg tenkte på det samme mens jeg skrev det. ;-)

Og nei, jeg synes ikke alle skal få den "opprinnelige høytyske varianten" av navnet sitt, da måtte vil alle gå rundt med navn som høres ut som om de stammer fra en eller annen opera..

Etterhvert (i løpet av generasjoner) blir jo kortfomene etablert som fullstendige navn.

Men jeg synes kanskje det går litt fort / langt nå.

Jeg liker bedre slik man gjør det i mange engelsktalende land, at man får det hele navnet på papiret (William) og så kan man heller kalles Will eller Bill osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det samme mens jeg skrev det. ;-)

Og nei, jeg synes ikke alle skal få den "opprinnelige høytyske varianten" av navnet sitt, da måtte vil alle gå rundt med navn som høres ut som om de stammer fra en eller annen opera..

Etterhvert (i løpet av generasjoner) blir jo kortfomene etablert som fullstendige navn.

Men jeg synes kanskje det går litt fort / langt nå.

Jeg liker bedre slik man gjør det i mange engelsktalende land, at man får det hele navnet på papiret (William) og så kan man heller kalles Will eller Bill osv.

''Men jeg synes kanskje det går litt fort / langt nå.''

Typisk tegn på at du begynner å dra på åra! *hø hø hø*;-)

''Jeg liker bedre slik man gjør det i mange engelsktalende land, at man får det hele navnet på papiret (William) og så kan man heller kalles Will eller Bill osv.''

Ja, jeg er litt usikker på hjva jeg egentlig mener om det. William er jo mye finere enn Bill, så kanskje like greit at de offisielt sett heter William. På den annen side, synes jeg der er en rar skikk at man kanskje allerede idet barnet får navnet har bestemt seg for at man skal kalle det noe annet.

Slik som prins Harry av Storbritannia. Han heter jo egentlig noe annet (var det Henry? Gidder ikke google...) Men foreldrene sa med én gang at han bare skulle kalles Harry. Da kunne de jo like godt la han hete det offisielt også, synes jeg.

Bare en liten aporpos til til den amerikanske tradisjonen med å forkorte navn (William -> Bill osv): Mannen min jobbet tidligere med en skotte som het Laurence. Han ergret seg veldig over en amerikanske kollega som kom over på møter og konsekvent tiltalte han som "Larry"! ;-) Så man bør ikke ta for gitt at folk ønsker å benytte seg av kortformen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes Milla høres litt for mye ut som et kallenavn. Vet mange kjente navn opprinnelig er forkortelser av gamle navn (eks. Grete, Maia m.m.), men Milla (foreløpig) blir for utpreget sånn. Samme med Sander, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Men jeg synes kanskje det går litt fort / langt nå.''

Typisk tegn på at du begynner å dra på åra! *hø hø hø*;-)

''Jeg liker bedre slik man gjør det i mange engelsktalende land, at man får det hele navnet på papiret (William) og så kan man heller kalles Will eller Bill osv.''

Ja, jeg er litt usikker på hjva jeg egentlig mener om det. William er jo mye finere enn Bill, så kanskje like greit at de offisielt sett heter William. På den annen side, synes jeg der er en rar skikk at man kanskje allerede idet barnet får navnet har bestemt seg for at man skal kalle det noe annet.

Slik som prins Harry av Storbritannia. Han heter jo egentlig noe annet (var det Henry? Gidder ikke google...) Men foreldrene sa med én gang at han bare skulle kalles Harry. Da kunne de jo like godt la han hete det offisielt også, synes jeg.

Bare en liten aporpos til til den amerikanske tradisjonen med å forkorte navn (William -> Bill osv): Mannen min jobbet tidligere med en skotte som het Laurence. Han ergret seg veldig over en amerikanske kollega som kom over på møter og konsekvent tiltalte han som "Larry"! ;-) Så man bør ikke ta for gitt at folk ønsker å benytte seg av kortformen :-)

Sistnevnte minner meg om en sann historie fra virkeligheten(!), om Aslaug som var i møter i USA med William. William introduserte seg med "I'm William, Bill for short", hvorpå Aslaug skulle være like kjekk, og svarte "I'm Aslaug, As (=ass) for short".

Mooooahahaha! Og faktisk er historien sann, og den sier også at hun rødmet svært da hun forstod hva hun hadde sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Milla høres litt for mye ut som et kallenavn. Vet mange kjente navn opprinnelig er forkortelser av gamle navn (eks. Grete, Maia m.m.), men Milla (foreløpig) blir for utpreget sånn. Samme med Sander, forøvrig.

''Samme med Sander, forøvrig''

Sander er jo et ganske gammelt navn. Husker en forlengst pensjonert tannlege som var i kontorfellesskap med min tannlege het Sander.

Og er ikke Ådne Søndråls sønn Sander oppkalt etter en olderfar eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistnevnte minner meg om en sann historie fra virkeligheten(!), om Aslaug som var i møter i USA med William. William introduserte seg med "I'm William, Bill for short", hvorpå Aslaug skulle være like kjekk, og svarte "I'm Aslaug, As (=ass) for short".

Mooooahahaha! Og faktisk er historien sann, og den sier også at hun rødmet svært da hun forstod hva hun hadde sagt.

ROFL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Samme med Sander, forøvrig''

Sander er jo et ganske gammelt navn. Husker en forlengst pensjonert tannlege som var i kontorfellesskap med min tannlege het Sander.

Og er ikke Ådne Søndråls sønn Sander oppkalt etter en olderfar eller noe slikt?

Ok, mulig Sander er gammelt, like fullt oppfatter jeg det som en nyere forkortelse... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...