Gå til innhold

15.åring med kreft.


mamma til ni

Anbefalte innlegg

mamma til ni

Den store kulen på halsen til 15.åringen kom av kreft bak nasen.

Vi skal reise til næraste regionsjukehus, og eg må vere borte frå jobb ei periode.

Nokon som veit om det er pleiepengar som blir det rette for meg å søke om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fra en annen mamma

Jeg har tenkt på deg siden jeg leste at gutten din skulle ta en biopsi, og jeg er veldig lei meg for å høre utfallet av undersøkelsen. Det må være en veldig vanskelig situasjon for dere alle. Ord blir så fattige overfor noe slikt.

Jeg har googlet litt på Navs sider, og synes det virker som at pleiepenger er det rette å søke etter.

''Hva må du gjøre for å få pleiepenger?

Når barnet ditt er innlagt på sykehus eller vært til poliklinisk behandling, og det blir klart at det blir værende på sykehuset eller at det er behov for pleie i hjemmet i mer enn 7 dager, kan legen søke om pleiepenger. Det kreves forhåndsgodkjenning fra NAV trygd for at du skal få innvilget pleiepenger. Legeerklæringen skal være fra den sykehusavdelingen som har ansvaret for behandlingen av barnet. Søknaden sendes fra sykehuset til NAV. Pleiepenger kan gis for opp til 3 måneder før den måneden da kravet ble framsatt dersom vilkårene var oppfylt i den perioden.''

Jeg forstår det dithen at legen skal skrive denne søknaden og sende den fra sykehuset, og at behandlende lege på sykehuset skal skrive erklæring til Nav som så gjør vedtak. Det er altså slik at du ikke skal søke selv, men be dem gjøre det når dere kommer på sykehuset, eller du kan ta kontakt på forhånd og få dem til å sende søknad. En kan også få pleiepenger for tre måneder før denne søknaden er fremsatt, hvis vilkårene var oppfylt, så en har tid på seg i en vanskelig situasjon.

Nav gjør så sitt vedtak, og når det er gått gjennom skal det legges frem for arbeidsgivereren din.

Jeg håper jeg ikke sier noe feil nå. Det er slik jeg tolker det som står på navs sider. Og om jeg tar feil håper jeg noen retter på meg.

Jeg håper inderlig det går bra på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til ni

Jeg har tenkt på deg siden jeg leste at gutten din skulle ta en biopsi, og jeg er veldig lei meg for å høre utfallet av undersøkelsen. Det må være en veldig vanskelig situasjon for dere alle. Ord blir så fattige overfor noe slikt.

Jeg har googlet litt på Navs sider, og synes det virker som at pleiepenger er det rette å søke etter.

''Hva må du gjøre for å få pleiepenger?

Når barnet ditt er innlagt på sykehus eller vært til poliklinisk behandling, og det blir klart at det blir værende på sykehuset eller at det er behov for pleie i hjemmet i mer enn 7 dager, kan legen søke om pleiepenger. Det kreves forhåndsgodkjenning fra NAV trygd for at du skal få innvilget pleiepenger. Legeerklæringen skal være fra den sykehusavdelingen som har ansvaret for behandlingen av barnet. Søknaden sendes fra sykehuset til NAV. Pleiepenger kan gis for opp til 3 måneder før den måneden da kravet ble framsatt dersom vilkårene var oppfylt i den perioden.''

Jeg forstår det dithen at legen skal skrive denne søknaden og sende den fra sykehuset, og at behandlende lege på sykehuset skal skrive erklæring til Nav som så gjør vedtak. Det er altså slik at du ikke skal søke selv, men be dem gjøre det når dere kommer på sykehuset, eller du kan ta kontakt på forhånd og få dem til å sende søknad. En kan også få pleiepenger for tre måneder før denne søknaden er fremsatt, hvis vilkårene var oppfylt, så en har tid på seg i en vanskelig situasjon.

Nav gjør så sitt vedtak, og når det er gått gjennom skal det legges frem for arbeidsgivereren din.

Jeg håper jeg ikke sier noe feil nå. Det er slik jeg tolker det som står på navs sider. Og om jeg tar feil håper jeg noen retter på meg.

Jeg håper inderlig det går bra på sykehuset.

Tusen takk for svar. Det er sånn eg også har tolka det. Snakka privat med saksbehandlaren min på NAV. Han sa eg heilt sikkert fekk sjukmelding. Men det har eg ikkje lyst til.

Vi går ei tøff tid i møte. Dei store søstrene tar det tyngst. Han sjølv er ved godt mot. Blir vel verre når behandlinga startar :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra en annen mamma

Tusen takk for svar. Det er sånn eg også har tolka det. Snakka privat med saksbehandlaren min på NAV. Han sa eg heilt sikkert fekk sjukmelding. Men det har eg ikkje lyst til.

Vi går ei tøff tid i møte. Dei store søstrene tar det tyngst. Han sjølv er ved godt mot. Blir vel verre når behandlinga startar :-p

Det høres ut som om du har en krystallklar søknad om pleiepenger også, så det er nok bare en formalitet. Men hvem som helst ville forstått om en ikke ble i stand til å jobbe gjennom noe slikt også. Gjør det du kjenner er mest rett for deg.

Det er godt å høre at han er ved godt mot så langt, og kanskje er han blant de som takler dette bedre enn mange andre ville gjort. Ikke rart at de eldste reagerer sterkest. Jeg håper folk rundt dere gir praktisk støtte og annen støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han er under 18, skal en av foreldrene være der sammen med ham. Sykehuset har alt som trengs for å ordne formalitetene, antakelig får du forelagt søknaden når dere kommer.

Man kan søke om at én av foreldrene får pleiepenger eller de to kan dele og være tilstede 50% hver og 50% på jobb.

Sender dere varme tanker og håper at dere ikke blir "forstyrret" av denne papirmølla. Sykehus er et bra sted å være i så måte, alt går antakelig helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mamma til ni

Så lenge han er under 18, skal en av foreldrene være der sammen med ham. Sykehuset har alt som trengs for å ordne formalitetene, antakelig får du forelagt søknaden når dere kommer.

Man kan søke om at én av foreldrene får pleiepenger eller de to kan dele og være tilstede 50% hver og 50% på jobb.

Sender dere varme tanker og håper at dere ikke blir "forstyrret" av denne papirmølla. Sykehus er et bra sted å være i så måte, alt går antakelig helt greit.

Takk :-) Skal bli godt å få kome til sjukehuset, og i gang med behandlinga. Ventetida er lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var trist å lese :-(

Ord blir så fattige, vet ikke hva en skal si.. Har de sagt noe om prognose (svar bare om du vil)?

*Klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mamma til ni

Huff, dette var trist å lese :-(

Ord blir så fattige, vet ikke hva en skal si.. Har de sagt noe om prognose (svar bare om du vil)?

*Klem*

Hei. Det pleier å gå bra, sa legen. Han er ung og i god form. Planen er strålebehandling. Men vi veit ikkje om det har spredt seg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg kjenner en familie som har et barn som har hatt kreft. Der tror jeg faktisk både far og mor fikk pleiepenger for å bytte på å være med barnet på sykehuset osv.

Ønsker dere masse lykke til i denne vanskelige tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det pleier å gå bra, sa legen. Han er ung og i god form. Planen er strålebehandling. Men vi veit ikkje om det har spredt seg osv.

Ja.. Får virkelig håpe det går bra.. Tar han det bra selv, og hva med mor?

Krysser alt jeg har for at dette skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har svar på det du spør om, men jeg ønsket bare å sende gode tanker til dere i tiden som kommer - ønsker dere all mulig lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant følgende om pleiepenger hos kreftforeningen:

PLEIEPENGER VED ALVORLIG SYKDOM (FOLKETRYGDLOVEN § 9-11)

Den som har omsorg for et alvorlig sykt barn eller barn som er innlagt i helseinstitusjon, kan ha rett til pleiepenger. Pleiepenger utbetales etter de samme reglene som ved egen sykdom. Du må ha vært i inntektsgivende arbeid for å ha rett på pleiepenger. Ved kreftsykdom ytes pleiepenger fra første dag.

Det er en forutsetning at foreldrene av hensyn til barnet må oppholde seg i helseinstitusjon eller være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Dersom foreldrene er skilt, kan begge få rett til pleiepenger selv om bare den ene vanligvis har den daglige omsorgen for barnet.

Begge foreldrene kan få pleiepenger samtidig dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon. Ved pleie i hjemmet blir det bare i helt spesielle tilfeller gitt pleiepenger til begge foreldrene samtidig. Hvis nødvendig kan andre enn foreldre få pleiepenger.

Aldersgrensen for pleiepenger til alvorlig sykt barn gjelder fram til barnet fyller 18 år. Hvis det alvorlig syke barnet er psykisk utviklingshemmet, kan den som har omsorgen få pleiepenger selv om personen er over 18 år.

Du har rett til pleiepenger i ubegrenset tid så lenge det er nødvendig av hensyn til behandlingen og rehabiliteringen av barnet.

GRADERTE PLEIEPENGER

Det kan ytes graderte pleiepenger i tilfeller når barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie men hvor det er etablert tilsyns- eller avlastningsordning deler av dagen eller noen dager i uken. Ytelsen kan graderes ned til 50 prosent.

Graderte pleiepenger kan også gis i en kortere overgangsperiode i sluttfasen av pleiepengeperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...