Gå til innhold

Alle foreldre burde høre dette


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Dette er et godt foredrag av Jamie Oliver om barn og ernæring. Vel verdt tjue minutter av dagen/kvelden din:

Jeg anbefaler forøvrig denne siden generelt, da den inneholder masse flotte foredrag:

http://www.ted.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ønske jeg hadde tid til å høre! ;)

(symptomatisk kanskje)

Hehe, du bruker nå mer enn tjue minutter på DOL i løpet av en dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva er budskapet?

Så du ikke foredraget eller var det et problem at han snakker engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hehe, du bruker nå mer enn tjue minutter på DOL i løpet av en dag ;)

Ja, men det er et par minutters dol-pause nå og da - 20 minutter i strekk er uhyre sjelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ikke foredraget eller var det et problem at han snakker engelsk?

Nei jeg så det ikke, da jeg skjønte at det skulle ta 20 minutter:-) Bare lurte på hva som er essensen i Jamie Olivers budskap når det gjelder barn og kosthold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg så det ikke, da jeg skjønte at det skulle ta 20 minutter:-) Bare lurte på hva som er essensen i Jamie Olivers budskap når det gjelder barn og kosthold

Ah, slik sett :) Vel, han snakker til amerikanske foreldre, så lista ligger deretter. Han snakker om hvordan maten vi spiser i dag vil gjøre at barna våre dør gjennomsnittlig ti år tidligere enn vi vil og hvordan barn ikke lærer om ernæring/matlaging på skolen lengere. Budskapet hans er at vi må gi barna våre en bedre start på livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, slik sett :) Vel, han snakker til amerikanske foreldre, så lista ligger deretter. Han snakker om hvordan maten vi spiser i dag vil gjøre at barna våre dør gjennomsnittlig ti år tidligere enn vi vil og hvordan barn ikke lærer om ernæring/matlaging på skolen lengere. Budskapet hans er at vi må gi barna våre en bedre start på livet.

Småbarnsforeldre har nok godt av å høre det - oss andre ville sikkert fått skyldfølelse ;-)

Vel,- jeg er helt sikkert ikke av de verste - men heller ikke av de prektigste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarnsforeldre har nok godt av å høre det - oss andre ville sikkert fått skyldfølelse ;-)

Vel,- jeg er helt sikkert ikke av de verste - men heller ikke av de prektigste...

Vel, det er aldri for sent å lære barna matkultur :) Lillegutt her får ca. to kjeks hver dag, men han spiser også masse grønnsaker, egg, ost, skinke og kun grovt brød. I tillegg er han alltid med på middagslagingen. Vi bruker så og si aldri halvfabrikater, så forhåpentligvis vil han ta til seg noe av dette innen han selv skal starte en familie.

Jeg har ikke tro på hysteri, men jeg tror at om vi alltid ser på mat og matlaging som noe som skal ta minst mulig tid, så blir ernæringen deretter. Mat er jo en av de viktigste elementene for en frisk psyke og en frisk kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er aldri for sent å lære barna matkultur :) Lillegutt her får ca. to kjeks hver dag, men han spiser også masse grønnsaker, egg, ost, skinke og kun grovt brød. I tillegg er han alltid med på middagslagingen. Vi bruker så og si aldri halvfabrikater, så forhåpentligvis vil han ta til seg noe av dette innen han selv skal starte en familie.

Jeg har ikke tro på hysteri, men jeg tror at om vi alltid ser på mat og matlaging som noe som skal ta minst mulig tid, så blir ernæringen deretter. Mat er jo en av de viktigste elementene for en frisk psyke og en frisk kropp :)

Hehe,- jo det er litt sent når de er på vei ut redet :)

Men jeg tror ikke jeg har syndet så fryktelig, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe,- jo det er litt sent når de er på vei ut redet :)

Men jeg tror ikke jeg har syndet så fryktelig, da.

Det går nok veldig fint :)

Mamma var en racer på posesupper, posesauser, poseretter osv... Men jeg lager nå mat fra normale ingredienser okke som. Så de fleste kan reddes uansett - nå prøver jeg å redde mamma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, slik sett :) Vel, han snakker til amerikanske foreldre, så lista ligger deretter. Han snakker om hvordan maten vi spiser i dag vil gjøre at barna våre dør gjennomsnittlig ti år tidligere enn vi vil og hvordan barn ikke lærer om ernæring/matlaging på skolen lengere. Budskapet hans er at vi må gi barna våre en bedre start på livet.

Det har han nok mye rett i. Men når det gjelder opplæring i mat/ernæring her hjemme så mener jeg at den biten er bedre enn på lenge. Men lærere der merker at barna kan minimalt. Veldig mange barn (fra alle typer hjem) vet ikke hva en visp eller en slikkepott er; de har rett og slett aldri blitt inkludert i matlagingen, og det er veldig trist synes jeg.

Faget i skolen heter nå "Mat og helse", og det er lagt til 3. og 6.trinn. 7.klassingene savner dette faget inderlig det siste året på barneskolen.Vi bor i en kommune med god råd og vi har råd til å kjøpe inn gode råvarer. Ungene får lage skikkelige måltider og de elsker det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har han nok mye rett i. Men når det gjelder opplæring i mat/ernæring her hjemme så mener jeg at den biten er bedre enn på lenge. Men lærere der merker at barna kan minimalt. Veldig mange barn (fra alle typer hjem) vet ikke hva en visp eller en slikkepott er; de har rett og slett aldri blitt inkludert i matlagingen, og det er veldig trist synes jeg.

Faget i skolen heter nå "Mat og helse", og det er lagt til 3. og 6.trinn. 7.klassingene savner dette faget inderlig det siste året på barneskolen.Vi bor i en kommune med god råd og vi har råd til å kjøpe inn gode råvarer. Ungene får lage skikkelige måltider og de elsker det:-)

Så flott! :)

I USA har de visst kuttet alt av matundervisning. En klasse full av unger kunne ikke navnet på en eneste grønnsak Jamie Oliver presenterte de for. Jeg vet ikke hvordan det er her i England ennå, men det finner jeg jo ut når guttungen blir eldre.

Og matlaging sammen med ungen(e) hjemme er veldig kos :) Det er jo en like viktig ferdighet som det meste annet vi lærer de, så det er synd om mange hopper over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Småbarnsforeldre har nok godt av å høre det - oss andre ville sikkert fått skyldfølelse ;-)

Vel,- jeg er helt sikkert ikke av de verste - men heller ikke av de prektigste...

Samme her. Er ikke av de prektigste og ikke av de verste:-)

Ihvertfall kan ikke ungene mine finne noe drittmat i skapet de kan forsyne seg av. Det resulterte i at ungene tidlig begynte å bake kaker hjemme fordi de ikke fant noe søtt i skapet:-)

I England hvor Glimtipper bor er jo kostholdet helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det går nok veldig fint :)

Mamma var en racer på posesupper, posesauser, poseretter osv... Men jeg lager nå mat fra normale ingredienser okke som. Så de fleste kan reddes uansett - nå prøver jeg å redde mamma ;)

Pose supperetter kan være ok en gang i blandt. Det gjelder bare å blande masse sunne ting oppi der og vips er den mer næringsrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pose supperetter kan være ok en gang i blandt. Det gjelder bare å blande masse sunne ting oppi der og vips er den mer næringsrik.

''Maisstivelse, tomat 23 %, hvetemel, sukker, salt, skummetmelk, vegetabilsk fett, smaksforsterker (natriumglutamat), aroma, løk, farge (paprikaekstrakt, beta apokarotenal).''

I min verden inneholder tomatsuppe mer tomat enn 23 % og i grunnen veldig lite hvetemel, sukker og maisstivelse ;)

Du skal legge til ganske mange sunne ingredienser for å veie opp for denne innholdsfortegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Maisstivelse, tomat 23 %, hvetemel, sukker, salt, skummetmelk, vegetabilsk fett, smaksforsterker (natriumglutamat), aroma, løk, farge (paprikaekstrakt, beta apokarotenal).''

I min verden inneholder tomatsuppe mer tomat enn 23 % og i grunnen veldig lite hvetemel, sukker og maisstivelse ;)

Du skal legge til ganske mange sunne ingredienser for å veie opp for denne innholdsfortegnelsen.

Jeg liker tomatsuppe på pose, men lager den med melk og har egg oppi og brød med smør til.

Jeg tror ikke at slike lettvinte løsninger en gang eller to i måneden er til skade når en ellers har sunne matvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...