Gå til innhold

Foreldre er kravstore!


lille bolle

Anbefalte innlegg

lille bolle

Har akkurat begynt som lærer og må si jeg er forundret over enkelte foreldre og hva de krever for sine egne barn. I en klasse hvor det er 28 elever kan enkelte foreldre ringe i løpet av skoledagen og "forlange" å få snakke med sitt barn (av ca 400 elever på hele skolen) for å gi en enkel liten beskjed.....mener de alvorlig at læreren skal gå fra klassen med en elev for at forledrene skal minne dette barnet på å spise opp gulroten sin på telefon eller andre latterlige beskjeder...helt utrolig..og dette gkjelder ikke bare en i klassen men flere foreldre er sånn...

er mo

r til tre selv og kunne aldri falle meg inn å ringe barna når de er på skolen med mindre jeg lå for døden!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det hørtes helt latterlig ut å gi beskjed om å spise opp gulroten sin og andre tilsvarende ting.

Nei, kunne ikke falt meg inn å ringe skolen for å gi beskjeder av en slik art.

Men jeg håper da at det er greit å gi en beskjed som er viktig, den sjeldne gangen man har behov for det.

Det hender jo det er andre ting som også er viktige, annet enn at man nærmest ligger for døden mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Om det skulle dukke opp noe svært viktig i løpet av en dag som jeg var helt nødt å informere barna om, så ville jeg kanskje ringt skolen. Men jeg ville ikke forlangt å få snakket med barnet, men håpt at noen kunne gitt beskjed.

Men her er det snakk om VIKTIGE ting. (Kommer ikke på noen eksempler....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille bolle

Ja, det hørtes helt latterlig ut å gi beskjed om å spise opp gulroten sin og andre tilsvarende ting.

Nei, kunne ikke falt meg inn å ringe skolen for å gi beskjeder av en slik art.

Men jeg håper da at det er greit å gi en beskjed som er viktig, den sjeldne gangen man har behov for det.

Det hender jo det er andre ting som også er viktige, annet enn at man nærmest ligger for døden mener jeg...

Det var selvsagt satt på spissen men jeg er ganske sjokkert over hvor langt enkelte foreldre går for å få sine barn fremst i rekken...ja helst først da alltid! Det er mye sånn "skal bare....." de forstår ikke at alle barna i en klasse er like verdifulle og hvorfor ialledager skulle deres barn få særbehandling????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest store bolle

Det var selvsagt satt på spissen men jeg er ganske sjokkert over hvor langt enkelte foreldre går for å få sine barn fremst i rekken...ja helst først da alltid! Det er mye sånn "skal bare....." de forstår ikke at alle barna i en klasse er like verdifulle og hvorfor ialledager skulle deres barn få særbehandling????

Mere sjokkerende bør det heller være at en del lærere ikke tåler at foreldrenne bryr seg om barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Mere sjokkerende bør det heller være at en del lærere ikke tåler at foreldrenne bryr seg om barna sine.

Men er du ikke enig i at det bør være grenser for hva foreldre ringer skolen om i løpet av skoledagen? De fleste (alle?) lærere ønsker selvsagt at foreldrene skal bry seg og ta aktivt del i barnets skolegang, men det er ikke lett for en lærer å få gjort jobben sin dersom h*n skal være "løpegutt" mellom telefonen og elevene for alle mulige bagateller....

Forøvig har jeg aldri opplevd det trådstarter skriver om, og jeg er selv lærer (og har egne barn i grunnskolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lille bolle

Mere sjokkerende bør det heller være at en del lærere ikke tåler at foreldrenne bryr seg om barna sine.

Vi tåler så absolutt at foreldre bryr seg og slik skal det også være . Problemet oppstår når enkelte foreldre ikke ser noen andres barn enn sitt eget og faktisk forlanger eller forventer at deres barn skal prioriteres på en annen måte enn andre, for det er jo det de gjør når de ringer og vil snakke med barnet midt i en time....mener de da at lærer skal følge eleven og la de 27 andre være alene i klasserommet for at mor akkurat når det passer henne trenger å snakke med sin lille prinsesse??

Dette er foreldrenes behov og ikke barnets!

Mitt poeng er at jeg synes at foreldre generelt bør se litt lenger enn bare sine egne behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sssssssssssssssssssss

Det du nevner her, er ikke vanlig.

Dersom foreldre skal gi beskjeder, pleier de å ringe kontoret og så får læreren beskjed vi a kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest store bolle

Vi tåler så absolutt at foreldre bryr seg og slik skal det også være . Problemet oppstår når enkelte foreldre ikke ser noen andres barn enn sitt eget og faktisk forlanger eller forventer at deres barn skal prioriteres på en annen måte enn andre, for det er jo det de gjør når de ringer og vil snakke med barnet midt i en time....mener de da at lærer skal følge eleven og la de 27 andre være alene i klasserommet for at mor akkurat når det passer henne trenger å snakke med sin lille prinsesse??

Dette er foreldrenes behov og ikke barnets!

Mitt poeng er at jeg synes at foreldre generelt bør se litt lenger enn bare sine egne behov.

Som du skrev selv så var dette satt på spissen. Jeg tror ditt eksempel også er satt veldig på spissen.

Hvis det her f.eks hadde dreid seg om et barn so aldri spiser noe av det sunne som sendes med så synes jeg en må kunne si i fra til læreren og kanskje kunne forvente at læreren er med på å få eleven til å spise det sunne. Noen barn er veldig dårlige til å spise sunn mat fordi de ikke vil. Det ødelegger for konsentrasjon og læring. For at et barn skal lære best mulig så mener jeg en må se helhetlig. Alt fra å skape mot til at en ser til at de spiser matpakka si. Unngår de å spise skikkleig så lærer de heller ikke så bra. Om en mor hadde bedt meg om jeg kunne se til at hun spiste gulrota si ville jeg heller tenkt at dette var en mor som er omsorgsfull og god for barnet. Men jeg ville jo også gjort det klart at jeg ikke kunne gå midt fra timen for å ordne opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest store bolle

Men er du ikke enig i at det bør være grenser for hva foreldre ringer skolen om i løpet av skoledagen? De fleste (alle?) lærere ønsker selvsagt at foreldrene skal bry seg og ta aktivt del i barnets skolegang, men det er ikke lett for en lærer å få gjort jobben sin dersom h*n skal være "løpegutt" mellom telefonen og elevene for alle mulige bagateller....

Forøvig har jeg aldri opplevd det trådstarter skriver om, og jeg er selv lærer (og har egne barn i grunnskolen).

Jeg tror ikke at det noen flere foreldre som er så storkrevende enn det er lærere som misliker at foreldrene bryr seg. Jeg synes det blir vedlig feil at en skal være redd for å bry seg for mye. Hvis læreren har en slik negativ innstilling til foreldrene, altså at de er for kravstore så vil jo det smitte negativt over på eleven. Viktig at lærere tenker positivt om foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille bolle

Det du nevner her, er ikke vanlig.

Dersom foreldre skal gi beskjeder, pleier de å ringe kontoret og så får læreren beskjed vi a kontoret.

Jeg vet at dette kanskje ikke er vanlig men jeg må si at etter som jeg har begynt som lærer er selvsagt dette det mest ekstreme men jeg har mange andre hårreisende eksempler også. Det er jo ikke riktig at de som ikke maser og krever all verdens ikke bryr seg om ungene sine. De yter god omsorg og er superforeldre .Jeg synes de som maser i hytt og pine på vegne av sine barn faktisk er grenseløse og kanskje så utrygge i sin foreldrerolle at de ikke er så gode omsorgspersoner for å sette dette på spissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille bolle

Jeg tror ikke at det noen flere foreldre som er så storkrevende enn det er lærere som misliker at foreldrene bryr seg. Jeg synes det blir vedlig feil at en skal være redd for å bry seg for mye. Hvis læreren har en slik negativ innstilling til foreldrene, altså at de er for kravstore så vil jo det smitte negativt over på eleven. Viktig at lærere tenker positivt om foreldrene.

Enig i det og dette er jo aldri noe som ungene får innblikk i . Det må jo gå an å være kritiske til foreldrene også da når de tror at det er deres barn av 28 som er den viktigste for alle andre også!

Hva slags menneskesyn er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest store bolle

Enig i det og dette er jo aldri noe som ungene får innblikk i . Det må jo gå an å være kritiske til foreldrene også da når de tror at det er deres barn av 28 som er den viktigste for alle andre også!

Hva slags menneskesyn er det da?

El slikt menneskesyn er ikke så bra. Det kan jeg for så vidt være enig i. Men det er normalt at de du jobber med, om du så er en mor som strever med at sitt barn skal få det bra eller om du har en profesjon som kun ser sine klienter og ikke samfunnet som helhet.

Det betyr ikke nødvendigvis at de er dårlige mennesker eller mener å være kravstore men at en kan ha et innsnevret syn på samfunnet i sin helhet. Greit å ta opp slik f.eks på et foreldremøte. En bør også være litt ydmyk og si at det egentlig er flott at foreldre bryr seg om barna men at det ikke alltid er så enkelt å fylle ønskene deres. De fleste vil nok da vise forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest majas mamma

Er selv både mor og lærer, og har aldri opplevd det som du beskriver. På din skole må det da være noen helt eksepsjonelt dårlig kontorpersonale som ikke kan fortelle mor/far at de skal videreformidle til læreren at lille Per må spise gulrota si! På den andre siden er det jo ting som du må ta opp på foreldremøter/konferansetimer.

Selv har jeg ringt skolen et par ganger og bedt kontorpersonalet overbringe en viktig bedskjed til mitt barn. Da går kontorpersonalet til klassens rom og i nformerer eleven. At du som lærer skal forlate klasserommet med en elev som skal ta imot en telefon høres jo helt dumt ut. Det finnes alltid annet tilgjengelig personale på skolen som kan påta seg jobben å følge eleven til tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg tror ikke at det noen flere foreldre som er så storkrevende enn det er lærere som misliker at foreldrene bryr seg. Jeg synes det blir vedlig feil at en skal være redd for å bry seg for mye. Hvis læreren har en slik negativ innstilling til foreldrene, altså at de er for kravstore så vil jo det smitte negativt over på eleven. Viktig at lærere tenker positivt om foreldrene.

Klart det :) Det går begge veier.

Jeg sa jo at jeg aldri hadde opplevd dette problemet hos foreldre. Det er ingenting skolen vil mer enn å ha et godt samarbeid med hjemmet, men hvis foreldrene skal ringe for den minste lille ting (slik jeg oppfatter trådstarter har opplevd), så vil jo dette ødelegge for tiden til å ta seg av de viktige tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg tror ikke at det noen flere foreldre som er så storkrevende enn det er lærere som misliker at foreldrene bryr seg. Jeg synes det blir vedlig feil at en skal være redd for å bry seg for mye. Hvis læreren har en slik negativ innstilling til foreldrene, altså at de er for kravstore så vil jo det smitte negativt over på eleven. Viktig at lærere tenker positivt om foreldrene.

''Jeg tror ikke at det noen flere foreldre som er så storkrevende enn det er lærere som misliker at foreldrene bryr seg. Jeg synes det blir vedlig feil at en skal være redd for å bry seg for mye.''

Å ringe og forvente å få snakke med barnet midt i en skoletime (om det ikke er noe veldig viktig) har da ingen ting med å bry seg å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dette kanskje ikke er vanlig men jeg må si at etter som jeg har begynt som lærer er selvsagt dette det mest ekstreme men jeg har mange andre hårreisende eksempler også. Det er jo ikke riktig at de som ikke maser og krever all verdens ikke bryr seg om ungene sine. De yter god omsorg og er superforeldre .Jeg synes de som maser i hytt og pine på vegne av sine barn faktisk er grenseløse og kanskje så utrygge i sin foreldrerolle at de ikke er så gode omsorgspersoner for å sette dette på spissen?

Kravet til egeninnsats er omvendt proposjonalt med kravet til lærerinnsats...

På mine barns skole ville jeg tått tak i mine barn per telefon, med mindre det var fryktelig viktig. Og det er selvsagt riktig.

Av og til ønsker jeg at skolen var mer liberal med mobilbruk i friminuttene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke dalle meg inn å gjøre det. er dette virkelig et stort problem? Jeg kjenner ingen foreldre som holder på sånn.

Det som irriterer meg er når lærere ikke ringer meg tilbake, ikke svarer på epost osv når det gjelder virkelig viktige ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest store bolle

''Jeg tror ikke at det noen flere foreldre som er så storkrevende enn det er lærere som misliker at foreldrene bryr seg. Jeg synes det blir vedlig feil at en skal være redd for å bry seg for mye.''

Å ringe og forvente å få snakke med barnet midt i en skoletime (om det ikke er noe veldig viktig) har da ingen ting med å bry seg å gjøre!

Jo jeg mener de bryr seg for ellers vill de jo ikke ringt? Men dumt er jeg enig i.I dette tilfellet så gjeler det sikkert en mor som er veldig opptatt av at barnet skal spise sundt og ha en god helse. Men her blir det for mye av det gode kan du si og det høres heller ikke gjennomtenkt ut at de kan ringe på denne måten. Noen trenger derfor en forklaring. Men å ringe slik er jo å gå for langt, det er jeg enig i. Det er sneversynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille bolle

El slikt menneskesyn er ikke så bra. Det kan jeg for så vidt være enig i. Men det er normalt at de du jobber med, om du så er en mor som strever med at sitt barn skal få det bra eller om du har en profesjon som kun ser sine klienter og ikke samfunnet som helhet.

Det betyr ikke nødvendigvis at de er dårlige mennesker eller mener å være kravstore men at en kan ha et innsnevret syn på samfunnet i sin helhet. Greit å ta opp slik f.eks på et foreldremøte. En bør også være litt ydmyk og si at det egentlig er flott at foreldre bryr seg om barna men at det ikke alltid er så enkelt å fylle ønskene deres. De fleste vil nok da vise forståelse.

Jeg vil understreke at foreldreengasjement er utrolig viktig og det er viktig at lærere tar foreldre med på laget og tar de på alvor, selvfølgelig!

Det jeg ønsket med innlegget var å sette fokus på hvordan foreldre bør bli mer bevisst sin oppførsel som rollemodeller. Det er viktig å vise omsorg og at man bryr seg men det er mange måter å vise det på. Jeg mener at de som skriker høyest og mest og som ønsker å få ungene sine først i køen hele veien ikke nødvendigvis gir barna det de trenger mest. Jeg tror det er viktig at alle barn lærer seg at de ikke alltid kan være først og at de må ta hensyn mm. Når foreldrene puscher sine egne barn først i rekka hele tiden synes jeg ikke de opptrer som gode rollemodeller overfor barna. Jeg synes vi alle som foreldre bør tenke oss om jeg og reflektere over hvordan vi oppfører oss !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...