Gå til innhold

Kan man forvente dette av tre mnd gamle babier?


Gjest Elinda12

Anbefalte innlegg

Gjest Elinda12

Jeg leste en artikkel i et ukeblad om et par som hadde trillinger som var ca tre måneder. For å mestre hverdagen så hadde de rutiner på når barna fikk mat. Det fikk de til faste tider. Hvis noen av barna ikke ville spise så måtte de vente til neste klokkeslett. På den måten ville de lære seg at det var lurt å spise mens de hadde muligheten

Men kan man forvente at en babi lærer det? Og er det ikke litt slemt å la ungen gå sulten i flere timer fordi h*n ikke var sulten da h*n ble tilbudt mat? Det er vel ikke alle som blir sultne til faste klokkeslett?

Hva synes dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg synes dette høres ugreit ut i mine ører. En tre måneder gammel baby lærer ingenting av å "gå"sulten, fordi han eller hun ikke spiste til måltidet.

På en annen side, i gamle dager, fikk barna mat kun til faste tider. Så var det stell og soving. Ikke stort mer skjedde det første halve året. Og jeg tro ikke noen led overlast av den grunn. En nabo av meg som er litt oppi årene fortalte at ingen av hennes barn var nede fra loftet de første fem månedene. Hun var oppe og stelte og gav mat, så sov de ellers. Å drive på slik vi gjør nå, med all slags stimulering av de små var utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man trillinger så er man nok rett og slett nødt til å ha et strike regime hva mat og stell angår for i det hele tatt å henge sammen.

Og når ungene kommer inn i en måltidsrytme så går det nok greit tenker jeg, tviler på at ungene lider noen overlast av den grunn. Vi sultet jo heller ikke ihjel da vi var små og fikk mat hver fjerde time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ugreit ut i mine ører. En tre måneder gammel baby lærer ingenting av å "gå"sulten, fordi han eller hun ikke spiste til måltidet.

På en annen side, i gamle dager, fikk barna mat kun til faste tider. Så var det stell og soving. Ikke stort mer skjedde det første halve året. Og jeg tro ikke noen led overlast av den grunn. En nabo av meg som er litt oppi årene fortalte at ingen av hennes barn var nede fra loftet de første fem månedene. Hun var oppe og stelte og gav mat, så sov de ellers. Å drive på slik vi gjør nå, med all slags stimulering av de små var utenkelig.

...jeg tror at etter 3 måneders konstant amming må man sikkert velge noen kompromisser :) Det er sannsynligvis mange ting som ikke er ideelt når man er en trilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man trillinger så er man nok rett og slett nødt til å ha et strike regime hva mat og stell angår for i det hele tatt å henge sammen.

Og når ungene kommer inn i en måltidsrytme så går det nok greit tenker jeg, tviler på at ungene lider noen overlast av den grunn. Vi sultet jo heller ikke ihjel da vi var små og fikk mat hver fjerde time.

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elinda12

Har man trillinger så er man nok rett og slett nødt til å ha et strike regime hva mat og stell angår for i det hele tatt å henge sammen.

Og når ungene kommer inn i en måltidsrytme så går det nok greit tenker jeg, tviler på at ungene lider noen overlast av den grunn. Vi sultet jo heller ikke ihjel da vi var små og fikk mat hver fjerde time.

når jeg var babi så var jeg sulten hele tiden. Det kom nok av at jeg hadde en veldig bra forbrenning, og tillegg en del tull med kollikk og diare. Det bidro nok til at jeg måtte ha mat oftere.

Men skal man la babien ligge å skrike i flere timer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når jeg var babi så var jeg sulten hele tiden. Det kom nok av at jeg hadde en veldig bra forbrenning, og tillegg en del tull med kollikk og diare. Det bidro nok til at jeg måtte ha mat oftere.

Men skal man la babien ligge å skrike i flere timer da?

Babyene ligger neppe og hylskriker i mange timer, slike små er gjerne sultne med ganske så faste mellomrom ennå. De får jo samme type mat til alle måltider slik at maten stort sett alltid er like mettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elinda12

Babyene ligger neppe og hylskriker i mange timer, slike små er gjerne sultne med ganske så faste mellomrom ennå. De får jo samme type mat til alle måltider slik at maten stort sett alltid er like mettende.

Hva med de som spiser lite om gangen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som spiser lite om gangen da?

Jeg er helt sikker på at foreldrene sørger for at barna får den maten de trenger og tror ikke du trenger bekymre deg for det. :o) De får nok også god oppfølging fra helsesøster i forhold til måling og veiing og hun ville nok gitt beskjed om ikke barna la på seg godt nok og trengte mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mener denne kjærringa

Hvis du mener at tre måneder gamle babier skal skjønne poenget og være flinke å spise når de blir tilbudt mat fordi de vet at de kommer til å miste måltidet nei.

Selvsakt ikke.

Men det er vel med dem som med alle oss andre levende vesener, vi venner oss til ting og rutiner helt enkelt

Hvis du trykker i deg mat på mat flere ganger om dagen så vil kroppen din ganske fort bli vant til dette, samme med om du går ned på spisinga.

En babykropp er ikke et tenkene vesen i så måte den heller, det er organer som vil komme til å lære seg rutiner, som hos deg og hos meg.

Å ha mange babyer på en gang kan nok helt klart gi tvang av rutiner for at foreldrene i det hele tatt skal få gjort alt annet som er krevet av dem med disse babiene i løpet av en dag.

Dt kan helt enkelt ikke sitte hele dagenlang med en unge på puppen eller en flaske i en unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære noe vil de nok ikke gjøre :-)

Men jeg klarer ikke se at det er feil å lede de inn i rutiner. Har man en baby er det ikke noe problem å ta mating på spontanen, men med flerlinger må det nesten være en dyd av nødvendighet å ha rutiner på mating og søvn. Kan du tenke deg noe værre enn å bli vekket 3-4 ganger eller mer om natta av hver unge?

Litt nødvendig at foreldrene kommer seg gjennom dette med sjela i behold også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn det var da jeg var baby: mat hver tredje time.

Da jeg var liten var det pupp hver fjerde time tror jeg. Ikke rart mange mødre mistet melka den gangen. Men har man trillinger så fullammer man neppe uansett. :o) Jeg fikk vel ikke mange dråpene morsmelk i det hele tatt. Den gangen ble vi oppflasket på en blanding av h-melk, vann og sukker mener jeg min mor fortalte. Rart vi i det hele tatt vokste opp. :o)

Nei - jeg forsvarer det ikke og synes det er helt riktig at man i dag fraråder kumelk til babyer. Kumelk er for kalver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten var det pupp hver fjerde time tror jeg. Ikke rart mange mødre mistet melka den gangen. Men har man trillinger så fullammer man neppe uansett. :o) Jeg fikk vel ikke mange dråpene morsmelk i det hele tatt. Den gangen ble vi oppflasket på en blanding av h-melk, vann og sukker mener jeg min mor fortalte. Rart vi i det hele tatt vokste opp. :o)

Nei - jeg forsvarer det ikke og synes det er helt riktig at man i dag fraråder kumelk til babyer. Kumelk er for kalver.

"Fullammer" får kanskje en ny betydning når det gjelder trillinger: amming døgnet rundt.

Jeg ble foret opp på en form for morsmelkerstatning, pulver blandet ut i vann. Det må jo være mye greiere sånn som det er nå, bare brette frem puppen når ungen er sulten. Ikke styr med flasker og koking av vann, varming av melk og sterilisering av flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fullammer" får kanskje en ny betydning når det gjelder trillinger: amming døgnet rundt.

Jeg ble foret opp på en form for morsmelkerstatning, pulver blandet ut i vann. Det må jo være mye greiere sånn som det er nå, bare brette frem puppen når ungen er sulten. Ikke styr med flasker og koking av vann, varming av melk og sterilisering av flasker.

''Det må jo være mye greiere sånn som det er nå, bare brette frem puppen når ungen er sulten. Ikke styr med flasker og koking av vann, varming av melk og sterilisering av flasker.''

Jepp. :o) Jeg har hatt ett flaskebarn og ett puppe-barn så jeg har vært borti begge deler. Puppen er toppen! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det må jo være mye greiere sånn som det er nå, bare brette frem puppen når ungen er sulten. Ikke styr med flasker og koking av vann, varming av melk og sterilisering av flasker.''

Jepp. :o) Jeg har hatt ett flaskebarn og ett puppe-barn så jeg har vært borti begge deler. Puppen er toppen! :o)

Men den ekskluderer alle andre enn mamma. Jeg er så heldig å ha fått mate med flaske et par ganger, og den kontakten du får med babyen da er helt spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den ekskluderer alle andre enn mamma. Jeg er så heldig å ha fått mate med flaske et par ganger, og den kontakten du får med babyen da er helt spesiell.

Joda, men pappan kan jo gjøre absolutt alt annet med babyen da. :o) Men jeg tror nok pappan her satte veldig stor pris på å kunne gi sønnen sin mat også. Kaaaaskje ikke kl. 3 om natta... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men pappan kan jo gjøre absolutt alt annet med babyen da. :o) Men jeg tror nok pappan her satte veldig stor pris på å kunne gi sønnen sin mat også. Kaaaaskje ikke kl. 3 om natta... ;o)

Nattmatingen har jeg aldri vært misunnelig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elinda12

Lære noe vil de nok ikke gjøre :-)

Men jeg klarer ikke se at det er feil å lede de inn i rutiner. Har man en baby er det ikke noe problem å ta mating på spontanen, men med flerlinger må det nesten være en dyd av nødvendighet å ha rutiner på mating og søvn. Kan du tenke deg noe værre enn å bli vekket 3-4 ganger eller mer om natta av hver unge?

Litt nødvendig at foreldrene kommer seg gjennom dette med sjela i behold også :-)

mulig jeg formulerte meg litt uklart. jeg mener at så lenge det fungerer for dem, så er det jo det beste. Man er jo opptatt av å ha rutiner for at ting skal fungere.

Men jeg lurte derimot på om det var riktig å ha en slik regel for alle babier. Det er ikke alle barn som klarer å forholde seg til et slikt regime, og da lurer jeg på om det er riktig å la barnet ligge å skrike av sult fordi h*n ikke spiste når h*n hadde muligheten. Jeg vet at barn med kollikk osv kan ha ujevn spiserytme pga det. Jeg har også hørt om barn som nærmest har blitt underernært fordi foreldrene bare ville gi mat til faste tider. Skal man være så streng i alle situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg formulerte meg litt uklart. jeg mener at så lenge det fungerer for dem, så er det jo det beste. Man er jo opptatt av å ha rutiner for at ting skal fungere.

Men jeg lurte derimot på om det var riktig å ha en slik regel for alle babier. Det er ikke alle barn som klarer å forholde seg til et slikt regime, og da lurer jeg på om det er riktig å la barnet ligge å skrike av sult fordi h*n ikke spiste når h*n hadde muligheten. Jeg vet at barn med kollikk osv kan ha ujevn spiserytme pga det. Jeg har også hørt om barn som nærmest har blitt underernært fordi foreldrene bare ville gi mat til faste tider. Skal man være så streng i alle situasjoner?

Hvis en baby aldri klarer å spise nok til at 3 timer fungerer, så nei. Men de første ukene blir man heldigvis fulgt nøye opp på helsestasjonen, med veiing og måling.

Men når jeg tenker meg skikkelig og lenge om......trur ikke jeg hadde orka å høre på babygråt i en time, hvis jeg visste at en pupp eller ei flaske ville stilne gråten :-) Har bare hatt en baby om gangen da,.......Men akkurat babygråt river så fælt i hjerterota ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...