Gå til innhold

Dilemma - igjen


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Vet ikke om dere husker dilemmaet vi hadde i nyttårshelga der vi som familie var bedt til noen venner nyttårsaften, og gutten vår ble invitert på hyttetur med bestekameraten?

Det ble til at han fikk være med på hytteturen, og hadde det kjempegøy. Nyttårsaften ble fin for oss også, selv om gutten på samme alder som vår nok syntes det var litt kjipt at ikke vår gutt ble med.

Nå er det nytt dilemma. Vi skal på en tur sammen med 60 andre mennesker til helga - gå på ski, være sammen og ha det moro. Så viser det seg at bestekameraten til gutten vår (samme som han var med på hytta) skal ha bursdagsselskap denne lørdagen.

Gutten vår har nå mye heller lyst til å bli igjen hjemme når vi reiser på turen fredag ettermiddag, og få med seg selskapet lørdag, og heller komme seg opp til oss på en eller annen måte (ta buss, evt sitte på med noen som kanskje skal opp på lørdag).

I fjor skjedde det samme - akkurat den helga vi dro på denne turen var det bursdagsselskap, og han fikk lov å bli igjen. Jeg mener at i¨år må han bli med oss - mens pappaen mener han må få lov til å dra i bursdagen.

For meg så betyr det MASSE organisering av barnevakt fra fredag til lørdag, ordne transport (1,5 time å kjøre) + at jeg synes det er dårlig gjort overfor de andre barna på turen at ikke vår gutt er med hele tiden.

Så - hva skal vi gjøre? Det irriterer meg at ikke vi nevnte for foreldrene til bestekameraten at vi skulle reise bort den helga, da kunne de kanskje lagt bursdagen til en annen dag. Det har skjedd før at vi har blitt forespurt på forhånd om gutten vår kan en spesiell dag, før de sender ut invitasjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville sagt at denne gangen får han bli med på fellesarrangementet. Sist lot du han få et flerdagsopplegg på bekostning av et énkveldsopplegg, og nå kan det også bli slik at flerdagsopplegget får "fortrinnsretten".

Dessuten gir det deg mye jobb og bryderi å legge forholdene til rette for eget opplegg for han, og sist men ikke minst synes jeg han har godt av å lære seg at det som er avtalt først skal gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg tror jeg ville sagt at denne gangen får han bli med på fellesarrangementet. Sist lot du han få et flerdagsopplegg på bekostning av et énkveldsopplegg, og nå kan det også bli slik at flerdagsopplegget får "fortrinnsretten".

Dessuten gir det deg mye jobb og bryderi å legge forholdene til rette for eget opplegg for han, og sist men ikke minst synes jeg han har godt av å lære seg at det som er avtalt først skal gjennomføres.

Ja, jeg synes det er logisk det du skriver - men mannen min er uenig. Han mener det er så utrolig viktig med godt kameratskap og dermed viktig at gutten vår deltar i bursdagen - og det er det jo, men gutten min har kjempegode kamerater, og vennskapet faller ikke fordi han ikke deltar i bursdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er logisk det du skriver - men mannen min er uenig. Han mener det er så utrolig viktig med godt kameratskap og dermed viktig at gutten vår deltar i bursdagen - og det er det jo, men gutten min har kjempegode kamerater, og vennskapet faller ikke fordi han ikke deltar i bursdagen...

''og vennskapet faller ikke fordi han ikke deltar i bursdagen...''

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke latt han bli hjemme for en bursdag på lørdag selv om det var bestekameraten når hele familien skal reise bort fra fredag. Vel er venner viktige, men noen ganger kan man bare ikke og vennskapet forsvinner ikke av den grunn.

Hva med at de to guttene kan finne på noe sammen en annen dag som erstatning? F.eks. kinobesøk, filmkveld hjemme eller noe annet hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg ville nok ikke latt han bli hjemme for en bursdag på lørdag selv om det var bestekameraten når hele familien skal reise bort fra fredag. Vel er venner viktige, men noen ganger kan man bare ikke og vennskapet forsvinner ikke av den grunn.

Hva med at de to guttene kan finne på noe sammen en annen dag som erstatning? F.eks. kinobesøk, filmkveld hjemme eller noe annet hyggelig.

Ja, det synes jeg var en god idé - kino hadde sikkert vært helt topp! Skal snakke med mannen min om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Jeg tror jeg ville sagt at denne gangen får han bli med på fellesarrangementet. Sist lot du han få et flerdagsopplegg på bekostning av et énkveldsopplegg, og nå kan det også bli slik at flerdagsopplegget får "fortrinnsretten".

Dessuten gir det deg mye jobb og bryderi å legge forholdene til rette for eget opplegg for han, og sist men ikke minst synes jeg han har godt av å lære seg at det som er avtalt først skal gjennomføres.

Jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sagt at denne gangen får han bli med på fellesarrangementet. Sist lot du han få et flerdagsopplegg på bekostning av et énkveldsopplegg, og nå kan det også bli slik at flerdagsopplegget får "fortrinnsretten".

Dessuten gir det deg mye jobb og bryderi å legge forholdene til rette for eget opplegg for han, og sist men ikke minst synes jeg han har godt av å lære seg at det som er avtalt først skal gjennomføres.

Høres veldig fornuftig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg er helt enig med deg.

Hmmm - men forslag til hvordan få en sta mann til å være enig med meg da?

Gutten vår vil nok synes det er kjipt å få nei, men han vil nok akseptere det. Men vi foreldre må være enige - og vi må si i fra i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hmmm - men forslag til hvordan få en sta mann til å være enig med meg da?

Gutten vår vil nok synes det er kjipt å få nei, men han vil nok akseptere det. Men vi foreldre må være enige - og vi må si i fra i morgen tidlig.

Enkelt: La mannen ta seg av all organiseringa som skal til. Og betaling av denne. Da tenker jeg han ikke gidder å argumentere mer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter:

1. Dette har dere visst om _før_ bursdagen. Avtaler er til for å holdes, og dette skal barna også lære. Man kan ikke bare hoppe av og gjøre noe annet, fordi noe annet morsomt skjer i stedet. Dette blir gøy dette også, og foreldrenes holdninger smitter over på han. Så lenge han øyner håp om at han slipper, så vil han være negativ til å være med.

2. Dere gjør noe sammen som familie, viktig for de andre barna at alle er med på et slikt opplegg. "Spesialopplegg" hører til unntakene, og nå har han allerede fått et eget opplegg for bare et par måneder siden.

3. Det er ikke så mange år dere har, som barna fremdeles er med dere på slike ting. Om få år vil kanskje eldstemann nekte å være med. Vil dere starte med dette allerede nå? Bevar familieaktiviteter så lenge som mulig, så kommer tiden tidsnok til at de får gjøre mer som de vil med venner.

4. Som plaster på såret for gutten din og kameraten som har bursdag, kan kameraten få overnatte hos dere og gjøre noe artig sammen, kanskje?

Og...gode venner forblir gode venner. Det er jo ikke verdens undergang å gå glipp av en bursdag.

5. Hvis mannen likevel _insisterer_, så får han ordne med barnevakt og kjøring av gutten til dere, pakke bag'en hans osv..

Du gjorde jo dette forrige gang, så da er det vel hans tur denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt: La mannen ta seg av all organiseringa som skal til. Og betaling av denne. Da tenker jeg han ikke gidder å argumentere mer. :P

''Enkelt: La mannen ta seg av all organiseringa som skal til. Og betaling av denne.''

*he he* Siste del av dette (betaling) hadde neppe skremt bort min mann i slike saker, men første del hadde definitivt gjort det!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Enkelt: La mannen ta seg av all organiseringa som skal til. Og betaling av denne.''

*he he* Siste del av dette (betaling) hadde neppe skremt bort min mann i slike saker, men første del hadde definitivt gjort det!! ;-)

Min teori er at det er nettopp dette som vil ta knekken på mannen til prust også. *Knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Argumenter:

1. Dette har dere visst om _før_ bursdagen. Avtaler er til for å holdes, og dette skal barna også lære. Man kan ikke bare hoppe av og gjøre noe annet, fordi noe annet morsomt skjer i stedet. Dette blir gøy dette også, og foreldrenes holdninger smitter over på han. Så lenge han øyner håp om at han slipper, så vil han være negativ til å være med.

2. Dere gjør noe sammen som familie, viktig for de andre barna at alle er med på et slikt opplegg. "Spesialopplegg" hører til unntakene, og nå har han allerede fått et eget opplegg for bare et par måneder siden.

3. Det er ikke så mange år dere har, som barna fremdeles er med dere på slike ting. Om få år vil kanskje eldstemann nekte å være med. Vil dere starte med dette allerede nå? Bevar familieaktiviteter så lenge som mulig, så kommer tiden tidsnok til at de får gjøre mer som de vil med venner.

4. Som plaster på såret for gutten din og kameraten som har bursdag, kan kameraten få overnatte hos dere og gjøre noe artig sammen, kanskje?

Og...gode venner forblir gode venner. Det er jo ikke verdens undergang å gå glipp av en bursdag.

5. Hvis mannen likevel _insisterer_, så får han ordne med barnevakt og kjøring av gutten til dere, pakke bag'en hans osv..

Du gjorde jo dette forrige gang, så da er det vel hans tur denne gangen?

''Det er ikke så mange år dere har, som barna fremdeles er med dere på slike ting. Om få år vil kanskje eldstemann nekte å være med. Vil dere starte med dette allerede nå?''

Dette er egentlig et veldig godt argument. Jeg ville kanskje godtatt ankomst ett døgn seinere fra en 15-åring. Men ikke en 10-åring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at det er nettopp dette som vil ta knekken på mannen til prust også. *Knegg*

Tror det gjelder for de fleste menn....*knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fargeklatten

Fortsatt skjønner jeg ikke hvorfor du synes dette er et dilemma. Dere er foreldre og dere bestemmer over gutten og hva han får lov til! Enkelt sant?

Du og pappa må bli enige uten innblanding fra andre her inne eller i rl.

Spør pappa om han vil ordne alt du ikke har lyst til med overnatting og frakting videre til dere av gutten. Er han villig til dette? Tar han støyten med å fortelle dette til alle de andre voksne og barn på turen? Slik at du ikke driver og unnskylder ovenfor alle? Vil han ikke ta tak i dette så har han ingenting han skulle ha sagt nå.

Min personlige mening er at denne gangen må gutten følge dere. Man gir og tar og han har allerede fått viljen sin engang for ikke lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes ikke bursdagsselskaper er viktige nok til å komme i veien for familiens planer. Tror jeg ville sagt at gutten måtte være med.

Jeg synes ikke du har grunn til å bli irritert for at den andre familien ikke legger bursdagen en dag det passer for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror det gjelder for de fleste menn....*knis*

Glad jeg har en mann som kan organisere i hverdagen! :-)

Når sant skal sies er det nok jeg som organiserer mest hos oss, særlig hva angår barn, men fordelingen er ikke verre enn kanskje 60-40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Bestekompisen til guttungen har ved to anledninger feiret dagen sin når vi har vært på ferie, disse gutta er litt yngre da. Det vi har gjort, er og finne en aktivitet de kan gjøre sammen i ettertid, kino, overnatting e.l.

Slik er det bare noen ganger, vi har familieplaner, og selv om det teoretisk kan endres, blir det mye styr, og planer er planer.

Jeg er ganske fleksibel på mange områder, men noen ganger må det bare bli slik, at guttungen er med oss.

Gutta har forøvrig storkost seg med egen kveld sammen i ettertid, sist var det vel bowling jeg tok dem med på, og pizza.

Guttungen her vet også at dersom vi legger bursdagselskap til helg, er det en viss fare for at alle ikke kan komme, og det går helt greitt.

Støtter flyfly i argumentet med at mannen din må ordne alt, det hadde funket her i heimen i allefall, for sambo er god på mange ting, men logistikken når det gjelder guttungen er vel der han helst stikker hodet i sanden ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke bursdagsselskaper er viktige nok til å komme i veien for familiens planer. Tror jeg ville sagt at gutten måtte være med.

Jeg synes ikke du har grunn til å bli irritert for at den andre familien ikke legger bursdagen en dag det passer for dere.

''Jeg synes ikke du har grunn til å bli irritert for at den andre familien ikke legger bursdagen en dag det passer for dere.''

Jeg oppfatter det mer som hun er irritert på seg selv for at hun ikke forutså dette ettersom det har skjedd før. Hvis hun hadde forutsett det kunne problemet kanskje vært unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...