Gå til innhold

Bytte av barnehage - hva si?


Gjest foreldrene lurer

Anbefalte innlegg

Gjest foreldrene lurer

Hvis en jente på 3 må bytte barnehage midt i barnehageåret, pga store konflikter mellom foreldrene og barnehagen (stor uprofesjonalitet som er blitt tatt opp forgjeves over tid) - 1) Hva ville dere da forklare barnet? 2) Hvordan ville dere la overflyttingen skje? (feks markere overgangen ved å være hjemme med barnet noen dager?) Overgangen blir dessverre relativt brå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den absolutt enkleste forklaringen som ikke blir absolutt sludder og som ikke dikterer hvordan barnet skal føle i forhold til forandringen.

Eventuelt ikke-forklaringen. Noen ganger er det bare slik at man må bytte barnehage, skole, hus, jobb...

Har den andre barnehagen et eller annet fortrinn, større uteplass, flere å bedre kreative aktiviteter, mer sang og musikk, hva som helst... Bruk det for det det er verdt. Men ikke overdriv. Det gjennomskues.

Første dag i ny barnehage kan feires med yndlingsretten til middag, duk og lys på bordet etc. Men om barnet syntes hele opplegget var grusomt, kan det jo slå litt feil ut.

En dag eller to med konsentrert oppmerksomhet og gjøre noe spesielt, er sikkert ikke dumt.

Noe friksjon blir det nok enten dere gjør si eller så. Viktig at barnet får lov til å føle og reagere. At dere foreldre ikke har det så travelt med å reparere med en gang.

Lykke til! Håper den nye barnehagen fungerer bedre for både store og små.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom er gjerne det enkleste det beste.... "Vi har bestemt at du skal bytte barnehage"... Det er jo sant... Det er ikke sikkert dere trenger en større forklaring enn "vi vil heller at du skal gå i den andre"... Spør barnet mer, så bruk noe positivt ved den nye barnehagen!

Overgangen går sannsynligvis greit... Har dere mulighet for å stikke innom den nye barnehagen et par ganger før hun starter der? Når de har åpent altså, sånn at hun kan få sett seg rundt på den avdelingen hun skal begynne på, også ute... Ellers kommer vel markeringen an på hvordan barnet føler det i forhold til bhg-bytte... Jeg ville i det minste prøvd å få en helg i mellom, sånn at hun ikke slutter i den gamle bhg på tirsdag og går rett i ny bhg på onsdag, hvis du skjønner...

Håper bhg-bytte er løsningen for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''1) Hva ville dere da forklare barnet?''

Vi, mamma og pappa har bestemt at du må bytte barnehage.

Hvis barnet spør hvorfor, ville jeg lagt vekt på egenskaper den nye barnehagen har, som ikke er i den gamle.

''2) Hvordan ville dere la overflyttingen skje? (feks markere overgangen ved å være hjemme med barnet noen dager?) Overgangen blir dessverre relativt brå.''

Ja, jeg ville ha vært hjemme med barnet noen dager om dere har mulighet til det. Å slutte i den kjente og trygge barnehagen én dag, for å begynne i ny barnehage dagen etterpå, er vel ikke den beste løsningen.. Dra på besøk til den nye barnehagen, både når det er barn der, og på ettermiddagen/helg, når den er tom. Da har barnet mulighet til å bli kjent med uteplassen og kanskje det blir mindre skummelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hva ville dere da forklare barnet?

Til en 3-åring ville jeg ikke fortale noe om konflikten, men bare sagt at barnet skal begynne i en ny barnehage og treffe mange nye barn som han/hun kan leke med.

Hvis barnet har noen veldig gode venner i den gamle barnehagen, ville jeg passet på å få telefonnummer/adresser til dem, slik at barna kunne ha litt kontakt om det passer seg slik.

2) Hvordan ville dere la overflyttingen skje?

Jeg hadde ikke nødvendigvis holdt barnet hjemme noen dager, men hadde basert meg på korte dager i begynnelsen. Det blir jo en ny innkjøring. Den første dagen ville jeg kanskje vært der sammen med barnet (avhengig av barnets uavhengighet), og så økt tiden jeg var borte fra det. Kanskje brukt en 3-5 dager på innkjøringen før barnet er fulle dager i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hva ville dere da forklare barnet?

Til en 3-åring ville jeg ikke fortale noe om konflikten, men bare sagt at barnet skal begynne i en ny barnehage og treffe mange nye barn som han/hun kan leke med.

Hvis barnet har noen veldig gode venner i den gamle barnehagen, ville jeg passet på å få telefonnummer/adresser til dem, slik at barna kunne ha litt kontakt om det passer seg slik.

2) Hvordan ville dere la overflyttingen skje?

Jeg hadde ikke nødvendigvis holdt barnet hjemme noen dager, men hadde basert meg på korte dager i begynnelsen. Det blir jo en ny innkjøring. Den første dagen ville jeg kanskje vært der sammen med barnet (avhengig av barnets uavhengighet), og så økt tiden jeg var borte fra det. Kanskje brukt en 3-5 dager på innkjøringen før barnet er fulle dager i barnehagen.

Enig med jubalong70 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...