Gå til innhold

Ikke rasist!


Gjest solfryd

Anbefalte innlegg

Gjest firepile

I praksis så har du jo sortert.

Hvordan ser folk i USA ut?

Med vennlig hilsen

Tja. Afroamerikanere er vel svarte? Amerikanere av europeisk avstamming er hvite? Eller tenker du på innfødte amerikanere som vel er røde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 457
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    146

  • Mrs. Wallace

    17

  • tusseline

    13

  • candyqueen_83

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest firepile

Så det er bare Hitlers ariske rase som har norsk utseende?

Ser du ikke hva det er du sitter å skriver?

Greit at det er sent, men tenk deg om!

Med vennlig hilsen

Jeg jobber ofte på denne tiden...

Hva har Hitler med dette å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Afroamerikanere er vel svarte? Amerikanere av europeisk avstamming er hvite? Eller tenker du på innfødte amerikanere som vel er røde?

Du kommer deg! Alle samme har utseende fra USA, ikke sant?

Ditto for folk fra Norge. Fungerer akkurat likt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Hvem snakket om islendinger her? Jeg er like godt norsk som deg og naboheksa.

Det er du nok. Men du ser ut som en islending vil jeg formode, som jo er til forveksling lik en nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du har en meget merkelig definisjon på rasisme. Tviler på at den er særlig vanlig...

Jeg har en vanlig definisjon på rasisme. Det vil si at de som forskjellsbehandler mennesker på grunn av raser er rasister. Det er en vanlig definisjon av rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Du kommer deg! Alle samme har utseende fra USA, ikke sant?

Ditto for folk fra Norge. Fungerer akkurat likt.

Med vennlig hilsen

Nei, det gjør det nok ikke. 90% av norske statsborgere har et nordisk utseende. Derfor er det dette som regnes som norsk utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber ofte på denne tiden...

Hva har Hitler med dette å gjøre?

Hitler mente også at det kun var folk med arisk utseende som kvalifiserte.

Poenget er at alle som har norsk statsborgerskap per definisjon ha r norsk utseende.

Vanskeligere er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Hvem snakket om islendinger her? Jeg er like godt norsk som deg og naboheksa.

Det å kalle sin egen nabo for "heks", hvor diskrimenerende er ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det nok ikke. 90% av norske statsborgere har et nordisk utseende. Derfor er det dette som regnes som norsk utseende.

Du mener arisk utseende?

Hva med de siste 10% av nordmenn, da?

Skal du ekskludere dem fra å se norske ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Jeg har en vanlig definisjon på rasisme. Det vil si at de som forskjellsbehandler mennesker på grunn av raser er rasister. Det er en vanlig definisjon av rasisme.

Det er ikke forskjellsbehandling å hevde at folk har forskjellig utseende/rase. Det ER derimot rasisme å diskriminere på grunnlag av dette. At du ikke skjønner forskjellen på dette er for meg uforstålig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg har en vanlig definisjon på rasisme. Det vil si at de som forskjellsbehandler mennesker på grunn av raser er rasister. Det er en vanlig definisjon av rasisme.

''forskjellsbehandler mennesker på grunn av raser er rasister. Det er en vanlig definisjon av rasisme.''

Hvem forskjellsbehandler? ikke jeg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Det å kalle sin egen nabo for "heks", hvor diskrimenerende er ikke det?

Det syntes jeg er meget stygt! Hadde naboen vært kineser hadde det nesten vært rasisme. Skam deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener arisk utseende?

Hva med de siste 10% av nordmenn, da?

Skal du ekskludere dem fra å se norske ut?

Du skulle hatt en tålmodighetspris... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest firepile

''forskjellsbehandler mennesker på grunn av raser er rasister. Det er en vanlig definisjon av rasisme.''

Hvem forskjellsbehandler? ikke jeg iallefall.

Ikke jeg heller. Denne diskusjonen er jo helt surrealistisk! Man skjønner det er langt på natt for folk kan umulig være sikkelig våkne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forskjellsbehandling å hevde at folk har forskjellig utseende/rase. Det ER derimot rasisme å diskriminere på grunnlag av dette. At du ikke skjønner forskjellen på dette er for meg uforstålig.

Du diskriminerer når du nekter en gruppe nordmenn å ha et utseende som tilsvarer nasjonaliteten deres.

Da har du to grupper borgere, og noe slikt er ikke ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Du mener arisk utseende?

Hva med de siste 10% av nordmenn, da?

Skal du ekskludere dem fra å se norske ut?

De har ikke et etnisk norsk utseende, nei. Er det et problem også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Du diskriminerer når du nekter en gruppe nordmenn å ha et utseende som tilsvarer nasjonaliteten deres.

Da har du to grupper borgere, og noe slikt er ikke ønskelig.

Slettes ikke. Dette har ingen praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det er jo negativt for en nordmann å ikke se norsk ut?

Eller en tysker å ikke se tysk ut?

osv osv osv.

Det blir lett ekskludering av slikt!

Med vennlig hilsen

Hvorfor er det negativt for en nordmann å ikke se norsk ut? Jeg skjønner ikke tankegangen deres egentlig. Man er ikke rasistisk om man mener at f.eks en koreaner, eller nigerianer ikke ser norsk ut. Men jeg stopper nå. Orker ikke å fortsette i denne diskusjonen i evigheter som andre har gjort. Det har jo ikke noe for seg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle hatt en tålmodighetspris... ;)

Vi får sette det på kontoen for voksenopplæring.

Ekstraklasse for de som måtte sitte igjen!

:knegg:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Tja. Afroamerikanere er vel svarte? Amerikanere av europeisk avstamming er hvite? Eller tenker du på innfødte amerikanere som vel er røde?

Har du sett et rødt mennske;-) Begrepet rødhuder kom av at indianerne farget ansiktet rødt. De kan være røde i ansiktet hvis de rødmer. Native Americans har muligens noe mørkere hudfarge enn de som stammer fra vikinger, men de er lyse i huden.

Så er det dette med afro-amerikanere. De er gjerne raseblanding siden mesteparten av dem har en hvit mann et eller annet sted bak seg. De kan være hvite i huden, men med afrokrøller og tykke lepper.

Obama har en klar definisjon av seg selv som afro-amerikaner, og det betyr ikke at han ser ut som en afrikaner. Han er i sin fulle rett til å definere seg selv slik, men jeg har ingen rett til å si at han ser ikke amerikansk ut fordi han ikke er Native American eller indianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...