Gå til innhold

Ikke rasist!


Gjest solfryd

Anbefalte innlegg

Gjest firepile

Et barn som blir adoptert fra Uganda blir norsk. Hvis barnet er norsk så ser det norsk ut. Det finnes ikke norske som ser ikke norske ut.

Blir norsk ja. Men norsk utseende, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 457
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    146

  • Mrs. Wallace

    17

  • tusseline

    13

  • candyqueen_83

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest firepile

Det norske utseendet er mangfoldig og det er det islandske også. Nabojentene mine i Norge er adoptert fra Kina og er norske. De hadde sett islandske ut hvis de hadde blitt adoptert til Island.

Jeg vil mene at de ser kinesiske ut uansett hvor de bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Blir norsk ja. Men norsk utseende, nei.

Så du mener at det blir 2. klasse norsk. Det blir norske på den ene siden og norske på den andre siden. Ene siden ser norsk ut og den andre ser ikke norsk ut. Alle er norske. Dvs. du støtter den uttalelsen at "en ramsvart kvinne kan ikke se norsk ut"? Tror du virkelig at englene er hvite og hvite nordmenn er nærmere himmelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo raus med diagnoser og karakteristikker, jfr at du kalte meg (og jeg siterer): ''din selvgode, selvopphøyde, nazistiske hespetre av en kjerring''

Da blir det litt rart å sutre over motbør i en debatt.

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Tja. Blondt hår, lys hud, blå øyene? Et vestlig/nordisk utseende rett og slett?

Det finnes nå de som går til kirurgen for å få et såkalt norsk utseende:

http://www.siste.no/Innenriks/article1971365.ece

Noe så motbydelig og idiotisk. Det man sier er at arisk utseende er å ettertrakte og det blir det samme og nazistene sa. Ergo det å beskrive norsk utseende som lyst hår og blå øyne er en nazistisk uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Noe så motbydelig og idiotisk. Det man sier er at arisk utseende er å ettertrakte og det blir det samme og nazistene sa. Ergo det å beskrive norsk utseende som lyst hår og blå øyne er en nazistisk uttalelse.

Jeg har ikke blandet meg inn i denne tråden tidligere jeg, og burde vel heller ikke gjøre det. Men hvem har sagt at et arisk utseende er å ettertrakte selv om det er et typisk nordisk utseende? Det er da vel ikke så mye å rope hurra for å se typisk norsk ut? Det er jo ikke negativt å ikke se norsk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg vil mene at de ser kinesiske ut uansett hvor de bor.

''Jeg vil mene at de ser kinesiske ut uansett hvor de bor.''

Nemlig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Blondt hår, lys hud, blå øyene? Et vestlig/nordisk utseende rett og slett?

Det finnes nå de som går til kirurgen for å få et såkalt norsk utseende:

http://www.siste.no/Innenriks/article1971365.ece

Ja, skjønner hva du mener, men er ikke dette holdninger som tilhører fortiden? Litt gammeldagse og fordomsfulle beskrivelser som er med på å stigmatisere? Jeg mener ikke å dømme nå for jeg innrømmer å ha tenkt på samme måte om folk fra andre land som jeg kanskje har beskrevet som " ser typisk britisk ut..ser typisk russisk ut" etc.. Men dette VET jeg jo er fordommsfullt å si. Nå kan man ikke si slik lenger for tidene har forandret seg såpass og man vet bedre.

Men jeg skjønner denne tankegangen, men jobber hardt for å legge den godt fra meg.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Noe så motbydelig og idiotisk. Det man sier er at arisk utseende er å ettertrakte og det blir det samme og nazistene sa. Ergo det å beskrive norsk utseende som lyst hår og blå øyne er en nazistisk uttalelse.

''Noe så motbydelig og idiotisk. Det man sier er at arisk utseende er å ettertrakte og det blir det samme og nazistene sa.'''

Dette er vel noe de ikke-vestlige velger å gjøre selv (av en eller annen grunn)?

'' Ergo det å beskrive norsk utseende som lyst hår og blå øyne er en nazistisk uttalelse.''

Nei, det er en helt vanlig beskrivelse av et typisk norsk utseende. Spør "10 på gata".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Ja, skjønner hva du mener, men er ikke dette holdninger som tilhører fortiden? Litt gammeldagse og fordomsfulle beskrivelser som er med på å stigmatisere? Jeg mener ikke å dømme nå for jeg innrømmer å ha tenkt på samme måte om folk fra andre land som jeg kanskje har beskrevet som " ser typisk britisk ut..ser typisk russisk ut" etc.. Men dette VET jeg jo er fordommsfullt å si. Nå kan man ikke si slik lenger for tidene har forandret seg såpass og man vet bedre.

Men jeg skjønner denne tankegangen, men jobber hardt for å legge den godt fra meg.. =)

Nei, det er ikke fordomsfult i det hele tatt. Jeg har ikke sagt at det ene er bedre enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blandet meg inn i denne tråden tidligere jeg, og burde vel heller ikke gjøre det. Men hvem har sagt at et arisk utseende er å ettertrakte selv om det er et typisk nordisk utseende? Det er da vel ikke så mye å rope hurra for å se typisk norsk ut? Det er jo ikke negativt å ikke se norsk ut.

Det er jo negativt for en nordmann å ikke se norsk ut?

Eller en tysker å ikke se tysk ut?

osv osv osv.

Det blir lett ekskludering av slikt!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Jeg har ikke blandet meg inn i denne tråden tidligere jeg, og burde vel heller ikke gjøre det. Men hvem har sagt at et arisk utseende er å ettertrakte selv om det er et typisk nordisk utseende? Det er da vel ikke så mye å rope hurra for å se typisk norsk ut? Det er jo ikke negativt å ikke se norsk ut.

Leste du linken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det norske utseendet er mangfoldig og det er det islandske også. Nabojentene mine i Norge er adoptert fra Kina og er norske. De hadde sett islandske ut hvis de hadde blitt adoptert til Island.

''De hadde sett islandske ut hvis de hadde blitt adoptert til Island.''

Sprøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke fordomsfult i det hele tatt. Jeg har ikke sagt at det ene er bedre enn det andre.

Det er jo implisitt det hvis du ikke ser ut som den nasjonaliteten du har.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Da sorterer du mennesker og det er rasistisk.

"Sorterer mennesker"????? Hvor tar du det fra? Er det "rasistisk" å mene at de er mørke i huden også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Det er jo negativt for en nordmann å ikke se norsk ut?

Eller en tysker å ikke se tysk ut?

osv osv osv.

Det blir lett ekskludering av slikt!

Med vennlig hilsen

Men i følge deg så ser de jo norske ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''De hadde sett islandske ut hvis de hadde blitt adoptert til Island.''

Sprøyt!

Du mener kanskje at de hadde sett norske ut siden islendinger ligner til forveksling på nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe så motbydelig og idiotisk. Det man sier er at arisk utseende er å ettertrakte og det blir det samme og nazistene sa.'''

Dette er vel noe de ikke-vestlige velger å gjøre selv (av en eller annen grunn)?

'' Ergo det å beskrive norsk utseende som lyst hår og blå øyne er en nazistisk uttalelse.''

Nei, det er en helt vanlig beskrivelse av et typisk norsk utseende. Spør "10 på gata".

Nå har du skiftet fra "norsk utseende" til "typisk norsk utseende".

Ingen påstår at et barn som er adoptert fra Uganda har et "typisk norsk utseende". Det var ikke det diskusjonen handlet om.

Poenget var at alle norske statsborgere selvsagt har et norsk utseende. "Norsk utseende" er jo det nordmenn har.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...