Gå til innhold

Når lar du tenåringen være alene hjemme?


Gjest Mor til tenåring

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til tenåring

Jeg har en som blir 17 år i år. Fester ikke, er ganske rolig av seg. Men jeg er likevel engstelig for å la h*n være alene hjemme. Samtidig husker jeg godt hvor deilig det var å være alene hjemme som ungdom og bare ha huset for seg selv. Hørte nettopp på nyhetene at de som blir tatt for innbrudd i Norge i tillegg ofte har vært dømt for grovere og grovere ting som drap og voldtekt. Kanskje går vi mot et USA samfunn? At det reelt sett er farligere i dag enn da vi var ung.

Når h*n er 18 til neste år tenker jeg at jeg må la h*n både være alene hjemme og kunne reise alene også.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Jeg kan ikke si annet enn at jeg forstår deg, men denne følelsen kommer du til å ha like sterkt i bakhodet når han runder 18 og da har du ikke så mye du skulle sagt ;)

Mange flytter hjemmefra og inn på hybel når de er 16-17 år gamle og det går som regel bra :) Det viktigste vil nok være at du er trygg på at han han kontakte noen som kan komme fort om det trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg har levnet min tenåring hjemme helg i den alderen du nevner.

Jeg ber de ikke annonsere at de er alene (feks facebook), for å forebygge at andre "bøller seg inn i huset".

Jeg forteller andre voksne jeg stoler på i nærområdet at min tenåring er alene.

Så puster jeg rolig ut, og reiser vekk en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hva du mener med alene hjemme. Er det en natt, noen dager eller uker? Datrtera på tolv er (selvfølgelig) alene når vi skal på butikken, eller bort på kvelden. En sjelden gang har hun vært alene til et godt stykke utpå natta. Sist var vi hjemme halv tre. HUn har streng beskjed om å ikke lukke opp for noen hun ikke kjenner, ingen venner som skal komme på besøk, og legge seg til normal tid. I tillegg skal hun ringe hvis det er noe, og har storebrøre unna i gangavstand hvis det skulle være noe. Men jeg ville ikke la henne være alene enn mer over en natt, da vi er tilbake på morgenen.

En 17-åring hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å la være alene en uke, hvis han ellers er rolig og pålitelig.

Min eldste sønn måtte flytte på hybel 17 år gammel, og det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Fester ikke, er ganske rolig av seg.''

Det er jo ganske viktig. Jeg hadde ikke hatt problemer med å la en slik 17-åring være alene natten over (antar det er dette du mener?)

Jeg husker ikke hvor tidlig datteren min var alene en helg, men tror det var før hun ble så stor. Det er tryggest i den fasen da de "bare" har en jevnaldrende på besøk og ser film til langt på natt hvis de er alene, før de begynner å feste.

Pass på at ikke halve byen vet om at dere er bortreist, det kan tenkes at det er noen som benytter anledningen. Si fra til en nabo, og slapp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eks. Tenåringsmamma

17 åringer er store nok til å være alene hjemme, i hvert fall om en er sikker på at vedkommende ikke arrangerer utagerende fester.

Vi var på ferie og ett av våre barn kunne ikke være med, pga tentamen og avgjørende prøver i videregående skole, h*n var hjemme alene i en uke og reiste alene og sluttet seg til oss på ferie i en uke. Det gikk halt fint h*n var da 17 år.

Året etterpå dro vi på ferie i tre uker og våre to tenåringer, som på daværende tidspunkt var 17 og 18 år var alene hjemme. Den eldste hadde sertifikat og bil til rådighet. Dette gikk veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dolores77

I overkant hysterisk spør du meg.

Jeg klarte da fint å være alene da jeg var både 12, 13, 14, 15 osv..

litt husredd i starten men...

Spørs jo hvor lenge du har tenkt å være vekke.

Da jeg var 17 var jeg hjemme alene et par uker, fikk lommepenger og hadde en del mat på "lager", klarte fint å styre selv :) god trening.

Mange tenåringer flytter jo på hybel og bor for seg selv når de er 16 så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy, det var litt "strengt". Ene min var alene over en helg for et par år siden og da var han 14. Han er veldig rolig og en sjel å stole på og vi var riktignok ikke lenger en en halvtime med bil unna i helgen men endog. Gikk helt topp det.

Min andre er 13 nå og han kunne nok fått vært alene han og en helg eller sånn hvis han ikke hadde giddet være med på hytta f.eks. Like rolig og til å stole på han.

Vi bor landlig og de er drillet i å låse dører og sånn. Og alle har mobiler og det er venner i nærheten som kan stille på kort varsel ved krise og sånn da. (med krise tenker jeg først og fremst på hvis ungdommene skader seg på noe vis ol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ino1365381263

Vi har en gutt som er akkruat fylt 17. Han klarer seg selvføgelig helt fint hjemme alene, MEN det betyr ikke at han trenger å få lov til det.

Har vært hjemme en og annen natt, men sjeldent.

Ikke redd for at han ikke skal klare seg og stoler på at han ikke finner på så mye tull- MEN stoler jeg på alle hans bekjennskaper?

Det skal veldig lite til før "alle" vet at han er hjemme alene, og da kan det fort bli en situasjon jeg ikke unner han å skulle være ansvarlig for. Dette er ikke overhysterisk, det skjer stadig vekk, og man er mye mer utsatt for det hjemme i et hus enn på egen hybel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bedre å la ham få anledning til å være hjemme alene og heller etablere en form for back-up fra f.eks. en nabo om noe overveldende skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Dette var i strengeste laget.

Det lenge siden min 16-åring begynte å være alene hjemme enkelte helger.

I ferien vår i år, blir han hjemme alene i uker.

Før var det vanlig at folk fluttet på hybel sim 16-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tenker du på her? 14 dager mens dere er ute og reiser, eller en natt? Det er jo litt vesentlig.

Å være en natt eller to alene bør jo en 17-åring klare veldig greit. Noen har jo faktisk flyttet hjemmefra i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg var alene hjemme en-to netter fra jeg var 16, og det gikk veldig fint. Hadde nabo som jeg kunne gå til om huset skulle brenne ned eller om en gjeng pøbler skulle finne på å komme på besøk.

Fikk selvsagt streng beskjed om å ikke annonsere at jeg var alene da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er på høy tid at en 17-18 åring kan få være litt alene hjemme!

Og med tanke på at du også beskriver ham/henne som forholdsvis rolig og fornuftig, så ser jeg ingen grunn til å vente med dette.

Spørsmålet er jo selvsagt hvor lenge det er snakk om å være alene. Det er jo en vesentlig forskjell på en natt eller en helg, kontra ukesvis mens dere f.eks er på sydenferie.

Da jeg var på den alderen hadde jeg allerede vært på 3 ukers språkreise som 14-15 åring, helgeturer med venninner som 16-17 åring, og 1 ukes telt og sykkelferie i Danmark med venninner da vi var 17-18.

Du har nok rett i at samfunnet er mere utrygt idag enn for 20 år siden. Men til gjengjeld har vi nå en helt annen mulighet til å holde kontakt med hverandre, og få gitt raskt beskjed hvis noe skulle oppstå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hva legger du i å være alene hjemme? Er det snakk om en enkelt overnatting, en helg eller en hel ferie?

Om 17-åringen er av den ansvarlige typen ville jeg ikke hatt problemer med noe av ovennevnte. Det blir med andre ord veldig personavhengig. Og tenker også jeg kanskje ville vært vel så redd for å overlate ansvaret for huset som for seg selv. Tross alt har vel en 17-åring allerede vært på diverse turer alene uten foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes det er på høy tid at en 17-18 åring kan få være litt alene hjemme!

Og med tanke på at du også beskriver ham/henne som forholdsvis rolig og fornuftig, så ser jeg ingen grunn til å vente med dette.

Spørsmålet er jo selvsagt hvor lenge det er snakk om å være alene. Det er jo en vesentlig forskjell på en natt eller en helg, kontra ukesvis mens dere f.eks er på sydenferie.

Da jeg var på den alderen hadde jeg allerede vært på 3 ukers språkreise som 14-15 åring, helgeturer med venninner som 16-17 åring, og 1 ukes telt og sykkelferie i Danmark med venninner da vi var 17-18.

Du har nok rett i at samfunnet er mere utrygt idag enn for 20 år siden. Men til gjengjeld har vi nå en helt annen mulighet til å holde kontakt med hverandre, og få gitt raskt beskjed hvis noe skulle oppstå....

''Da jeg var på den alderen hadde jeg allerede vært på 3 ukers språkreise som 14-15 åring, helgeturer med venninner som 16-17 åring, og 1 ukes telt og sykkelferie i Danmark med venninner da vi var 17-18. ''

Jeg var en uke på hyttetur med jevnaldrede venninner fra vi var 12-13 år. Vi tenkte ikke over det som veldig spesielt da, men har i ettertid skjønt at det ikker er så mange andre som gjorde sånt i den alderen.

Vi var nok temmelig fornuftige av type, og det var veldig lærerikt å være på tur på den måten. Og det var lenge før noen av oss disponerte bil (eller sertifikat), og telefon på hytta eller mobiler fantes ikke. Tror dette ville vært utenkelig i dag :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teenager mom

Eldstemann her i huset var 15 år i fjor da han var hjemme alene i to døgn på rad.

Snart 18 år og aldri vært alene en natt hjemme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...