Gå til innhold

Barn nå for tiden er frekke, uhøflige osv.

Anbefalte innlegg

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Da lurer jeg på hvorfor de ville ha barn i utgangspunktet. Kanskje som et statussymbol?

Forkastelig.

ja, ikke sant? men å få barn er jo det mest egoistiske vi gjør.

• Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

23

• AAA

7

• morsan

6

• ....AV

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

ok. synes selv at barn kan være helt forferdelige mange ganger. kan aldri huske at barn var slik i min barndom.

og det må jo være noe i overskriften, siden de skriver om det? Sier ikke lærere også at barn er "mye verre" og mangler oppdragelse nå for tiden? Har iallefall fått høre det når jeg har vært på foreldremøter, av lærere som har vært i yrket i minst 15 år.

Mitt inntrykk av barnehager; er mye at "nå skal vi gjøre dette (f.eks. legge puslespill), og 15 minutter etterpå: Nå skal vi ut. alle må ut. hverdagen til stakkars småbarn er så styrt av klokka og høyt aktivitetsnivå, at det er ikke rart barn forandrer seg. Barn lærer ikke å leke selv, de lærer å gjøre det som den voksne sier at de skal gjøre. Barn lærer ikke å bruke fantasien, på samme måten som de hadde gjort hjemme. i rolige omgivelser. Barn som er i barnehagen, lærer seg fort at de må gripe enhver leke de har litt lyst på. det gjelder å være frampå, jo frekkere jo bedre.

Hva annet enn barnehager er det som det har skjedd forandringer av bruken på?

Når får barna tid til å lære oppdragelse hjemme? i fra alderen 0-1 år?

Har du barn som har gått i barnehage?

Gjest solfryd
Skrevet

''For hadde ikke begge måttet jobbe, hadde ikke poden vært nødt til å være så mye i barnehagen. Og da hadde foreldre fått mer tid sammen med barnet sitt.''

Feil - barnet hadde nok fått mer tid sammen den av foreldrene som IKKE jobbet. Og kanskje ennå mindre tid med den som måtte jobbe - som da kanskje måtte jobbe ennå lengre dager fordi den skulle forsørge familien alene.

''Feil - barnet hadde nok fått mer tid sammen den av foreldrene som IKKE jobbet. Og kanskje ennå mindre tid med den som måtte jobbe - ''

Hvorfor sier du at jeg mente feil? Les innlegget mitt en gang til så ser du at jeg er helt enig i utsagnet ditt over her. Det var jo nettopp det som var poenget mitt...

Skrevet

''Når du tenker på dyreverden: kattunger bør være hos sin mor til de er 12 uker, pga de skal lære mest mulig av moren sin. kan det være at menneskebarn bør være hos moren/faren sin til de minst er tre år? Så får de lært det mest grunnleggende?''

Det er da ikke slik at barna blir overlatt til barnehagen når de er ett år og deretter har ikke foreldrene noen innvirkning på oppdragelsen?

Dessuten er ikke akkurat oppdragelsen ferdig når barna er tre år, etter min oppfatning ikke engang det mest grunnleggende.

Min erfaring er at barnehagene er opptatt av å lære barna folkeskikk. Min erfaring med barn til og med barneskolealder, er at de aller fleste er høflige og greie barn. Hvis 18-åringer generelt er frekke og uhøflige, må det i såfall skje etter barneskolen og da blir det litt søkt å skylde på barnehagene.

lærerne til mine barn sa på foreldremøter på barneskolen at det var skjedd en markant endring av oppførselen til elever i barneskolen. de er frekke, respekterer ikke noen, snakker stygt. så det er nok noe som følger de langt til voksenverdenen.

Skrevet

Har du barn som har gått i barnehage?

ja.

Gjest annlovinda
Skrevet

ja, men kjære deg. hva er galt om barnet har mer tid sammen med en foreldre enn begge? det trenger ikke bli en konkurranse det. jeg vokste opp med mor som heldigvis var hjemme, og en far som jobbet borte. var kun hjemme i helgene. vi hadde det bra, vi. ville ikke ha byttet med noen. ville ikke heller gått i barnehage slik at jeg kunne sett begge mine foreldre bare noen få timer i døgnet.da hadde begge vært stresset og trøtte.

Så å ha ennå mindre kontakt med en av foreldrene er helt greit - kanskje barnet rekker å si god natt til den av foreldrene som jobber før det skal legge seg. Det hadde nok vært flott ja :)

Gjest slabbedask
Skrevet

Nehei, så det var bare idyll blant gutta i gata på 50-tallet? Ingen store som plaget de små ved å ta fra dem klinkekulene, jage dem fra sandkassa eller definere usynlige grenser for hvor man kunne gå?

O, hellige enfold.

Men det er verre nu for tiden.

Skrevet

ja, men det er ikke noe galt i å være hjemme med en av sine foreldre? og leke med andre barn om ettermiddagen? det går an å gå på besøk til hverandre.

Jeg tror svært mange foreldre mener at barnehagen og det som foregår der, har en verdi for barnet i seg selv. Tiden i barnehagen er ikke bare et nødvendig onde fordi foreldrene må jobbe.

Jeg sier ikke at det er noe galt i å være hjemme med en av foreldrene, men barn har andre behov enn å kose med en voksen og leke for seg selv. Ikke dermed sagt at det ideelle er fulltidsbarnehage fra ett år for alle, det er forskjell på barn. Jeg tror faktisk det store flertall foreldre forsøker å finne en løsning som funker bra for familien som helhet.

Gjest annlovinda
Skrevet

lærerne til mine barn sa på foreldremøter på barneskolen at det var skjedd en markant endring av oppførselen til elever i barneskolen. de er frekke, respekterer ikke noen, snakker stygt. så det er nok noe som følger de langt til voksenverdenen.

Hvilket klassetrinn er dette?

Min sønn går i 3. klasse, og der er de empatiske, hyggelige og høflige alle sammen. Ingen som svarer læreren stygt der. Om noen skulle bli stygge i munnen senere, da er det jo flott vi kan skylde på barnehagen da. ;)

Gjest prust
Skrevet

Blander meg inn i debatten her.

Min eldste er 11 år, begynte i barnehagen da han var 15 mnd. De fleste av kameratene (6-7 stk) hans gikk også i barnehagen fra de var 1 år.

Disse guttene er høflige, greie, har respekt for voksne, er ute det meste av ettermiddagen og leker og spiller fotball, gjør leksene sine helt greit og er aktive ift musikk.

Kan ikke tenke meg noen flottere gutter!

Selv om enkelte barn er uhøflige og mangler respekt, så kan du ikke legge skylden på barnehagen????!!!!!

Gjest annlovinda
Skrevet

Ja - alt var så meget bedre før - ironisk

Gjest slabbedask
Skrevet

''Når du tenker på dyreverden: kattunger bør være hos sin mor til de er 12 uker, pga de skal lære mest mulig av moren sin. kan det være at menneskebarn bør være hos moren/faren sin til de minst er tre år? Så får de lært det mest grunnleggende?''

Det er da ikke slik at barna blir overlatt til barnehagen når de er ett år og deretter har ikke foreldrene noen innvirkning på oppdragelsen?

Dessuten er ikke akkurat oppdragelsen ferdig når barna er tre år, etter min oppfatning ikke engang det mest grunnleggende.

Min erfaring er at barnehagene er opptatt av å lære barna folkeskikk. Min erfaring med barn til og med barneskolealder, er at de aller fleste er høflige og greie barn. Hvis 18-åringer generelt er frekke og uhøflige, må det i såfall skje etter barneskolen og da blir det litt søkt å skylde på barnehagene.

''Det er da ikke slik at barna blir overlatt til barnehagen når de er ett år og deretter har ikke foreldrene noen innvirkning på oppdragelsen?''

Hvor mye ser foreldrene til et barn på to år i hverdagen når det leveres i barnehagen 1/2 8 og hentes kl 17?

Gjest slabbedask
Skrevet

Ja - alt var så meget bedre før - ironisk

Alt var ikke bedre. Men barna var høfligere og mer veloppdragne.

Gjest annlovinda
Skrevet

''Feil - barnet hadde nok fått mer tid sammen den av foreldrene som IKKE jobbet. Og kanskje ennå mindre tid med den som måtte jobbe - ''

Hvorfor sier du at jeg mente feil? Les innlegget mitt en gang til så ser du at jeg er helt enig i utsagnet ditt over her. Det var jo nettopp det som var poenget mitt...

Du skriver at barnet hadde fått mer tid sammen foreldrene om bare en av de hadde jobbet. Det er feil. Barnet hadde fått mer tid sammen den ene av foreldrene, og kanskje ennå mindre tid sammen den som jobbet, som kanskje måtta ha jobbet ennå mer for å forsørge familien.

Skrevet

jeg mener at barn blir levert i barnehagen alt for tidlig, slik at de mangler den grunnleggende oppdragelsen som foreldre burde gitt dem.

Men den grunnleggende oppdragelsen er vel ikke avsluttet i 2-3-4-årsalderen, heller? Hvis barna skal oppdras ferdig før de begynner i barnehagen, rekker de jo ikke å gå der før skolestart.

Jeg er vant til at barnehagen og foreldrene samarbeider, ikke trekker i forskjellig retning pga. dårlig samvittighet eller noe annet.

Skrevet

Men det høres jo ut som smør på flesk. Kanskje litt unødvendig?

Langt ifra. Barn trenger og har godt av impulser fra mer enn et sted. Vi utfyller hverandre.

Gjest annlovinda
Skrevet

''Det er da ikke slik at barna blir overlatt til barnehagen når de er ett år og deretter har ikke foreldrene noen innvirkning på oppdragelsen?''

Hvor mye ser foreldrene til et barn på to år i hverdagen når det leveres i barnehagen 1/2 8 og hentes kl 17?

''Hvor mye ser foreldrene til et barn på to år i hverdagen når det leveres i barnehagen 1/2 8 og hentes kl 17?''

Vi har også hatt barnehagebarn. I mange år. Og det var jammen få barn som var der både tidlig om morgenen og sent på ettermiddagen. Vår sønn hadde tid i barnehagen fra 0830 - 1630, det var det korteste vi klarte. Da startet den ene på jobben så tidlig som mulig, mens den andre jobbet litt lenger på ettermiddagen. Og det var sjelden andre barn var der fra barnehagen åpnet til den stengte. Men klart, det hendte et og annet barn innimellom.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke det er, for det store flertall. Barn er i mindre grad overlatt til seg selv enn de var da.

Skrevet

Men den grunnleggende oppdragelsen er vel ikke avsluttet i 2-3-4-årsalderen, heller? Hvis barna skal oppdras ferdig før de begynner i barnehagen, rekker de jo ikke å gå der før skolestart.

Jeg er vant til at barnehagen og foreldrene samarbeider, ikke trekker i forskjellig retning pga. dårlig samvittighet eller noe annet.

''Hvis barna skal oppdras ferdig før de begynner i barnehagen, rekker de jo ikke å gå der før skolestart.''

Jeg tror egentlig ikke de rekker skolen heller. Kanskje vi skal slippe dem ut rundt konfirmasjonsalderen. Da bør vi ha klart å banke litt folkeskikk inn i dem.

;-D

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tror svært mange foreldre mener at barnehagen og det som foregår der, har en verdi for barnet i seg selv. Tiden i barnehagen er ikke bare et nødvendig onde fordi foreldrene må jobbe.

Jeg sier ikke at det er noe galt i å være hjemme med en av foreldrene, men barn har andre behov enn å kose med en voksen og leke for seg selv. Ikke dermed sagt at det ideelle er fulltidsbarnehage fra ett år for alle, det er forskjell på barn. Jeg tror faktisk det store flertall foreldre forsøker å finne en løsning som funker bra for familien som helhet.

Amen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...