Gå til innhold

Barn nå for tiden er frekke, uhøflige osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så da mener du at vi kunne like godt overlevert barnet i barnehagen etter vi er ferdige å amme dem? fordi det har ingen verdi i forhold til oppdragelse og oppmerksomhet hva vi som foreldre gjør de første tre årene?

lurer på hvorfor barn er så frekke og uhøflige nå da. noe må det jo være.

Det mener jeg absolutt ikke. Jeg mener at både det som gjøres i barnehagen og det som gjøres hjemme har stor betydning, det er ikke noe enten - eller.

• Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

23

• AAA

7

• morsan

6

• ....AV

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Å lære å oppføre seg blant folk. Å lære å respektere alle. Å lære å sitte fint med bordet. Å lære å spør fint når en har lyst på noe. Å lære dem at det er stygt å snakke stygt om andre, og at en ikke skal le av andre. at mennesker er forskjellige, men like verdifulle.

Mye av dette er enklere å lære i en gruppe med jevnaldrende barn enn alene hjemme med en voksen og evt. søsken.

Man må være ved elva for å øve seg på å ikke falle i den, som Ronja Røverdatter så treffende uttrykte det.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Ok...

Manerer

Respektere medmennesker

Bordskikk

Empati

Menneskeverd

Disse tingene syns du altså ikke passer inn i en barnehage. Neivel. Heldigvis tenker ikke vår barnehage sånn.

selvfølgelig skal barnehagen fortsette å være høflige, ikke snakke stygt osv . mener du altså at barn kan gå rett fra morsmelka til barnehagen, fordi de lærer det samme der som hjemme? det som foreldre lærer dem hjemme og i dagliglivet, det kan de lære barna like godt i barnehagen?

hvorfor er det så mange lærere da, som skriker om at unger ikke har oppdragelse, og at det ikke er derfor de er lærere, for å oppdra barn?

Skrevet

hvorfor har barn så dårlig oppdragelse nå for tiden da?

Én teori er at foreldrene skyr konflikter og at ungdommene derfor blir lite vant med å møte motstand. Sistnevnte er ikke vant til å være den parten som må gi seg.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3690493.ece

Jeg tror ikke dette har spesielt med dårlig samvittighet pga. barnehagen å gjøre. Det kan spille minst like stor rolle at foreldrene bombarderes fra alle kanter med mer eller mindre kvalifiserte ekspertråd, der målsetningen synes å være at barna til enhver tid skal være glade og fornøyde.

Det begynner allerede på babystadiet - spebarn skal ikke skrike, småtasser skal ikke trasse, skolebarn skal ikke være frustrerte over leksene. Alt dette skal man liksom oppnå hvis man gjør alle de riktige tingene (som stort sett går ut på forklaringspedagogikk). Men siden det faktisk finnes unger som dette ikke biter på, i hvert fall ikke på alle områder hele tiden, så må man finne på noe annet for å få dem til å være fornøyde hele tiden - eller ta kampen. Sistnevnte kan være slitsomt.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Én teori er at foreldrene skyr konflikter og at ungdommene derfor blir lite vant med å møte motstand. Sistnevnte er ikke vant til å være den parten som må gi seg.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3690493.ece

Jeg tror ikke dette har spesielt med dårlig samvittighet pga. barnehagen å gjøre. Det kan spille minst like stor rolle at foreldrene bombarderes fra alle kanter med mer eller mindre kvalifiserte ekspertråd, der målsetningen synes å være at barna til enhver tid skal være glade og fornøyde.

Det begynner allerede på babystadiet - spebarn skal ikke skrike, småtasser skal ikke trasse, skolebarn skal ikke være frustrerte over leksene. Alt dette skal man liksom oppnå hvis man gjør alle de riktige tingene (som stort sett går ut på forklaringspedagogikk). Men siden det faktisk finnes unger som dette ikke biter på, i hvert fall ikke på alle områder hele tiden, så må man finne på noe annet for å få dem til å være fornøyde hele tiden - eller ta kampen. Sistnevnte kan være slitsomt.

Det tror jeg at du kan ha rett i. jeg har også tenkte det samme som deg. Et det noe man ikke får nok av i dag, så er det råd om alt. Det er så mange ulike råd og tips om barneoppdragelse at foreldrene kanskje ikke stoler nok på seg selv og sine egne prinsippet. Det er bare å være med på en foreldreside på nettet, så får en nok av råd. Også her på DOL. Jeg tror en del foreldre er kjemperedde for å gjøre feil, og heller lar være å irrettesette barna da de er redde for at andre skal kritisere dem, eller i verste fall koble inn barnevernet.

Skrevet

selvfølgelig skal barnehagen fortsette å være høflige, ikke snakke stygt osv . mener du altså at barn kan gå rett fra morsmelka til barnehagen, fordi de lærer det samme der som hjemme? det som foreldre lærer dem hjemme og i dagliglivet, det kan de lære barna like godt i barnehagen?

hvorfor er det så mange lærere da, som skriker om at unger ikke har oppdragelse, og at det ikke er derfor de er lærere, for å oppdra barn?

* finner fram teskje og repetisjonsknappen*

I tillegg til oppdragelse hjemme - Ikke istedet.

Gjest stand by
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke det er, for det store flertall. Barn er i mindre grad overlatt til seg selv enn de var da.

'' Barn er i mindre grad overlatt til seg selv enn de var da.''

Er ikke dette noe av saken? At barna har servicepersoner rundt seg hele tiden som tar seg av hva enn de måtte lyste? Alt var ikke bedre før, men det er ikke alt som har blitt bedre heller. Når jeg leste i en av artiklene i aftenposten om at foreldrene klagde til skolen fordi barna måtte være uten mobil og røyk/snus i ett døgn nå de var på villmarkscapm (eller hva det het), så kan man jo begynne å lure. Det er som noen har nevt her; barn har flere rettigheter enn plikter, og dette vet barn å benytte seg av. Når en ungdom ikke har plikt til å møte på videregående, og læreren ikke kan gjøre noe med det, så er det noe galt et sted!

Gjest stand by
Skrevet

men jeg kjenner også foreldre som ikke jobber hver dag, men har barna 100% i barnehage, slik at de få fri fra barna til å gjøre andre ting

Jeg kjenner til et tilfelle der foreldrene spurte om barnehagen kunne ha åpent i ferien slik at de slapp å ha datteren sin hjemme hele tiden. Hun var så travel å ha i hus, og når de attpåtil måtte ha henne hjemme i tre sammenhengende uker var det mer enn foreldrene kunne klare.

Gjest stand by
Skrevet

Alt var mye bedre før! At dagens barn er mer uhøflige enn tidligere har man sagt i alle generasjoner vi kjenner til.

''Da slo det meg: det er ikke rart at unger er frekke, uhøflige og ufordragelige, de har jo vært i barnehage fra de var ett år.''

En ting som har endret seg er nok at barn blir mer respektert som selvstendige individer enn tidligere. Jeg vet ikke, men har håp om og tro på at det er færre som vokser opp med ødelagt selvfølelse i dag enn tidligere. Baksiden av medaljen er imidlertid at ting kan tippe andre veien og at barna blir respektløse og for lite ydmyke. En kan vel si at oppdragelse krever mer enn før; nå skal ikke barna bare og først og fremst lære seg å være lydige, stille og ha respekt for autoriteter.

Men når det gjelder ''Da slo det meg: det er ikke rart at unger er frekke, uhøflige og ufordragelige, de har jo vært i barnehage fra de var ett år'' er nok ikke barn som ikke går i barnehage mer høfligere eller mer respektfulle enn de som har gått i barnehage siden de var ett år. Det er nok bare en myte og en overforenklet forklaring.

'' Jeg vet ikke, men har håp om og tro på at det er færre som vokser opp med ødelagt selvfølelse i dag enn tidligere.''

Jeg lurer på om det kan være omvendt. Aldri har det vært så mye press utenfra når det gjelder å være vellykket, og aldri har foreldrene vært mindre til stede i hverdagen.

Skrevet

'' Barn er i mindre grad overlatt til seg selv enn de var da.''

Er ikke dette noe av saken? At barna har servicepersoner rundt seg hele tiden som tar seg av hva enn de måtte lyste? Alt var ikke bedre før, men det er ikke alt som har blitt bedre heller. Når jeg leste i en av artiklene i aftenposten om at foreldrene klagde til skolen fordi barna måtte være uten mobil og røyk/snus i ett døgn nå de var på villmarkscapm (eller hva det het), så kan man jo begynne å lure. Det er som noen har nevt her; barn har flere rettigheter enn plikter, og dette vet barn å benytte seg av. Når en ungdom ikke har plikt til å møte på videregående, og læreren ikke kan gjøre noe med det, så er det noe galt et sted!

Nå må du se på hva jeg svarer på, før du bruker en liten bit av det.

slabbedask mente det er verre "nu for tiden" med hensyn til at barn styrer seg selv og finner sin plass i "flokken" ifølge hakkeloven og den sterkestes rett. Det var dette jeg var uenig i, med henvisning til at barn var mer overlatt til seg selv tidligere.

Jeg har skrevet et innlegg over Amazoons rett ovenfor her, ca. 6 linjer opp, hvor det står noe av min mening om den opprinnelige problemstillingen, altså om hvorfor barn står mer på krava.

Gjest stand by
Skrevet

Mulig det, men mange fagfolk hevder også at barn idag får altfor mye makt og oppmerksomhet fra foreldrene.

Det er sikkert noen ungdommer som ønsker seg mer kontakt med foreldrene, men jeg tror det er en myte at det store flertall gjør det. Datteren min sier at hun kanskje kjenner én som har foreldre som har jobbet i meste laget.

Jeg tror at uansett hva foreldrene forsøker å bidra med, vil mange ungdommer gå gjennom en fase der de må famle og feile litt, før de (aller fleste) kommer ut på andre siden som strukturerte og "veloppdragne" voksne. Jeg tror ikke vi skal gi foreldrene hele skylden for denne fasen. En av forskjellene mellom før og nå er vel at ungdommene nå har atskillig mer penger i denne perioden, slik at den kan bli ganske "synlig" for samfunnet og vare lenge for noen. Man kunne ikke surre rundt i årevis før man fikk seg jobb og fast inntekt for 50 år siden.

''En av forskjellene mellom før og nå er vel at ungdommene nå har atskillig mer penger i denne perioden, slik at den kan bli ganske "synlig" for samfunnet og vare lenge for noen''

Ble det ikke nevt i en av artiklene at den generasjonen som vokser opp nå er den første som får betalt for f.eks å gå ut med søpla? Det er ikke noe krav om at alle må hjelpe til for å få AS hus og hjem til å gå rundt. Mor (som oftest er ansvarlig for AS hus og hjem) er dobbeltarbeidende og får ikke lønn for å gå ut med søpla, vaske hus etc. Men barna får det. Og hva lærer de av det? Forstå det den som kan.

Skrevet

Nehei, så det var bare idyll blant gutta i gata på 50-tallet? Ingen store som plaget de små ved å ta fra dem klinkekulene, jage dem fra sandkassa eller definere usynlige grenser for hvor man kunne gå?

O, hellige enfold.

''O, hellige enfold.''

Bra uttrykt!

Gjest Elextra
Skrevet

ja, men du kan ikke mene at barnehagen skal lære dine barn oppdragelse?

''ja, men du kan ikke mene at barnehagen skal lære dine barn oppdragelse?''

Selvfølgelig mener jeg at barnehagen skal bidra til barnas oppdragelse! Barnehagen er mer enn en oppbevaringsplass.

Skrevet

'' Jeg vet ikke, men har håp om og tro på at det er færre som vokser opp med ødelagt selvfølelse i dag enn tidligere.''

Jeg lurer på om det kan være omvendt. Aldri har det vært så mye press utenfra når det gjelder å være vellykket, og aldri har foreldrene vært mindre til stede i hverdagen.

den er jeg enig i.

Gjest stand by
Skrevet

Nå må du se på hva jeg svarer på, før du bruker en liten bit av det.

slabbedask mente det er verre "nu for tiden" med hensyn til at barn styrer seg selv og finner sin plass i "flokken" ifølge hakkeloven og den sterkestes rett. Det var dette jeg var uenig i, med henvisning til at barn var mer overlatt til seg selv tidligere.

Jeg har skrevet et innlegg over Amazoons rett ovenfor her, ca. 6 linjer opp, hvor det står noe av min mening om den opprinnelige problemstillingen, altså om hvorfor barn står mer på krava.

Jeg er enig med deg. Mitt innlegg var bare et bidrag til hvorfor barn er blitt så kravstore og uten folkeskikk som trådstarter skriver. At dette er barnehagen sin skyld er jeg ikke enig med trådstarter i.

Skrevet

''En av forskjellene mellom før og nå er vel at ungdommene nå har atskillig mer penger i denne perioden, slik at den kan bli ganske "synlig" for samfunnet og vare lenge for noen''

Ble det ikke nevt i en av artiklene at den generasjonen som vokser opp nå er den første som får betalt for f.eks å gå ut med søpla? Det er ikke noe krav om at alle må hjelpe til for å få AS hus og hjem til å gå rundt. Mor (som oftest er ansvarlig for AS hus og hjem) er dobbeltarbeidende og får ikke lønn for å gå ut med søpla, vaske hus etc. Men barna får det. Og hva lærer de av det? Forstå det den som kan.

Min generasjon fikk også ukepenger. Vi bidro ikke all verden, det var store variasjoner, akkurat som nå. Mens mødrene var hjemme og gjorde alt husarbeidet, handlet det mer om å få barna ut så hun kunne jobbe i fred, enn å la barna gjøre arbeidet for henne.

Men den generelle velstandsøkningen har vært enorm. Det er ikke så rart at den påvirker ungdommen også. Dessuten har tenåringer i dag mye større muligheter til å få seg godt betalte jobber, siden varehandelen er blitt så utvidet. Mange venner seg til høy inntekt som bare går til personlige ting - og det varer i årevis. Jeg tror ikke dette er så sunt, mange går på en smell den dagen de må betale strømregningen og dopapiret selv.

Men jeg tror ikke dette er årsaken til at respekten for autoriteter synker, det er bare en annen side ved samfunnsutviklingen.

Gjest stand by
Skrevet

Mye av dette er enklere å lære i en gruppe med jevnaldrende barn enn alene hjemme med en voksen og evt. søsken.

Man må være ved elva for å øve seg på å ikke falle i den, som Ronja Røverdatter så treffende uttrykte det.

''Mye av dette er enklere å lære i en gruppe med jevnaldrende barn enn alene hjemme med en voksen og evt. søsken. ''

Barn lærte da i grupper før også? Selv om mor var hjemme lekte barna ute sammen med andre barn. Jeg mener ikke å krangle, bare nyansere litt. Det kan virke som om debatten gjelder enten eller.

En av forskjellene fra tidligere er at "nabokjerringa" ikke blander seg i barnas lek og krangle på samme måte som tidligere. De fleste har nok med sitt etter en travel dag med jobb, henting og bringing osv. Etter hva jeg vet så sprang barn mellom hjemmene litt som de lystet, uten invitasjon en uke i forveien, og ble på den måten også oppdratt av flere voksenpersoner enn bare mor. Nå går det mer i at eksperter skal komme med råd om hvordan oppdra barn og hvordan tilrettelegge for barna, mens før var det foreldrene som bestemte og barna innordnet seg deretter.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Mitt innlegg var bare et bidrag til hvorfor barn er blitt så kravstore og uten folkeskikk som trådstarter skriver. At dette er barnehagen sin skyld er jeg ikke enig med trådstarter i.

Jeg tror jeg må ha skrevet litt feil, for det har kommet fram til noe som jeg egentlig ikke mener her.

Jeg mener at barn burde fått lov å være hos sin mor og/eller far til de er minst tre år, ikke bli stappet inn i en barnehage fra de er 9 mnd. Da tror jeg de går glipp av den grunnleggende oppdragelsen, og det er kanskje derfor barn er så utrolig frekke og uhøflige. (ikke alle da. ) Ellers så er jo barnehagen en fin oppbevaringsplass, for de barna som trives der.

Skrevet

mener du virkelig at barn kan plasseres i barnehage så tidlig som det overhodet er mulig, fordi det er enklere å lære oppdragelse der enn hjemme?

Saken er jo den, at det er jo det mange foreldre gjør; og det er derfor jeg lurer på om det kan være grunnen til at dagens barn er så frekke og uhøflige?

Gjest slabbedask
Skrevet

''O, hellige enfold.''

Bra uttrykt!

Sludder. Samfunnet har blitt mye "hardere". Barn og ungdom i dag blir ødelagt av et vanvittig statusjag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...