Gå til innhold

Hvorfor ble du religiøs/ateist?


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    71

  • hidi, the scorpion

    55

  • ShitDiddelyDo

    31

  • fasanen

    21

Mest aktive i denne tråden

Flisespikkeri, Sør, trodde du var for god til den slags, men neida....!

''Astronomy has given much evidence that the universe had a beginning. The Big Bang Theory posits that the universe exploded into existence and is now expanding. This idea is supported by the Doppler “red shift” observed in light throughout the universe as galaxies move away from one another. A radiation echo that produced the exact pattern of wavelengths expected from a great explosion was also discovered. Additionally, astronomers have found a great mass of energy that would be expected from the initial explosion. ''

''Flisespikkeri, Sør, trodde du var for god til den slags, men neida....!''

Nei, helt fundamentale ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er jo riktig! Du tror ikke med fornuften skjønner du :) Det er der vi kræsjer hele tiden... du tror med åpenbaringen i hjertet.

Noe som for øvrig ikke betyr at vi ikke er fornuftige, vi som tror, men det betyr at sentrumet for tro ikke ligger i hjernen, men i hjertet.

''Noe som for øvrig ikke betyr at vi ikke er fornuftige, vi som tror, men det betyr at sentrumet for tro ikke ligger i hjernen, men i hjertet.''

Så hvis du må ha et mekanisk hjerte til å pumpe blod en stund, så blir du ateist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja og det er jo riktig! Du tror ikke med fornuften skjønner du :) Det er der vi kræsjer hele tiden... du tror med åpenbaringen i hjertet.

Noe som for øvrig ikke betyr at vi ikke er fornuftige, vi som tror, men det betyr at sentrumet for tro ikke ligger i hjernen, men i hjertet.

''Noe som for øvrig ikke betyr at vi ikke er fornuftige, vi som tror, men det betyr at sentrumet for tro ikke ligger i hjernen, men i hjertet.''

All kunnskap ligger i hjernen ikke i hjertet. Ingenting ligger i hjertet bortsett fra vår evne til å leve... Hjerteslag!

Kunnskapsløst å si at vår kristne tro bor i våre hjerter, der ingenting kan bo. All kunnskap samles i hjernen, og jeg tenker ikke å stoppe å tenke fordi om jeg tror at Jesus er Guds Sønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Flisespikkeri, Sør, trodde du var for god til den slags, men neida....!''

Nei, helt fundamentale ting.

Aner ikke for hvilken gang jeg ber om det!? Men vis meg en kilde!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på om det følges av "...er bannlyst" eller ei! :-)

Her er det Luther ("Pappaen" til protestantene) mener om fornuft:

"To be a Christian, you must "pluck out the eye of reason." [Martin Luther]

Med vennlig hilsen

"Så sa han til dem: «Det var dette jeg talte om da jeg ennå var sammen med dere og sa at alt måtte oppfylles som står skrevet om meg i Moseloven, hos profetene og i Salmene.» Da åpnet han deres FORSTAND så de kunne forstå skriftene, og han sa til dem: «Slik står det skrevet: Messias skal lide og stå opp fra de døde tredje dag, og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag."

Lukas evangeliet kap.24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

''Noe som for øvrig ikke betyr at vi ikke er fornuftige, vi som tror, men det betyr at sentrumet for tro ikke ligger i hjernen, men i hjertet.''

Så hvis du må ha et mekanisk hjerte til å pumpe blod en stund, så blir du ateist?

Føler bare tristhet for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å! Ja men da skal jeg saktens finne tusenvis av henvisninger i Bibelen til "intelligente" ting ;-)

Ikke så mange som man finner henvisninger til personer som guden har drept... :-)

Jeg tviler på at du finner noen bok på biblioteket med flere folkemord enn i Bibelen, og hvor det er helten i boken (!) som begår dem.

Og jo mer man tenker på det, desto merkeligere er det at noen kan tilbe denne guden!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke for hvilken gang jeg ber om det!? Men vis meg en kilde!!!!!

For hva da?

At "Gud eksisterer" er det du som må bevise, og når universet startet har jeg ikke uttalt meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg får ståpels og frysninger hidi! For et sterkt vitnesbyrd, så fantastisk at Jesus åpenbarte seg for deg! :)

Men blir ikke spørsmålet om Jesus åpenbarte seg for hidi, eller om hidi fremstilte en Jesus?

Hvorfor åpenbarer han seg f.eks. ikke for meg?

Hvis jeg var ham hadde jeg tatt for meg skeptikere og åpenbart meg for dem i hytt og vær. Spesielt skeptikere med skrivekløe. Det ville vært strategisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe som for øvrig ikke betyr at vi ikke er fornuftige, vi som tror, men det betyr at sentrumet for tro ikke ligger i hjernen, men i hjertet.''

All kunnskap ligger i hjernen ikke i hjertet. Ingenting ligger i hjertet bortsett fra vår evne til å leve... Hjerteslag!

Kunnskapsløst å si at vår kristne tro bor i våre hjerter, der ingenting kan bo. All kunnskap samles i hjernen, og jeg tenker ikke å stoppe å tenke fordi om jeg tror at Jesus er Guds Sønn!

Poenget er at troen på Jesus ikke er teoretisk. Gud selv sier at vi skal ha kjøtthjerter som er myke så Han kan bo i dem! Det er Guds ord at troen bor i hjertet, ikke mine.

Det handler ikke om at vi slutter å tenke og ikke bruker hjernen vår, skulle da bare mangle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ikke så mange som man finner henvisninger til personer som guden har drept... :-)

Jeg tviler på at du finner noen bok på biblioteket med flere folkemord enn i Bibelen, og hvor det er helten i boken (!) som begår dem.

Og jo mer man tenker på det, desto merkeligere er det at noen kan tilbe denne guden!

Med vennlig hilsen

Hvor mange ganger har du skrevet akkurat det? Til det kjedsommelige. Vis oss normal høflighet, enten finner du opp nye argumenter eller du holder kjeft....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir ikke spørsmålet om Jesus åpenbarte seg for hidi, eller om hidi fremstilte en Jesus?

Hvorfor åpenbarer han seg f.eks. ikke for meg?

Hvis jeg var ham hadde jeg tatt for meg skeptikere og åpenbart meg for dem i hytt og vær. Spesielt skeptikere med skrivekløe. Det ville vært strategisk. ;)

En dag SDD, én dag. Snakkes om 20 år, da tror jeg både historien om SDD og åpenbaringene fra Gud har kommet, du som faktisk er åpen for at det finnes noe "mer".

Les Bibelen du og da, så kanskje du får en åpenbaring ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Så sa han til dem: «Det var dette jeg talte om da jeg ennå var sammen med dere og sa at alt måtte oppfylles som står skrevet om meg i Moseloven, hos profetene og i Salmene.» Da åpnet han deres FORSTAND så de kunne forstå skriftene, og han sa til dem: «Slik står det skrevet: Messias skal lide og stå opp fra de døde tredje dag, og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag."

Lukas evangeliet kap.24.

Jo, det er en referanse til at de har en "hjerne" (eller "forstand"), men ikke at de bruker den. De er passive, og det er Jesus som "fyller opp hjernen deres" eller lar dem forstå noe (som også er begrenset).

Ser du?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

For hva da?

At "Gud eksisterer" er det du som må bevise, og når universet startet har jeg ikke uttalt meg om.

Nei, du uttaler deg om særdeles lite, men påstår uhyrlig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

En dag SDD, én dag. Snakkes om 20 år, da tror jeg både historien om SDD og åpenbaringene fra Gud har kommet, du som faktisk er åpen for at det finnes noe "mer".

Les Bibelen du og da, så kanskje du får en åpenbaring ;-)

En annen teori er jo at han følger med på dol, og liker det han ser.

Dersom Jesus faktisk var (en god) Guds sønn, tror jeg tross alt også han innser at han ikke var spesielt heldig med mange av sine fans, og det er tross alt disse jeg kritiserer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at troen på Jesus ikke er teoretisk. Gud selv sier at vi skal ha kjøtthjerter som er myke så Han kan bo i dem! Det er Guds ord at troen bor i hjertet, ikke mine.

Det handler ikke om at vi slutter å tenke og ikke bruker hjernen vår, skulle da bare mangle!

Ikke helt overbevist! :glis:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler bare tristhet for deg.

Så nedlatende av deg.

Det er ikke jeg som har et livssyn hvor man ikke engang kan underbygge det vesentligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen teori er jo at han følger med på dol, og liker det han ser.

Dersom Jesus faktisk var (en god) Guds sønn, tror jeg tross alt også han innser at han ikke var spesielt heldig med mange av sine fans, og det er tross alt disse jeg kritiserer. ;)

Vet du, tror du har helt rett! Og det er jo nettopp det vi kan lese om i Bibelen og. Gud er ikke særlig imponert over det folket som skulle være hans.

Tror ikke Gud er imponert over noen av oss faktisk... men Han er imponert over Jesus og svært, svært glad for alle som vender seg mot Ham og tar imot frelsen gjennom sin sønn - fordi Han vet at det er ingen som greier å imponere ham nok på egen hånd, i egen kraft!

Tror også Gud er her på dol ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...