Gå til innhold

Kan jeg be familien velge henne eller meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Den grymme datter?

Lang historie kort: Jeg brøt all kontakt med min barnemishandlende mor og stefar for 15 år siden. I dragsuget forsvant også noe av slekta, mens noen har jeg hatt kontakt med mer eller mindre jevnlig fram til nå.

I praksis har det vært slik at alle familiesammenkomster har foregått uten min mann, våre barn og meg. Vi har hatt litt kontakt med noen utenom alle festligheter, dvs., de har kommet til oss når vi har invitert, men vi har aldri vært med på bryllup/dåp/konfirmasjon/bursdagsfeiringer hos dem.

De siste årene synes jeg dette har blitt mer og mer slitsomt. Det har blitt litt som at vi i min kjernefamilie står på utsiden og ser på festlighetene, ser på varmen og maten. Min mor og hennes mann er innenfor, vi er utenfor.

Jeg er ikke sikker på om jeg orker dette mer. Det er lettere å være helt utenfor enn litt innenfor og mest utenfor.

Nå lurer jeg litt på om jeg kan/bør/skal "tvinge" min familie til å ta et valg. Enten oss, eller dem. Er det grusomt gjort? Er det bare slik at jeg skal finne meg i å være hovedsakelig utenfor, siden jeg har valgt å kutte ut de som mishandler barn?

Synes det blir vanskeligere og vanskeligere å forsvare slektningene overfor ungene. Mine barn vet i grove trekk hvorfor jeg har kuttet kontakten med deres mormor, og de begynner nå å spørre hvorfor de andre slektningene vil ha kontakt med henne, og hvorfor vi ikke kan være sammen med dem. Julen er f.eks. en høytid der folk samles, mens vi ikke er i noen familieselskaper når vi ikke er hos svigerfamilien på en annen kant av landet.

Hva hadde dere gjort?

Fortsetter under...

• Svar 247
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

32

• frosken

23

• Sør

15

• Dorthe

8

Mest aktive i denne tråden

Hmmm...har ikke familiemedlemmene i utgangspunket allerede tatt det valget....ettersom de feirer med -de andre-.

Hvorfor er det ikke dere som feirer med dem???

Er det ikke mer sånn at trådstarter selv har gjort et valg om å stå utenfor?

Å forvente at resten av slekta skal velge en selv på bekostning av noen andre, blir meningsløst. Dette er en konflikt mellom trådstarter og hennes mor, andre bør slippe å ta stilling til dette.

Skjønner det er sårende at resten av familien overser dette. Vet de ikke om hva som hendte tidligere?

Men det er kanskje ikke lurt å be de velge mellom henne og deg, du kan risikere enda større splid i familien, og det vil gjerne gå utover barna? Vanskelig dilemma, og jeg nok hadde vært fryktelig skuffet over de andre, jeg også. Men sikkert heller trukket meg unna. Ikke la de ødlegge julegleden deres.

Har dere annan familie som dere kan være sammen med i jul og andre høytider? Ellers ville jeg vurdert å ta med meg barna på en annerledes jul, enten hotell her i landet, eller en utenlandstur. Laget vår egen tradisjon, rett og slett. Fullstendig uavhengig av de andre. Og noe så kjekt for barna dine, at de glemmer å tenke på at de andre er sammen. Jeg ville nok også forklart tingene for de igjen, sånn at de skjønner litt bedre. Ikke alle detaljer, selvsagt, men nok til at de forstår hvor dypt dette sitter hos deg. Noe som (igjen) er veldig forståelig.

Familien din har valgt...

De ber ikke dere, men kommer av høflighets skyld når dere ber dem.

De har valgt din mor og din stefar.

Fryktelig trist for deg, det skjønner jeg, men du kan ikke be noen som har tatt et valg om å ta et valg om du skjønner.

Annonse

Skjønner det er trist, men synes det blir ganske meningsløst å be slekta velge mellom dem og dere. Det er vel først og fremst mellom deg og din mor det er splid, og jeg synes ikke du skal dra andre inn i det, særlig ikke så lenge etterpå.

Gjest Den grymme datter?

Skjønner det er trist, men synes det blir ganske meningsløst å be slekta velge mellom dem og dere. Det er vel først og fremst mellom deg og din mor det er splid, og jeg synes ikke du skal dra andre inn i det, særlig ikke så lenge etterpå.

Så da synes du vi (mine barn, min mann og jeg) skal fortsette å ikke delta i familiesammenkomster, slik vi har gjort til nå?

Gjest Den grymme datter?

Familien din har valgt...

De ber ikke dere, men kommer av høflighets skyld når dere ber dem.

De har valgt din mor og din stefar.

Fryktelig trist for deg, det skjønner jeg, men du kan ikke be noen som har tatt et valg om å ta et valg om du skjønner.

Jo, vi blir bedt vi også, men til nå har vi takket nei og forklart hvorfor.

Du mener altså at vi skal kutte ut all slekt helt og fullt?

Jo, vi blir bedt vi også, men til nå har vi takket nei og forklart hvorfor.

Du mener altså at vi skal kutte ut all slekt helt og fullt?

''Jo, vi blir bedt vi også, men til nå har vi takket nei og forklart hvorfor. Du mener altså at vi skal kutte ut all slekt helt og fullt?''

Ettersom slekten tydeligvis ikke har tenkt å kutte kontakten med din mor så ser det ut til at det blir løsningen ja. Det er sikkert ikke lett for dem heller å skulle velge, så derfor ber de begge parter slik at de ikke skal kunne beskyldes for å holde noen utenfor.

Gjest Den grymme datter?

Skjønner det er sårende at resten av familien overser dette. Vet de ikke om hva som hendte tidligere?

Men det er kanskje ikke lurt å be de velge mellom henne og deg, du kan risikere enda større splid i familien, og det vil gjerne gå utover barna? Vanskelig dilemma, og jeg nok hadde vært fryktelig skuffet over de andre, jeg også. Men sikkert heller trukket meg unna. Ikke la de ødlegge julegleden deres.

Har dere annan familie som dere kan være sammen med i jul og andre høytider? Ellers ville jeg vurdert å ta med meg barna på en annerledes jul, enten hotell her i landet, eller en utenlandstur. Laget vår egen tradisjon, rett og slett. Fullstendig uavhengig av de andre. Og noe så kjekt for barna dine, at de glemmer å tenke på at de andre er sammen. Jeg ville nok også forklart tingene for de igjen, sånn at de skjønner litt bedre. Ikke alle detaljer, selvsagt, men nok til at de forstår hvor dypt dette sitter hos deg. Noe som (igjen) er veldig forståelig.

Min mann, mine barn og jeg har en veldig koselig jul, vi har aldri feiret den sammen med noen av mine slektninger og vi har det veldig fint sammen. Vi har også en fin svigerfamilie, men de bor på en annen kant av landet og dermed ikke så tilgjengelig.

Poenget mitt er at jeg ikke lenger orker å være bare litt med i familien. Enten må vi få være med helt og holdent, slik at vi er med i familieselskapene også. Da kan ikke min mor være der, og de vet alle grunnen til at det er brudd mellom henne og hennes mann og meg. De vet riktignok ikke så mange detaljer, jeg har stort sett fortalt når noen har spurt, og de som vet er de som fortsatt har kontakt med oss.

Vi blir invitert til alle disse familiesammenkomstene, men samtidig inviterer de også min mor og hennes mann. Min mor har ingen hemninger med å delta, hun mener fortsatt at hun ikke har gjort noe galt mot noen, det er bare jeg som er vrang i hennes øyne.

Jeg har aldri bedt noen velge mellom oss før, jeg har vært "mild og snill" og bare trukket meg stille tilbake og "spist smulene". Det greier jeg ikke lenger, kjenner jeg, og spørsmålet er da om jeg bør/kan/skal si det til mine slektninger og la dem ta et valg, eller om jeg bare skal trekke meg vekk og bryte kontakten selv. Jeg vil jo gjerne ha kontakt med slektningene mine, men det er jo like mye et spørsmål om de vil ha kontakt med oss.

Gjest Den grymme datter?

''Jo, vi blir bedt vi også, men til nå har vi takket nei og forklart hvorfor. Du mener altså at vi skal kutte ut all slekt helt og fullt?''

Ettersom slekten tydeligvis ikke har tenkt å kutte kontakten med din mor så ser det ut til at det blir løsningen ja. Det er sikkert ikke lett for dem heller å skulle velge, så derfor ber de begge parter slik at de ikke skal kunne beskyldes for å holde noen utenfor.

Nei, de har ikke måttet velge, det er jeg som har måttet ta alle de kjipe valgene. Samtidig synes jeg det er rart at de vil omgås en barnemishandler.

Annonse

Gjest Den grymme datter?

Er det dine søsken du snakker om her, eller mer perifere slektninger? Slik du beskriver dette så kan du velge å ha det som det er eller kutte kontakten helt. Å be dem om å velge når de har allerede valgt er ikke et alternativ.

De har jo ikke valgt, de ber oss også, men vi har takket nei og forklart hvorfor. Så de vet grunnen, om ikke detaljert om blod og blåmerker og sånt.

Du mener altså at jeg bare skal kutte kontakten med slektningene og la dem slippe å ta noen valg?

Gjest Den grymme datter?

Hmmm...har ikke familiemedlemmene i utgangspunket allerede tatt det valget....ettersom de feirer med -de andre-.

Hvorfor er det ikke dere som feirer med dem???

Vi har alltid blitt bedt, og alltid takket nei siden min mor og hennes mann allerede har takket ja til å delta. Mine slektninger har derfor ikke trengt å ta noen valg, vi har "spist smulene" og holdt kjeft.

Det er bare ikke så greit lenger, mine barn blir stadig større og forstår stadig mer. Derfor har jeg vel nå kommet til et stadie der noe må skje, enten slik eller sånn.

Gjest Den grymme datter?

Er det ikke mer sånn at trådstarter selv har gjort et valg om å stå utenfor?

Å forvente at resten av slekta skal velge en selv på bekostning av noen andre, blir meningsløst. Dette er en konflikt mellom trådstarter og hennes mor, andre bør slippe å ta stilling til dette.

Jo, vi har valgt å trå stille til side i disse årene, slik at slektningene ikke skulle behøve å velge.

Forstår jeg deg riktig hvis jeg sier at du mener vi skal bryte med resten av slekta også, hvis vi ikke greier å stå på utsiden lenger?

Gjest Den grymme datter?

Det er jo ditt valg. Dere blir bedt begge to og du velger å ikke stille, mens mora di velger å komme.

Så hvis du har lyst så går du og hvis du ikke vil så lar du være.

Det er riktig, det, jeg velger å ikke utsette meg selv og mine barn for barnemishandlere. Du mener altså at jeg er den parten som skal ta alle tapene, og bryte med resten av slekta når jeg ikke greier å omgås disse menneskene?

Det er riktig, det, jeg velger å ikke utsette meg selv og mine barn for barnemishandlere. Du mener altså at jeg er den parten som skal ta alle tapene, og bryte med resten av slekta når jeg ikke greier å omgås disse menneskene?

Jeg tviler på at du eller ungene blir utsatt for noe i juleselskapene. Jeg hadde møtt opp og latt som ingenting og bare så du vet det så har jeg erfaring med dette, om ikke med mora mi, sånn at du ikke tror jeg tar det ut av lufta.

Du MÅ ikke snakke med mora di når det er selskap, men kan snakke med andre gjester og vertskapet i steden.

Gjest åttetall

Det er du selv som vil provosere frem at din familie skal ta stilling problematikken, du kan ikke forvente at resten av familien plutselig skal gjøre andre prioriteringer enn de har gjort de siste mange årene.

Du vil kanskje oppleve at de helt utelukker deg av fellesskapet. Er det ikke bedre at du selv velger hvilke settinger du vil møte familien?

Nei, de har ikke måttet velge, det er jeg som har måttet ta alle de kjipe valgene. Samtidig synes jeg det er rart at de vil omgås en barnemishandler.

Vet de hvor grov mishandlingen virkelig har vært? Eller tror de at du har overdrevet litt og at det ikke kan være sååå ille?

Din mor har sikkert oppført seg ordentlig mot resten av slekta siden de fremdeles tar imot henne med åpne armer, så de ser nok ingen grunn til å utelate henne.

Jeg tror (Merk: tror!) jeg ville trukket meg tilbake fra hele slekta, bortsett fra de som vet hva som har skjedd og som handler deretter (det var noen såvidt jeg forsto?). Om barna dine er så store at de forstår ville jeg forklart for dem hvorfor du handler som du gjør om de spør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...