Gå til innhold

Hva skal man ikke spise når man ammer ?


Marikken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skalldyr, kål, jordbær, brus, sjokolade, løk og sterkt krydder er typiske matvarer mange små mager reagerer på. Det er å prøve seg frem med løk, krydder, sjokalde og brus. En bør holde seg borte fra de andre som jeg har nevnt mht allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalldyr, kål, jordbær, brus, sjokolade, løk og sterkt krydder er typiske matvarer mange små mager reagerer på. Det er å prøve seg frem med løk, krydder, sjokalde og brus. En bør holde seg borte fra de andre som jeg har nevnt mht allergi.

Med hensyn til allergi har jeg hørt akkurat motsatt, at man skal spise all slags matvarer nettopp for å forebygge allergi. Dersom man holder seg unna spesielle matvarer er det større sjanse for at barnet utvikler allergi for disse matvarene. Dette i følge helsesøster på helsestasjonen hvor jeg går.

Med hensyn til det som kan gi barnet vondt i magen, er det best å prøve seg frem. Spis i utgangspunktet det du pleier, men for matvarer som er kjent for å gi barnet vondt i magen så kan det være lurt å spise små mengder i starten. Det er litt trist å skulle holde seg unna en masse god mat til ingen nytte. Sønnen min reagerte overhodet ikke på noenting, mens datteren min har reagert på erter og kål. Men skalldyr, jordbær og sjokolade har jeg kost meg med i hele sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til allergi har jeg hørt akkurat motsatt, at man skal spise all slags matvarer nettopp for å forebygge allergi. Dersom man holder seg unna spesielle matvarer er det større sjanse for at barnet utvikler allergi for disse matvarene. Dette i følge helsesøster på helsestasjonen hvor jeg går.

Med hensyn til det som kan gi barnet vondt i magen, er det best å prøve seg frem. Spis i utgangspunktet det du pleier, men for matvarer som er kjent for å gi barnet vondt i magen så kan det være lurt å spise små mengder i starten. Det er litt trist å skulle holde seg unna en masse god mat til ingen nytte. Sønnen min reagerte overhodet ikke på noenting, mens datteren min har reagert på erter og kål. Men skalldyr, jordbær og sjokolade har jeg kost meg med i hele sommer.

Tydeligvis ulike meninger på helsestasjoner om dette temaet oxo...

Jeg fikk streng beskjed om å holde meg borte fra de nevnte matvarene, da det er veldig mye allergi i slekten, jeg selv var spesielt hardt rammet med både eksem, astma og allergi...det er kanskje derfor jeg har fått beskjed om å holde meg borte fra disse matvarene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Marikken.

Du har allerede fått flere svar.

De gennerelle retningslinjer er at man kan spise alt med måte. Når det gjelder allergi så er det kun de som er i risiko gruppen fordi foreldrene har allergi. Den viktigste faktoren med hensyn til allergi er arv. Foreldre som er allergiske vil da få spesifikke råd i forhold til sine barn, men disse skal ikke alle andre som ikke er allergiske følge.

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander, overlege

Skalldyr, kål, jordbær, brus, sjokolade, løk og sterkt krydder er typiske matvarer mange små mager reagerer på. Det er å prøve seg frem med løk, krydder, sjokalde og brus. En bør holde seg borte fra de andre som jeg har nevnt mht allergi.

Hei alle med gode råd om hva man skal holde seg unna når man ammer. Forskjellige kvinner har veldig forskjellig erfaring, og samme kvinne kan oppleve at barn nummer en reagerte på f.eks. druer, mens det ikke påvirker barn nummer to i det hele tatt. I andre kulturer har de annerledes lister over hva som "er lov" og ikke. Det er grunnen til at vi i utgangspunktet er varsom med å fraråde noe som helst. Får jeg lov å foreslå at du kikker i kapitlet "Hva går i melken?" i boka "Mamma for første gang". Der vil du finne råd basert på det vi vet ut fra forskningsrapporter, ikke bare når det gjelder mors mat men også kaffe og urte-te, alkoholbruk og medisiner.

Lykke til med ammingen! Beste hilsen Gro Nylander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste alt, inkludert kål, løk, sterk mat osv. uten problemer. Slik var det med alle de 7 mødrene på barselgruppa mi også, så jeg tror det er litt vel mye hysteri rundt hva man kan og ikke kan spise.. Det eneste min sønn reagerte på var hvis jeg hadde tatt meg et glass rødvin kvelden før. Da fikk han vondt i magen. Prøv deg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...