Gå til innhold

Feber og sår


Lindamor

Anbefalte innlegg

Tulla mi blir 4 uker til onsdag og fremdeles er jeg sår. Jeg har prøvd forskjellige ammestillinger, amme med skjold(noe som fungerer dårlig), albueskjell og forskjellige kremer (A-krem, Lansinoh og noe jeg fikk med fra sykehuset). Den venstre puppen er ganske grei, men når jeg legger henne på det høyre brystet skriker jeg høyt av smerte. Jeg vet ikke om det har noe å si at jeg har veldig store bryst, bruker cupstørrelse DD til vanlig. Jeg har sår og dype sprekker i tillegg er brystvorten helt hvit på tuppen. Kan det komme av trøsken vi sliter med? Det blir behandlet med Mycostatin av hennes munn og brystvortene.

Er det noe mer jeg kan prøve eller er det bare å ta tiden til hjelp?

Igår fikk jeg feber, hadde 40,3 på kvelden. Min mor mente at det kunne være brystbetennlse. Hvordan vet jeg om det er det. Jeg har noen kuler på det høyre brystet men de har jeg hatt siden jeg fikk nok melk til å dekke behovet til tulla. De blir borte når jeg ammer og kommer tilbake etter et par tre timer. Jeg har fortsatt feber men nå ligger det på mellom 38-39 grader. Jeg føler meg ikke dårlig ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Lindamor.

Du skriver at du blir behandlet for trøske, men ikke hvor ofte og hvor lenge du har brukt medisinen. Ved trøske bør du smøre deg etter hver amming, men ikke mer enn x8 i døgnet. Vær nøye med hygienen. Bruker barnet smokk så må den kokes hver dag. Bruker du ammeinnlegg så bruk bare innlegg som kan skiftes eller kokes hver dag så lenge du har en infeksjon. Vedrørende kulene du har så sier du ikke hvor lenge dette har vart. Alle kuler skal forsvinne etterhvert ved amming, pumping og massering. Ellers bør det undersøkees nærmere slik at du ikke får brystbyll. Tegn på infeksjon er smerter, feber , ømmhe eller kuler. Du kan ha en bakteriell infeksjon ved siden av trøsken. Feber kan oppstå også bare ved tette melkeganger, noe kulene tyder på at du har. Masser dette stedet forsiktig mens du ammer. Tøm brystet jevnlig, minst hver 2 time. Ikke la det gå mere enn 3 timer inatt mellom tømming av brystet.Er du ikke bedre i morgen bør du oppsøke lege. For å vite om du har en bakteriell infeksjon bør det da taes en melkeprøve som sendes til dykning.

Ved store bryst kan en gunstig stilling være at barnet ligger under din arm slik somm ved tvillingstilling. Dette kan de vise deg på helsestasjonen. Lykke til!

En konsultasjon på internett erstater ikke kontakt med helsevesenet. For en siker vurdering av dit problem bør du ta kontakt med din kontakt i helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...