Gå til innhold

Nabo'n er uføretrygdet!

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke sikkert at det er en grunn. Det er jo uhyggelig mange i Norge som er uføretrygdet, som fyker rundt og jobber som bare det. Men så fort man påpeker det i et forum som dette får man pepper. Jeg er møkklei av å betale for giddeslause folk, som sier de er syke.

De bruker en masse argumenter som f eks at man tjener mindre osv, men det erikke godt nok for meg. Kan de spa opp hele hagen, legge brostein på oppdrag til folk osv, så kan de jaggu meg jobbe også.

Man må da ikke ligge døden nær for å være uføretrygdet!! Noen klarer bare ikke å være i jobb..

Fortsetter under...

• Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angustia

12

• Bookworm

11

• megler Smekk

8

• Persille1365381127

6

''men brukeren må sjøl fremme kravet og dokumentere det grundig. Helsepersonell rundt bruker skriver uttalelser i så måte.''

Så hvis behandleren søker full ufør uten at jeg vet det,er det lovbrudd,er det det du sier?

Ikke det at jeg bryr meg...

''Så hvis behandleren søker full ufør uten at jeg vet det,er det lovbrudd,er det det du sier?''

Ja, med mindre du er umyndiggjort kan ingen søke trygd på dine vegne. Har forøvrig aldri hørt om en behandler som har gjort dette for en umyndig person heller, det er i så fall et tverrfaglig samarbeid.

Bare for å oppklare: Jeg har ikke sagt at NAV nekter meg å jobbe, jeg er fullt ut klar over at jeg selv kan velge å jobbe om jeg vil. Eller rettere sagt, om jeg kan. Og det kan jeg ikke.

Ut over det bare henviser jeg til mine tidligere innlegg i steden for å forklare mer (i den grad det trengs, altså).

Skjønte det, svaret mitt havna som sagt litt tilfeldig i tråden :-)

matmons1365381196

Jeg bytter med deg når det skulle være. Jeg står heller opp frisk hver morgen og går på jobben, enn å måtte gå syk her hjemme.

Hvem i all verden vil være minstetrygdet og tjene under halvparten av hva en frisk tjener på å arbeide hvis de heller kunnet jobbet?

Ikke nok med at en er syk, en skal slite med fordommer, dårlig råd også.

Jeg skjønner godt at du mye heller ville vært frisk og gått på jobb hver dag. Mange uføretrygdede føler det sånn, og sliter i tillegg med dårlig råd. Det er trist :(

Men jeg kjenner også uføretrygdede som har langt større inntekt på trygd og svart arbeid enn jeg har etter 5 års utdannelse og med full jobb. De slipper jo å betale skatt. Det føles ikke riktig å dele samfunnsgodene med mennesker som utnytter systemet på den måten.

Gjest webrar

De fleste er sikret oppretholdelsen av 66% gjennom sine respektive forbund.

I tillegg kommer høyere skattefradag som i virkeligheten gir godt over 70% av tidligere inntekt i trygd. Og det er før man eventuelt begynner å regne på sparte reiseutgifter til jobb etc.

Ingen grunn til å svartmale ting mer enn nødvendig.

Fakta er ikke svartmaling.

Jeg skjønner godt at du mye heller ville vært frisk og gått på jobb hver dag. Mange uføretrygdede føler det sånn, og sliter i tillegg med dårlig råd. Det er trist :(

Men jeg kjenner også uføretrygdede som har langt større inntekt på trygd og svart arbeid enn jeg har etter 5 års utdannelse og med full jobb. De slipper jo å betale skatt. Det føles ikke riktig å dele samfunnsgodene med mennesker som utnytter systemet på den måten.

''Men jeg kjenner også uføretrygdede som har langt større inntekt på trygd og svart arbeid enn jeg har etter 5 års utdannelse og med full jobb. De slipper jo å betale skatt.''

Uføretrygd er skattepliktig på lik linje med ordinær lønn. Svart arbeid er en annen sak, uavhengig av ordinær lønn eller trygdeytelser - straffbart er det uansett.

Annonse

Persille1365381127

Jeg er ikke åtte år, og du trenger ikke å oppdra meg, jeg er en voksen person med selvstendige meninger.

:-)

Det tviler jeg ikke på :)

Men da bør du ikke skrive til andre at de åpenbart ikke har peiling på hva de snakker om, og gå til personangrep når man egentlig burde diskutert sak.

Persille1365381127

''Svært mange jobber så mye, og / eller er så slitne av jobben at det går på bekostning av evnen til å ta vare på familien sin.

Mangel på tid og overskudd gjør det tungt å skulle følge opp både egne og familiemedlemmers skolegang og fritidsaktiviteter. Og store deler av helgene går ofte med til husarbeid og andre forpliktelser som man ikke orket eller hadde tid til i arbeidsdagene... M.a.o har mange friske og yrkesaktive mennesker også ganske begrenset kvalitet på fritiden sin..''

Jeg elsker å synge, og har sunget i kor i mange år. Men jeg har ikke kapasitet nå, selv om jeg virkelig skulle ønske jeg kunne. Eller - jeg kunne helt sikkert presset det inn hver torsdag kveld, men det ville gå sterkt utover mitt overskudd til barn og mann og meg selv...

Med full jobb og tre barn, har jeg overskudd til følgende:

*sitter i ett frivillig råd (møte en kveld i måneden)

*er med i et utvalg (møte ca 6 ganger i året

*samtalegruppe med venner (også mannen min) annenhver uke- men denne skippes dersom vi er slitne

*går tur 2 kvelder i uka med venninne.

Det betyr at de fleste kveldene har jeg ikke tid/overskudd til annet enn det ungene trenger av oppfølging (instrumenter, øving, lekser, kjøring til og fra aktiviteter), matlaging og et minimum av husarbeid.

Prøver å lese litt innimellom, men det blir altfor lite.

I helgene prøver vi å være sammen hele familien, siden ukedagene er så hektiske, og vi prøver å få vært en del ute.

Og likevel rekker du mer enn meg...

På torsdag skal jeg spise middag hos en venninne, det har vært avtalt siden tidlig i februar - og er det sosiale jeg skal gjøre i mars.

Jeg jobber vel mer enn de fleste, men å ha tid til å både vaske og brette tøy på samme dag er på grensen til luksus for meg.

Ja, hun ja. Hun virket temmelig "tett i pappen". Men er jo et sjakktrekk av staten å ansette henne som sjefen over alle sjefer i nav, siden hun antakeligvis ikke eier empati eller innlevelsesevne. *grøss* Med henne i spissen blir det nok utrolig mange færre som ikke får trygd.

Men staten bør heller pusse henne på alle de innvandrerne av ulik nasjonalitet som driver sport i å få del i våre velferdsgoder.

Jeg synes som folk flest (?) at Hilde Olsen fra NAV gjorde en særdeles dårlig figur i Brennpunkt-innslaget - man har sjelden sett noen med så utrolig dårlig evne til å formulere seg.

Men jeg synes ikke det er belegg for å si på bakgrunn av dette intervjuet at hun generelt sett er tett i pappen og mangler empati.

Gjest snøskredet

Jeg synes som folk flest (?) at Hilde Olsen fra NAV gjorde en særdeles dårlig figur i Brennpunkt-innslaget - man har sjelden sett noen med så utrolig dårlig evne til å formulere seg.

Men jeg synes ikke det er belegg for å si på bakgrunn av dette intervjuet at hun generelt sett er tett i pappen og mangler empati.

''Men jeg synes ikke det er belegg for å si på bakgrunn av dette intervjuet at hun generelt sett er tett i pappen og mangler empati''

Det gjorde jeg da heller ikke. Jeg sa at hun "virket som" (på bakrunn av intervjuet, selvsagt) -ikke at hun generelt var tett i pappen.

Gjest Høstløv

Det tviler jeg ikke på :)

Men da bør du ikke skrive til andre at de åpenbart ikke har peiling på hva de snakker om, og gå til personangrep når man egentlig burde diskutert sak.

Du kan umulig ha lest tråden hvis du mener at det jeg skriver er personangrep.

''Men jeg synes ikke det er belegg for å si på bakgrunn av dette intervjuet at hun generelt sett er tett i pappen og mangler empati''

Det gjorde jeg da heller ikke. Jeg sa at hun "virket som" (på bakrunn av intervjuet, selvsagt) -ikke at hun generelt var tett i pappen.

''Men er jo et sjakktrekk av staten å ansette henne som sjefen over alle sjefer i nav''

Til orientering er ho heller ikke sjefen over alle sjefer i NAV.

Gjest Gåten

''Så hvis behandleren søker full ufør uten at jeg vet det,er det lovbrudd,er det det du sier?''

Ja, med mindre du er umyndiggjort kan ingen søke trygd på dine vegne. Har forøvrig aldri hørt om en behandler som har gjort dette for en umyndig person heller, det er i så fall et tverrfaglig samarbeid.

Hehe,nei er ikke umyndiggjort. Men han skulle forlenge TU for meg,så sa han etterpå "Søkte full ufør". Ble skuffa da,men var nok til det beste.

Annonse

Gjest Gåten

Men kan jo legge til at det føltes slik "umyndiggjort". Ingen bryr seg om hva du tenker og mener når du er syk,ingen tar deg på alvor. De bare tar avgjørelser over hodet på deg,så gøy er det ikke. Men så blir jo psykisk syke sett ned på og da.

Hehe,nei er ikke umyndiggjort. Men han skulle forlenge TU for meg,så sa han etterpå "Søkte full ufør". Ble skuffa da,men var nok til det beste.

''Men han skulle forlenge TU for meg,så sa han etterpå "Søkte full ufør". Ble skuffa da,men var nok til det beste.''

Hjalp han deg med å fylle ut søknaden da, og du bare signerte? Behandlere kan som sagt gi råd, bistå i prosessen og ikke minst skrive uttalelser og epikriser, men ikke søke på vegne av myndige pasienter.

Uansett, IKKE føl skam over uførestønaden! Bruk dagene til beste for helsa di og livssituasjonen din. Skulle helsetilstanden forbedre seg, er det fullt mulig å prøve seg i arbeid eller kurs/utdanning, så løpet er på ingen måte kjørt :-)

Gjest Gåten

''Men han skulle forlenge TU for meg,så sa han etterpå "Søkte full ufør". Ble skuffa da,men var nok til det beste.''

Hjalp han deg med å fylle ut søknaden da, og du bare signerte? Behandlere kan som sagt gi råd, bistå i prosessen og ikke minst skrive uttalelser og epikriser, men ikke søke på vegne av myndige pasienter.

Uansett, IKKE føl skam over uførestønaden! Bruk dagene til beste for helsa di og livssituasjonen din. Skulle helsetilstanden forbedre seg, er det fullt mulig å prøve seg i arbeid eller kurs/utdanning, så løpet er på ingen måte kjørt :-)

''Hjalp han deg med å fylle ut søknaden da, og du bare signerte?''

Nei. Jeg signerte ikke og så ikke papirene han sendte inn. Spurte om å få se dem på nav,det fikk jeg heller ikke. Visste han skulle forlenge TU men ikke at jeg ble ufør,han sa det etterpå. Tror faktisk ikke det er lov,men han + andre gjorde flere ting som ikke er lov. Men jeg er jo ubetydelig i deres øyne.

''Hjalp han deg med å fylle ut søknaden da, og du bare signerte?''

Nei. Jeg signerte ikke og så ikke papirene han sendte inn. Spurte om å få se dem på nav,det fikk jeg heller ikke. Visste han skulle forlenge TU men ikke at jeg ble ufør,han sa det etterpå. Tror faktisk ikke det er lov,men han + andre gjorde flere ting som ikke er lov. Men jeg er jo ubetydelig i deres øyne.

''Men jeg er jo ubetydelig i deres øyne.''

Nei, ta aldri til takke med at du er ubetydelig, for det er du ikke!! Det er sørgelig at du opplever situasjonen din slik du beskriver i denne tråden, fagfolk bør opptre profesjonelt.

Er du usikker på hva som står i journaler / mapper, kan du be om innsyn / utskrift / kopi både fra helsevesen og NAV.

Ønsker deg alt godt, Gåten, og for all del: Ikke nedvurder deg sjøl, OK? :-)

Gjest Gåten

''Men jeg er jo ubetydelig i deres øyne.''

Nei, ta aldri til takke med at du er ubetydelig, for det er du ikke!! Det er sørgelig at du opplever situasjonen din slik du beskriver i denne tråden, fagfolk bør opptre profesjonelt.

Er du usikker på hva som står i journaler / mapper, kan du be om innsyn / utskrift / kopi både fra helsevesen og NAV.

Ønsker deg alt godt, Gåten, og for all del: Ikke nedvurder deg sjøl, OK? :-)

Tusen takk. Er bare sliten,surrer mye for tiden og er sikkert deprimert og. Passer ikke inn noen plass,har ikke krefter til å late som heller. Orker ikke lese om meg selv heller,det er ikke så positivt. Det ordner seg vel denne gangen og :)

Takk igjen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...