Gå til innhold

Lesehastighet i 4. klasse


Noraførr

Anbefalte innlegg

Hvor fort leser en gjennomsnittlig 4.-klassing?

Min 4.-klassing (9 år og 5 mnd.) har for noen uker siden gjennomført Carlsten lesetest, og her ble hun klokket inn til 170 ord pr. minutt .... Er det mye, eller gjennomsnittlig? Ved forrige test tidlig høsten 2010 leste hun 112 ord pr. minutt.

Hun slurver heller ikke med lesingen, for hun fikk 0 lesefeil og 1 diktatfeil, så Myrsnipa er litt stolt, ja :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Hvordan gjennomføres denne testen? (link?)

Min fjerdeklassing har lest godt i flere år, og liker å lese, men tviler på at han er blant de raskeste. Hadde vært morsomt å sjekke (uten at han vet det, antar jeg er best).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjennomføres denne testen? (link?)

Min fjerdeklassing har lest godt i flere år, og liker å lese, men tviler på at han er blant de raskeste. Hadde vært morsomt å sjekke (uten at han vet det, antar jeg er best).

Gjennomføres det ikke lesetester på skolen hos dere?

Fant dette på wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Carlsten-testen, og det er slik testene gjennomføres på skolen vår.

Slik jeg forstod det har de inntil 10 minutter på å gjennomføre lesetesten (lese teksten og streke under på riktig ord, som passer inn i setningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Gjennomføres det ikke lesetester på skolen hos dere?

Fant dette på wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Carlsten-testen, og det er slik testene gjennomføres på skolen vår.

Slik jeg forstod det har de inntil 10 minutter på å gjennomføre lesetesten (lese teksten og streke under på riktig ord, som passer inn i setningen).

Ja, vi tar slike tester på elevene på skolen der jeg jobber, og mine barn får også slike tester på sin skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Gjennomføres det ikke lesetester på skolen hos dere?

Fant dette på wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Carlsten-testen, og det er slik testene gjennomføres på skolen vår.

Slik jeg forstod det har de inntil 10 minutter på å gjennomføre lesetesten (lese teksten og streke under på riktig ord, som passer inn i setningen).

Har fått beskjed om at fjerdeklassingen har klart seg meget bra i lesetester, men har ikke fått vite noen konkrete resultater eller hva slags test som har vært brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Gjennomføres det ikke lesetester på skolen hos dere?

Fant dette på wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Carlsten-testen, og det er slik testene gjennomføres på skolen vår.

Slik jeg forstod det har de inntil 10 minutter på å gjennomføre lesetesten (lese teksten og streke under på riktig ord, som passer inn i setningen).

Forøvrig takk for link!

Trodde det var snakk om en "hjemmetest", jeg, er jo litt nysgjerrig :-)

Tror de er svært forsiktige med å bekjentgjøre resultater på vår skole, de er vel redd for stigmatisering av de svakere elevene. Selv om resultatene ikke offentliggjøres er det jo typisk fjerdeklassinger å spørre hverandre om resulateter, om de kjenner egne (og gjør det bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig takk for link!

Trodde det var snakk om en "hjemmetest", jeg, er jo litt nysgjerrig :-)

Tror de er svært forsiktige med å bekjentgjøre resultater på vår skole, de er vel redd for stigmatisering av de svakere elevene. Selv om resultatene ikke offentliggjøres er det jo typisk fjerdeklassinger å spørre hverandre om resulateter, om de kjenner egne (og gjør det bra).

Lesetestresultatene offenliggjøres ikke av skolen, men resultatet for den enkelte elev tas opp på konferansetimene, hvor foreldre og eleven deltar. Nå går det jo noe tid fra gjennomført test til konferansetimene avholdes, så da et kanskje ikke nysgjerrigheten blant elevene så stor lenger (vanskelig å sammenligne i stor skala).

På skolen vår gjennomføres lesetesten hvert år - og første gang fra 2. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Lesetestresultatene offenliggjøres ikke av skolen, men resultatet for den enkelte elev tas opp på konferansetimene, hvor foreldre og eleven deltar. Nå går det jo noe tid fra gjennomført test til konferansetimene avholdes, så da et kanskje ikke nysgjerrigheten blant elevene så stor lenger (vanskelig å sammenligne i stor skala).

På skolen vår gjennomføres lesetesten hvert år - og første gang fra 2. klasse.

''Lesetestresultatene offenliggjøres ikke av skolen, men resultatet for den enkelte elev tas opp på konferansetimene, hvor foreldre og eleven deltar. ''

Skjønte det, men hos oss tror jeg ikke de sier det eksakte resultatet under konferansetimen heller. De sier bare om barnet har gjort det meget bra, bra, mindre bra osv. Man får ikke et tall, så vidt jeg vet.

Akkurat i lesing er min fjerdeklassing langt fremme, så jeg ville nok husket det om vi hadde fått høre et svært godt/høyt tall ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Mi 3 klassing hadde ca 100 ord nå i vår - tror kravet er 50 ord til våren i 3 klasse? Vet ikke kravet i 4 klasse men du kan være stolt ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Jeg vet ikke helt, men min jente hadde i mars (3.klasse) en lesefart på 122. Da scoret hun full pott i oppgavene som fulgte etterpå. Ble fortalt at dette var veldig bra.

Så det høres ut som om 170 er _veldig_ bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bringi

Dette er veldig bra. Ellers synes jeg det er noe stort tull å teste hastigheten da det som er viktig er om de får med seg innholdet.

Mange blir veldig stressa av slike tester og får dermed ikke vist hva de kan. Det gir også grunnlag for mobbing for de som ikke får til å lese så fort. Så personlig er jeg imot slike tester på hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

Min 2. klassing hadde 85 ord i minuttet på sin test, og med et snitt på 34 var jeg også ganske fornøyd :-) Og hun scoret alt rett på forståelse og innhold, - som selvfølgelig er det beste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...