Gå til innhold

Halsbetennelse? Lege, prøver osv.HASTER


KiirKari

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå har jeg nok pådratt meg en aldri så liten halsbetennelse.

Dessverre er jeg redd den er bakteriell denne gangen, har hatt 40 i feber et par netter nå og litt lavere feber til ingen feber på dagtid. Har også hovne mandler som syns utpå halsen. Tunga og litt lenger ned er hvit med et slags "belegg" på.

Burde jeg drikke varmt eller kaldt?

Er det farlig og gå lenge uten antibiotika med streptokokker?

Hvordan finner legen ut om det er bakterie?

Er det blodprøve inni bildet? Livredd blodprøver..

Skal mest sannsynlig ta meg en tur til legevakten i dag.

Men jeg lurer litt på va legen vil spørre om? Vil gjerne være litt forberedt! :-)

Etter og ha lest litt på nette har jeg sett at legen kansje tar blodprøve vis det er tvil om kyssesyke. Er dette sant?

Hvilke spørsmål vil h*n spørre om vis h*n tror det er kyssesyke?

Du er helt fantastisk om du svarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Modern77

Jeg hadde nylig en halsbetennelse som varte i uker...

men gikk aldri til lege. De går som regel over av seg selv, tar bare litt lenger tid. Det en må være obs på er hvis det skulle spre seg ned til lungene...

men siden du har hatt såpass høy feber tror jeg nok det er lurt å oppsøke lege ja.

Ang. kyssesyke så er hovne lymfeknuter et symptom ja,

i tillegg til nedsatt allmenntilstand, noen får betente mandler osv...

Selv hadde jeg kun ekstrem slapphet - og dertil kjempestore lymfeknuter på halsen, ingen halsvondt eller noe... dro til legen og fikk konstatert det jeg trodde, kyssesyke.

Tok vel en halsprøve mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modern77

Ang. kaldt eller varmt å drikke er det valgfritt,

kaldt virker lindrende og betennelsesdempende, varmt er også lindrende og slimløsende. Drikk mye væske, te, vann og juice er bra (c-vitaminer).

Unngå melk da det tjukner slimet.

Ligg med hevet overkropp, støtt gjerne opp med flere puter... ligger du flatt er det lett for at slimet samler seg opp og blir vanskeligere å hoste opp.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nylig en halsbetennelse som varte i uker...

men gikk aldri til lege. De går som regel over av seg selv, tar bare litt lenger tid. Det en må være obs på er hvis det skulle spre seg ned til lungene...

men siden du har hatt såpass høy feber tror jeg nok det er lurt å oppsøke lege ja.

Ang. kyssesyke så er hovne lymfeknuter et symptom ja,

i tillegg til nedsatt allmenntilstand, noen får betente mandler osv...

Selv hadde jeg kun ekstrem slapphet - og dertil kjempestore lymfeknuter på halsen, ingen halsvondt eller noe... dro til legen og fikk konstatert det jeg trodde, kyssesyke.

Tok vel en halsprøve mener jeg...

Jeg har gått i to uker med tett bryst og tjukt slim i bronkier og hals. Har hatt småfeber noen kvelder.

Jeg har ikke gått til lege. Burde sikkert det. Men har ikke tid... Hoster tjukt slim som smaker søtt... Men det er nedre nå enn for en uke siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Med antatt halsbetennelse og så høy feber bør du dra til legen! Det ble ikke tatt blodprøver på meg da jeg hadde det, bare en prøve fra halsen (tatt med noe tilsvarende Q-tip eller noe). Med penicillin blir det fort mye bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...