Gå til innhold

er hasj _egentlig_ farlig?


Gjest Nils-Pils

Anbefalte innlegg

Gjest Nils-Pils

Snakka om narkotika i naturfagen i dag. Hu lærerinna vår fortalte oss til min store overaskelse at hasj ikke er farlig så lenge man holder seg til kun hasj, og røker med måte? (Helg=ok, hverdag =for ofte) Skjønner ikke at lærere kan si sånt hvis det ikke er sant, så d må jo være riktig, eller?

Jeg har holdt meg unna sånnt i 16år, men nå får jeg jo lyst å prøve!!!....!!! Folk sier rusen er helt annerledes og mye bedre enn alko-rus,og når d i tillegg ikke er farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del skjønner ikke at en lærer sier sånt selvom det er riktig.

alkohol er farligere enn hasj på den måten at det går mer utover indre organer som f.eks lever.men hasj ødelegger hjernen din,gjør deg sløv og svekker hukommelsen din betraktelig.Røyka en del hasj før,og hukommelsen er ikke den samme.Rusen er heller ikke noe spesiell,du blir sløv,slapp og asosial.kos deg heller med en pils:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette spørsmålet har vært diskutert lange og vel.

Derfor satte den britiske regjeringen ned en spesialistgruppe som skulle utrede dette spørsmålet. De skulle prøve å trenge gjennom alle mytene og se på hva en på vitenskapelig grunnlag kan si om dette.

Rapporten ble bla. presentert i det svært anerkjente tidsskriftet "The British Journal of Psychiatry".

Konklusjonen var omtrent slik:

Cannabisstoffer har stort sett to negative effekter.

1. De øker den totale kriminaliteten i samfunnet.

2. De er farlige for personer med lav psykoseterskel eller som fra før er "psykisk skjøre".

Det siste punktet betyr at de sannsynligvis er relativt ufarlige for psykisk friske personer tatt i moderate doser av og til.

Det problematiske er at det ikke er tilfeldig hvem som bruker hasj og hvem som velger å avstå. Det er en betydelig opphopning/overrepresentasjon av nettopp de som hasj kan være farlig for i den gruppen som velger å være hasjbrukere.

I vår avdeling ser vi daglig unge mennesker som er betydelig skadet av kun hasjbruk. Dessverre er noen av skadene varige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det sa jeg også! "hasj er jo ikke farlig!! vil prøve!!"

Jeg gjor det et par ganger før jeg fant ut hva i helvete jeg dreiv med! hva slags liv er det å sitte å sløve i en sofa med en teit rus?? Jeg fatta hva jeg drev med til slutt,men det gjør ikke bestevenninen min.Hun fyrer jevnlig, selv om det begynte med at "jeg skal bare prøve!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils-Pils

Dette spørsmålet har vært diskutert lange og vel.

Derfor satte den britiske regjeringen ned en spesialistgruppe som skulle utrede dette spørsmålet. De skulle prøve å trenge gjennom alle mytene og se på hva en på vitenskapelig grunnlag kan si om dette.

Rapporten ble bla. presentert i det svært anerkjente tidsskriftet "The British Journal of Psychiatry".

Konklusjonen var omtrent slik:

Cannabisstoffer har stort sett to negative effekter.

1. De øker den totale kriminaliteten i samfunnet.

2. De er farlige for personer med lav psykoseterskel eller som fra før er "psykisk skjøre".

Det siste punktet betyr at de sannsynligvis er relativt ufarlige for psykisk friske personer tatt i moderate doser av og til.

Det problematiske er at det ikke er tilfeldig hvem som bruker hasj og hvem som velger å avstå. Det er en betydelig opphopning/overrepresentasjon av nettopp de som hasj kan være farlig for i den gruppen som velger å være hasjbrukere.

I vår avdeling ser vi daglig unge mennesker som er betydelig skadet av kun hasjbruk. Dessverre er noen av skadene varige.

Så der ER altså farlig, det visste jeg jo egentlig.

Men når lærere går så langt at de sier det er ok med en liten hasj-rus en gang i blandt, begynner jeg virkelig å lure. Hun underviser faktisk i psykologi og, så dette burde hun vel vite? Men hun står vel på en annen side i denne saken enn deg.

Jeg VET jo egentlig fra før av at dette ikke er noe jeg burde prøve, men nettopp fordi jeg har det ganske jævlig nå (er kanskje litt "psykisk skjør") kunne det faktisk fristet med en så enkel utvei, særlig når lærere godtar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun læreren ER faktisk rådgiver og noe pedagogisk (spesial pedagog eller noe sånt)!

Har du lyst til å tjene 1000 kroner?

Ring Aftenposten... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet har vært diskutert lange og vel.

Derfor satte den britiske regjeringen ned en spesialistgruppe som skulle utrede dette spørsmålet. De skulle prøve å trenge gjennom alle mytene og se på hva en på vitenskapelig grunnlag kan si om dette.

Rapporten ble bla. presentert i det svært anerkjente tidsskriftet "The British Journal of Psychiatry".

Konklusjonen var omtrent slik:

Cannabisstoffer har stort sett to negative effekter.

1. De øker den totale kriminaliteten i samfunnet.

2. De er farlige for personer med lav psykoseterskel eller som fra før er "psykisk skjøre".

Det siste punktet betyr at de sannsynligvis er relativt ufarlige for psykisk friske personer tatt i moderate doser av og til.

Det problematiske er at det ikke er tilfeldig hvem som bruker hasj og hvem som velger å avstå. Det er en betydelig opphopning/overrepresentasjon av nettopp de som hasj kan være farlig for i den gruppen som velger å være hasjbrukere.

I vår avdeling ser vi daglig unge mennesker som er betydelig skadet av kun hasjbruk. Dessverre er noen av skadene varige.

Interresant. Bare lurer på noen få ting. Sammenligna disse forskerne med alkoholens påvirkning av kriminaliteten? Kunne de med sikkerhet slå fast at det var Canabisstoffene som førte til mer kriminalitet, og at det ikke var sånn at man i kriminelle miljøer bruker mer Canabis enn andre miljøer pga andre årsaker? Er ikke alkohol også egentlig ganske farlig for personer med lav psykoseterskel eller som fra før er "psykisk skjøre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jajasann

Så der ER altså farlig, det visste jeg jo egentlig.

Men når lærere går så langt at de sier det er ok med en liten hasj-rus en gang i blandt, begynner jeg virkelig å lure. Hun underviser faktisk i psykologi og, så dette burde hun vel vite? Men hun står vel på en annen side i denne saken enn deg.

Jeg VET jo egentlig fra før av at dette ikke er noe jeg burde prøve, men nettopp fordi jeg har det ganske jævlig nå (er kanskje litt "psykisk skjør") kunne det faktisk fristet med en så enkel utvei, særlig når lærere godtar det.

Du skriver at du er litt psykisk skjør akkurat nå. Leste du ikke hva N.H. Dahl skrev??? Det var i slike øyeblikk hasj kunne være skadelig!

Ikke begynn med det, de jeg kjenner som røyker er utrolig sløve, det er ingen som gidder å være med dem for de blir så teite. Ikke bare når de røyker, men også ellers. Så ender de opp med å bare være med andre som røyker og da er det alltid en eller annen som kommer med et annet stoff også har nedgangen begynt.

Dessuten bør jeg kanskje minne deg om at hasj er ulovlig? Får du noe sånt på rullebladet nå kommer du til å angre vettet av deg senere når du ikke slipper til i arbeidslivet!

Hvis JEG hadde skullet ansatt en hadde jeg ikke tatt en med hasjdom på seg når jeg kunne tatt en uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok, si at harsj ikke er farlig...... MEN!!!!!

Når du driver med røking(sigaretter) og Alkhol, hvorfor må du da gå over til hasj...

Er det for at det er spennene å prøve noe nytt? lei av Alkoholen kanskje. Men si du da synes at oi, hasj var digg og driver med det og så tilslutt tenker du, fader jeg må prøve noe som er bedre og så går du over til det osv. osv osv. Det jeg mener er at hvis du først går over fra Alkohol til hasje går du vidre også....

Mange ungdom trur at så lenge ikke man setter noe sprøyte så er det ikke farlig, MANGE stoffer er til og med farligere enn å sette en sprøyte. Jeg vil si at, hold dere til alkoholen, så holder du deg oppdatert og frisk i dagens samfunn! BRUK HODE! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrealis

Nye undersøkelser viser at hasj kan være skadelig for brukeren. Læreren din har neppe belegg for påstanden om at hasj er ufarlig.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var faktisk en liten notis i lokalavisen her for en stund siden hvor man hadde knyttet 6 dødsfall direkte opp mot hasjbruk...(sikkert i enorme mengder,men likevel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forteller deg at det ikke er farlig å puste inn lightergass heller, om en ikke gjør det så ofte..Får du lyst til å prøve det, også??

Du må tenke selv, kjære deg.

Håper læreren din mister jobben..makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke vi vanlige folk i stand till å bedømme hvor farlig hasj er. Tidligere røkte jeg selv hasj over en periode på flere år (daglig), men har kuttet det ut nå. Den største negative effekten som jeg kan se i ettertid, var at jeg ble så jævlig sløv. Det eneste som betydde noe var å sitte inne og røyke, lese og høre musikk. All annen aktivitet ble et tiltak. Forøvrig har jeg ikke merket noen andre negative effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...